Gå til innhold

Test: Bærbar Mac vs. PC

Anbefalte innlegg

En nøkkelferdig Linux-PC hører etter det jeg vet med til sjeldenhetene i Norge, og den beskrevne installasjonsprosessen virker da som ganske representativt for det en HW.no-leser som vil komme i gang med Linux på egen hånd vil kunne oppleve. Eller?

Det ene alternativet betyr mer penger brukt, det andre mer tid brukt. Det ene alternativet gir visse muligheter, det andre alternativet gir andre muligheter. Hva som er å foretrekke er vel opp til den enkelte, og jeg tror de fleste i tilsvarende situasjoner vil kunne lære noe nyttig av begge artikler.

Tror det går en del på flaks også. Tenker da på om du har maskinvare som er godt støttet, og om det finnes programvare som du finner tilfredsstillende til operativsystemet. Det er svært mange som dømmer brukervennligheten til Linux basert på manglende støtte på maskinvaren, eller at programvareutviklere ikke gidder å utvikle til Linux.

Tror ikke den generelle PC-bruker ville hatt problemer med å bruke noe som helst så lenge systemet var ferdig satt opp og h*n fikk beskjed hvor h*n skulle klikke for å åpne programmene, og andre generelle ting.

Angående installasjon, kjenner ikke til installasjon av Mac OS, men kan ikke skjønne at noen mener det er enklere og raskere å installere, oppdatere, og gjøre Windows 7 klart til bruk enn f.eks Linux Mint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke den generelle PC-bruker ville hatt problemer med å bruke noe som helst så lenge systemet var ferdig satt opp og h*n fikk beskjed hvor h*n skulle klikke for å åpne programmene, og andre generelle ting.

Det tror ikke jeg heller, Linux ville nok fint fungert for Ola Nordmann så lenge maskinen var ferdig satt opp og installert og klar til bruk. Men hvor ofte finner du Linux maskiner klar til bruk?

Tror nok du overvurderer det gjennomsnittlige bruker endel her nå, min erfaring er at mange vil slite med å i det hele tatt starte en Windows, Mac OS X og / eller Linux installasjon i førsteomgang.

Lenke til kommentar
Dessverre er det også en god grunn til at Toshibaen holder seg såpass kjølig – den har en vifte som går konstant. Du legger ikke merke til den i et summende kontorlandskap, men i stille omgivelser er den lett hørbar, selv når maskinen er uvirksom.

Har dere brukt nyeste BIOS oppdatering som er lagt ut? Z830 fikk BIOS oppgradering og den skal følgelig være tilnærmet 100% stille ved normal bruk. Det er hvertfall min egen erfaring.

Dette er jo en ren sammenligning mellom to "like" produkter (dog Apple har litt raskere CPU og derfor scorerer høyere på yteleses benchmark). Men prisforskjellen er såpass stor man også kunne sammenlignet med en I7 versjon av samme Toshiba.

Lenke til kommentar

Såpass stor, vi snakker om +/- tusenlappen? MacBook Air 13" med 128GB SSD koster fra ca 10'000kr, mens Toshiba Z830 med 128GB SSD koster fra ca 9'000kr.

Det blir jo skjevere om du skal sammenligne med Z830 spesifisert med Intel Core i7 ettersom den koster fra ca 12'500kr og vil gjøre et prisforskjellen blir på +/- 2'500kr istedenfor +/- 1'000kr, ergo større enn hva vi snakker om i utgangspunktet her. Så jeg følger ikke helt den logikken?

Lenke til kommentar

Nå skal det forresten nevnes at 256 GB SSD-er bruker å være noe raskere enn de med 128 GB, så fremt det er samme merke/modellserie. Ikke det at jeg tror det har veldig mye å si på brukeropplevelsen til den gjevne forbruker, men det vil slå ut i ytelsestester.

Lenke til kommentar

Problemenet med linux er ikke det er dårlig hvis man først har peiling og tid.

Men fordi ingen tjener penger på ting som er gratis og på den måten vil ikke profosjonelle utviklere jobbe gratis på linux.

Ja jeg er enig linux ville gjort det bedre i butikkhyllen selv til en 100-200 kr og da fiks ferdig og installert på 10 minutter. På den måten kunne Zenbook føles bedre ut.

Problemet at man da må tilby support, og husk dagens support løsning til elkjøp/lefdal og mange andre vil kundene aldri få løst 1 problem, de må bytte til windows eller mac senere.

Skal man kun bruke firefox, opera merker man lite forskjell så sant java og flash er satt opp.

Men alt annet kan bli et problem f.eks e-post klient med microsoft eller apple epost adresse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det tror ikke jeg heller, Linux ville nok fint fungert for Ola Nordmann så lenge maskinen var ferdig satt opp og installert og klar til bruk. Men hvor ofte finner du Linux maskiner klar til bruk?

Tror nok du overvurderer det gjennomsnittlige bruker endel her nå, min erfaring er at mange vil slite med å i det hele tatt starte en Windows, Mac OS X og / eller Linux installasjon i førsteomgang.

Sett at CD er satt som først i bootrekkefølgen, eller installasjon startet.

Det å starte installasjonen kan være en irritasjon for mange som også har gjort det mange ganger før også. På den lille Asus-en min hadde de en quickstart-funksjon som gjorde at jeg nokså nøyaktig på svørt kort tid måtte trykke inn en tast under oppstart for å komme inn i bios. Tok et par forsøk, leste at det var mange som hadde hatt det problemet. Den funksjonen er slått av nå. I tillegg liker produssenter å ha forskjellige knapper eller egne løsninger for å midlertidig endre bootrekkefølge, eller for å komme seg inn i biosen. Om det ikke står noe under oppstart (som ofte forsvinner raskere enn at du ikke rekker å trykke på første forsøk), tar det et par gjettinger eller et Google-søk for å komme seg inn i bios.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Det som FORBANNER meg noe grenseløst med produsenter av Windows PCer, er de sinnsvakt irriterende klistremerkene de ALLTID skal ha på PCene sine. Du må sitte å pille de av, og sitte med plasterlim fjerner i 20 minutt før du får ett fint resultat.Apple, er så altfor mye mer profesjonell enn hva andre produsenter er. Jeg jobber på ett service verksted, og jeg kan garantere at Toshiba PCen din kommer til å måtte komme innom ett verksted. Grunnen til at Apple kaprer mer markedsandeler er enkel: Design, profesjonalitet og kvalitet. Jeg er ingen Apple fanboy og jeg eier heller ikke en døyt fra Apple. Når det kommer til PC sverger jeg til selvbygg, og til mobiler holder jeg meg til HTC.

jobberu i et godkjent serviceverksted for apple? hvis ikke så ere ikke rart du har mer toshiba. Det er statistikk ute, som jeg har sett på flere kurs. Finner ikke kilden til den nå. Men den viste 16% feilrate på toshiba i løpet av 3 år, og apple 15%. Så det skal ikke være store forskjellen. Den var relativt nøyaktig og omfattende også, med 300 000 pc'r fra hvert merke.

Lenke til kommentar

Er det en ting som er bra med Mac er at laptopene bråker ikke i forhold til Windows-PCer. Har hatt mange PCer gjennom tidene, og alle sammen har bråket (nesten) like mye. Men jeg har lagt merke til at Mac aldri bråker. Og når jeg snakker om bråking, mener jeg støyet fra viften. Og ja, jeg vet at man kan bytte viftene.

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Er det en ting som er bra med Mac er at laptopene bråker ikke i forhold til Windows-PCer. Har hatt mange PCer gjennom tidene, og alle sammen har bråket (nesten) like mye. Men jeg har lagt merke til at Mac aldri bråker. Og når jeg snakker om bråking, mener jeg støyet fra viften. Og ja, jeg vet at man kan bytte viftene.

og i gjengjeld blir den en stekeplate under... (snakk om C2D, mulignes forbedret seg nå...)

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

jobberu i et godkjent serviceverksted for apple? hvis ikke så ere ikke rart du har mer toshiba. Det er statistikk ute, som jeg har sett på flere kurs. Finner ikke kilden til den nå. Men den viste 16% feilrate på toshiba i løpet av 3 år, og apple 15%. Så det skal ikke være store forskjellen. Den var relativt nøyaktig og omfattende også, med 300 000 pc'r fra hvert merke.

Og da er det også verdt å ta med i betraktningen at billigste Apple-laptop koster over dobbelt så mye som billigste Toshiba'n (og egentlig samtlige andre Apple-konkurrenter som også var med i undersøkelsen). Ergo burde Apple scoret langt bedre enn de andre.

Lenke til kommentar

Du kødder nå, sant?

Macbooken min bråker like mye som en støvsuger. iMacen min blir glovarm, samme med Macbook Air og Pro’en til broren min.

Lenke til kommentar

Jeg må nesten bare konkludere at du antakelig har prøvd ganske få bærbare, det er overhodet ingen dekning for en slik generell påstand angående støy fra bærbare.

AtW

Lenke til kommentar

Pcen min blir også glovarm der viften er, samtidig som de bråker like mye som en flyturbin.

min bråker ikke, og den blir ikke noe varmere på utsiden av selve kabinettet enn hvis den er av

på MACene til fetterne mine derimot kan man omtrent steke egg på undersiden

Lenke til kommentar

Ja, men først og fremst vil ikke jeg si at jeg er en typisk "PC-nerd". Jeg vet så å si nesten ingenting om PCer, men jeg setter mine påstander etter mine erfaringer.

Isåfall kommer du til å ta mye feil. Om du virkelig vil finne ut av ting og ikke kosntant komme til feil konklusjon, og påfølgende gale vurderinger, så må du ta innover deg at to eksempler sier minimalt om en slik problemstilling.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...