TheNarsissist Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hei, skal ha foredrag i naturfag om ca 5 uker. Jeg har fått temaet Miljøaspekter ved energibruk og problemstillingen ''Hvordan dekke samfunnets behov for energi på en miljøvennlig måte?'' Jeg MÅ ha 6 på denne, og har derfor bestemt meg for å forandre strategi. Isteden for å begynne tre dager før jeg skal presantere det, så begynner jeg nå. Noen som har tips om hva jeg kan ha med? Foredraget skal vare i 5-15 min så jeg satser på 16min :!: Vi skal helst ha en slags oppgave til klassen når vi er ferdige så tar imot tips til det og, men en liten multiple choice quiz kunne kanskje vært noe? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Ta for deg alle de miljøvennlige energikildene og vei for og i mot. Atomkraft? Rent (nok) og effektivt - inntil det smelter ned. Her nevner du selvsagt Fukushima og Tsjernobyl. Få med deg atomavfall og halveringstid. Vannkraft? Rent, men avhengig av nedbør og kan ta mye plass (les: Alta-demningen). Her nevner du hvilken unik posisjon Norge er i der 98% (?) av kraften dekkes av vannkraft. Vindkraft? Rent det også. Er dog ikke like sikker på det estetiske mtp. vindmøllene. Du trenger også jævlig mange av de. Solkraft? Du får ikke mye energi når sola har gått ned eller når det er overskyet. Solpaneler på hustak hjelper likevel på! Du kan sikkert også ta for deg biler som bl.a. går på hydrogen/elektrisitet i stedet for fossilt brensel. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Takk for tips, skal helt klart ta med det. Hadde allrede tenkt på Fukushima og Tsjernobyl. Slit litt med å tolke oppgaven. Hva menes med Miljøaspekter ved energibruk? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Ting relatert til miljø vedrørende energibruk. Det kunne f.eks. vært kulturaspekter, eller økonomiaspekter ved energibruk - noe som ville gitt oppgaven en helt annen retning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå