Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Å sammenligne på tvers av produkttyper er ganske søkt. Hva har en bruktbil med en høyttaler å gjøre? Mange av oss bruker mer penger på RAM enn andre bruker på en bruktbil. Ser ikke det som et argument for at man gjør en dårlig deal på kjøp av minnebrikker. Ellers koster en slik sak $6000 ny (billigste pris ifølge internett), og tar du hensyn til MVA blir prisen omtrent 60000 NOK ny her, pluss evt pristillegg fordi man handler i Norge og ting "alltid" blir dyrere her. Umiddelbart kan jeg ikke se at dette åpenbart er hverken en god eller dårlig deal, men jeg heller mer mot at den er i det dyrere sjiktet. Dog kan jeg ikke se noe argument for at prisen burde vært halvert, eller noe sånt. Hadde den ligget ute til 50k ville den åpenbart ikke hatt noe her å gjøre som annet enn en kuriositet, potensielt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du hadde kjøpt slikt uten å prøvd det grundig først?

Sammenligne priser er vel en sak, men å kjøpe slikt på finn istedenfor seriøse forhandler er for meg idiotisk, men kanskje ikke for deg? Er ikke slik man kjøper på gaten eller et bruktsted. Man forventer 5 års reklamasjonstid.

Antar den er handlet fra ebay i usa da er det neppe annet en 45 dagers pengene tilbake garanti.

At det finnes idioter som kjøper dyre ting for å skryte på seg.

Får de stå for men for normale mensker vil syns det er litt rart.

Du ville syns det var litt rart noen solgte gullklokker\diamanter på gaten uansett pris?

Kan ikke direkte si dette er god kina kopi til en brøkdel av prisen men man kan jo frykte det uten å ha undersøkt den først. Er helt klar mye å tjene på det hvis kjøperen tror det er ekte vare.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hifi er en gal gal verden, og en dyr hobby. Vet om folk som har kjøpt CD spiller for nærmere 1 million! Eller hva med å støpe fundament gjennom stuegulvet ned på grunnfjell for å ha en stabil sokkel til LP spilleren? Vi har et stykke å gå før vi er oppe i slik galskap, med PC som hobby.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Alt handler jo om hva man selv velger å prioritere. Dyreste LP spilleren på hifi messa som går i munchen disse dager lå vel tett opptill 2 mill.

Så og henge ut folk på bakgrunn av hobby, og hva de selv velger å bruke penger på blir kanskje litt vel OT, selv i denne tråden.

Også på bakgrunn av hva du «kunne» fått for samme pris, head-fi og hifi er ikke sammenlignbart. Du får tak i hodetelefoner til en kvart mill og...

Edit; hør forskjellen på en god og en dårlig dac.

Det er i mine ører like enkelt som det er å se forskjell på 60hz vs 140hz i windows.

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

Minner på at innlegg skal holdes i en høflig tone. En del innlegg er derfor fjernet, samt noen innlegg som gikk for langt off topic.

Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan taes via PM.

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg, men med mindre man skal ha akkurat denne maskinen som Elkjøp bare har på nettlager. Så kan man jo gå inn i hvilken som helst data butikk med 10K i kontanter og kjøpe uten å gi fra seg noe som helst personalia.

Men du er kanskje inne på noe. Folk som har hemmelig bitcoin "formue" som de ikke vil skatte av, kan være interessert i å kunne kjøpe varer uten å avsløre seg selv?  :shrug:

Nevnte det ikke i første post, men prishistorien sier at denne nettopp var nede i 8,5K. Så det er vel ikke helt unaturlig å anta selger handlet da, og prøver å tjene 1500 Kr..

Lenke til kommentar

Her har vi en raring. Ikke bare skal han ha nøyaktig samme pris som den koster ny i butikk. Han fraber seg prutning, og skal ha betalt i bitcoin.. Hva er poenget? Om noen var så dumme å handle fra han i stedet for rett fra butikk selv. Så måtte 99% av eventuelle kjøpere vekslet inn i (dollar og så til?) bitcoin for å betale? Kan han ikke bare kjøpe bitcoin for kjøpesummen selv?  :confused:

Ifølge nettadresse oppgitt på hans finn.no profil side: lnostdal, Norwegian born freelancer based in Bulgaria..... Så en bør kanskje spør om hvilken garanti og reklamasjonrett det er på alt han selger...….Han har en rekke andre nye produkter til salgs på samme vis.

https://localbitcoins.com/accounts/profile/lnostdal/

Sendt tips till finn.no

Endret av baggiebridges
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipset om hva da, exactly?

Svar fra finn.no:

Hei,

Vi har nå fjernet annonsen du tipset oss om.

Takk for at du hjelper oss å gjøre FINN til et ryddigere nettsted!

Jeg lurer på hva du egentlig argumenterer med her. Er det bruk av bitcoin? Ellers er annonsen oppe fortsatt.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Tipset om hva da, exactly?

Svar fra finn.no:

Hei,

Vi har nå fjernet annonsen du tipset oss om.

Takk for at du hjelper oss å gjøre FINN til et ryddigere nettsted!

Jeg lurer på hva du egentlig argumenterer med her. Er det bruk av bitcoin? Ellers er annonsen oppe fortsatt.

Tipset en tilfeldig annen annonse av de han har, en TV, men alle annonsene hans er likelydende, så de ryker nok også.

Har ikke med bitcoin og gjøre.

Hadde du tatt deg tid til og sjekke linkene i profilen hans så hadde du sett at han operer fra Bulgaria.

Da kan fort bli problematisk med Garanti og Reklamasjon etter norske regler om varene stammer fra Bulgaria.

Sett i dette lyset er vel annonsene i bestefall kun mangelfulle.

Alt jeg gjorde til finn.no var og tipse at han selv oppgir og operere fra Bulgaria.

Lenke til kommentar

Jeg ser fortsatt ikke et formelt problem her, og så vidt jeg kan se er både laptopen det linkes til her oppe fortsatt, sammen med mange andre annonser fra samme fyr. Det står ikke noe sted i annonsene at kvitteringen er norsk, så om den viser seg å være bulgarsk er det innenfor, slik jeg ser det. Ofte vil man jo ikke engang opplyse om kvitteringens opphav eller eksistens, i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg ser fortsatt ikke et formelt problem her, og så vidt jeg kan se er både laptopen det linkes til her oppe fortsatt, sammen med mange andre annonser fra samme fyr. Det står ikke noe sted i annonsene at kvitteringen er norsk, så om den viser seg å være bulgarsk er det innenfor, slik jeg ser det. Ofte vil man jo ikke engang opplyse om kvitteringens opphav eller eksistens, i det hele tatt.

Jeg noterte bare at her var  relative bra mulighet for at dette en lurendreirer, som sagt så tipset jeg bare at han selv oppgir og operere fra Bulgaria.

Utover det må du eventuelt høre med finn.no hvilke vurderinger de har gjort, siden de åpenbart har konkludert med at minst spesifikk annonse jeg tipset dem om brøt regelverket deres(den var ikke ulik de andre annonsene).

Jeg gjentar jeg tipset kun om en spesifikk annonse, burde kanskje heller tipset om alle/profilen som sådan.

At enkelte ikke vill opplyse om kvitteringens eksistens eller opphav er grunn nok til og styre unna kjøp

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å selge på en norsk side som finn.no, og si "Varen er ny. Kvittering følger med." er definitivt missvisende om kvitteringen er fra en butikk i Bulgaria. Men om han bare hadde opplyst om det, og hva "business modellen" hans går ut på. Så vet ikke jeg om det er så galt. Prisene hans ser riktignok ut til å være helt idiotiske, med unntak av PS4 pro, der man faktisk sparer en tusenlapp i forhold til billigste norske butikk. Men så var det dette med Garanti og reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven da. Sony oppgir at de har 1 års garanti. Og det er ikke unaturlig å anta at de kanskje får hikke i systemet sitt om en prøver med bulgarsk kvittering på norsk Sony webside. Så jo, dette må nesten være kun for de som ikke vet hva de skal bruke bitcoin'ene sine til..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, de har vel tatt vurderingen at resten av annonsene er OK, så det var sikkert noe annet som var problemet med annonsen du rapporterte. Du kan jo spørre dem hvorfor resten av dem får stå? Eller, mer spesifikt burde du spørre deg selv hvorfor du rapporterer annonser som ikke involverer noen form for usannheter. Om fyren sender ting fra Bulgaria som gir importutgifter for kjøper når location er innenlands ifølge annonsen har du en sak, men du har jo neppe kjøpt noe fra fyren som tilsier at du sitter på denne type informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...