4gup Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Hei, jeg skal i første gangs tjenesten året 2013-2014. Jeg vil veldig gjerne på fallskjermjeger opptak, men jeg er nærsynt og har 1.25 i venstre, og 1.50 i høyre øyet. er det trygt å ta laser operasjon før dette? (jeg er 17, og bli 18 i midt juli) Endret 20. februar 2012 av 4gup Lenke til kommentar
fenele Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det anbefales at man er minst 18 år før en slik operasjon og at synet skal ha vært stabilt i over 2 år. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Er du sikker på at de tar i mot folk som har tatt laseroperasjon? Jeg vet i alle fall at man ikke kan bli jagerflypilot om man har tatt laseroperasjon. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Er du sikker på at de tar i mot folk som har tatt laseroperasjon? Jeg vet i alle fall at man ikke kan bli jagerflypilot om man har tatt laseroperasjon. FSK: Laseroperasjon er OK, såfremt resultatet er godkjent synstest. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det anbefales at man er minst 18 år før en slik operasjon og at synet skal ha vært stabilt i over 2 år. Jeg opererte øynene mine for 8 år siden. Øyenlegen sa da at de fleste hadde "stabilt syn", men optikerene klarte ikke å tilpasse brillene med en gang, derfor fikk mange økt styrke over tid. Det høres ut som en logisk forklaring siden det tross alt er en fysisk brytningsfeil. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Det anbefales at man er minst 18 år før en slik operasjon og at synet skal ha vært stabilt i over 2 år. Jeg opererte øynene mine for 8 år siden. Øyenlegen sa da at de fleste hadde "stabilt syn", men optikerene klarte ikke å tilpasse brillene med en gang, derfor fikk mange økt styrke over tid. Det høres ut som en logisk forklaring siden det tross alt er en fysisk brytningsfeil. Optikeren min sa at grunnen til at mange får økt styrke over tid er fordi de får for sterk styrke første gang så får øyet mindre "stress" som gjør at etter hvert vil man synes det er mer behagelig med sterkere styrke. Øynene er muskler som trenger trening også så de blir slappe med feil styrke. Dette gjelder spesielt folk(gamlinger) som kjøper billigbriller med styrke på butikken. Endret 20. februar 2012 av LNF Lenke til kommentar
4gup Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Det anbefales at man er minst 18 år før en slik operasjon og at synet skal ha vært stabilt i over 2 år. jeg vet ikke helt sikkert, men jeg tror mitt syn har vært stabilt i ihvertfall et år nå. skal man basere dette på egen mening, eller på synstester som har blitt utført for 2 år siden? Lenke til kommentar
4gup Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Er du sikker på at de tar i mot folk som har tatt laseroperasjon? Jeg vet i alle fall at man ikke kan bli jagerflypilot om man har tatt laseroperasjon. FSK: Laseroperasjon er OK, såfremt resultatet er godkjent synstest. takker, har gjort mye undersøkelser på fallskjermjegerens hjemmeside. var litt redd:) Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Er nok best å ta en tur til optiker/øyelege og spørre litt. Er de som sitter på kunnskapen og kan sjekke akkurat dine øyne. De vil nok kunne gi anbefalinger om du er klar for laser nå eller om du bør vente osv. Lenke til kommentar
4gup Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Er nok best å ta en tur til optiker/øyelege og spørre litt. Er de som sitter på kunnskapen og kan sjekke akkurat dine øyne. De vil nok kunne gi anbefalinger om du er klar for laser nå eller om du bør vente osv. Har snakket med en lege, og to opptikere, men de hadde varierte svar (tror noen av dem solgte laseroperasjoner) så jeg tenkte jeg skulle ta kontakt med NMP (Nasjonal Militærmedesinsk Polyklinikk-ellerno) og se hva deres meninger er om dette. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hvor gammel er du? Lenke til kommentar
4gup Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Hvor gammel er du? jeg er 17, og bli 18 i midt juli Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Ja da er du kanskje litt ung... Lenke til kommentar
4gup Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Ja da er du kanskje litt ung... bare i håp om fallskjermjeger opptak, men jeg er i 2 gym nå, så det måtte bli til neste år. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Har hørt at synet stabilerer seg helt når man er 20, som oftest. Så om du tar den når du er 18, kan du risikere å måtte ta en ny operasjon om noen år Lenke til kommentar
4gup Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Har hørt at synet stabilerer seg helt når man er 20, som oftest. Så om du tar den når du er 18, kan du risikere å måtte ta en ny operasjon om noen år Men er det ikke slik at en kan bare ta laser operasjon en gang? Har bare hørt at det kan være skaplig med flere runder under laseren. Har hørt at synet stabilerer seg helt når man er 20, som oftest. Så om du tar den når du er 18, kan du risikere å måtte ta en ny operasjon om noen år Men er det ikke slik at en kan bare ta laser operasjon en gang? Har bare hørt at det kan være skaplig med flere runder under laseren. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Har hørt at synet stabilerer seg helt når man er 20, som oftest. Så om du tar den når du er 18, kan du risikere å måtte ta en ny operasjon om noen år Men er det ikke slik at en kan bare ta laser operasjon en gang? Har bare hørt at det kan være skaplig med flere runder under laseren. Har hørt at synet stabilerer seg helt når man er 20, som oftest. Så om du tar den når du er 18, kan du risikere å måtte ta en ny operasjon om noen år Men er det ikke slik at en kan bare ta laser operasjon en gang? Har bare hørt at det kan være skaplig med flere runder under laseren. Nei, aldri jeg hørt iallefall Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Men er det ikke slik at en kan bare ta laser operasjon en gang? Har bare hørt at det kan være skaplig med flere runder under laseren. Jeg har tatt to laseroperasjoner fordi de bommet litt første gangen. Gikk fra +6 til -2 Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Ikke stol 100% på optikeren din. De er veldig ofte imot laser, mye pga at de mister en kunde. Noe de helt klart ikke vil. Spør om å få vite hvordan synet ditt har forandret seg de 2 siste årene. Ikke spør om optikeren sin mening. Så tar du med den informasjonen du har til en syns klinikk. Men 17år (18 snart) er muligens litt ungt ja. Jeg ville ha ventet til du var 20 år. Det var det jeg gjorde. Hvor mange ganger du kan ta laser kommer helt ann på flere ting: - Hva slags type laser operasjon du tar (finnes flere typer som hver gjør visse inngrep med øyet) - Hvordan øyet ditt er før og etter operasjon - Om du på noen som helst måte skader øyet Jeg fikk høre at et normalt øye kunne ta laseroperasjon 2-3 ganger uten å være bekymret, dette er da hvis man bruker den mest vanlige formen for laserbehandling. Det finnes jo laser operasjoner som "skader" øyet mer. Men laser oprasjoner er i utvikling. Kommer bedre teknologi som sparer mer av øyet. Endret 23. februar 2012 av toy_man Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Man kan ikke stole på noen her i livet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå