Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med WIN XP nettverk, kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Jeg har problem med nettverket mitt, (jeg er ganske amatør på nettverk, så det kan være noe veldig enkelt)

Uansett:

Utstyr:

PC1: XP Professional med 3C0MC900 COMBO kort, (10 mb combo ehternet)

PC2: WIN 98 med Compaq ISA 10MB kort

Problem stilling: Når PC1 kjører WIN ME (med samme 3COM kort self,) fungerer nettverket knirke fritt, så jeg er ganske sikker på at det er XP`en som fucker opp, uansett, litt info:

Når xp starter opp får jeg opp at nettverket er koblet opp: LAN 10MB, og det lyser på hub`en, men når jeg ser på activity, så blir det sendt pakker men ingenting kommer inn. Når jeg pinger den andre maskina får jeg ikke svar, når jeg søker i network places finner jeg ingenting, det virker som om ingenting fungerer! JEG SITTER FAST, HJELP!!!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En en av maskinene må også stå som gateway.

Hva bruker du nettet til?

Dersom det bare er fildeling/printerdeling, kan du jo bare droppe TCP/IP, og kjøre NetBEUI eller IPX. Da trenger du ikke å konfigurere noe. IPX er også raskere enn TCP/IP.

Kjører du nyere spill/internet, må du kjøre TCP/IP.

Sett opp begge maskinene i feks 192.168.0.x ranget, submask 255.255.255.0 og sett en av maskinene som gateway (husk å taste inn samme addresse på begge maskinene). Det SKAL fungere.

Sjekk også at NetBIOS over TCP/IP (det finner du under Advanced TCP/IP settings - WINS) er enablet.

[ Denne Melding var redigert av: covah på 2002-02-08 20:17 ]

Lenke til kommentar

Sorry! Jeg skal skjerpe meg, neste gang så skal jeg poste på rett plass.

Jeg bruker PC`en til Spill og litt div, så jeg trenger TCPIP, men nå har jeg prøvd å sette gateway osv. men det funker ikke enda, men nå har jeg idetminste fått 6 packets recived på XP`en! Hva mer kan være feil?

Lenke til kommentar

På XP-maskina:

start > settings > network connections

På den blå 'baren' til venstre har du en funksjon øverst som heter set up a home or small office network. Trykk på den, følg wizarden så virker det nok skal De se.....

kelv

Lenke til kommentar

Hva heter maskinene?

I NT 4.0/Win2k/XP er det mulig å benytte seg av (nesten) alle mulige tegn og over 15 tegn. Win9x/ME klarer bare å finne maskiner som har 15 eller mindre tegn, og kun inneholder a til z (norske versioner klarer også æøå) 0 til 9 og tegnet _

Benytter du deg av denne formen for navn skal (i teorien) alle maskinene finne hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...