Emaxine Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg holder på å lage en hjemmeside. Blir rundt 20 ulike sider. Alle sidene skal da ha samme banner, meny og footer. Det jeg har gjort til nå er å laget ett html dokument og kopiert opp 20 stk. Deretter har jeg forandrett innhold med tekst og bilde på hver enkel side. Men det ble jo bare kaos når jeg fant ut at jeg måtte forandre noe i menyen og footeren. Da måtte jeg gå igjennom hver eneste side og forandre. *sukk* Regner med at dette er en jobb for css? Men hvor begynner jeg? Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg holder på å lage en hjemmeside. Blir rundt 20 ulike sider. Alle sidene skal da ha samme banner, meny og footer. Det jeg har gjort til nå er å laget ett html dokument og kopiert opp 20 stk. Deretter har jeg forandrett innhold med tekst og bilde på hver enkel side. Men det ble jo bare kaos når jeg fant ut at jeg måtte forandre noe i menyen og footeren. Da måtte jeg gå igjennom hver eneste side og forandre. *sukk* Regner med at dette er en jobb for css? Men hvor begynner jeg? her: http://www.w3schools.com/ -frank Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 CSS er en mulighet, en annen er å bruke f.eks Adobe Dreamweaver sin templates funksjon, der lager man en "tom" side, med alle statiske elementer, også har man redigerbare felter hvor man kan gjøre endringer. Skal man gjøre endringer i menyen så gjør man det på templaten også oppdateres alle sidene som benytter denne. Når det kommer til CSS har jeg dessverre liten kunnskap Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Og en ting til: Hvordan "låser" man teksten slik at når man minsker vinduet kommer det en scrollbar istede for at teksten "trekker seg sammen" og ordene legger seg under på neste linje. Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) CSS er en mulighet, en annen er å bruke f.eks Adobe Dreamweaver sin templates funksjon, der lager man en "tom" side, med alle statiske elementer, også har man redigerbare felter hvor man kan gjøre endringer. Skal man gjøre endringer i menyen så gjør man det på templaten også oppdateres alle sidene som benytter denne. Når det kommer til CSS har jeg dessverre liten kunnskap Jeg har ikke Dreamweaver. Koder alt selv. Endret 20. februar 2012 av Emaxine Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg holder på å lage en hjemmeside. Blir rundt 20 ulike sider. Alle sidene skal da ha samme banner, meny og footer. Det jeg har gjort til nå er å laget ett html dokument og kopiert opp 20 stk. Deretter har jeg forandrett innhold med tekst og bilde på hver enkel side. Men det ble jo bare kaos når jeg fant ut at jeg måtte forandre noe i menyen og footeren. Da måtte jeg gå igjennom hver eneste side og forandre. *sukk* Regner med at dette er en jobb for css? Men hvor begynner jeg? her: http://www.w3schools.com/ -frank Vel, hvor da? Jeg bruker mye denne nettsiden, men finner ikke akkurat ut av denne problemstillingen. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Og en ting til: Hvordan "låser" man teksten slik at når man minsker vinduet kommer det en scrollbar istede for at teksten "trekker seg sammen" og ordene legger seg under på neste linje. Det du spør etter er et halvt semester med forelesninger. Webdesign er ikke lett. Og det at du kan bruke html men ikke CSS er ille, for html5 er så knyttet opp mot css at det ikke lengre går ann å gjøre ting på gamle måten. Men for å svare på spørsmålet ditt, du setter opp en <div> -box som du setter en bestemt bredde og høyde på, enten i % eller pixler, så bruker "overflow:auto;" i CSS-koden for boxen. For å hjelpe deg litt videre, hvis du bruker PHP bittelitt, (JavaScript, og ASp er og lov), så kan du bruke bare 1 side med design-elementer og så har du innholdet i separate filer som hentes inn i <div>-boksen du bruker til innhold. (slik setter jeg opp slike sider. eks: frankhaugen.com/sorcon PHP-koden for å fylle en evt. <div>-boks er enkel: <div> <?php include("menu.php"); ?> </div> -frank Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg holder på å lage en hjemmeside. Blir rundt 20 ulike sider. Alle sidene skal da ha samme banner, meny og footer. Det jeg har gjort til nå er å laget ett html dokument og kopiert opp 20 stk. Deretter har jeg forandrett innhold med tekst og bilde på hver enkel side. Men det ble jo bare kaos når jeg fant ut at jeg måtte forandre noe i menyen og footeren. Da måtte jeg gå igjennom hver eneste side og forandre. *sukk* Regner med at dette er en jobb for css? Men hvor begynner jeg? her: http://www.w3schools.com/ -frank Vel, hvor da? Jeg bruker mye denne nettsiden, men finner ikke akkurat ut av denne problemstillingen. http://www.w3schools.com/css3/default.asp Og en ting til: Hvordan "låser" man teksten slik at når man minsker vinduet kommer det en scrollbar istede for at teksten "trekker seg sammen" og ordene legger seg under på neste linje. Det du spør etter er et halvt semester med forelesninger. Webdesign er ikke lett. Og det at du kan bruke html men ikke CSS er ille, for html5 er så knyttet opp mot css at det ikke lengre går ann å gjøre ting på gamle måten. Men for å svare på spørsmålet ditt, du setter opp en <div> -box som du setter en bestemt bredde og høyde på, enten i % eller pixler, så bruker "overflow:auto;" i CSS-koden for boxen. For å hjelpe deg litt videre, hvis du bruker PHP bittelitt, (JavaScript, og ASp er og lov), så kan du bruke bare 1 side med design-elementer og så har du innholdet i separate filer som hentes inn i <div>-boksen du bruker til innhold. (slik setter jeg opp slike sider. eks: frankhaugen.com/sorcon PHP-koden for å fylle en evt. <div>-boks er enkel: <div> <?php include("menu.php"); ?> </div> -frank Her er et eksempel på en mer avanser PHP-kode brukt på: frankhaugen.com/sorcontil å velge hvilken fil "FYLLDATAEN", (som er vanlig html-filer), skal hentes ifra: <div id="contents"> <div class="article"> <?php if (isset($_GET['article'])) { $article = $_GET['article']; unset($_GET['article']);//destroys the data in GET switch ($article) { case 'XXX'; include_once ('contact.php');//includes the contact form break; case $article; include 'articles/' . $menu . '/'. $article .'.php';//include the article linked to break; } } else { include ('articles/default.php'); } ?> </div> </div> -frank Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Og det at du kan bruke html men ikke CSS er ille, for html5 er så knyttet opp mot css at det ikke lengre går ann å gjøre ting på gamle måten. -frank Jeg har ikke sagt noe sted at jeg ikke bruker CSS. Jeg spurte om dette var noe som skulle gjøres ved bruk av CSS. Men for å svare på spørsmålet ditt, du setter opp en <div> -box som du setter en bestemt bredde og høyde på, enten i % eller pixler, så bruker "overflow:auto;" i CSS-koden for boxen. -frank Takk, dette skal jeg prøve. Php har jeg også jobber litt med, men mange år siden. Skal se hva jeg får til. Takk for svar. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) HTML = Oppsett av siden, fordeling av innhold osv.. CSS = Hvordan stilen til siden skal se ut, sette høyde / bredde, tekst farge osv. Dersom du vil ha en statisk footer er PHP / ASP noe for deg. Eksempel på PHP for å inkludere footer: <div> <?php include 'footer.php'; ?> </div> NB: For å kunne kjøre PHP må du ha installert PHP med Apache på din maskin eller webserveren der du skal ha det. Endret 20. februar 2012 av Gjest Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Og det at du kan bruke html men ikke CSS er ille, for html5 er så knyttet opp mot css at det ikke lengre går ann å gjøre ting på gamle måten. -frank Jeg har ikke sagt noe sted at jeg ikke bruker CSS. Jeg spurte om dette var noe som skulle gjøres ved bruk av CSS. Jeg misforstod, tenkte du var atter en person som var her og essensielt spurte om å få koden gitt i hendene, så jeg beklager CSS er bare utsende på ting, så det er ikke noen magisk pille for å gjør store forandringer i layout letter, må du legge til elle fjerne et element på 20+ sider tar det himla lang tid, (til og med med copypasting), så det beste er som jeg fåreslo å bruke 1 hovedside som henter "fyllet" gjennom en av de dynamiske metodene, det blir som å bruke iframes bare tusen ganger bedre -frank Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 HTML = Oppsett av siden, fordeling av innhold osv.. CSS = Hvordan stilen til siden skal se ut, sette høyde / bredde, tekst farge osv. Dersom du vil ha en statisk footer er PHP / ASP noe for deg. Eksempel på PHP for å inkludere footer: <div> <?php include 'footer.php'; ?> </div> NB: For å kunne kjøre PHP må du ha installert PHP med Apache på din maskin eller webserveren der du skal ha det. Stemmer. Da spørs det om jeg må rote fram mine gamle php kunskaper, hvis de i det hele tatt ligger der fortsatt. Mye som er glømt. Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg har ikke sagt noe sted at jeg ikke bruker CSS. Jeg spurte om dette var noe som skulle gjøres ved bruk av CSS. Jeg misforstod, tenkte du var atter en person som var her og essensielt spurte om å få koden gitt i hendene, så jeg beklager Det går helt fint. Ser at det lett kunne tolkes feil. Burde ha formulert meg på en annen måte. CSS er bare utsende på ting, så det er ikke noen magisk pille for å gjør store forandringer i layout letter, må du legge til elle fjerne et element på 20+ sider tar det himla lang tid, (til og med med copypasting), så det beste er som jeg fåreslo å bruke 1 hovedside som henter "fyllet" gjennom en av de dynamiske metodene, det blir som å bruke iframes bare tusen ganger bedre Det var det jeg fant ut av jeg også. Spesielt når jeg er så flinkt til å gjøre småfeil. Men hadde håpet på at jeg kunne lure meg unda php enda litt lengre. hehe. Tar nok like lang tid på å rydde opp i alle sidene som det er å friske opp i php lærdommen. Er nok bare å stupe ut i det nå. Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg holder på å lage en hjemmeside. Blir rundt 20 ulike sider. Alle sidene skal da ha samme banner, meny og footer. Det jeg har gjort til nå er å laget ett html dokument og kopiert opp 20 stk. Deretter har jeg forandrett innhold med tekst og bilde på hver enkel side. Men det ble jo bare kaos når jeg fant ut at jeg måtte forandre noe i menyen og footeren. Da måtte jeg gå igjennom hver eneste side og forandre. *sukk* Regner med at dette er en jobb for css? Men hvor begynner jeg? her: http://www.w3schools.com/ -frank Vel, hvor da? Jeg bruker mye denne nettsiden, men finner ikke akkurat ut av denne problemstillingen. http://www.w3schools.com/css3/default.asp Og en ting til: Hvordan "låser" man teksten slik at når man minsker vinduet kommer det en scrollbar istede for at teksten "trekker seg sammen" og ordene legger seg under på neste linje. Det du spør etter er et halvt semester med forelesninger. Webdesign er ikke lett. Og det at du kan bruke html men ikke CSS er ille, for html5 er så knyttet opp mot css at det ikke lengre går ann å gjøre ting på gamle måten. Men for å svare på spørsmålet ditt, du setter opp en <div> -box som du setter en bestemt bredde og høyde på, enten i % eller pixler, så bruker "overflow:auto;" i CSS-koden for boxen. For å hjelpe deg litt videre, hvis du bruker PHP bittelitt, (JavaScript, og ASp er og lov), så kan du bruke bare 1 side med design-elementer og så har du innholdet i separate filer som hentes inn i <div>-boksen du bruker til innhold. (slik setter jeg opp slike sider. eks: frankhaugen.com/sorcon PHP-koden for å fylle en evt. <div>-boks er enkel: <div> <?php include("menu.php"); ?> </div> -frank Her er et eksempel på en mer avanser PHP-kode brukt på: frankhaugen.com/sorcontil å velge hvilken fil "FYLLDATAEN", (som er vanlig html-filer), skal hentes ifra: <div id="contents"> <div class="article"> <?php if (isset($_GET['article'])) { $article = $_GET['article']; unset($_GET['article']);//destroys the data in GET switch ($article) { case 'XXX'; include_once ('contact.php');//includes the contact form break; case $article; include 'articles/' . $menu . '/'. $article .'.php';//include the article linked to break; } } else { include ('articles/default.php'); } ?> </div> </div> -frank Takk. Da er det bare å prøve meg fram. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det var det jeg fant ut av jeg også. Spesielt når jeg er så flinkt til å gjøre småfeil. Men hadde håpet på at jeg kunne lure meg unda php enda litt lengre. hehe. Tar nok like lang tid på å rydde opp i alle sidene som det er å friske opp i php lærdommen. Er nok bare å stupe ut i det nå. Her er noen vidunderlige PHP-video-tutorialer: http://www.youtube.com/user/phpacademy?ob=4&feature=results_main Mye bra, og kan man engelsk sånn tålig, (noe jeg anntar du gjør), er det lite man ikke kan lære på denne YT-kanalen. Alternativt er DENNE kanalen og fult av bra PHP-tutorialer. lykke til! og ikke vær redd for å PM'e meg med konkrete spørsmål, rundt html/css/php -frank Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Det var det jeg fant ut av jeg også. Spesielt når jeg er så flinkt til å gjøre småfeil. Men hadde håpet på at jeg kunne lure meg unda php enda litt lengre. hehe. Tar nok like lang tid på å rydde opp i alle sidene som det er å friske opp i php lærdommen. Er nok bare å stupe ut i det nå. Her er noen vidunderlige PHP-video-tutorialer: http://www.youtube.com/user/phpacademy?ob=4&feature=results_main Mye bra, og kan man engelsk sånn tålig, (noe jeg anntar du gjør), er det lite man ikke kan lære på denne YT-kanalen. Alternativt er DENNE kanalen og fult av bra PHP-tutorialer. lykke til! og ikke vær redd for å PM'e meg med konkrete spørsmål, rundt html/css/php -frank Flotters! Tusen takk, Frank! Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Å benytte seg av php include er et must når du skal bygge opp et nettsted over flere sider hvor du ønsker å benytte samme header, footer og menysystem etc. Generelt alt du ønsker at skal være identisk på samtlige sider bør du plassere i egne filer som du henter inn ved å inkludere dem. Personlig setter jeg opp en hovedside, en "template" om du vil, hvor jeg bygger opp layouten. Gjerne index.php I denne "templaten" inkluderer jeg headeren, footeren, navigasjonen samt alt annet som er en del av selve nettstedets layout, som skal være likt på alle sider. Disse elementene plasserer jeg i egene filer/dokumenter så jeg kan redigere dem individuelt i ettertid. Videre setter jeg opp en egen container, som en del av layouten, hvor selve innholdet på siden skal poppe opp. Kan til eks. se noe slikt ut: <header>a cool picture, logo or whatever - and a navigationbar</header> <div id="site_content">All your awesome stuff pops up right here</div> <footer>Some additional stuff you just got to have on every page</footer> Inni div'en "site_content" kan du legge inn et php skript som henter inn de sidene som skal vises basert på brukerens valg i navigasjonen. Har du opprettet en egen databasetabell med alle sidene dine, så kan skriptet ditt se noe slikt ut: (veldig strippet ned for lett forståelse) <?php $_SITE_PAGE_pth = 'inc/'.$_SITE_PAGE_doc.'.php'; // filbanen til ditt unike innhold (home.php, about.php, contact.php other.php etc.) if (!file_exists($_SITE_PAGE_pth)) { NULL; /* hvis siden ikke finnes, gjør noe annet smart */ } else { include ($_SITE_PAGE_pth); } // hvis siden eksisterer, så inkluder siden og gjør brukeren happy! /* OBS! Dette lille skriptet fungerer ikke alene... Det er et utkast fra et langt større skript som håndterer forespørsler fra en navigasjonsmeny blandt annet... */ ?> Jeg mener dette er en langt bedre og mer effektiv løsning enn å bygge opp 20 sider med forskjellig innhold og inkludere layout elementene. Ja, du slipper å endre det identiske innholdet på 20 sider hver gang du forandre noe. Men hva om ønsker å gjøre forandringer på selve layouten da? Da må du jo fortsatt endre layouten på 20 sider... Du er på en måte tilbake på square#1 igjen... Så igjen, min personlige anbefaling: #1 - Bygg opp et hoveddokument, template, med layout (index.php or whatever) #2 - plasser innholdet som skal være likt på alle sider i sepparate filer, og inkluder dem til templaten så du lett kan endre hvert enkelt innhold sepparat. #3 - hent inn hver enkelt side/dokument etter behov/brukerens valg. På denne måten trenger du kun å endre ditt identiske innhold eller layout bare en gang, og endringene vil skje på alle sider Endret 24. februar 2012 av Yawa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå