Gå til innhold

I7 2600k vs. i7 3820


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så ikke den dealen, men vurderte disse prosessorene opp mot hverandre. De er ekstremt jevne når man ser på testene og det er lite som skiller dem. Etter å ha lest litt rundt på nettet fant jeg ut at 2600k yter bedre på dagens programmer/spill.

 

Du kan jo ta en titt på denne testen selv om 3820 er testet opp mot 2700k primært ser du også 2600k der også (de to er strengt talt samme CPU i tillegg): Intel Core i7-3820 vs. Core i7-2700K and Core i7-3930K

 

Jeg gikk for 2700k siden prisen var samme som 2600k.

Lenke til kommentar

Jeg så ikke den dealen, men vurderte disse prosessorene opp mot hverandre. De er ekstremt jevne når man ser på testene og det er lite som skiller dem. Etter å ha lest litt rundt på nettet fant jeg ut at 2600k yter bedre på dagens programmer/spill.

 

Du kan jo ta en titt på denne testen selv om 3820 er testet opp mot 2700k primært ser du også 2600k der også (de to er strengt talt samme CPU i tillegg): Intel Core i7-3820 vs. Core i7-2700K and Core i7-3930K

 

Jeg gikk for 2700k siden prisen var samme som 2600k.

 

Okæi.. takk for svar ;) Da blir det kanskje 2700k istedet!

Lenke til kommentar

Nå er det vel heller LGA 2011 muligens bedre med tanke på 4 channel ram og flere skjermkort støtte. Angående prosessorene er nok ganske likt ja. Også på effekforbruk.

 

Men det som trekker ned på 3820 at den ikke er like enkelt å overklokke som K versjonen.

 

Vet ikke hvordan ivybrigde vil bli på sokkel 2011, men er nok først 1155 som får ivybrigde. Så dermed kan sokkel 2011 holde seg oppdatert lengst.

Lenke til kommentar

LGA2011 får Ivy bridge oppdateringer til høsten sies det.

 

LGA2011 hovedkort har quadchannel ram - ikke stor praktisk betydning, men at du kan kjøre flere skjermkort på full pupp (x16 pci gen3) er nok en større fordel kontra 1155 som kun klarer 2 x8 gen2.

 

Så skal man fleske til med flere high end kort (f,eks 7970/7950 CF) så er valget greit.

 

Og man får mulighetene til å putte inn noen rimelig hårete 6 kjerner senere hvis lommeboka skulle tillate det ;-)

Lenke til kommentar

Etter å ha lest noen anmeldelser er 3820 tror jeg at den store brikka er mer bry enn det er verdt for det meste:

  1. Lavere klokking
  2. Mindre ytelse per MHz (sannsynligvis grunnet høyere latencies)
  3. Høyere strømforbruk
  4. Ekstra båndbredde

Den noe lavere ytelsen per MHz er ikke så farlig siden ytelsen allerede er ekstremt høy, men strømforbruket er kanskje ikke så pent...

Lenke til kommentar

Fint sammensatt PC pakke da , sett bort ifra 3820 betraktningene.

 

1 stk Antec P193 V3 Advanced Midi Tower Black

1 stk Corsair Powersupply HX 850W Modular

1 stk Intel® LGA2011 Core i7-3820

1 stk ASUS P9X79, Socket-2011

1 stk Corsair XMS3 1600MHz 16GB Vengeance CL9

1 stk HIS Radeon HD7950 3GB GDDR5 PCI-E

1 stk Samsung SSD 830 Series 128GB DTK SATA3.0

1 stk Intel® Air Cooling

1 stk Sony DVD±RW AD-5280S-0B BLACK/SATA

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville byttet ut Asus HK'et med et Gigabyte X79UD5 kort - Asus lager helt topp high end kort, men så fort de skal levere noe "enklere" har de lett for kastrere kortene litt for mye eller gjøre mye annet rart - som regel blir det OK, men ikke alltid.

 

Med Gigabyte UD kort så vet man hva man får.

Lenke til kommentar

Hva er fordelene med sokkel 2011 over 1155?

 

1. Quad channel memory, 8 spor

2. Flere PCI-e lanes, 3 16x spor i CFX/TriSLI

3. Mulighet for dyre hexa-core prosessor

 

-

 

1. Min personlige mening, ut i fra hva jeg har lest av tester, er at det skiller lite i ytelse mellom en 2600k og 3820. Begge er fire kjerner med HT, men 3820 har noe høyere minnebåndbredde, som i praktisk betydning har lite å si.

 

2. Hvem kjører CFX/SLI uansett? Man skal ha et ganske heftig 7680x1600 oppsett og et ønske om MSAA/16xAA om man kjøper noe mer enn ètt 7970 eller 580 kort. Har man dessuten behov for tre PCI-e 16x lanes er det stort sett skrytefaktor og/eller for å slå rekorder i 3d mark som gjelder.

 

3. Her blir det jo en avveing av bruksformål. Om man jobber mye med bilde- og videoredigering (filter på 5-600mb psd-filer eller h.264 encoding) så er det jo meget relevant med flere kjerner.

 

 

My 2 cent :)

Lenke til kommentar

For å si det enkelt - skal man stort sett bare game - velg 1155.

 

Men hvis man driver med tyngre oppgaver som f.eks videoredigering, rendering og avansert bildebehandling så er lga2011 med en 6 kjerner verdt det - til dette er 3930K og 3960x helt über.

 

Og selvfølgelig er lga2011 like bra til gaming skulle du drive med det ;-)

Lenke til kommentar

Hva er fordelene med sokkel 2011 over 1155?

 

1. Quad channel memory, 8 spor

2. Flere PCI-e lanes, 3 16x spor i CFX/TriSLI

3. Mulighet for dyre hexa-core prosessor

 

-

 

1. Min personlige mening, ut i fra hva jeg har lest av tester, er at det skiller lite i ytelse mellom en 2600k og 3820. Begge er fire kjerner med HT, men 3820 har noe høyere minnebåndbredde, som i praktisk betydning har lite å si.

 

2. Hvem kjører CFX/SLI uansett? Man skal ha et ganske heftig 7680x1600 oppsett og et ønske om MSAA/16xAA om man kjøper noe mer enn ètt 7970 eller 580 kort. Har man dessuten behov for tre PCI-e 16x lanes er det stort sett skrytefaktor og/eller for å slå rekorder i 3d mark som gjelder.

 

3. Her blir det jo en avveing av bruksformål. Om man jobber mye med bilde- og videoredigering (filter på 5-600mb psd-filer eller h.264 encoding) så er det jo meget relevant med flere kjerner.

 

 

My 2 cent :)

 

Hvem kjøper CFX eller SLI? lever du i 1998?

 

Har du hørt om BF3 og 120Hz skjermer?

 

Skal man ha god flyt i BF3 på Ultra med 120Hz skjerm, holder ikke ET GTX580 eller 7970. Basta.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem kjøper CFX eller SLI? lever du i 1998?

 

Har du hørt om BF3 og 120Hz skjermer?

 

Skal man ha god flyt i BF3 på Ultra med 120Hz skjerm, holder ikke ET GTX580 eller 7970. Basta.

Om du legger ut 9 000 kr for å spille et spill har du ærlig talt et problem, særlig når du fortsatt vil slite med frame drops uansett om CFX/SLI er i bruk eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et problem fordi DU sier det? jepp, right. Å hvem har sagt att jeg kun spiller BF3? ta å jekk deg ned litt, kjekken. :)

 

Frame drops har blitt kraftig forbedret med nyeste CAP, det har blitt meget mye mer spillbart nå, jeg sier det igjen, ET 7970 holder ikke i BF3 om man skal ha full pupp på en 120Hz skjerm.. Jeg har prøvd, å det fungerte ikke.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Frame drops har blitt kraftig forbedret med nyeste CAP, det har blitt meget mye mer spillbart nå, jeg sier det igjen, ET 7970 holder ikke i BF3 om man skal har full pupp på en 120Hz skjerm.. Jeg har prøvd, å det fungerte ikke.

 

Bruker man riktige innstillinger og FXSAA isteden for MSAA kan man som regel få god ytelse, selvsagt er du ute etter et høyere tall i form av fps så må man klaske til med mer hardware, men det gjør ikke nødvendigvis opplevelsen bedre eller verdt investeringen med mindre man har nok penger av fra før av.

 

Det er uansett mange som har problemer med crossfire, microstuttering osv selv med siste driver fra AMD desverre.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang det med microstutter, jeg merker ingenting av det, etter att jeg låste FPS til 90 med OSD har det vært en drøm å spille på.

 

Jeg har prøvd FXAA uten å justere noe på det, å likte det IKKE. selvsagt, kan hende jeg liker det bedre om jeg justerer det.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Ang det med microstutter, jeg merker ingenting av det, etter att jeg låste FPS til 90 med OSD har det vært en drøm å spille på.

 

Jeg har prøvd FXAA uten å justere noe på det, å likte det IKKE. selvsagt, kan hende jeg liker det bedre om jeg justerer det.

 

Du bør uansett styre unna MSAA , flere uavhengige tester viser at effekten om noen, er minimal.

FXAA gjør faktisk jobben sin ganske så bra og gir minimalt med ytelsetap anbefaler du leser den linkede artikkelen.

 

Forresten, om du har en skjerm på 120hz og har låst FPS til 90 så mister du kanskje litt av hensikten med å ha en skjerm som oppdaterer seg 120 ganger i sekundet?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg har et problem fordi DU sier det? jepp, right. Å hvem har sagt att jeg kun spiller BF3? ta å jekk deg ned litt, kjekken. :)

 

Frame drops har blitt kraftig forbedret med nyeste CAP, det har blitt meget mye mer spillbart nå, jeg sier det igjen, ET 7970 holder ikke i BF3 om man skal ha full pupp på en 120Hz skjerm.. Jeg har prøvd, å det fungerte ikke.

Tja, kjører det selv på High med Ultra textures og Postprocessing AA på High med 95 fps-cap, selv da får jeg framedrops ned til ~60 når det er veldig mye som skjer samtidig. Synderen er min "trege" 2600k på "bare" 4.8 GHz når jeg fyrer opp ytelsesmåleren.

 

Hvis du merker forskjell på Ultra og High i BF3 er det helt greit, men å påstå at det ikke er vannvidd å bruke >9000 krskjermkort (som ærlig talt ikke kan gjøre så mye annet) for et spill...

Personlig mener jeg at mer enn et overklokket 7970 på 1920x1080@120Hz eller 2560x1600 er et vanvittig sløs av penger slik PC-gaming er i dag. Om det vil skje forskjeller når neste generasjon med konsoller kommer ut vet jeg ikke, men det er over 12 måneder til vi vil se/merke effekten av nye konsoller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...