Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Muligens i noen helt spesielle tilfeller, men hvis det skal sendes og det påkommer relativt kostbar frakt (145/175 kr for Norgespakken eller 218/278 kr for Norgespakken postoppkrav)kontra gratis forsendelse fra nettbutikk så er det plutselig en differanse på bare 7-8-900 kr, et dårlig kjøp og alt for høy sannsynlighet for komplikasjoner og problemer, for en minimal besparelse.

Blir det noe kluss må man regne med minst 250 kr i tap per time som må brukes på å ordne opp i saken.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående luringer og raringer på finn generielt har jeg desverre litt dårlig erfaringer med noen finn selgere, vet ikke hva fornuften sier, men en grunn man aldri skal forhåndsbetale.

Enkelte finn selger sier de dekker frakten så sier de først flere dager etter man har betalt de velger å ta 150 kr frakt på rambrikker, de ønsker ikke å sende som brev fordi de er redde for å få brikkene borte i posten. De tilbyr reise taxi for 800 kr fra moss til bærum er det mulig? Ellers spør de om de vil kjøre bil om man dekker bompenger og bensinutgifter. Men så senere sier de sender med brev alikevell fordi da har man betalt langt høyere i frakt en hva man får?  Seriøst? For noen luringer. Betaler man ikke blir varen aldri sendt 2 stk 8 GB DDR4 ram brikker til 1500 kr. Totalprisen med frakt er det nesten lønnsomt å kjøpe i butikk. Men betaler man ikke for frakten blir varen aldri sendt. så klager jeg å irriter finn selgeren litt så får jeg bare telefon at jeg er stor drittsekk og drittunge. Jeg må være hyggelig mot slike selger seriøst?

Greit at noen selgere burde finne annet yrke. Men har man først betalt fordi det ikke er mulighet å løse kan ikke reise norge rundt for å hente og betale der. Både fordi jeg risiker varene blir solgt til noe andre da blir det bomtur eller at selgeren økter prisen.

Enkelte tror hvis de sender med for mye er kjøpererne så snille man dekker returfrakten for dems feil?

Sorry alså gjør noen feil får de dekke utgiftene selv. Vil ikke støtte folk som gjør feil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Noen trenger voksenopplæring i hvordan privat kjøp og salg foregår. Det undervises ikke i på skolen så vidt jeg vet.

Bare opptre seriøst og hold deg til din del av avtalen og ta eventuelt saken saken videre via forbrukerråd, anmeldelse etc. om de ikke holder sin del av avtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er jeg verken tar forbrukerrådet eller politet særlig seriøst i slike saker tror de kun register saken tar 1-2 års behandlingstid eller antakelig ikke gjør særlig annet en å be selgeren forklare sin sitvasjon som vil skylde på meg er kranglete og lite samarbeidsvillig.

Men det er jo ikke rart når folk er vanskelige.

Da det er kjøper som lider som regel til slutt.

Jeg tror både politiet og forbrukerrådet vil mene jeg tar risiko når jeg handler brukt særlig når jeg forskuddsbetaler, men det er ofte eneste måten når man ikke kan møte folk, kan være verre å møte folk også kan jo enkelte har ADHD eller ligdene.

Enkelte skylder på de reiser på ferie har ikke tid å ta seg av saken, men å ta penger først så sende varen om 1-2 måned uten å informere om det. Enkelte kan være så håpløse. Så sant man får varen man betaler for er jo det ikke ulovlig. Men fleste ville kjøpt hos noen andre da.

Det som også er bedre med ebay istedenfor finn.no er man kan gi selger dårlig rykte.

Problemet da må selger først gi erfaring til kjøpe. Ingen useriøse selgere vil gi kjøper rykte. Ellers vil gi dårlig rykte tilbake da de ikke kan tape på det.

Har faktigst mere tro på å henge ut selger på forum\facebook\instagram og ligdene mere effektig måte en å ta saken til forbrukerrådet\politiet som antakelig ikke gjør noe. Men får gi selger noen uker på seg før det i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Irriter meg veldig over finn selgerne, hvorfor oppgi pakkepris når kun f.eks en vare er inkludert i prisen?

Man får det å høres billig ut men så er det ikke det.

2500 kr for ryzen 7 1700 + ram 16 gb DDR4 3200 og x370 hovedkort.

Men så når man tar kontakt med selgeren får man kun svar det koster 4000 kr fordi selgeren ikke kan selge med tap.

Spør jeg hvorfor personen da skriver 2500 kr istedefor 4000 får man bare tullesvar du bør vel forstå vi ikke kan selge deg noe så billig driver ikke veldedighet heller?

Kranger man med slike selgere får man bare takk for meg.

Men det nytter ikke å forhandle med slike uansett. Ender å bruke mere tid på krangling en å få svar.

Gi frakt kostnad er også vanskelig noen ganger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prøvde det også men de mener det ikke er svindel. Klaget en gang til så vi får se.

Edit får svar fra finn de anbefaler å ta saken til forbrukerrådet.

Men det blir vanskelig når man ikke har kjøpt noe.

Sa da til finn de kan gjøre tiltalt snakke med de det gjelder eller hvis de bryter regelverket kan de utestenge de i verstefall. Spørs det hjelper. Men får ikke gjort mere en det. Om det ikke hjelper så vær klar over problemet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her kan du se hvordan denne pc-en runner Fortnite med godt rundt 120 Fps

"Remember to dab on the haters. can we get 4 dislike and i will make a part 2 how to be "a" ninja, and remeber dont do any stuiped things like xaulers, and do homework other wise it wont be candy by shane dosen"

Ikke rart at den kjører Fortnite godt, da alt er på Ultra Low :D

Skjermen:

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/AOC24G2460VQ6/aoc-g2460vq6-24-gamingskjerm-sort

Koster ca 1600 ny, og ikke 4000

Endret av Sarcoex - Gnålern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...