Emile the rat Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Solgte nettopp min MacBook Pro 15 base model (256GB ssd, 8GB RAM) kjøpt i 2014, for 9000kr. Jeg kjøpte den for 15000. Synes den holdt seg overraskende bra i pris, og jeg fikk mye respons på annonsen. Synes dere prisen er høy eller lav? "Kun" 6000kr i verditap (eller 40% på 3,5 år) synes jeg er lite for en laptop. Selv om det er Apple. Kjøper man en 3,5 år gammel laptop for 9k er man blitt kraftig rundlurt. Synes 6k var urealistisk lav tapsum for så mange år. Du fikk iværtfall langt mer enn det den var verdt. Synes ikke slikt er riktig, men når kjøpere er dumme nok, så gratulerer. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Sjekk gjerne finn.no. Jeg valgte pris utifra priser på tilsvarende macbooker som lå ute på finn. Dette er jo prisen selger ønsker, så om de faktisk ble solgt for de prisene, visste ikke jeg. Uansett, jeg hadde flere interesserte kjøpere, så sånn sett føler jeg ikke at jeg har svindlet noen. Men det er jo derfor jeg poster her også, jeg synes det er unormalt lavt prisfall på laptopen. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 9000 for 3-4 år gamle tastatur bakterier høres ut som en kjempe deal ? Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Sjekk gjerne finn.no. Jeg valgte pris utifra priser på tilsvarende macbooker som lå ute på finn. Dette er jo prisen selger ønsker, så om de faktisk ble solgt for de prisene, visste ikke jeg. Uansett, jeg hadde flere interesserte kjøpere, så sånn sett føler jeg ikke at jeg har svindlet noen. Men det er jo derfor jeg poster her også, jeg synes det er unormalt lavt prisfall på laptopen. Det meste på finn.no er kraftig overpriset av lykkejegere. Eneste riktig måte å regne pris på noe bruk er å trekke fra 30% per år. Etter det regnestykket er vel en slik Mac verdt rundt 4400 etter 3 og er halvt år. At andre på Finn.no er frekke nok til å prøve seg på andre overprisinger betyr ikke at den er verdt det. I tillegg er det mye overpriset på Finn som aldri blir solgt, eller pruta ned. Men selvsagt er det mange uvitende som godtroende kjøper utdatert hardware for tilnærmet ny pris. Lov å prøve seg, og når det funker, så hvorfor ikke. Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 (endret) En pleier vel og påpeke her at markedet bestemmer prisen, hadde du flere interessenter villig til og betale nevnte 9.000,- så er det det den er verdt. At man kan få mer for pengene med og kjøpe noe annet er godt mulig. Men sånn vil det alltid være med både nytt og brukt. Men Macbook er så mye mer enn en Laptop, det er en "mote" sak og må ha ting for mange, og det er nok mange som ikke har anledning/villig til og betale hva det koster nytt, som igjenn nok fører til "kunstig" høy bruktpris vil mange synes. Om man ikke er så sterk i pc bruk er det også fordeler med og ha det samme som "alle" andre i sitt "miljø" som også kan være med på villigheten til og åpne lommeboken. Virker annonsen troverdig og selger fremstår med gode kunnskaper om produktet hemmer det nok ikke salgsprisen. Nå kjenner jeg ikke Reeve, men på grunnlag av poster her og kanskje spesielt denne om salget av Macbook vil jeg tro det finnes mange på finn.no det er langt skumlere og handle fra. Ikke tvil om det også har sin verdi. Endret 10. desember 2017 av baggiebridges Lenke til kommentar
skycharizards Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 (endret) Sjekk gjerne finn.no. Jeg valgte pris utifra priser på tilsvarende macbooker som lå ute på finn. Dette er jo prisen selger ønsker, så om de faktisk ble solgt for de prisene, visste ikke jeg. Uansett, jeg hadde flere interesserte kjøpere, så sånn sett føler jeg ikke at jeg har svindlet noen. Men det er jo derfor jeg poster her også, jeg synes det er unormalt lavt prisfall på laptopen. Det meste på finn.no er kraftig overpriset av lykkejegere. Eneste riktig måte å regne pris på noe bruk er å trekke fra 30% per år. Etter det regnestykket er vel en slik Mac verdt rundt 4400 etter 3 og er halvt år. Det meste av brukte Apple-produkter er kraftig overpriset verden over* Fikk et bud på 5.000,- nå i sommer på min MacBook Air fra 2013. Betalte 6900,- for den da. Jeg har Macen fortsatt, men vanskelig å takke nei hvis en var ute etter salg. edit: Ser på Finn at dette faktisk er nært prisantydningen til de fleste. Wow. Dumt det ikke er noe særlig bedre å oppgradere til i priskategorien 4-6k. Endret 10. desember 2017 av skycharizards Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Det meste på finn.no er kraftig overpriset av lykkejegere. Eneste riktig måte å regne pris på noe bruk er å trekke fra 30% per år. Etter det regnestykket er vel en slik Mac verdt rundt 4400 etter 3 og er halvt år. At andre på Finn.no er frekke nok til å prøve seg på andre overprisinger betyr ikke at den er verdt det. I tillegg er det mye overpriset på Finn som aldri blir solgt, eller pruta ned. Men selvsagt er det mange uvitende som godtroende kjøper utdatert hardware for tilnærmet ny pris. Lov å prøve seg, og når det funker, så hvorfor ikke. Jeg er enig i at veldig mye på finn.no er kraftig overpriset, men da selger det som regel heller ikke. Og det er helt feil å si at eneste riktige måte å regne pris på bruktvare er å trekke fra 30% per år. For noen produkter kan det være rimelig nært sannheten (for eksempel spill-pcer eller grafikkort, produkter hvor utviklingen, og økning i ytelse går i meget høyt tempo, men for andre vil det være langt unna realistisk verdi. Jeg har prøvd å forstå prisen bedre etter jeg la ut annonsen og så responsen, og har egentlig konkludert med at prisen er helt greit, og i hvertfall ikke svindel. Som for de fleste andre ultrabooks, spesielt Macbook-er, så har norske priser skutt i været, delvis pga. dårlig dollarkurs, og delvis pga. økning av utsalgsprisene fra Apple. Samtidig har det vært relativt lite utvikling på prosessorfronten fra Intel sin side. Som jeg skrev i annonsen min, så medfører det at den billigste 15-tommeren koster fra 22,000 fra apple.no, men den yter ikke enormt mye bedre enn f.eks. de to tidligere generasjonene. Derav et unormalt høyt bruktprisnivå, eller kort fortalt, markedet styrer prisene. Jeg kunne sikkert fått 10,000 for den også, om jeg hadde ventet litt, men som andre ting jeg selger på finn, så vil jeg heller selge litt fortere, og priser det litt lavere enn det jeg ser gjennomsnittet på finn ligger på. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Det meste på finn.no er kraftig overpriset av lykkejegere. Eneste riktig måte å regne pris på noe bruk er å trekke fra 30% per år. Etter det regnestykket er vel en slik Mac verdt rundt 4400 etter 3 og er halvt år. At andre på Finn.no er frekke nok til å prøve seg på andre overprisinger betyr ikke at den er verdt det. I tillegg er det mye overpriset på Finn som aldri blir solgt, eller pruta ned. Men selvsagt er det mange uvitende som godtroende kjøper utdatert hardware for tilnærmet ny pris. Lov å prøve seg, og når det funker, så hvorfor ikke. Jeg er enig i at veldig mye på finn.no er kraftig overpriset, men da selger det som regel heller ikke. Og det er helt feil å si at eneste riktige måte å regne pris på bruktvare er å trekke fra 30% per år. For noen produkter kan det være rimelig nært sannheten (for eksempel spill-pcer eller grafikkort, produkter hvor utviklingen, og økning i ytelse går i meget høyt tempo, men for andre vil det være langt unna realistisk verdi. Jeg har prøvd å forstå prisen bedre etter jeg la ut annonsen og så responsen, og har egentlig konkludert med at prisen er helt greit, og i hvertfall ikke svindel. Som for de fleste andre ultrabooks, spesielt Macbook-er, så har norske priser skutt i været, delvis pga. dårlig dollarkurs, og delvis pga. økning av utsalgsprisene fra Apple. Samtidig har det vært relativt lite utvikling på prosessorfronten fra Intel sin side. Som jeg skrev i annonsen min, så medfører det at den billigste 15-tommeren koster fra 22,000 fra apple.no, men den yter ikke enormt mye bedre enn f.eks. de to tidligere generasjonene. Derav et unormalt høyt bruktprisnivå, eller kort fortalt, markedet styrer prisene. Jeg kunne sikkert fått 10,000 for den også, om jeg hadde ventet litt, men som andre ting jeg selger på finn, så vil jeg heller selge litt fortere, og priser det litt lavere enn det jeg ser gjennomsnittet på finn ligger på. Din PC må da være 4 generasjoner (med Mac) gammel om du har hatt den i 4 år. Og at den er på høyde med nye Macbooker til 22k tviler jeg sterkt på. At prosessorutviklingen til Intel har vært liten de siste årene er jeg veldig uenig i, den har jo skutt i været de siste to årene (selv om dette muligens er mest på desktop, men fortsatt en veldig øking). Ytelsen på grafikkprosessorer til bærbare er jo revolusjonert etter vi fikk Pascal. I tillegg får stadig flere bærbare SSD M.2, så å hevde at vi knapt har hatt utvikling på bærbare de siste 4 årene er renspikket løgn. Kan jeg spørre hvilke Mac du hadde, jeg blir nysgjerrig når du så bastant kan mene at den er verdt opptil 10000 etter 3.5 år. Sier ikke at den ikke er det, kan godt hende du har rett, men inntil jeg får vite hvilke modell det er så stiller jeg meg nok tvilende. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Synes denne var litt morro https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110200683&fks=110200683 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Er jo reinspikka lureri. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 (endret) Din PC må da være 4 generasjoner (med Mac) gammel om du har hatt den i 4 år. Og at den er på høyde med nye Macbooker til 22k tviler jeg sterkt på. At prosessorutviklingen til Intel har vært liten de siste årene er jeg veldig uenig i, den har jo skutt i været de siste to årene (selv om dette muligens er mest på desktop, men fortsatt en veldig øking). Ytelsen på grafikkprosessorer til bærbare er jo revolusjonert etter vi fikk Pascal. I tillegg får stadig flere bærbare SSD M.2, så å hevde at vi knapt har hatt utvikling på bærbare de siste 4 årene er renspikket løgn. Kan jeg spørre hvilke Mac du hadde, jeg blir nysgjerrig når du så bastant kan mene at den er verdt opptil 10000 etter 3.5 år. Sier ikke at den ikke er det, kan godt hende du har rett, men inntil jeg får vite hvilke modell det er så stiller jeg meg nok tvilende.For all del, jeg kan støtte mine påstander med kilder. MacBook Pro 15 late 2013 (som jeg solgte): https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i7-2.0-15-iris-only-late-2013-retina-display-specs.html Som du ser, har den Haswell (Core i7 4750HQ), 4 generasjons Intel, 22nm. For å forenkle tar jeg kun utgangspunkt i GeekBench 3 32 score: 10767 Kan også legge til at den har en SSD som (såvidt jeg kan lese) har en PCI Express 2.0 x2-kobling, og som klarer rundt 700MB/s i sekvensiell les/skriv i CrystalDiskMark. Altså bedre enn SATA 3.0, og på alle måter bedre enn "kurant", selv om det ikke er i nærheten av 2GB/s++ som vi kan se på de nyeste NVMe-diskene. Men igjen, fortsatt mer enn godt nok for det aller meste. Nærmeste konkurrent nå er faktisk 2015-modellen (som fortsatt selges på Apple.no): https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i7-2.2-15-iris-only-mid-2015-retina-display-specs.html Denne har også 4. generasjon Intel Haswell, 22nm, men litt høyere klokket. Den har en Geekbench 3 32 score på: 11583, eller 7,6% forbedring. Den koster 21500,- fra apple.no (link: https://www.apple.com/no/shop/buy-mac/macbook-pro/15-tommer)Den har også 16GB ram da. Altså, samme generasjon prosessor, samme arkitektur, men litt høyere klokket og 16GB RAM, fortsatt i sortimentet, med en pris på 21500. Da er ikke 9000kr for PCen jeg solgte (late 2013) svindel. Du kan også sammenligne med Apple sin 15-tommer med touch-bar, som faktisk er oppdatert i 2017, men da kommer den med dedikert grafikkort og touchbar, og starter på 27,000,- kr. Den har en geekbench 3 32-score på: 13811, som gir 28% økning. Markant, men så er det en helt annen PC, med langt høyere utsalgspris, og bedre spesifikasjoner enn en grunnmodell vil ha. https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i7-2.8-15-mid-2017-retina-display-touch-bar-specs.html Altså, jeg forstår hvor kritikken din kommer fra, men du har åpenbart et problem med Apple, som oppdaterer produktene sine rimelig sjeldent, og Intel, som har fokusert mer på strømsparing, og generelt sett slakket ned utviklingstempoet sitt, og ikke meg. Som disse tallene viser, så er det i beste fall en 28% forbedring på ren ytelse fra 2013 til 2017 (og da sammenligner jeg TouchBar 2017, som starter på 27,000). Hvis man sammenligner grafikkort for eksempel i samme tidsrommet, så ble Nvidia GTX 780 lansert i 2013, og GTX 1080Ti ble lansert (tidlig) i år. GTX 1080 Ti er ca. 150% bedre enn GTX 780! Med andre ord, man kan svært lett forsvare høyere bruksverdi på f.eks. en ultrabook, uten dedikert grafikkort, enn for eksempel et grafikkort. tl;dr: En gamer-desktop som kostet 15,000kr i 2013, er langt mindre verdt i dag, enn en MacBook Pro 15 fra 2013, også til 15,000kr. Enkelt og greit som følge av forskjellig utviklings- og oppgraderingstempo. Det samme gjelder forøvrig for en gamer-laptop. Endret 11. desember 2017 av Reeve 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 30% fratrekk når varen fortsatt eksisterer i markedet er en grei tommelfingerregel, men på enkelte ting (populære CPUer/GPUer, for eksempel) er den ikke gyldig. "30% per år" medfører en kraftig lowballing av eldre HW i disse dager, og er ingen spesielt god rettesnor. Det som i første rekke er relevant for om noe er en god deal eller ikke er ytelsen, og da må ytelsesgapet være betydelig per generasjon. Det har ikke vært tilfelle på vanlige desktop-CPUer siden før Sandy Bridge kom i 2010, og bruktprisene på bl.a. laptoper skal selvsagt reflektere dette. En gaminglaptop vil dog tape seg relativt mye mer enn en som bare har en "kraftig" CPU. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Hva med denne karen? En Samsung Xcover 4 som har betalte 3.500 kr for, selv om den koster 2.190 i butikken nå. Stort sett det samme hver gang med denne fyren her. Ofte har han feil modellnummer, eller så viser iPaden på 128 GB seg å være 16 GB, så her må man være forsiktig. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110302459 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Finnes det egentlig noen normale igjen på finn torget? Kjøperene og selgerene er tydeligvis samme folka. Virker som en ondarta kreftsvults hele pakka. Lenke til kommentar
Handlepose Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Finnes jo noe "normale" bare å se på oss i denne tråden. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Finnes jo noe "normale" bare å se på oss i denne tråden. Tejaaaa. Flertallet her tilhører enten de som mener brukt er verdt like som nytt, eller de som mener brukt ikke er verdt en dritt. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Tja, vil noen betale det TS fikk er den verd det. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Folk har blitt bedre synes jeg. Er ikke lenge siden man så en haug nye tråder med: "Halla, jeg har kjøpt denne Pentium maskinen for bare 20 000 Kroner, har jeg gjort et godt kjøp?". Det har blitt litt færre av dem. Jeg var også nylig på en Power butikk der det lå en demobrukt ROG laptop med "førpris" på 17000Kr til bare ~8000Kr. Den hadde GTX965M GPU med 2GB VRAM. Imponert over at såpass mange tydeligvis visste at dette ikke var verdt 8K en gang.. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Jeg var også nylig på en Power butikk der det lå en demobrukt ROG laptop med "førpris" på 17000Kr til bare ~8000Kr. Den hadde GTX965M GPU med 2GB VRAM. Imponert over at såpass mange tydeligvis visste at dette ikke var verdt 8K en gang.. Det er nok mer fordi det er vanskelig å selge B-varer av laptoper, og spesielt gaming-laptoper, fordi det stort sett er mennesker over 40 som drar på Power/Elkjøp for å se etter laptop. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 (endret) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108175540 Hun her som selger garn? Endret 25. desember 2017 av Hårek Unødig sitater Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå