Notelitten Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Det er egentlig ingen annen debatt. RoaldN mener jo at en person skal være edruelig for å kunne bære våpen, går ikke bruk av hasj og narkotika inn under dette også? En person som er på narkorus burde på lik linje ikke få lov til å være borti et våpen, på samme måte som en under alkoholrus. Man er ikke nødt til å bære våpen i hasjrus, på samme måte som man ikke er nødt til å kjøre bil i hasjrus. Nå ser jeg på hasj og alkohol på samme måte. Arresteres man for hasjbruk, er det forskjell på om man bærer et våpen mens man ruser seg eller ikke. Man mister ikke retten til å forsvare seg, i nødverge skal man selvfølgelig kunne forsvare seg; men det er åpenbart at et menneske som er straffet for vold, ikke burde bære et dødelig våpen (som er ment for forsvar, og ikke vold). Det dere oppnår er jo at de virkelig kriminelle også skaffer seg våpen. Man skaper da en stor bevæpning av folket som man ellers ikke hadde trengt. De virkelige kriminelle har både kontakter og penger, våpen for dem er i dag gjerne ikke vanskelig å få tak i uansett. Det florerer allerede av våpen i det norske undergrunnsmiljøet. - For lovlige borgere derimot, er det ikke mulig å anskaffe seg våpen til selvforsvar Jeg ser ikke noe problem med at politiet sjekker om væpnede personer er ruset; disse er jo uansett en fare for samfunnet. Vel, lykke til. Da begynner man å snakke om et utrolig større antall politi (noe jeg antar RoaldN misliker sterkt). For hva da? Et problem man egentlig ikke har? Du kan vel helt ærlig ikke forestille deg at antall drepte ikke hadde gått opp hvis alle hadde gått rundt med våpen... Vi er i dag så heldige at de som allerede har våpen, ikke bruker det til ulovligheter (i følge statistikk). En årsak til det er reglene, men jeg er ikke for en innstramming av våpenloven - men mener den bør være som den er i dag. At vi må innføre et gestapo for å kontrollere dette er jeg uenig i. Du ville sannsynligvis ikke vært uenig med meg dersom jeg sa at det skal stilles krav til edruelighet for bilkjøring? - Betyr det at vi må øke politistyrken ufattelig mye for å forhindre det? Jeg ser ingen grunn til at vi skal ha behov for å øke politistyrken for å kontrollere våpen, det er bare snakk om å sjekke at rusede personer ikke er væpnet. At jeg skal forestille meg en økning i antall drepte? - Hvorfor det? I dag har folk respekt til våpen. Norge er ett av landene med mest våpen per innbygger, likevel er drapsratene blant de laveste. Jeg tviler sterkt på at folk vil miste respekten for våpen, bare fordi våpenloven skulle lettes. Jeg kjenner alt for mange personer som ikke har noe på rullebladet, som aldri hadde hatt godt av å ha våpen. Derfor burde man sertifiseres til å bære våpen. Dersom ekspertene mener at man er i stand til å bære våpen, ser jeg ingen grunn til å forhindre dem i å anskaffe seg ett i selvforsvar. Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 "Bad guys" får tak i våpen uansett. Det florerer av både skytevåpen og kniver i de kriminelle miljøene. Er det en heldig situasjon at "nice guys" ikke får lov til å forsvare seg med annet enn slag og spark? Jeg synes ikke det. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Denne episoden av Penn & Teller forklarer begge sider av saken når det gjelder våpenkontroll. http://www.youtube.com/watch?v=SCXtfR0_roE http://www.youtube.com/watch?v=MtqufzEFCzw http://www.youtube.com/watch?v=YoIKlO20RqM Lenke til kommentar
Bruker-97420 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg er sterkt imot at våpen skal bli lovlig og allmanseie. Jeg tror virkelig ikke verden blir ett bedre eller tryggere sted. Spesielt ikke når vi slenger inn alkohol og rus i samme ligning. Og selv om det hadde blitt forbudt til å ta meg seg våpen ut etter at man har ruset seg - hvem sier at det hadde blitt fulgt? Nei, våpen er for å drepe og skade, og det er jeg sterkt imot på alle plan! For dere som nå skal spørre meg om jeg ikke hadde forsvart meg selv hvis jeg kom i en farlig situasjon; Nei, jeg er en skikkelig pyse og hadde løpt som bare f... 1 Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg tror virkelig ikke verden blir ett bedre eller tryggere sted. Så er spørsmålet om vi skal basere politikk på din personlige tro, eller på sunn fornuft. Husk, "bad guys" får tak i våpen uansett. Sunn fornuft til sier at disse vil nøle mer med å angripe væpnede borgere enn forsvarsløse individer. Retten til å forsvare seg burde være selvskreven. Lenke til kommentar
Bruker-97420 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg tror virkelig ikke verden blir ett bedre eller tryggere sted. Så er spørsmålet om vi skal basere politikk på din personlige tro, eller på sunn fornuft. Husk, "bad guys" får tak i våpen uansett. Sunn fornuft til sier at disse vil nøle mer med å angripe væpnede borgere enn forsvarsløse individer. Retten til å forsvare seg burde være selvskreven. Sunn fornuft er vel at våpen dreper? Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Sunn fornuft er vel at våpen dreper? If guns kill people, then pencils misspell words, cars make people drive drunk, and spoons make you fat. Will Ferrell Lenke til kommentar
Bruker-97420 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Sunn fornuft er vel at våpen dreper? If guns kill people, then pencils misspell words, cars make people drive drunk, and spoons make you fat. Will Ferrell Jeg tenkte meg det kom noe sånt noe... Ok, jeg skal omformulere meg - våpen er skapt for å drepe, og mennesker bruker de til å drepe. Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Som sagt: bad guys får tak i våpen uansett. Å tro at man kan bli kvitt våpen ved å forby dem, er i beste fall naivt. 2 Lenke til kommentar
Bruker-97420 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Som sagt: bad guys får tak i våpen uansett. Å tro at man kan bli kvitt våpen ved å forby dem, er i beste fall naivt. Klart vi ikke blir kvitt våpen, men vi trenger vel ikke spe på med flere? 3 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Se dokumentaren jeg postet litt opp. Nevner akkurat problemstillingen dere er borti. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Som sagt: bad guys får tak i våpen uansett. Å tro at man kan bli kvitt våpen ved å forby dem, er i beste fall naivt. Klart vi ikke blir kvitt våpen, men vi trenger vel ikke spe på med flere? Som tidligere nevnt, når våpen er ulovlig, er det bare kriminelle som har våpen. Mens når det er lovlig, har alle muligheten til å væpne seg. Spredningen av våpen i Norge i dag er nok litt større en det virker som du tror; man trenger ikke mer enn en fot innenfor undergrunnsmiljøet for å få tak i et våpen. - Om noen har planer om å misbruke et våpen, er ikke dette så langt å gå. Hvorfor ikke væpne folket? Innbruddstyver og ranere vil nok tenke to ganger før de skulle true noen, når de vet at folk kan være bevæpnet. Denne debatten begynner å minne om narko-debatten; hvor mange argumenterer med at det ikke ønskes å spre stoffet enda mer. - Faktum er at de som er ute etter det, vil lett få tak i det. Lenke til kommentar
Bruker-97420 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Som sagt: bad guys får tak i våpen uansett. Å tro at man kan bli kvitt våpen ved å forby dem, er i beste fall naivt. Klart vi ikke blir kvitt våpen, men vi trenger vel ikke spe på med flere? Som tidligere nevnt, når våpen er ulovlig, er det bare kriminelle som har våpen. Mens når det er lovlig, har alle muligheten til å væpne seg. Spredningen av våpen i Norge i dag er nok litt større en det virker som du tror; man trenger ikke mer enn en fot innenfor undergrunnsmiljøet for å få tak i et våpen. - Om noen har planer om å misbruke et våpen, er ikke dette så langt å gå. Hvorfor ikke væpne folket? Innbruddstyver og ranere vil nok tenke to ganger før de skulle true noen, når de vet at folk kan være bevæpnet. Denne debatten begynner å minne om narko-debatten; hvor mange argumenterer med at det ikke ønskes å spre stoffet enda mer. - Faktum er at de som er ute etter det, vil lett få tak i det. Hvis det er så lett, hvorfor skal vi da gjøre det enda enklere? 3 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hvis det er så lett, hvorfor skal vi da gjøre det enda enklere? Som jeg nevnte; mennesker har ikke muligheten til å anskaffe seg våpen til selvforsvar i dag. Hva skal man ellers gjøre dersom en person bryter seg inn i ditt hus, og truer deg og din familie? For kriminelle handler det bare om å ha litt penger, og kontakter. Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Som sagt: bad guys får tak i våpen uansett. Å tro at man kan bli kvitt våpen ved å forby dem, er i beste fall naivt. Klart vi ikke blir kvitt våpen, men vi trenger vel ikke spe på med flere? Det er ikke antallet skytevåpen som avgjør hvor trygt eller utrygt et samfunn er, men hvem de er i hendene på! Hvis det er så lett, hvorfor skal vi da gjøre det enda enklere? Du spør feil spørsmål. Spørsmålet du må stille er: hvorfor skal kun kriminelle ha våpen? Hvorfor skal ikke vanlige mennesker få lov til å forsvare seg? Denne debatten begynner å minne om narko-debatten; hvor mange argumenterer med at det ikke ønskes å spre stoffet enda mer. - Faktum er at de som er ute etter det, vil lett få tak i det. Det er helt riktig, og motstanderne av legalisering i begge leire er like religiøst overbeviste om at de har rett, til tross for at alle fakta peker i motsatt retning. Endret 21. februar 2012 av Purple Fox Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Tja, antallet skytevåpen har lite å gjøre med bruken, men derimot så har kalibrene og hva du trenger for å skaffe veldig mye å gjøre med hva de blir brukt til. Omtrenta alt av våpen i Norge brukes vel til jakt, eller diverse våpenklubber, og er innlåst i kabinett eller godt hjemt utemom dette. Lenke til kommentar
Bruker-97420 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Som sagt: bad guys får tak i våpen uansett. Å tro at man kan bli kvitt våpen ved å forby dem, er i beste fall naivt. Klart vi ikke blir kvitt våpen, men vi trenger vel ikke spe på med flere? Det er ikke antallet skytevåpen som avgjør hvor trygt eller utrygt et samfunn er, men hvem de er i hendene på! Hvis det er så lett, hvorfor skal vi da gjøre det enda enklere? Du spør feil spørsmål. Spørsmålet du må stille er: hvorfor skal kun kriminelle ha våpen? Hvorfor skal ikke vanlige mennesker få lov til å forsvare seg? Denne debatten begynner å minne om narko-debatten; hvor mange argumenterer med at det ikke ønskes å spre stoffet enda mer. - Faktum er at de som er ute etter det, vil lett få tak i det. Det er helt riktig, og motstanderne av legalisering i begge leire er like religiøst overbeviste om at de har rett, til tross for at alle fakta peker i motsatt retning. Først: Jeg vet ikke hvordan jeg ordner responsen så det ser pent ut, så du/dere får unnskylde rotete svar... Jeg er overbevist om at jo flere våpen som er i omløp, flere mennesker kommer til å bli skadet/drept. Og jeg personlig er i mot at man skader/dreper ett mennesket bare fordi han/hun prøver å stjele bilen, bryter seg inn i huset, snapper veska di, osv. Og hvordan skal vi klare å forsikre oss om at våpen bare blir brukt av de riktige personene? Det finnes ingen "feil" spørsmål, det har pappa lært meg. Og du svarte jo ikke på det, så jeg prøver igjen - hvorfor skal vi gjøre det lettere å skaffe våpen? Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg er overbevist om at jo flere våpen som er i omløp, flere mennesker kommer til å bli skadet/drept. Dine personlige overbevisninger er ikke et argument. hvordan skal vi klare å forsikre oss om at våpen bare blir brukt av de riktige personene? Jeg kan bare fortelle deg hvordan vi kan forsikre oss om at våpen bare blir brukt av de uriktige personene: Ved å forby våpen. På den måten er det kun kriminelle som har dem. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg er overbevist om at jo flere våpen som er i omløp, flere mennesker kommer til å bli skadet/drept. Og jeg personlig er i mot at man skader/dreper ett mennesket bare fordi han/hun prøver å stjele bilen, bryter seg inn i huset, snapper veska di, osv. Og hvordan skal vi klare å forsikre oss om at våpen bare blir brukt av de riktige personene? Dersom du leser hele tråden, får du besvart alle spørsmålene du her stiller; og litt til. Våpen ville sannsynligvis vært kontrollert i den form av at mennesker som har voldelig kriminalitet på sitt rulleblad, ikke har lov til å eie våpen. I forhold til din personlige overbevisning; hva begrunner du det med? - Jeg hører ofte samme argumentet i legaliserings debatten, at når man legaliserer narkotika, vil flere misbruke det. Påstanden er feil i forhold til narkotika; hvorfor skal den ikke være det med tanke på våpen? 2 Lenke til kommentar
Bruker-97420 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg er overbevist om at jo flere våpen som er i omløp, flere mennesker kommer til å bli skadet/drept. Dine personlige overbevisninger er ikke et argument. hvordan skal vi klare å forsikre oss om at våpen bare blir brukt av de riktige personene? Jeg kan bare fortelle deg hvordan vi kan forsikre oss om at våpen bare blir brukt av de uriktige personene: Ved å forby våpen. På den måten er det kun kriminelle som har dem. Er du ikke enig at flere mennesker blir drept/skadet hvis det er flere våpen i omløp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå