Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting som irriterer meg er når de skal selge noe som litt inn i annonsen viser seg å enten ha en mangel, en defekt eller at det rett og slett er søppel og de skriver hvor lett dette kan fikses av kjøper.

Og prisen senkes jo selvfølgelig ikke pga en defekt, snarere tvert om.

 

Og den letteste måten å finne overpriset drittutstyr på Finn er så søke etter "gamer" eller "gamermaskin", da kan du ta gift på at 90% av annonsene som dukker opp er gamle Intel P4 eller Duo maskiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel noe med at de ikke forstår at om 18 mnd er ytelsen dobblet sammen med redusert strømkrav som gir redusert kjølebehov.

I ett slikt marked blir den beste matamatiske formelen å kutte 30% pga de er brukt, for å så kutte 30% igjen av prisen hvert år de er gammelt.

 

Når man kommer frem til den nye prisen kan den justeres iforhold til ytelse hos tilsvarende nye komponenter til samme pris og i mange tilfeller må prisen da enda ned.

Lenke til kommentar

Det har vel noe med at de ikke forstår at om 18 mnd er ytelsen dobblet sammen med redusert strømkrav som gir redusert kjølebehov.

I ett slikt marked blir den beste matamatiske formelen å kutte 30% pga de er brukt, for å så kutte 30% igjen av prisen hvert år de er gammelt.

 

Når man kommer frem til den nye prisen kan den justeres iforhold til ytelse hos tilsvarende nye komponenter til samme pris og i mange tilfeller må prisen da enda ned.

 

Det er mange år siden man så en dobling av ytelse etter 18 måneder og det er heller ikke ytelsen som dobles men antall transistorer. Det har skjedd svært lite siden 2008. Det skjer noe mer på grafikkortfronten enn prosessorfronten. Reduksjonen i effektrbuken varierer og står ikke alltid til forventningene.

Lenke til kommentar

Utrolig kraftig prosessor!! 3500kr.

 

Jadda................ :nei:

 

Det der en en bra prosessor som man ikke bør selge til skampris. Den er iallefall verd 2500 kr for den rette kjøperen. Dersom man har et oppsett med high end LGA1366 hovedkort og mangler kun prosessoren er det verd pengene kontra å bytte ut alt til LGA2011 og 3930k/3960x. Man får fint satt 4 GHz og har en dugelig arbeidshest i flere år.

 

Greit at det er en del overprisede varer på diverse bruktmarked, men det er minst like mange toskete synsere og forståsegpåere som skriver i denne tråden.

Lenke til kommentar

 

Det er mange år siden man så en dobling av ytelse etter 18 måneder og det er heller ikke ytelsen som dobles men antall transistorer. Det har skjedd svært lite siden 2008. Det skjer noe mer på grafikkortfronten enn prosessorfronten. Reduksjonen i effektrbuken varierer og står ikke alltid til forventningene.

For oss foldere (sig) som har hardware på 100% 24/7 i årevis så blir ytelse og watt beer hele tiden om man kjøper rett hardware iaff. /les cpuer for 30k stykket osv

Intels nyeste H-serie for forbrukerpcer, jo enda grønnere.

 

Det var mer sånn generelt siste 30 åra ment.

Lenke til kommentar

De varer mye lenger enn det, iallefall 30-40 år. Slutt med synsing og spreding av desinformasjon.

 

Det er unntaksvis at nyere hardware varer over 10år. I de tilfellene hvor man faktisk har en boks stående i drift over 5-6år så har alle maskinene jeg har vært borti tatt kvelden.

 

Du får la maskinen din stå på i 30-35år til, så kan du poste resultatet her når den fyller 40år. :tease:

Lenke til kommentar

Var en 3930k MED hovedkort for samme pris for salg. Jeg postet det tidligere.

 

Her:

 

 

Prosessor kan man sømløst bytte på 30 minutter og man sparer mye penger på å bytte prosessor på en maskin som er i daglig profesjonell drift fremdfor å få nedetid pga omfattende oppgraderinger. (Jeg byttet selv fra Xeon W3520 til i7 980X på egen arbeidsstasjon.) Isåfall ønsker man en sømløs overgang til et nytt system når den tid kommer. Ikke alle er brukere på et gutteromm der bruken er spill og nettleser. En slik 6-kjerne er først og fremst for tyngre brukere, og andre som ender opp med en slik har kjøpt feil utstyr i forhold til bruken.

 

Jeg har sagt det og sier det ogjen. Prosessoren er verd mer enn du er villig til å innse for folk som kan få nytt liv (50% ytelsesboost) i eksisterende LGA1366-maskiner med Bloomfield-prosessor i daglig profesjonell bruk.

 

For en skolepike-gamer er ikke prosessoren verd noe da en 3 GHz Haswelll 4-kjerneprosessor for en drøy tusenkrone gjør nytten.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt for meg at disse tyngre brukerne sitter så mye på PC overhode. Er ikke prioriteten som regel å skaffe seg mer dop?

 

Uansett, det blir fortsatt alt for galt at det koster så mye. Selv blant entusiaster så tar jeg gjerne en noe lengre nedetid for å bytte til en ny og bedre arkitektur. Spesielt når vi snakker om lik pris.

 

Men at jeg selv kunne oppgrader til 980, som jo fortsatt er en heftig CPU kan jo godt være. Prisen bør dog være i riktig del av skalaen i så fall.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nånå, jeg hadde ikke blitt overrasket om den er på høyde med det meste, bortsett fra 3930/3960x/3970x. I hvert fall på flertrådsytelse.

 

Edit: Ser ut som den er helt på topp ytelsesmessig den dag i dag også. En tendens ser ut til å være på topp 5, hvor også modellen over, 990x, sniker seg forran. Har ikke skjedd stort på entusiastplatformen, så at eldre entusiast-prosessorer holder seg godt bøør ikke komme som en voldsom overraskelse.

 

På singel-tråd ytelse, hvor middelklassen dominerer, så faller den nok et godt stykke tilbake. Men så finner du nok ikke en slik prosessor i et oppsett som fokuserer på slikt uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...