Newton Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Til de som nevner Asus Zenbook UX31E så er Macbook Air sammenlignet med resultatene til UX31E i anmeldelsen: http://www.hardware.no/artikler/asus-zenbook-ux31e/104132/4 Asus-en ser også ut til å ha en del andre goder som: høyere oppløsning, USB3, HDMI, i7-prosessor, (nokså ubetydelig, men allikevel) lettere, dobbelt så lang garanti fra produsent (reklamasjon er uansett 5 år på begge), den er (nokså ubetydelig, men allikevel) mindre og er i tillegg noen hundrelapper billigere. http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=645088&sku=646757&sku=743332&sku=743332&sku=634099&sku=645088&sku=646757 Eller for å sitere artikkelen du linker til: "Ser vi kun på maskinvaren ligger MacBook Air et lite skritt foran på de flere områder. Den er litt tynnere, litt lettere, litt fastere, litt mer stillegående og har for tiden en mer stabil pekeplate. Asus' 13-tommer har noe høyere oppløsning, men som nevnt foretrekker vi likevel epleskjermen. Apple har ganske enkelt hatt bedre tid på seg til å finpusse detaljene." Og siden du nevner "andre goder" kan vi også nevne at MBA har bl.a Thunderbolt (med Mini DisplayPort), Bluetooth 4.0, MagSafe og bakbelyst tastatur... 1 Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Til de som nevner Asus Zenbook UX31E så er Macbook Air sammenlignet med resultatene til UX31E i anmeldelsen: http://www.hardware.no/artikler/asus-zenbook-ux31e/104132/4 Asus-en ser også ut til å ha en del andre goder som: høyere oppløsning, USB3, HDMI, i7-prosessor, (nokså ubetydelig, men allikevel) lettere, dobbelt så lang garanti fra produsent (reklamasjon er uansett 5 år på begge), den er (nokså ubetydelig, men allikevel) mindre og er i tillegg noen hundrelapper billigere. http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=645088&sku=646757&sku=743332&sku=743332&sku=634099&sku=645088&sku=646757 Eller for å sitere artikkelen du linker til: "Ser vi kun på maskinvaren ligger MacBook Air et lite skritt foran på de flere områder. Den er litt tynnere, litt lettere, litt fastere, litt mer stillegående og har for tiden en mer stabil pekeplate. Asus' 13-tommer har noe høyere oppløsning, men som nevnt foretrekker vi likevel epleskjermen. Apple har ganske enkelt hatt bedre tid på seg til å finpusse detaljene." Og siden du nevner "andre goder" kan vi også nevne at MBA har bl.a Thunderbolt (med Mini DisplayPort), Bluetooth 4.0, MagSafe og bakbelyst tastatur... Har kun tatt utgangspunkt i det som stod på Komplett.no. Begge har forresten BT4. Notebookcheck måler også hovedsaklig lavere støynivå hos Asus-en (i5-versjonen, finner ikke i7-versjonen som HW.no har testet der): http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Air-13-Mid-2011-1-7-GHz-256-GB-SSD-Subnotebook.60011.0.html http://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-UX31E-DH52B-Laptop-Review.65718.0.html Macbook Air ender allikevel til slutt opp med 2 prosent mer av 100% enn Asus sin. Endret 21. februar 2012 av tamarin Lenke til kommentar
Qweel Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Mac'en koster 40% mer. den yter ikke 40% bedre. Skal dere matche "Pc vs Mac" som var temaet deres forrige uke, så må dere nok sammenligne alt, ikke bare ytelse, dette er som å sammenligne en topputstyrt BMW 3 serie mot den billigste Mercedes C klasse, det koster mer og det smaker mer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 For de med dårlige leseferdigheter eller ekstremt kort hukommelse kan jeg gjenta det som står på side 2 i testen: MacBook Air 13" med 128GB SSD (altså samme SSD-størrelse som Toshiba Z830) koster 10.290,- Den er fortsatt merkbart bedre enn Toshibaen på omtrent alt, og særlig det som teller i kontakt med brukeren: tastatur, styreflate, skjerm, støy. Det eneste punktet MacBook Air taper på er et par hundre gram i mer vekt, som er "prisen" for bl.a bedre batteri og unibody alu-chassis. Er disse forskjellene verdt litt over en tusenlapp? Etter min mening: ja. Det blir jo en vurdering man må gjøre der man veier fordeler og ulemper. Er ikke så voldsomt imponert over Toshibaen personlig, så er enig i at MBA når høyere opp for min del. Men at den er lagd i alu og er tung synes jeg feks ikke nødvendigvis er noen fordel for MBA, ett annet materiale hadde nok vært bedre. AtW Lenke til kommentar
Danielmikalsen Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Blir så teit. HVER GANG dere sammenligner Mac vs Pc, er Mac dyrest.... hvorfor ikke velge en Mac også finne en annen pc til samme pris som kan konkurrere`? det er 3590 kr i forskjell. det er MYE 8995 og 12590, Mac¨n er 40% dyrere. Bli litt mer seriøse a. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Blir så teit. HVER GANG dere sammenligner Mac vs Pc, er Mac dyrest.... hvorfor ikke velge en Mac også finne en annen pc til samme pris som kan konkurrere`? det er 3590 kr i forskjell. det er MYE 8995 og 12590, Mac¨n er 40% dyrere. Bli litt mer seriøse a. Jeg tenker vi sier nermere 14% jeg. Edit: Usj, en liten stygg prosentregnefeil :=) Endret 21. februar 2012 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Blir så teit. HVER GANG dere sammenligner Mac vs Pc, er Mac dyrest.... hvorfor ikke velge en Mac også finne en annen pc til samme pris som kan konkurrere`? det er 3590 kr i forskjell. det er MYE 8995 og 12590, Mac¨n er 40% dyrere. Bli litt mer seriøse a. Jeg tenker vi sier nermere 13% jeg. Selv med prisenforsjellen på 3590 (som Newton så fint poengterte er feil) hvordan regner du prosent for å havne på 40 ? Han regner det formodentlig helt riktig? Om du mener noe er alvorlig galt med regenstykket hans så er det kanskje på tide å friske opp egne kunnskaper om prosentregning? AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Blir så teit. HVER GANG dere sammenligner Mac vs Pc, er Mac dyrest.... hvorfor ikke velge en Mac også finne en annen pc til samme pris som kan konkurrere`? det er 3590 kr i forskjell. det er MYE 8995 og 12590, Mac¨n er 40% dyrere. Bli litt mer seriøse a. Jeg tenker vi sier nermere 13% jeg. Selv med prisenforsjellen på 3590 (som Newton så fint poengterte er feil) hvordan regner du prosent for å havne på 40 ? Han regner det formodentlig helt riktig? Om du mener noe er alvorlig galt med regenstykket hans så er det kanskje på tide å friske opp egne kunnskaper om prosentregning? AtW Tror nok kanskje jeg trenger det ja. Newton sitt poeng står fortsatt. Forøvrig prosentsatsen min også, som jeg for anledningen jekker opp til 14% som er et godt stykke unna 40.. Endret 21. februar 2012 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Peder82 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Så vis hvordan dere regner, antar det har noe med 256 GB SSD i mac å gjøre. Den har vel lite å si for ytelse men mye på pris.... Endret 21. februar 2012 av Peder82 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Tror nok kanskje jeg trenger det ja. Newton sitt poeng står fortsatt. Forøvrig prosentsatsen min også, som jeg for anledningen jekker opp til 14% som er et godt stykke unna 40.. Hvor får du 14% fra? 3.590 (prisforskjellen) er 39,91% av 8.995, prisen på PC-en. Lenke til kommentar
Viewety Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Er enig med mange her i at Asus eller Samsung sin burde vært motstander i denne duellen. Man visste jo allerede før "duellen" hvordan dette kom til og gå. Toshibaen kunne hatt en test for seg selv. Eller for å sitere artikkelen du linker til: "Ser vi kun på maskinvaren ligger MacBook Air et lite skritt foran på de flere områder. Den er litt tynnere, litt lettere, litt fastere, litt mer stillegående og har for tiden en mer stabil pekeplate. Asus' 13-tommer har noe høyere oppløsning, men som nevnt foretrekker vi likevel epleskjermen. Apple har ganske enkelt hatt bedre tid på seg til å finpusse detaljene." Og siden du nevner "andre goder" kan vi også nevne at MBA har bl.a Thunderbolt (med Mini DisplayPort), Bluetooth 4.0, MagSafe og bakbelyst tastatur... Er spent på hvordan de som skrev artikkelen kom frem til at MBA er litt lettere, når alle steder jeg har sett spesifikasjoner tyder på at asusen er lettest av de to. Er vell kanskje litt mye subjektive meninger i artikkelen når meninger strider mot fakta. Er forøvrig enig i at MBA har en fordel med magsafe og baklyst tastatur, men for meg veier en høyere oppløsning på skjermen mer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Tror nok kanskje jeg trenger det ja. Newton sitt poeng står fortsatt. Forøvrig prosentsatsen min også, som jeg for anledningen jekker opp til 14% som er et godt stykke unna 40.. Hvor får du 14% fra? 3.590 (prisforskjellen) er 39,91% av 8.995, prisen på PC-en. Jeg tok det fra posten til Newton som påpekte at 128GB versjonen av air (altså tilsvarende toshibaen) kostet 10290, altså en reell differanse på 1295 som skulle tilsvare rundt 14,4% Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg tok det fra posten til Newton som påpekte at 128GB versjonen av air (altså tilsvarende toshibaen) kostet 10290, altså en reell differanse på 1295 som skulle tilsvare rundt 14,4% Du har rett. Hadde du nevnt dette tidligere hadde vi unngått denne «misforståelsen». Lenke til kommentar
JanTerjeH Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg har Z830 og synes det er tarvelig å se den bli sammenlignet med Air. 20 prosent forskjell i vekt koster. Ta en en Air og sammenlign den med 20 prosent tyngre pcer takk. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Er enig med mange her i at Asus eller Samsung sin burde vært motstander i denne duellen. Man visste jo allerede før "duellen" hvordan dette kom til og gå. Toshibaen kunne hatt en test for seg selv. Eller for å sitere artikkelen du linker til: "Ser vi kun på maskinvaren ligger MacBook Air et lite skritt foran på de flere områder. Den er litt tynnere, litt lettere, litt fastere, litt mer stillegående og har for tiden en mer stabil pekeplate. Asus' 13-tommer har noe høyere oppløsning, men som nevnt foretrekker vi likevel epleskjermen. Apple har ganske enkelt hatt bedre tid på seg til å finpusse detaljene." Og siden du nevner "andre goder" kan vi også nevne at MBA har bl.a Thunderbolt (med Mini DisplayPort), Bluetooth 4.0, MagSafe og bakbelyst tastatur... Er spent på hvordan de som skrev artikkelen kom frem til at MBA er litt lettere, når alle steder jeg har sett spesifikasjoner tyder på at asusen er lettest av de to. Er vell kanskje litt mye subjektive meninger i artikkelen når meninger strider mot fakta. Er forøvrig enig i at MBA har en fordel med magsafe og baklyst tastatur, men for meg veier en høyere oppløsning på skjermen mer. Vel, vi kan jo for moro skyld sjekke linkene i innlegget jeg svarte på tidligere, nok en gang: Vanligvis svært så grundige NotebookCheck opplyser følgende: MacBook Air: 1,33 kg http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Air-13-Mid-2011-1-7-GHz-256-GB-SSD-Subnotebook.60011.0.html Asus Zenbook UX31E: 1,4 kg http://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-UX31E-DH52B-Laptop-Review.65718.0.html Fakta er det som flere kompetente, uavhengige kilder kan måle og etterprøve. Da har vi to uavhengige tester, der man med en viss sannsynlighet faktisk har veid maskinene, som begge hevder at MBA er bittelitt lettere enn Asus-maskinen. Forskjellen kan være så lite som 20 gram (1,4 kg kan teoretisk være 1,35 kg, avrundet oppover) - altså i praksis fullstendig ubetydelig. Forklaringen kan være så enkel som at faktisk vekt på endelig produksjonsmodell kan variere noe ift. spesifikasjonene produsentene oppgir på et tidlig tidspunkt - noe som er grunnen til at produsentene som regel tar de nødvendige forbehold med liten skrift nederst på produktsidene sine, om at spesifikasjoner når som helst kan endres uten varsel. Informasjonen du avfeier som "subjektive meninger" kan altså godt være fakta...men jeg tror jeg avstår fra ytterligere diskusjon for å avdekke den fryktelige sannheten om hvor noen titalls gram eventuelt har tatt veien... Lenke til kommentar
Danielmikalsen Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 neste gang kan dere sammenligne med en pc i presis samme prisklasse. som sakt macbook air i 128gb version får du for 10 tusen... så jeg fant en ultrabook i samme prisklasse, akkurat 10tusen... ASUS ZENBOOK UX31E 13,3" HD+ http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647353#extra lykke til med å slå denne med mac'n. virker som Hardware har blitt litt for glad i apple, må ta et mer nøytralt synspunkt. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Lykke til med hva da? Skal vi lese oss blinde på spesifikasjoner så er skjermen hakket bedre og prosessoren hakket bedre, men resten på samme plan som en MacBook Air? Temmelig minimale forskjeller. Leser vi tester så er skjermen litt frem og tilbake, Zenbook har best (høyest oppløsning) mens MacBook Air stort sett gjør det bedre på fargekvalitet og innsynsvinkel. Prosessoren i seg selv er det veldig liten forskjell på, Intel Core i5 vs i7 navngivningen til tross. Men igjen så kommer det jo ned til det faktum at de som vurderer en MacBook Air gjerne aldri ville vurdert en Asus Zenbook og de som vurderer en Asus Zenbook ville som oftest aldri vurdert en MacBook Air i utgangspunktet. Og som folk har sitert utallige ganger så har faktisk Hardware.no referert til Asus Zenbook i testen allerede og sagt de vurderer MacBook Air som hakket bedre enn Asus Zenbook også, eller har du problemer med å lese både artikkelen og kommentarfeltet? Blir bare for dumt at folk skal på død og liv utrope den ene maskinen som bedre enn den andre når de kjører to helt forskjellige programvareløsninger. Prisen er så og si den samme, spesifikasjonene er gode på begge to og så og si de samme, den ene kjører OS X, den andre kjører Windows. Live or die, make your choice. Endret 21. februar 2012 av RamGuy 2 Lenke til kommentar
nuffenuff Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hva er greia? Gang på gang sammenligner hw.no nå apple sine pcer med _billigere_ laptopper. Her er prisforskjellen 3500,- , altså godt over 1/4 av macens pris, eller 1/3 av toshibaens pris. Det sier seg selv, legger du inn mer penger i laptoppen, er den bedre. Tidligere har man sammenligna 27¨skjerm til 5000,- med påstanden om at en 27¨ skjerm som er ikke-mac koster tilsvarende, men disse ligger da vitterlig på 2000,- Hele veien har macer blitt sammenligna med windows-pcer som er billigere, og dermed har man konkludert med at mac har vunnet en knapp seier om og om igjen. Linux-sammenlingingen var jo helt på trynet. Dere sammenligna en ferdig mac med OS og hardware som var grundig testa opp mot en tilfeldig laptop som dere slengte inn linux på. Det går jo ikke an å sammenligne på den måten! I artikkelen om linux ble det også framheva masse problemer. I tilsvarende artikkel var det bare skryt. Forskjellen i disse to artiklene var installering og oppsett av linux vs bruk av ferdig oppsatt OSX. Resultatet av denne artikkelserien om Linux var at halve serien handla om hvordan man legger inn Linux på en pc som ikke er satt opp til det. Konklusjonen ble jo ganske åpenbar. PCen som var satt sammen for å fungere best mulig med OSX fungerte bedre enn en tilfeldig PC som absolutt ikke var satt sammen for å fungere med linux. Dette er det man kaller kampanjejournalistikk. Det dere har gjort er alts 1. Sammenligne konsekvent(?) mac med billigere windows-maskiner 2. Sammenligne ferdig oppsatt OSX-pcer med tilfeldige pcer der dere også har tatt med installasjonsprosessen. Dette er kampanjejournalistikk. Hovedårsaken til at jeg begynte å lese hw.no sine artikler var nettopp for å slippe denne typen kampanjejournalistikk. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Er enig i endel av det du sier, men du gjør noen reelle skivebommer etter min mening. Først må du lese artikkelen litt bedre før du kommer med bastante og irettesettende kommentarer, for det nevnes jo spesifikt i artikkelen nettopp dette med pris. Velger du tilsvarende modell som det i testen, bare med 128GB SSD istedenfor 256GB SSD så er prislappen mer eller mindre den samme og dermed er jo testen og sammenligningen høst reell om du skal henge deg opp i prisen på de to forskjellige systemene. Hvis du ikke kan sammenligne to maskiner som begge er: - Ultrabooks med like stor skjerm - Har samme generasjonsmaskinvare (dog med noen forskjeller) - Ligger i samme prisklasse (+/- tusenlappen, når vi tenker på 128GB modellen) Hvis dette ikke er likt nok for sammenligning, hva av Mac vs Windows maskiner kan man da egentlig sammenligne? Det nevnes jo forøvrig også Asus Zenbook i testen, hvor testpanelet nevner at de føler MacBook Air er ørlite bedre enn denne også som gjør at sammenligningen strekker seg til tre maskiner, i så og si samme prisklasse. Og skjerm eksemplet ditt er fullstendig skivebom, er sier du jo at det må sammenlignes maskinvare i samme prisklasse osv.. Hvilken 27" S-IPS skjerm med 2560x1440 oppløsninger finner du til 2'000kr? Eller mener du at det blir helt greit å sammenligne billige 27" skjermer med TN-panel og 1920x1080 oppløsning opp imot en S-IPS skjerm med 2560x1440 oppløsning, men du kan ikke sammenligne en MacBook Air 13" med en Toshiba Satellite Z830? Det gir jo absolutt ingen mening overhode. 1. Sammenligne konsekvent(?) mac med billigere windows-maskiner Blir jo helt feil, ettersom disse to maskinene når begge er spesifisert med 128GB SSD faktisk ligger i samme prisklasse. 2. Sammenligne ferdig oppsatt OSX-pcer med tilfeldige pcer der dere også har tatt med installasjonsprosessen. Nå skal det vell godt gjøres og ikke sammenligne en ferdig oppsatt Mac maskin, ettersom de er mer eller mindre ferdig oppsatt rett fra produsenten? Og hva mener du med en tilfeldig PC? De har da alle tester valgt Windows maskiner som er i noenlunde samme formfaktorer osv osv.. Er det plutselig mindre tilfeldig om de hadde valgt en Asus Zenbook fremfor en Toshiba Z830 i denne testen, i så fall lurer jeg på hvorfor? Det største problemet sånn som jeg ser det med kommentarene etter tester som dette er jo det at folk tydeligvis (bevist eller ubevist) glatt ignorerer og fullstendig overser det faktum at med en Mac ender du opp med et helt annet operativsystem, med andre løsninger enn det du ender opp med om du velger en Windows maskin. Så hva hjelper det om maskinvaren kanskje går den ene eller den andre veien om du faktisk veier programvare like høyt som maskinvare? For skal vi følge den logikken så bryr jo egentlig ikke folk som om maskinen leveres med Windows 7, Windows 8, Windows ME eller Windows 3.1 bare maskinvaren gir mest mulig for pengene. Du kan argumentere deg blå i trynet om hvorvidt en maskin fra Asus, Acer, Samsung eller hvemsomhelst gir like god maskinvare som en Mac til 1000-2000kr mindre, men er jeg faktisk ute etter en maskin som kjører OS X så er jeg jo faktisk like langt. Dette minner meg litt om de gangene folk skal prøver å fortelle meg hvorfor en Samsung Galaxy Tab 10.1 er bedre enn iPad 2 på grunn av ditten og datten. Jeg er ikke nødvendigvis uenig med alt de sier, men så fort jeg spør "Kan jeg se på TV2 Sumo i nettleseren?" og svaret blir "Nei" og jeg da følger opp med "Finnes det noen TV2 Sumo applikasjon jeg kan kjøre?" og svaret fortsatt blir "Nei" og mye av bruksmønstret med en tablet for min del er for å se TV2 Sumo på bussen til og fra jobb og på toget til og fra Drammen så spør jeg enkelt og greit "Hvorfor skulle jeg velge en Galaxy Tab 10.1 fremfor en iPad 2 igjen?". Nå har riktignok TV2 kommet med en Android applikasjon så vidt jeg vet, men det understreker for fremdeles at maskinvare er så definitivt ikke alt selv om brorparten av folk her inne ser ut til å mene og lese seg blind på det og tydeligvis har null forståelse for at andre faktisk kan mene noe annet. 2 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) @nuffenuff: Blir litt oppgitt! Hva med å lese artikkelen og noen av kommentarene, i stedet for å gjenta de samme "innvendingene" som har blitt grundig belyst både herfra og derfra? Kan du vise meg en god 27" skjerm med IPS-panel og LED-bakbelysning som koster 2.000 kroner så post en link nå med det samme, for svingende! Jeg bestiller i så fall 10 stykker i morgen! Pris er alltid en faktor i slike sammenligninger, og der det er prisforskjeller tar man selvsagt dette med i betraktningen når man konkluderer. Så også i oppsummeringen i artikkelen her. Utgangspunktet for de to artikkelseriene om Mac og Linux var vel noe sånt som: "Hjelp, jeg må bli Mac-bruker/Linux-bruker, og jeg er temmelig grønn på systemet - hva nå?". En Mac leveres alltid nøkkelferdig, med ferdig installert OS og en god del basisprogramvare. Artikkelserien du viser til er med andre ord temmelig representativt for hvordan en HW.no-leser vil kunne oppleve det å komme i gang på Mac på egen hånd. En nøkkelferdig Linux-PC hører etter det jeg vet med til sjeldenhetene i Norge, og den beskrevne installasjonsprosessen virker da som ganske representativt for det en HW.no-leser som vil komme i gang med Linux på egen hånd vil kunne oppleve. Eller? Det ene alternativet betyr mer penger brukt, det andre mer tid brukt. Det ene alternativet gir visse muligheter, det andre alternativet gir andre muligheter. Hva som er å foretrekke er vel opp til den enkelte, og jeg tror de fleste i tilsvarende situasjoner vil kunne lære noe nyttig av begge artikler. . Endret 21. februar 2012 av Newton 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå