Gå til innhold

På tide å avskaffe statskirken?

Anbefalte innlegg

Hvis vi hadde avskaffet statskirken, og kuttet subsider til den og alle andre religioner, ville det ikke gått lang tid før alle religioner var små sære sekter her i landet.

Ja, den metoden fungerte jo bra i USA .... :nei:

edit: OK, jeg skal gå med på at utgangspunktet ikke helt er sammenlignbart ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del statsstøtte av religion i ulike former i USA også.

Joda, kan hende Statskirken har hjulpet med å hindre at de mer konservative styrer utviklingen, og har sørget for en mildere versjon av Kristendom her. Men det største problemet vi har, er den ufortjente respekten vi gir religion. Religion er bare en samling med ideer og påstander. De kan og bør utfordres alle steder der de forsøker å ta del i utviklingen.

At religiøse er overbevist om noe i fravær av beviser og testbare hypoteser, betyr ikke at vi automatisk skal legge til rette for dem alle steder der de ikke er fornøyd med forholdene. Heller motsatt. Religion bør være det som gis minst respekt. Og vi bør være fullstendig åpne og ærlige med barna våre om religion, ikke late som om alt de inneholder kan stemme, når vi vet at det er så mye som er feil.

Endret av KarlRoger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke fjerne all støtte til kristne organisasjoner, men jeg vil fjerne støtten til statskirken. Jeg syntes derimot at de kristne menighetene som lærer bort ekte kristendom skal få støtte, men statskirken som lærer bort vranglære bør ikke få støtte av staten.

Det var nå en egoistisk tanke. Statskirken har bare en annen tolkning av samme bok, og vranglære kan vel diskuteres. Gudene må vite hvor mange tolkninger det er av bibelen. Nei, det jeg føler er riktig å gjøre er og fjerne støtten til alle oranisasjoner det være seg Hef, statskirken og alle frimenigheter etc. så får vi betale der vi hører hjemme, hvorfor skal jeg betale for deg eller andre og omvendt.

Endret av stein_m-
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke fjerne all støtte til kristne organisasjoner, men jeg vil fjerne støtten til statskirken. Jeg syntes derimot at de kristne menighetene som lærer bort ekte kristendom skal få støtte, men statskirken som lærer bort vranglære bør ikke få støtte av staten.

Det var nå en egoistisk tanke. Statskirken har bare en annen tolkning av samme bok, og vranglære kan vel diskuteres. Gudene må vite hvor mange tolkninger det er av bibelen. Nei, det jeg føler er riktig å gjøre er og fjerne støtten til alle oranisasjoner det være seg Hef, statskirken og alle frimenigheter etc. så får vi betale der vi hører hjemme, hvorfor skal jeg betale for deg eller andre og omvendt.

Nei. Det står tydelig flere steder i bibelen at du ikke skal bryte ekteskapet, og den norske statskirke godtar det. Det står skrevet i første Timoteus vers 2 at kvinnelig prest ikke er tillatt i menigheten, men statskirken godtar kvinnelige prester. Det står klart i bibelen at du ikke skal drepe, men den Norge statskirke godtar at 15.000 barn blir drept hvert år... Nei konklusjonen er klar og det er at den Norske statskirke bedriver vranglære i en stor virksomhet, og at den Norske statskirke ikke lenger er ett verdig gudshus!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo litt feil å betale på noe man ikke tror på selv.

Gjelder dette bare religioner, eller også andre ting? Jeg tror ikke på statens pensjonssparing. Er det galt å tvinge meg til å være med å på den?

Nei, men nå er ikke skatt frivillig heller. Tro og livssyn er en privatsak. Det hadde vel blitt noen kroner mindre i skatt, som igjen antageligvis hadde redusert inntektene til enkelte organisasjoner dersom det hadde blitt utmeldelser. Og først da hadde vi satt igjen med reelle medlemmer.

I Tyskland er det visst en rubrikk i selvangivelsen der du krysser av for hvilket samfunn du tilhører, slik at pengene blir overført til disse.

Igjen hvor går pengene til de som står utenfor diverse samfunn.

Endret av stein_m-
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før og jeg sier det gjerne igjen:

Staten skal ikke være religiøs. Staten skal ikke favorisere eller rangere religioner ved å sette dem over og under hverandre! Staten skal være totalt religions-nøytral. Alle religioner skal behandles helt likt, enten om de skal få statstøtte eller ikke. Det beste ville være at man kutter i statstøtten til statskirken, sakte men sikkert, og at man deler det jevnt utover, og at man legger opp et løp der hvor trossamfunnene etterhvert kan stå på egne bein, og ikke lenger være avhengig av dagens statstøtte.

At alle (alle!) skal være med på å spleise på det Den Evangelisk-lutherske troslæren koster, det er jeg sterkt uenig i...

Alle inkluderer alle slags ateister, alle de kristne som ikke bekjenner seg til den evangelisk-lutherske tro, og så videre... Alle må være med på å betale for den trosretningens byggninger og prester, mens de selv ikke får så alt for mye i "støtte" ...

Det er svært mye galt med den ordningen vi har i dag...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Det står tydelig flere steder i bibelen at du ikke skal bryte ekteskapet, og den norske statskirke godtar det. Det står skrevet i første Timoteus vers 2 at kvinnelig prest ikke er tillatt i menigheten, men statskirken godtar kvinnelige prester. Det står klart i bibelen at du ikke skal drepe, men den Norge statskirke godtar at 15.000 barn blir drept hvert år... Nei konklusjonen er klar og det er at den Norske statskirke bedriver vranglære i en stor virksomhet, og at den Norske statskirke ikke lenger er ett verdig gudshus!

Det står mye rart i bibelen, at den er kvinnefiendtlig er en ting. Den er skrevet av og for mannfolk. Å henvise til bibelvers kan alle gjøre, men verden har da vel gått videre siden den gang. Det står klart i bibelen at du ikke skal drepe sier du, jeg kan vise til det motsatte.

Du tilhører vel den delen av bokstavtro kristne regner jeg med. Hvorfor ber ingen anita apeltun sæle tie i forsamlinger, hun burde visst bedre.

NEI, gi ingen statsstøtte.

Se denne linken om negativt kvinnesyn og vranglære: http://www.forskning.no/artikler/1197904214.25

Lenke til kommentar

Jeg syntes at det blir feil og støtte en statskirke i og med at jeg ikke liker det statskirken lærer bort.

Hva er det statskirken lærer bort?

De lærer bort at diverse synder er greit.

De påvirker også kristne personer, med f eks kvinnelige prester. Hvis en kvinnelig prest i statskirken holder sin tale på en søndag så tror de i forsamlingen at kvinnelige prester er greit men det er ikke det. Dette danner ett falskt bilde av kristendommen, og dette gjør at flere og flere kristne danner sin egen religion og kaller det for kristendom.

Lenke til kommentar

Det står tydelig i 1 Timoteus 2 at kvinnelig prest i menigheten ikke er tillat. Dette er ikke noe jeg finner på!

Forrige gang du sa at et bibelvers sa en ting, så siterte jeg det bibelverset, og det sa ikke det du sa, men noe helt annet.

Så den slipper du ikke unna med igjen.

Hvorfor skal kvinner få være prester?

Dersom kristendommen er lagd av menn for menn så kan jeg forstå det.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Jeg syntes at det blir feil og støtte en statskirke i og med at jeg ikke liker det statskirken lærer bort.

Hva er det statskirken lærer bort?

De lærer bort at diverse synder er greit.

Å? Hvor lærer man det? Hva begrunner de det med, og hva slags synder er det som er greit???

De påvirker også kristne personer, med f eks kvinnelige prester. Hvis en kvinnelig prest i statskirken holder sin tale på en søndag så tror de i forsamlingen at kvinnelige prester er greit men det er ikke det.

Har du noe i mot kvinner? Hvorfor er det ikke greit at kvinner er prester? Hvorfor skal ikke kvinner ha samme muligheten som menn på dette området?

Dette danner ett falskt bilde av kristendommen, og dette gjør at flere og flere kristne danner sin egen religion og kaller det for kristendom.

Du kjenner deg igjen her eller?

Lenke til kommentar

1. Man lærer det i statskirken. Hvis vi tar kvinnelige prester som ett eksempel så begrunner de det med at bibelen ble skrevet i gamle dager så dermed stemmer ikke det siden det var ett helt annet syn på kvinnenes stilling da. Da sier jeg at det står i bibelen at gud ikke forandrer seg så dette stemmer ikke. Det han mente for 2000 år siden mener han i dag også. Hvis dette hadde vært en gyldig mening til å ignorere 1 Timoteus vers 2 så kunne jeg ignorert 500 sider i bibelen som jeg ikke vil følge, og det er ikke slik. De lærer bort en rekke med vranglære som ett Norsk kirkesamfunn ikke kan godta.

2.Nei, men det står som sagt klart i bibelen om dette. Grunnen til dette er at eva (kvinnen) ble dåret man ikke Adam. Dermed så er ikke kvinnelig prest tillatt i den norske kirken.

3 Nei, men jeg har møtt flere personer som bekjenner seg for kristne som godtar kvinnelig prest, ekteskapsbrudd og visse andre synder som man ikke kan godta. Jeg spør de hvorfor de mener at f eks kvinnelig prest er greit. Da sier de at kvinnene må ha samme rett som mennene, og at kirken godtar kvinnelig prester og syntes at det er greit. Hvis de ignorerer 5 sider av bibelen og følger alle de andre sidene men som sagt unnlater de 5 sidene så blir det, det samme som å danne sin egen religion.

Lenke til kommentar

Det er en del statsstøtte av religion i ulike former i USA også.

Joda, kan hende Statskirken har hjulpet med å hindre at de mer konservative styrer utviklingen, og har sørget for en mildere versjon av Kristendom her. Men det største problemet vi har, er den ufortjente respekten vi gir religion. Religion er bare en samling med ideer og påstander. De kan og bør utfordres alle steder der de forsøker å ta del i utviklingen.

At religiøse er overbevist om noe i fravær av beviser og testbare hypoteser, betyr ikke at vi automatisk skal legge til rette for dem alle steder der de ikke er fornøyd med forholdene. Heller motsatt. Religion bør være det som gis minst respekt. Og vi bør være fullstendig åpne og ærlige med barna våre om religion, ikke late som om alt de inneholder kan stemme, når vi vet at det er så mye som er feil.

Ja, helt enig. Respekten for religioner må vekk.

Og dersom vi fjerner statsreligion og fremstår som et sekulært samfunn, vil vi stå mye sterkere til å avvise krav om "fordelsbehandling" av religiøse!

Lenke til kommentar

Er jo litt feil å betale på noe man ikke tror på selv.

Gjelder dette bare religioner, eller også andre ting? Jeg tror ikke på statens pensjonssparing. Er det galt å tvinge meg til å være med å på den?

Pensjonssparing er noe reelt, som du får igjen for på sikt.

Om dette kunne vært løst på en annen møte kan selvsagt diskuteres, men det er politikk.

Religioner har ingenting å slå i bordet med. Vi betaler for at noen tror på en fantasi figur.

Det blir noe helt annet.

Lenke til kommentar

Religioner har ingenting å slå i bordet med. Vi betaler for at noen tror på en fantasi figur.

Det blir noe helt annet.

Det sørgelige, og ganske sjokkerende, faktum her er at vi i norge har satt opp 1600 slike hus til ære for noe vi ikke aner om eksisterer en gang... OG på toppern av det skal alle være med å sponse dette mellom skatt og avgifter, penger som vi MYE heller kunne spyttet inn i instutisjoner som biblioteker foreksempel...

Men enda føler jeg at folk respekt for disse påstandene er for stor til at vi faktisk evner å gjøre noe med dette... Sad, but true, for å sitere Matallica.. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...