Gå til innhold

[Løst] 5/5 vs 12/0,6 Mbit's

Anbefalte innlegg

Hei. Har et lite spørsmål anngående internett-hastigheten min.

For å gjøre det kort:

Telenor ringte for en liten stund siden og spurte om jeg ville oppgradere min internett-hastighet fra min daværende

hastighet på 2/0,4 mbits til 5/5 mbits.

De ga meg en god pris på dette og jeg takket ja til tilbudet.

Jeg betaler idag 399,- i måneden for dette, men har sett på telenor.no at det har en annen pakke som gir deg

12/0,6 mbits for 399,-

Så jeg lurer på om jeg skal beholde min hastighet på 5/5 eller om jeg skal oppgradere til 12/0,6.

Om noen skulle lure så bruker jeg nettet mitt for det meste til nettaviser, epost og musikk(spotify).

På forhånd, takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgradere til 12/0,6? Det blir nok heller en nedgradering, selv til ditt bruk. Ville abselutt beholdt 5/5

EDIT: Var litt for kjapp her. Såvidt jeg skjønte koster deg det det samme for begge to? Jeg regner med at 0,6 er oppgitt i kbps(altså 600 kbps = 5 mbit), og da vil isåfall 12/0,6 være bedre totalt sett. Hvis det er mbit, altså 0,6 mbit er det bare å holde seg langt unna.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

0.6 mbit er veldig lite upload, og det kan være veldig irriterende om du skal laste opp noe, og også mulig at du vil merke det på nettsider som krever at du også sender endel data. Filoverføring på skype osv. vil ta lang tid. Du vil kunne laste opp med maksimalt 75 KB/s hvis det sier deg noe.

Lenke til kommentar

Oppgradere til 12/0,6? Det blir nok heller en nedgradering, selv til ditt bruk. Ville abselutt beholdt 5/5

Ok, takk for svar! Men hvorfor er det ikke viktigere med nedlastingshastighet enn opplastingshastighet?

Vet jeg er litt amatør, men ønsker bare å få en viss forståelse for hvorfor det er like viktig med opplastingshastighet

som med nedlastingshastighet?

Lenke til kommentar

Hva som er viktig er jo subjektivt.

Om du sitter og laster torrents hele dagen og nedprioriterer deling, er det kjekt å ha en rask ned-kapasitet.

Om du f.eks. hoster en spillserver hjemme med flere eksterne tilkoblinger trenger du også litt opplastingshastighet for at ikke linjen din skal strupes.

Nedlastingshastigheten betegner den mengden data du kan få fra internett og inn til modemet ditt per sekund. Opplastingshastigheten betegner mengden data modemet ditt kan sende ut til internett per sekund.

Om du har behov for å sende mer enn 600 kbit ut per sekund, så er 600 kbit opplasting for lite.

For vanlige hjemmebrukere går det nok mer trafikk inn enn ut, derfor er typisk også DSL-linjer (og særlig ADSL, der A-en står for asynkron) proporsjonert slik at nedlastingshastigheten er betydelig større enn opplastingshastigheten. For andre aktører, som f.eks. Youtube, er det viktigere å ha høy opplastingshastighet. Ja, det er til enhver tid mange som laster filmer til Youtube, men det er så mange flere som i det samme øyeblikket spiller filmer (altså henter data) fra Youtube. En slik node på internet vil dermed ha et betydelig større behov for høy opplastingskapasitet (altså utgående kapasitet fra deres server) enn nedlastingskapasitet (innkommende trafikk fra brukere som laster opp filmer).

Lenke til kommentar
(...)
Nå surer du litt...

>>> Jeg regner med at 0,6 er oppgitt i kbps(altså 600 kbps = 5 mbit)

kbps er beteglense for kilobit per sekund. 600kbps = 600kbit. Som igjen = 75kB/s. Bit forkortes ALTID med liten "b", byte med stor "B".

PS: Selv vill jeg beholdt 5/5mbit.

Her er det snakk om ADSL-linje, og om jeg da husker korrekt så er ADSL halv duplex. Som vil da si at OM du nå skal laste ned/opp så vil dette påvikre hastigheten i den andre rettningen. Dette kan resultere med at nettet blir ubruklig ved å bare laste opp noen få kB/s...

5/5-linjen er IKKE adsl, enten så er det VDSL, ellers så er det SDSL, evt. Fiber. Så der skal du uansett være trygg. Om jeg husker rett så er vdsl og sdsl vanligvis full duplex. Gjelder også fiber.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...