robsen Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 som båt enntusiast venter jeg spent på våren, men tenkte å teste ut et "oppsett" jeg skal sette i båten til våren, inne i leiligheten min. jeg har batteri spiller å høytalere og kabler klare, men jeg klarer ikke få liv i spilleren (sony) ut av spilleren går det 4 kabler, gul sort blå rød . har prøvd å koble sort og gul på batteriet (sort på minus, gul på pluss) og jordet rød (jordet i et trenings apparat...) etter flere forsøk å forsjellige kobling røyk sikringen. blå er vel remote? må denne kobler til noe egentli? noen som har prøvd noe lignene, eller vet hvordan det skal kobles? takk for alle svar Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Spilleren pleier ha en manual som beskriver hvilken kabel som gjør hva. For å få liv i den bør det holde med pluss og minus. Pluss har vel normalt en sikring på kabelen, endel bilradioer har ihvertfall det. Om du har feilkoblet kan du ha skadet spilleren. Lenke til kommentar
formann Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det holder ikke å bare koble jord til noe av metall. Grunnen til at det fungerer i bil, er at batteriet er koblet rett i chassi på bilen. Når du tester hjemme, så kobler du bare pluss og minus rett på batteriet. Gul og rød skal sammen på pluss, evt med en bryter på rød så du kan slå den av uten å miste evt. instillinger. Blå er remote, og den trenger du ikke før du skal koble til ekstra forsterker. Lenke til kommentar
robsen Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Det holder ikke å bare koble jord til noe av metall. Grunnen til at det fungerer i bil, er at batteriet er koblet rett i chassi på bilen. Når du tester hjemme, så kobler du bare pluss og minus rett på batteriet. Gul og rød skal sammen på pluss, evt med en bryter på rød så du kan slå den av uten å miste evt. instillinger. Blå er remote, og den trenger du ikke før du skal koble til ekstra forsterker. takk ska du ha virka med en gang jord kom på plussen! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det holder ikke å bare koble jord til noe av metall. Grunnen til at det fungerer i bil, er at batteriet er koblet rett i chassi på bilen. Når du tester hjemme, så kobler du bare pluss og minus rett på batteriet. Gul og rød skal sammen på pluss, evt med en bryter på rød så du kan slå den av uten å miste evt. instillinger. Blå er remote, og den trenger du ikke før du skal koble til ekstra forsterker. takk ska du ha virka med en gang jord kom på plussen! WTF??? Er du helt svimmel?? Du skal da ikke ha jord på plussen!!! Jord i denne forbindelsen, er MINUSPOLEN på batteriet, og der skal den sorte ledningen. Gul og rød skal på plusspolen... Hvis det virker nå, så må du stokke ordene dine litt, for da har du IKKE jord på plusse, det er helt sikkert, hehe. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Er nok rot med oversikten av hva hvilken ledning går til. Funker det må vel + og - ha truffet ihvertfall. Lenke til kommentar
formann Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Det holder ikke å bare koble jord til noe av metall. Grunnen til at det fungerer i bil, er at batteriet er koblet rett i chassi på bilen. Når du tester hjemme, så kobler du bare pluss og minus rett på batteriet. Gul og rød skal sammen på pluss, evt med en bryter på rød så du kan slå den av uten å miste evt. instillinger. Blå er remote, og den trenger du ikke før du skal koble til ekstra forsterker. takk ska du ha virka med en gang jord kom på plussen! WTF??? Er du helt svimmel?? Du skal da ikke ha jord på plussen!!! Jord i denne forbindelsen, er MINUSPOLEN på batteriet, og der skal den sorte ledningen. Gul og rød skal på plusspolen... Hvis det virker nå, så må du stokke ordene dine litt, for da har du IKKE jord på plusse, det er helt sikkert, hehe. Det er mye mulig at forklaringen var litt tynn, og at jeg burde ha spesifisert litt bedre. Men når en person uten kunnskap om hvordan likestrøm fungerer skjønner det, så sier jeg meg fornøyd. Når jeg nettopp har forklart at det ikke er noe chassi-jord, og rett etter snakker om å koble til pluss og minus på batteriet så ligger det i kortene at det kobles på samme måte som alle andre batterier. Uten et felles nullpotensiale som feks chassi, er det ikke noe jord. Dermed sitter man kun igjen med pluss og minus, og ingen kobler de sammen. Nå hadde det heller ikke vært noe farlig om han hadde koblet minus sammen med ledningene som skulle til pluss Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg har ikke noe å si på forklaringen din formann, den var forståelig å fin, men det var svaret trådstarter ga etterpå jeg reagerte på, hehe... Lenke til kommentar
robsen Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Jeg har ikke noe å si på forklaringen din formann, den var forståelig å fin, men det var svaret trådstarter ga etterpå jeg reagerte på, hehe... jeg gjorde det riktig, men forklarte feil jeg trudde også at rød var jording jeg, men da lærte jeg at det er den alltså ikke Endret 27. februar 2012 av robsen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Kan være en fordel å lese manualen og sette seg litt inn i hvordan tilkoblingene skal gjøres FØR man starter, ellers kan man ende opp med å måtte kjøpe ny spiller. Min bror lånte en ny spiller av meg og byttet om + og -, den var bare å kaste etterpå. Sort er alltid jord. Av de 2 andre skal den ene (vanligvis gul eller orange) ha fast +12V (for å holde på minnet og andre innstillinger), den andre (vanligvis rød) skal ha +12V når "tenningen" er på. Den blå kan være strøm til antenneforsterker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå