Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

15 % avslag på noe som har blitt brukt, og hvor både ytelsen, holdbarheten, garantien returmiligheter har blitt lavere/borte. Samt den usikkerheten det er i å kjøpe brukt.

Det er ikke akkurat det jeg anser som særlig godt priset akkurat. :p
Men nei, det var jo ikke i svarte natten som en del andre maskiner i tråden her. :)

Det bør være minst 25%, om ikke nærmere 50%.

Lenke til kommentar

Jeg er ofte på finn. no og søker "gaming pc" bare for å se hva folk prøver å pushe.,90% av tiden er det overprising, dårlig kompotenter osv. De burde seriøst skamme seg. Ikke alle der ute som har like god peiling på data og som kunne tenke seg en spill pc til sønn eller datter f.eks.

Lenke til kommentar

De prosessorene klokker faktisk rimelig bra.

Man får dem lett opp på 3ghz og da er ikke en 2 hundre lapp så mye...

Men krever en kjøleløsning som koster 2-3 ganger prisen av CPUen (minst). Solgte min i7-920 her forleden dag til 400kr, og den klokker omtrent like bra. Bare at den har 5-6 ganger mer opprinnelig ytelse.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men krever en kjøleløsning som koster 2-3 ganger prisen av CPUen (minst). Solgte min i7-920 her forleden dag til 400kr, og den klokker omtrent like bra. Bare at den har 5-6 ganger mer opprinnelig ytelse.

Jeg vil jo si at du bommer en del der da.

Med tanke på at man klarer ihvertfall 2,8ghz+ med stock kjøler med ikke alt for høye temps.

Men det er vell du som har peiling på dette...

Lenke til kommentar

Jeg vil jo si at du bommer en del der da.

Med tanke på at man klarer ihvertfall 2,8ghz+ med stock kjøler med ikke alt for høye temps.

Men det er vell du som har peiling på dette...

Vet og vet, er ikke så alt for komfortabel med å overklokke så mye med stock kjøler, så å overklokke 50-65 % kan jeg ikke se for meg er noe alternativ. En grei kjøler er alltids å anbefale for å slippe å komme godt utenfor anbefalte områder, eller maks Tj, selv under tung belastning over lang tid.

Spesielt siden en slik svak prosessor gjerne blir belastet ganske tungt (da den er ganske svak i forhold til dagens programvare).

400-600kr er i mine øyne et absolutt minimum for en ikke alt for dårlig kjøler. (tusenlappen for en ganske grei, og et par tusen for en god, og raskt en titusen kroner for en skikkelig god sak)

At andre må være uenig kan jeg selvsagt se for meg. Men om du mener prosessoren (som har såpass store transistorer) kan klokkes så langt uten å bli glovarm, på en så liten og dårlig kjøler som stock er så skal jeg ikke si noe i mot det. (jeg stiller meg bare sterkt skeptisk)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Vet og vet, er ikke så alt for komfortabel med å overklokke så mye med stock kjøler, så å overklokke 50-65 % kan jeg ikke se for meg er noe alternativ. En grei kjøler er alltids å anbefale for å slippe å komme godt utenfor anbefalte områder, eller maks Tj, selv under tung belastning over lang tid.

Spesielt siden en slik svak prosessor gjerne blir belastet ganske tungt (da den er ganske svak i forhold til dagens programvare).

400-600kr er i mine øyne et absolutt minimum for en ikke alt for dårlig kjøler. (tusenlappen for en ganske grei, og et par tusen for en god, og raskt en titusen kroner for en skikkelig god sak)

At andre må være uenig kan jeg selvsagt se for meg. Men om du mener prosessoren (som har såpass store transistorer) kan klokkes så langt uten å bli glovarm, på en så liten og dårlig kjøler som stock er så skal jeg ikke si noe i mot det. (jeg stiller meg bare sterkt skeptisk)

Google er vell din venn og?

Lenke til kommentar

Jeg er nok ikke selgern av disse, men har flere liggende jeg.

Morsomme prosessorer og leke seg med når en kjeder seg :)

Grunnen til at jeg bryr meg om dette, er at det er for mange som tror dem har rett i alt dem skriver.

Vet godt at C2D og C2Q overklokker bra, jeg. Har klokka Q6600 til rundt 3,4, E6850 langt opp på 3tallet, og Q9550 til 3,6 uten problemer med god kjøling. *Skryte, skryte* :)

Da jeg klokka en E6850 for en kompis og brukte Freezer 7 pro (regna for en medium til grei kjøler) kunne jeg nesten ikke klokke i det hele tatt før jeg traff på seriøse varmeproblemer, så jeg tviler på at du kan få en E4300 opp til 3 med stock kjøler...

Men uansett: 200 kr for en E4300 for å leke seg med blir dyr leking, ass!

Lenke til kommentar

Faktisk så tenkte jeg egentlig på e6300 da jeg har klokka med et par av de før.
Har ikke prøvd e4300 men den må jo være helt ok og klokke den og?
Etter litt "googling" så ser det ut som om den liker seg best på 2,6-2,8ghz med stock kjøler.

Jeg vil si at 200kr ikke akkurat er en dyr leke.
Hva får man for 200kr idag?

Lenke til kommentar

200kr er ikke mye, men du får mye mer for penga der ute. ;)

ja med mindre jeg bommet helt på markedet når jeg solgte min i7-920 til 400kr...
Skulle jeg skalert med en e4300 så måtte jeg jo tatt minst 1000kr ++ betalt for den. :)

Google er vell din venn og?

Hva skal jeg google? Gidder ikke google masse vage tester opp i mente som som oftest gir helt forskjellige resultater pga noe lite kunnskap, forskjellig montering, ambient temp, kabinett osv...

Verden hadde vært så mye lettere om de bare oppga RθJC på chippene, samt at stock-kjøleren også hadde oppgitt RθHA (kjøleren sin termiske motstand) og potensielt også RθJB (termisk motstand i kjølepastaen). Ja, for Tjmax er jo kjent, så vi ville "lett" kunnet finne ut nøyaktig hvor varm kjøleren og chippen ville blitt. Er i hvert fall vant med at datablader inkluderer slikt, slik at man kan dimensjonere kjøleren til ønsket temeperatur.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...