Gå til innhold

Sliter LibreOffice med lagring av tabeller i .docx formatet?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Lagde en tabell i libreoffice, og lagret den som en fil i .docx formatet. Skulle åpne den, og det var bare rot. Tabellen var ubrukelig rotet til, og slettet derfor fila og lagde en ny tabell som ble lagret som .doc og det gikk bra. Om libreoffice ikke takler tabeller i .docx så burde folk blitt gjort oppmerksom på det for ikke å kaste bort tid på å lagre i feil format. Alternativt har jeg vært uheldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken versjon benytter du?

I stedet for å rive kjeft på LibO så kunne du istedet oppsøkt litt info om docx-støtte på nettet. Da har du nok etterhvert funnet ut at dokumentasjonen til docx-formatet er utilgjengelig, eller i beste fall svært mangelfull.

For å sammenlikne: Jeg sier til deg at du skal bygge en dieselmotor og automatgear som skal passe i en volvo. Du får all nødvendig materiell for å lage deler, men ingen arbeidstegninger. Så skal du se hvor lett det blir.

Siden LibO er gratis programvare så betyr det at folk må kunne bidra selv for at programvaren skal bli så feilfri som mulig.

Det som DU kan bidra med i dette tilfellet, er å opprettet en profil på denne feilrapporterings-siden, og så skriver du ned i detalj hvordan du får fremprovosert feilen.

Legg ved opprinnelig odt-fil (den du jobber med) og legg ved docx-fila etter du har lagret den (som).

I tillegg kan det være en fordel om du legger ved skjermkopi av programvinduet, før og etter lagring til docx.

Om du ønsker å bidra litt (som nevnt over) men ikke får det helt til eller har spørsmål så er det bare å svare i samme tråden. Da er det hjelp å få (dog ikke til alle døgnets tider ;) )

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Bruker versjon 3.4.5. Tabellen jeg lagde vises i vedlegget. Splittet cellen med ID type og ID numemr i to, men fikk ikke streken mellom gjevn mot resten av tabellen. Ingen stor sak.

.docx fila er slettet.

Mente ikke å "rive kjeft" men lurte igrunn mest på om det var en ide å unngå .docx hvis man lagde tabeller, eller om det bare var jeg som var uheldig.

Helsehistorikk.doc

Lenke til kommentar

Vel, ja det er en ide å unngå tabeller. LibO støtter Open Document -formatet fullt ut og er derfor det anbefalte formatet å benytte seg av.

Hos meg ser det slik ut: (se vedlagt bilde)

Jeg kjører versjon 3.3.4

Ser dette korrekt ut?

Synes forøvrig selv at versjon 4.3.x serien til LibO har hatt mer merkbare bugs enn 3.3.x serien.

Nå er versjon 3.5.0 klar for nedlasting, så du kunne jo prøve å se om du får denne versjonen til å fungerer bedre.

post-87910-0-09962100-1329773541_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, det ser korrekt ut. Hos meg vises streken mellom ID type og ID nummer litt nedenfor streken som går under chip og øremerke, men det vises riktig på utskriften. Ser også at EIERE cellen viser teksten noe høyere enn det som blir skrevet under navn, telefon og epost. I .docx ble det totalt krasj, radene ble presset sammen, skillelinjer mellom celler forsvant helt eller delvis, osv. Ble raskere å lage ny og lagre som .doc enn å forsøke å rydde opp. Det kan ha med at .docx versjonen ble redigert endel siden jeg prøvde meg frem for å finne ut av hvordan jeg ville ha det. Ble sikkert for mye frem og tilbake.

Så på den nye 3.5.0 versjonen. Ligger kun som msi fil, ikke exe. Aner ikke forskjellen, men det dukekr vel opp en exe versjon etterhvert. I følge forandringene i writer så var det vel header og footer så var forbedret.

Synes generelt libreoffice er veldig bra, så blir vel litt bortskjemt med å forvente at alt skal fungere feilfritt. Kjente ikke til .docx hemmeligholdelsen, trodde det var en åpen veletablert standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...