any question? Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hallo eg tenker på ei pumpehagle som skal brukast for det meste til leirdueskyting. det skal være mest mogleg skudd i magasinet, og hagla skal være driftsikker, men ikkje for dyr er det noen som har eit innspill? har sett litt på mossberg 590A1, med 9 skudd tot. men fant ingen som inportete den til norge. takk for alle seriøse svar Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 hehe..særiøse svar? Eneste du vil, er å ha mest mulig krutt med deg??? Man blir fort uglesett når man stiller som cowboy på leirduebnanen Lenke til kommentar
laksekongen Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) . Endret 8. januar 2013 av [email protected] Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 ja og nei. forskjellige regler for hva som er lov på jakt, og hva du kan stille opp med på skytebanen Lenke til kommentar
any question? Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Skyter på privat eiendom, så bryr meg ikkje om kor mangen som er lovlig Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 @MeBerg den er da ulovlig på jakt men ikke nødvendigvis ulovlig å eie. men over 5+1 er ikke lov i Norge lenger @TS, skulle jeg absolutt ha kjøpt ei pumpe i dag, ville jeg helt klart ha kjøpt ei benelli Nova/SuperNova. (har selv ei Rem 870) men til leirdue er det jo o/u eller evt halvauto som gjelder. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Skyter på privat eiendom, så bryr meg ikkje om kor mangen som er lovlig Så du spør om råd om ulovlige våpen på åpent forum... jaja... og noen lurer på hvorfor lovene blir strengere og strengere..... Endret 20. februar 2012 av Cardinal 1 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Remington 870 helt klart, rimelig, driftsikker og velprøvd pumpehagle. 3 Lenke til kommentar
KattaErDau Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Kjøp ei gammel Winchester Model 1912, også kallt "Model 12". Har selv ei slik, det er ei hagle som kan fåes relativt billig, tåler det meste og finnes i ulike kalibrer. Her kan du lese litt om den: http://www.jaktojagare.se/en/article_print.php?id=282765 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 men over 5+1 er ikke lov i Norge lenger Å? Kilde? men til leirdue er det jo o/u eller evt halvauto som gjelder. Enig Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Siden forskriftsendring i fjor. Se §1 siste ledd. Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 leirdue med en hagle med løp under 60cm?`hahahahaha!! vist du vil ha en tacticool hagle så kjøp en remington 870 og deretter kjøper du et 20inch løp og magasin forlenger som passer. eventuelt ny kolbe med pistolgrep, husk at pistolgrep ikke kan være frittstående fra kolben. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 *Snip* aha, ja, jeg ser å du vil frem til der. Men for meg slik jeg leser den paragrafen det gjelder så er det kun for halvautomater. ikke pumpehagler Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Råder deg til å kikke på noe brukt også. Kan få mye for pengene der Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 (endret) stich_it: Fra http://lovdata.no/cg...10909-0930.html § 1. Forbudte skytevåpen c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d. Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c. §3 c sier: § 3. Godkjente halvautomatiske haglerc) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller Endret 23. mars 2012 av Cardinal Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 (endret) og første ledd begynner med å si at det gjelder halvautomatiske hagler. etter bokstav d står det også: Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd. Som uansett åpner for muligheten til å eie slike våpen. kan det være vi ender med en liste som sier hvilken slike hagler som er tillatt, ikke ulikt listen for tillatte halvautomatiske rifler? Endret 23. mars 2012 av stich_it 1 Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Joda det står det, men det står j**lig klart i §1 at det også gjelder pumpehagler. Og joda, POD kan gi deg lov men meg bekjent er det en helt teoretisk problemstilling da de så vidt jeg vet ikke benyttet seg av den muligheten. hvilken begrunnelse vil du bruke i søknaden? Hvorfor har du behov for den? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Så da må man se i forarbeidene for å få noen reel oppklaring i dette. fordi den er så søt? eller at jeg driver med preformance/trick shooting og trenger muligheten til å skyte åtte skudd på rappen? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 XXL har med jevne mellomrom tilbud på denne: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/hagler/weatherby-pa-08-synthetic-26-12-76-66-cm-1059549 Da koster den som regel 1490 kroner. Det er en kopi av Remington 870, men bedre etter min mening. 870 har en tendens til å bråke litt/rasle i fortreet, noe som gjør den litt uegna til å smyge på gås o.l. PA-08 er helt lydløs i mekanismen og er like bra bygd som Remington 870. Den tar 5+1 om du tar ut plomberingspinnen og har like bra, om ikke bedre aksjon enn 870 har. Bra rekylopptak og et bra avtrekk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå