Populært innlegg U1ven Skrevet 20. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) OPPDATERT 28.05.2012 - NEI, STATSKIRKEN ER IKKE AVSKAFFET. Norge. Det flerkulturelle samfunnet. Den inkluderende nasjonen. Den norske kirke. Det er noe som skurrer. Jeg må helt tilbake til 2005 for å finne en troverdig kilde som illustrerer nordmenns religiøsitet. For, ifølge en rapport levert av European Commision (EU) så var 32% av den norske befolkning troende, enda færre, 30% trodde på den kristne gud. Ifølge tall for 2011 er 78% av norske statsborgere (omtrent 3,9 millioner mennesker) innmeldt i "Den norske kirke". Disse tallene går om hverandre og virker manipulerende. I dagens kirkeordning blir du automatisk innmeldt om du døpes i den kristne tradisjon, selv om du aldri går inn for det og for mange faller det som et sjokk at de er innmeldt i statskirken. Med dette skiller statskirken seg som det største trossamfunnet i Norge, dermed blir også subsidiene store, større enn alle andre trossamfunn eller livssynsorganisasjoner. Mindreårige bør uansett ikke utsettes for religion og ihvertfall ikke meldes inn automatisk før de er i stand til å vurdere sin egen tro. Norge er faktisk et land som er svært påvirket av sekularisering. Vi undertrykker ikke kvinner, vi tillater homofilt ekteskap og vi er en flerkulturell nasjon. Dermed er tiden inne også for å vise det. Det er på tide at vi opphever statskirken og behandler den som alle andre trossamfunn. Det finnes i hovedsak tre ulike idèer som forsvarer statskirken; de som vil beholde tradisjonen/kulturen, de som vil at kristendommen skal stå sterkt i Norge og de som vil ha statskirken som en "motpol" mot islamisering i Norge. Tradisjon er bra og hyggelig, men det er ikke snakk om avskaffelse av kirken, men heller en symbolsk avskaffelse på at diplomati, politikk og religion står sammen. En flerkulturell stat bør være objektiv til religion, alt annet fremstår som ironisk. Tro bør være et personlig valg, og ikke bundet opp mot en maktstruktur; spesielt ikke opprettholdt og finansiert av nasjonalstaten. Staten ødelegger kirkens religiøse autonomi. i tillegg er det helt arkaisk at staten skal favorisere én religion. da må man finne realpolitiske løsninger som forhindrer denne slagsiden, da den gjør seg dårlig i et moderne demokrati. særlig tydelig er dette i utdanningssektoren. da blir statskirken kun symbolpolitikk, for å ivareta et bilde av en forgangen tradisjon. Det finnes både ateister og kristne som mener at vi bør ha statskirke for å unngå islamisering. Dette blir feil. Statskirken i Norge har ingen annen funksjon enn å forsvare det bibelske synet. Det er politikk å forsvare seg mot islamisering ved bruk av en annen overtro. Kristendommen har like mange og store forskjeller som de andre verdensreligionene og kulturene når det kommer til hva det er som er "moralsk rett". Se bare på "Westborough Baptist Church", "Ku Klux Klan", Anders Behring Breivik eller katolikkene, protestantene, mormonerne og pinsevennene i Norge. Kristendommen vil uansett ikke være et bedre "alternativ". Til syvende og sist har moral og religion alltid vært adskilte aspekter ved menneskers liv. Det er mange deler av bibelen man må "hoppe over" eller "tolke bort" for å ikke være kjønnsdiskriminerende, rasistisk, homofob, barne-mishandlende og nedsettende for samfunnet. På papiret er det faktisk disse skriftene og utsagnene den norske stat forsvarer. Forøvrig bør det være påpekt at det å være imot statskirken ikke nødvendigvis er det samme som å være imot kirken som institusjon: så klart kirken kan ha mange gode sider - det er ikke snakk om å avskaffe kirken! Påstander som at religion ikke er dynamisk, lik samfunnet vårt er for det første fullstendig ved siden av poenget, og dessuten en alvorlig feil - tror vi at kristendommen er lik nå som på heksebrenningens tid? Nei, nå er det på tide å gå videre. Det er på tide å skille kirke og stat. For å sjekke om du er innmeldt i den norske stat kan du gjøre følgende: - Send mail til [email protected] og legg ved navn og fødselsnummer og spør om du er medlem. For å melde deg ut får du mer informasjon HER. Endret 28. mai 2012 av Ulven93 16 Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Ideelt sett er det på tide å avskaffe statskirken. Det kan vel aldri bli for tidlig å oppheve båndet mellom statsmakt og religion? I praksis er det nok likevel for tidlig. De aller fleste nordmenn er tilhengere av monarkiet, og kongehuset er jo som vi vet overhode for kirken her i landet. Jeg synes det er tvilsomt at man automatisk blir innmeldt i et trossamfunn. Tenk om et politisk parti hadde gjort det samme! Da hadde det nok blitt rabalder. På den annen side er det masse annet man blir tvunget til å være med på mot sin vilje. Statskirken er ikke det eneste. Kan jo for eksempel nevne statens pensjonssparing. Og her har man ikke engang mulighet til å melde seg ut (med mindre man flytter fra landet)! I den store sammenheng er statskirken et lite problem, men ja: den burde absolutt avskaffes. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 *snip* I den store sammenheng er statskirken et lite problem, men ja: den burde absolutt avskaffes. Jeg er ikke enig. Statskirken er et stort problem. Ikke i seg selv, men fordi vi med å ha en statsreligion er "tvunget" til å være mer tolerang overfor andre religioner, og fordi vi av samme grunn gir andre trossamfunn statsstøtte. Hvis vi hadde avskaffet statskirken, og kuttet subsider til den og alle andre religioner, ville det ikke gått lang tid før alle religioner var små sære sekter her i landet. Vi må markere at vi vet at religioner er gamle utdaterte myter og forklaringer. 2 Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Du får stemme på et parti som vil avskaffe statskirken, da. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hvis vi hadde avskaffet statskirken, og kuttet subsider til den og alle andre religioner, ville det ikke gått lang tid før alle religioner var små sære sekter her i landet. Vet ikke. Ville de som ellers var med i statskirken, da heller joinet en liten sekt? Det er mange tilsynelatende normalfungerende mennesker på sørlandet som er med i en frikirke, eller noe sånt. Statskirke gir staten mulighet til å kontrollere kristne og innholdet i religionen deres. Hvorfor gi slipp på en slik mulighet? Burde vi ikke også ha innført statsmoske? Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Statskirke gir staten mulighet til å kontrollere kristne og innholdet i religionen deres. Dette er feil måte å kontrollere kristne på. Riktig måte er å la de utøve religionen sin i fred, og å ha strenge straffer for de som begår overgrep. Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Enten avskaffer vi all den dritten. Eller innfører vi stats religion og holder kontroll på den dritten. Det skal være likt for alle. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Enten avskaffer vi all den dritten. Eller innfører vi stats religion og holder kontroll på den dritten. Det skal være likt for alle. Nei, hvorfor det? Gjensidighet er en mekanisme som sikrer byttehandler og samarbeid face-to-face, i små forhold og samfunn. Vi lever i et stort samfunn med mennesker som tar avgjørelser for oss by proxy. Det er ikke nødvendigvis noe å vinne på det for meg, om jeg viser storsinn ovenfor religiøse. De vil ikke være noe snillere ovenfor meg av den grunn, og teknokratene vil ikke foreta andre avgjørelser. Det rasjonelle er derfor å se på hva en selv har mest fordeler av, ikke hvor liberalt man skulle ønske ting rundt seg var. Sistnevnte krever systemforandring. Poenget er at du ønsker det liberalt for deg selv, og det er kun dette som er den rasjonelle grunnen til ikke å ødelegge for den flokken av mennesker som kalles religiøse. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hvis vi hadde avskaffet statskirken, og kuttet subsider til den og alle andre religioner, ville det ikke gått lang tid før alle religioner var små sære sekter her i landet. Vet ikke. Ville de som ellers var med i statskirken, da heller joinet en liten sekt? Det er mange tilsynelatende normalfungerende mennesker på sørlandet som er med i en frikirke, eller noe sånt. Statskirke gir staten mulighet til å kontrollere kristne og innholdet i religionen deres. Hvorfor gi slipp på en slik mulighet? Burde vi ikke også ha innført statsmoske? En liten del av de som er med i statskirken ville nok meldt seg inn, eller dannet sekter. Men uten statsstøtte ville de blitt økonomisk veldig svake. Med den opplysninsgraden vi har i Norge ville det ikke gått lang tid før det kun var veldig små grupper med fanatiske religiøse mennesker igjen. Og i og med at vi da ikke har en ststsreligion kunne vi kontrollert disse greit, uten å måtte ta sære hensyn Min spådom Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Kjekke tall å få med seg i den rapporten du henviser til. Det som forundrer meg mest er at 47% av befolkningen tror på noe åndelig eller en utenforstående kraft. Selvfølgelig kan dette tallet inneholde mange fraksjoner av tro, fra tro til den grønne mannen på mars til nesten ateist (har ikke lest rapporten så godt – men ligger agnostikere i denne delen?). Når det gjelder tallet på 32% som tror på en gud og antar at 30% av disse er kristne, så er jeg av den formening at dette tallet er for høyt. Mener at det på 90-tallet ble gjort en undersøkelse hvor det kom frem at kun 20% av befolkningen definerte seg som personlig kristen. Flesteparten i denne undersøkelsen var i en gruppen som kun tror på troen (tradisjonsbundet). Dessverre finner jeg ikke denne rapporten på nett og har derfor ingenting å vise til. Men når det gjelder dette med statskirke, så tror jeg den vil skilles fra staten i løpet av 10-20 år. Jeg tror mange politikere ønsker denne skilsmissen, men tror at dette er noe som må modnes over en periode. Når det gjelder denne skilsmissen, så synes jeg vi skal strekke det mye lengre og forlange et gedigent brudd. Som nevnt av flere, så bør statsstøtten kuttes helt blant alle religiøse- og livssynsorganisasjoner. Dette utgjør flerfoldige milliarder og tenk hva vi kunne brukt disse pengene til. Forskning bl.a. Selvfølgelig kan livssynsorganisasjoner søke på statlige og kommunale tilskudd på lik linje med idrettslag, musikkorps, speidere, etc. Vi bør også kutte vranglæren i skoleverket og ikke ha religiøs påvirkning på elever. Kutte RLE undervisningen slik den blir gjennomført i dag og eventuelt å dele dette opp i et Etikk-fag og religionshistorie. Muligens er dette en drøy tanke og kutte alt. At jeg ikke ser hvilke konsekvenser det kan gi, men det er i alle fall noe vi bør diskutere i det norske samfunnet. Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Enten avskaffer vi all den dritten. Eller innfører vi stats religion og holder kontroll på den dritten. Det skal være likt for alle. Det er jo ikke likt for alle om vi har en statsreligion. Da blir ikke-religiøse og tilhengere av alle andre religioner tvunget til å finansiere en religion de ikke bekjenner seg til. Endret 21. februar 2012 av Purple Fox 2 Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Kjekke tall å få med seg i den rapporten du henviser til. Det som forundrer meg mest er at 47% av befolkningen tror på noe åndelig eller en utenforstående kraft. Selvfølgelig kan dette tallet inneholde mange fraksjoner av tro, fra tro til den grønne mannen på mars til nesten ateist (har ikke lest rapporten så godt – men ligger agnostikere i denne delen?). Når det gjelder tallet på 32% som tror på en gud og antar at 30% av disse er kristne, så er jeg av den formening at dette tallet er for høyt. Mener at det på 90-tallet ble gjort en undersøkelse hvor det kom frem at kun 20% av befolkningen definerte seg som personlig kristen. Flesteparten i denne undersøkelsen var i en gruppen som kun tror på troen (tradisjonsbundet). Dessverre finner jeg ikke denne rapporten på nett og har derfor ingenting å vise til. Men når det gjelder dette med statskirke, så tror jeg den vil skilles fra staten i løpet av 10-20 år. Jeg tror mange politikere ønsker denne skilsmissen, men tror at dette er noe som må modnes over en periode. Når det gjelder denne skilsmissen, så synes jeg vi skal strekke det mye lengre og forlange et gedigent brudd. Som nevnt av flere, så bør statsstøtten kuttes helt blant alle religiøse- og livssynsorganisasjoner. Dette utgjør flerfoldige milliarder og tenk hva vi kunne brukt disse pengene til. Forskning bl.a. Selvfølgelig kan livssynsorganisasjoner søke på statlige og kommunale tilskudd på lik linje med idrettslag, musikkorps, speidere, etc. Vi bør også kutte vranglæren i skoleverket og ikke ha religiøs påvirkning på elever. Kutte RLE undervisningen slik den blir gjennomført i dag og eventuelt å dele dette opp i et Etikk-fag og religionshistorie. Muligens er dette en drøy tanke og kutte alt. At jeg ikke ser hvilke konsekvenser det kan gi, men det er i alle fall noe vi bør diskutere i det norske samfunnet. Jeg tror ikke 32/30% tallet angir kun personlige religiøse, for det vil jeg tro kun er halvparten av dette. Dog så er det en god del som ikke undrer seg over/driter i "evige" spørsmål og bare lever livet selv og overlater alt til en religion. Veldig synd dette. Ja, det er mye som kan iverksettes og gjøres med. Men jeg synes at vi er så langt unna middelalderen nå at det er på tide å følge etter Frankrike, Tyskland og de andre hundrevis av nasjonene som står uten en statskirke i dag (som selvsagt kommer av flere grunner enn bare sekularisering). EDIT: Bytter "Personlige kristne" med "Personlige religiøse" Endret 21. februar 2012 av Ulven93 Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Enten avskaffer vi all den dritten. Eller innfører vi stats religion og holder kontroll på den dritten. Det skal være likt for alle. Det er jo ikke likt for alle om vi har en statsreligion. Da blir ikke-religiøse og tilhengere av alle andre religioner tvunget til å finansiere en religion de ikke bekjenner seg til. Joda, enig med det du sier. Og er klart for det å avskaffe statskirka. Mente bare det et det er bedre å ha total religionsfrihet enn å ha statskirke. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg personlig avskaffer statskirken, fordi at statskirken ikke kan kalles en kirke. Den Norske statskirke godtar homofili, kvinnelig prest, ekteskapsbrudd, abort ja bare for å nevne noe ukristelig. En statskirke kan ikke lenger kalles en kirke, men ett senter der man blir påvirket av vranglære og falske prester (ulven i fåreklær) Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg personlig avskaffer statskirken, fordi at statskirken ikke kan kalles en kirke. Den Norske statskirke godtar homofili, kvinnelig prest, ekteskapsbrudd, abort ja bare for å nevne noe ukristelig. En statskirke kan ikke lenger kalles en kirke, men ett senter der man blir påvirket av vranglære og falske prester (ulven i fåreklær) Vil du også avskaffe statsstøtte til alle religioner? Er jo litt feil å betale på noe man ikke tror på selv. Du betaler jo til alle mulige slags religioner... 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg syntes at det blir feil og støtte en statskirke i og med at jeg ikke liker det statskirken lærer bort. Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 Fjerne all støtte til religiøse organisasjoner? Glem det. Det kommer aldri til å skje i Norge i dette århundre. Om staten fjerner støtten så må medlemmer betale for å kunne tro, for mange av dem så vil de ikke bli sett på troende om de ikke er medlem av en slik organisasjon som Den norske kirke. Vedlikehold og lønn til prester er ikke pytt pytt det heller. Nei, den høye lønnen og våre mange kirker kan gjøres noe med, men det vil fremdeles være såpass høye utgifter at organisasjoner som Islam, Buddhismen og Hinduismen i Norge aldri i verden kunne klart å opprettholde de alle religiøse bygningene deres uten statens subsidier. Her må vi ta et skritt av gangen. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg vil ikke fjerne all støtte til kristne organisasjoner, men jeg vil fjerne støtten til statskirken. Jeg syntes derimot at de kristne menighetene som lærer bort ekte kristendom skal få støtte, men statskirken som lærer bort vranglære bør ikke få støtte av staten. Lenke til kommentar
onion1 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg vil ikke fjerne all støtte til kristne organisasjoner, men jeg vil fjerne støtten til statskirken. Jeg syntes derimot at de kristne menighetene som lærer bort ekte kristendom skal få støtte, men statskirken som lærer bort vranglære bør ikke få støtte av staten. Det ville vel bli politikerne som skulle avgjøre hvem som skulle få støtten, og jeg tror ikke det er så mange av dem, i hvert fall ikke blant de regjerende, som mener at andre kristne menigheter heller skal få støtte enn statskirken... Skal politikerne diskutere hvem som lærer bort ekte kristendom blir vel konklusjonen at ingen gjør det... Hva skal de bruke som målestokk for å finne den ekte kristendommen, flesteparten av stortingsrepresentantene og regjeringsmedlemmene vet vel knapt hva som står i Bibelen. Når det er sagt, jeg støtter heller ikke statskirkens syn på en del saker og ting... Men du mener vel heller ikke at alle de andre organisasjonene som får støtte i dag lærer bort ekte kristendom ??? Også buddhister, muslimer og hinduer får jo i dag statsstøtte. Det blir derfor vanskelig å kutte støtte til statskirken og ikke til alle/ en del av de andre? Slik jeg ser det, måtte det i så fall bli at alle menighetene på lik linje må "forsørge seg selv", som vil gi statskirken og andre menigheter/trossamfunn reell konkurranse. For det er jo slik at statskirken da ville få mindre penger enn nå, ettersom det slett ikke er alle som står som medlemmer i Den Norske Kirke som ville støtte den med så mye som et øre. Dersom Den Norske Kirke fortsatte å være en "statskirke", ville de vel bare tatt av alles skattepenger og overført til den alene, noe jeg ikke synes burde skje. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Jeg vil ikke fjerne all støtte til kristne organisasjoner, men jeg vil fjerne støtten til statskirken. Jeg syntes derimot at de kristne menighetene som lærer bort ekte kristendom skal få støtte, men statskirken som lærer bort vranglære bør ikke få støtte av staten. Det er det verste vi kan gjøre, å fronte en særegen form for religion. Som vi gjør nå ved å ha Statskirken, men det der vil være et par hakk verre, ved å eliminere alt annet utenom en utvalgt gruppe. Om vi skal ha noe som offisielt kan sees på som den rette religionen, så må det være noe som testes og underbygges til det ikke lenger er religion, men viten. Dvs. vi kan aldri si at en religion er den rette. Vi kan godt si hvor mye feil de ulike religionene tar, f.eks. i forbindelse med utdanning. Men vi tjener ikke nasjonen ved å si at tro er fakta. Endret 23. februar 2012 av KarlRoger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå