Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde pcen vært solgt for halv pris så kanskje, men det er jo litt stiv pris for varmeovn.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116373235

Hi, the computer was bought in January, not much used. We built it on components each. I sell it because I need money. I have a 2 year guarantee for each component.

Snakk å bygge pcen i kina for å håpe å få norsk pris? Nesten dobbel pris for å bygge? Selv komplett er ikke så dyrt.

De fra india\polen har vel noe som het import fee og service support packet to 100 dollar for 2 month subscription.

Om man trenger penger er vel ikke smart å ta stiv pris, har han dritet seg ut med parkeringsbøter eller ligdene hvorfor skal vi gidde å hjelpe han? Kan jo gi litt mere fornuftig pris, 15 000 kr i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Om man trenger penger er vel ikke smart å ta stiv pris, har han dritet seg ut med parkeringsbøter eller ligdene hvorfor skal vi gidde å hjelpe han? Kan jo gi litt mere fornuftig pris, 15 000 kr i så fall.

Du imponerer.

Lenke til kommentar

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111895520

Aner ikke hva den er verdt, men litt morsomt at han skriver at den går for 20.000 på ebay. Hvorfor selger han den ikke på ebay da?

Kanskje fordi det koster deg ca. 20% å selge på ebay. 

Får du solgt noe for 20000kr på ebay, sitter du igjenn med ca. 16000kr på bank kontoen din til slutt. (ja jeg vet, og nei det er ikke bare å selge for 4000kr dyrere for da blir den ikke solgt). 

Lenke til kommentar

Avtalte salg av iPad mini rett før påske. Kjøper var rimelig ivrig på å poengtere at vi hadde en bindende avtale, og sendte også SMS for å bekrefte dette. Så kommer leveringsdag, og kjøper trekker seg. Jeg gidder ikke gjøre noe med det, men merkelig (og dårlig) oppførsel.

post-103104-0-75235200-1522668555_thumb.png

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noen trenger tydeligvis voksenopplæring og det er fint om du påtar deg litt av undervisningen for å unngå at det sklir helt ut. Akkurat som trafikkontroller så må det være en eller annen mekanisme for stikkprøver som luker ut ugress etter hvert. Hvis ingen gjør det så sklir det helt ut og folk vil drite i avtaler som det passer dem selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Avtalte salg av iPad mini rett før påske. Kjøper var rimelig ivrig på å poengtere at vi hadde en bindende avtale, og sendte også SMS for å bekrefte dette. Så kommer leveringsdag, og kjøper trekker seg. Jeg gidder ikke gjøre noe med det, men merkelig (og dårlig) oppførsel.

attachicon.gif5F651087-6093-46B7-8DCB-027A23AFC1AC.png

Dette er hvorfor jeg ikke holder av ting til salgs for noen, med mindre det er den eneste som har vist interesse 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å ikke holde av kan være like kjipt som avtalebrudd. Utrolig kjipt å kjøre en halvtime til adressen og få vite at noen andre var der og kjøpte varen for 5 minutter siden. Det kan også være kjipt for selger om flere kjøpere dukker opp samtidig og det blir krangel om hvem som skal få kjøpe. Man skal selvsagt ikke holde av i en evighet, men akkurat nok til at kjøper har praktisk mulighet for å komme og kjøpe varen. F.eks en halvtime hvis det er så lang tid det tar for kjøper å dra til selger.

Det er egentlig ikke verre enn at begge parter bruker normal folkeskikk, sunn fornuft og ellers følger lover og regler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Forstår det slik at på finn så skal man ikke få lov til å kansellere "bestillinger"?. Er det slik holdning som er ønskelig.. i dette tilfellet så ja jeg ser poenget.. kjøper kunne sendt sms eller ringt og forklart kortfattet at han ikke hadde råd allikevel feks. Kjipt når man ikke blir kommunisert med. Men ser man bort fra det, så er det nå slik at man skal kunne kansellere bestillinger og kjøp.

Lenke til kommentar

Andre regler gjelder ved privatkjøp. Du har ikke angrerett etter kjøp.

Og hva du kaller en "bestilling" er en bindende muntlig avtale, som selv om du ikke kommer noe videre med den om den brytes, så er det vanlig høflighet å følge den.

Om du ikke er 100% sikker på at du skal kjøpe noe, så sier du bare at du er interessert, ikke at du kommer å kjøper på den og den datoen.

Folkeskikk er tydeligvis fraværende hos folk i nyere tid.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Utidig å mene at folk bør bruke folkeskikk når de handler privat? Javel.

Trøst deg med at jeg ville ikke solgt noe til deg heller med den holdningen du viser til kjøp av privatpersoner som om de var en butikk.

Men det hadde jo vært morsomt å sett reaksjonen din om du hadde avtalt å kjøpe noe til en god pris på finn, også når du står i døren så sier selgeren at "Du jeg tror jeg beholder den selv jeg". Han har jo all sin rett til å "avbestille" ikke sant?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Avtale er avtale og er definitivt bindene. Hadde du gjort samme avtale på en bil så hadde nok kjøper sagt ifra og da hadde du blitt tvunget til å betale et mellomlegg hvis neste kjøper ikke kjøper til samme pris.

Hvis du er en som han på bildet som avbryter handelen, etter kanskje den mest tydelige bindende meldingen jeg har sett på lenge, så vil ikke jeg selge til deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å ikke holde av kan være like kjipt som avtalebrudd. Utrolig kjipt å kjøre en halvtime til adressen og få vite at noen andre var der og kjøpte varen for 5 minutter siden. Det kan også være kjipt for selger om flere kjøpere dukker opp samtidig og det blir krangel om hvem som skal få kjøpe. Man skal selvsagt ikke holde av i en evighet, men akkurat nok til at kjøper har praktisk mulighet for å komme og kjøpe varen. F.eks en halvtime hvis det er så lang tid det tar for kjøper å dra til selger.

Enig. Jeg holder gledelig av varen om kjøper sier han kommer å henter den samme dag. Men å holde av flere dager i forveien gjør jeg ikke lengre da hver eneste gang jeg har gjort det tidligere så hører jeg aldri mer fra den interesserte.

Veldig irriterende med de som også bare blir stille når de har ombestemt seg. Må være toppen av feighet å løse et "problem" ved å bare slutte å svare på meldinger.

Gjelder også i hverdagen generelt, og ikke bare kjøp/salg på finn.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...