Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Jeg fikk en blender til 336 kroner i går, via en intern dude på expert, som sikkert fikk den til kostpris. Den kostet opprinnelig 599 kroner. Er det greit? Bør ikke de som kjøper denne til 599kr føle seg like lurt som en som kjøper RX460 til 2300 kroner?

 

Man kan godt riste på hodet av det, men lureri er det neppe sålenge man ikke påstår man er billigst. Moralen bør også være lik for den som driver en nettbutikk og den som selger ting og tang på finn. Avanse må være lov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk en blender til 336 kroner i går, via en intern dude på expert, som sikkert fikk den til kostpris. Den kostet opprinnelig 599 kroner. Er det greit? Bør ikke de som kjøper denne til 599kr føle seg like lurt som en som kjøper RX460 til 2300 kroner?

 

Man kan godt riste på hodet av det, men lureri er det neppe sålenge man ikke påstår man er billigst. Moralen bør også være lik for den som driver en nettbutikk og den som selger ting og tang på finn. Avanse må være lov.

Noen frynsegoder må man jo få av å jobbe for den latterlige lave lønnen og arbeidstiden på expert.

Det er rett dyrt det for en blender når lønnen er lav :)

 

Forøvrig får man aldri slikt til kost. Man må også plusse på moms

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk en blender til 336 kroner i går, via en intern dude på expert, som sikkert fikk den til kostpris. Den kostet opprinnelig 599 kroner. Er det greit? Bør ikke de som kjøper denne til 599kr føle seg like lurt som en som kjøper RX460 til 2300 kroner?

 

Man kan godt riste på hodet av det, men lureri er det neppe sålenge man ikke påstår man er billigst. Moralen bør også være lik for den som driver en nettbutikk og den som selger ting og tang på finn. Avanse må være lov.

Noen frynsegoder må man jo få av å jobbe for den latterlige lave lønnen og arbeidstiden på expert.

Det er rett dyrt det for en blender når lønnen er lav :)

 

Forøvrig får man aldri slikt til kost. Man må også plusse på moms

 

Det var inkl mva jeg siktet til,. Men: poenget er jo uansett at de legger rimelig saftig på prisen når de selger den til kundene. Hvorfor er det da galt om en dude på finn gjør det samme?

Lenke til kommentar

Det han på finn gjør er å lure gammelt rusk over på en forhåpentlig uviten kjøper.

I butikk gjør de forsåvidt noe ala det samme, men her får du full garanti/reklamasjon + bytterett noe jeg tviler han på finn gjør :)

 

Og for å nevne til slutt så er marginene på pc i butikk ekstremt smale, det er ofte man faktisk taper penger på et salg, la oss si 2-300kr. Det er da de prøver å pushe ekstrautstyr som har høy fortjeneste + AV + supportavtale/oppsett av pc o.l. for å få salget til å gå i pluss.

 

Så det kan egentlig ikke sammenlignes.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar

Det han på finn gjør er å lure gammelt rusk over på en forhåpentlig uviten kjøper.

I butikk gjør de forsåvidt noe ala det samme, men her får du full garanti/reklamasjon + bytterett noe jeg tviler han på finn gjør :)

 

Og for å nevne til slutt så er marginene på pc i butikk ekstremt smale, det er ofte man faktisk taper penger på et salg, la oss si 2-300kr. Det er da de prøver å pushe ekstrautstyr som har høy fortjeneste + AV + supportavtale/oppsett av pc o.l. for å få salget til å gå i pluss.

 

Så det kan egentlig ikke sammenlignes.

Snakker man om samme sak her? RX460 er dagens teknologi, og gårsdagens teknologi av sorten den andre maskinen består av hender det jo butikkene har inne (til vel så skyhøye priser som finn-bataljonen: https://www.komplett.no/product/847366/datautstyr/demovarer/annet-i-datautstyr/intel-xeon-e5-1660-v2-demo)

 

Profitt og prising kan fint sammenlignes, man kan ikke fritas fra dette bare fordi man er et firma og ikke en privatperson.

Lenke til kommentar

https://www.tek.no/bruktmarked/annonse/40806

 

Hvorfor i gamperæva kan ikke slike fjols bare skrive hva de er villige til å betale? Stinker lang vei at de ikke er villige til å engang vurdere en realistisk markedspris når hele annonsen har en negativ vinkling.

Hva er det du sikter til? 

Jeg vet ikke hva en selger eventuelt ønsker å selge sin CPU for. Jeg har tenkt rundt prisen, men nå vet jeg jo ikke om slike som deg ønsker 40 ganger ny pris eller ei, så det er ganske greit å sette den til 1 krone og bli enig om pris pr e-post.

 

Edit: Gjort litt om på annonsen, så den ikke virker så negativ, takker uansett for din kommetar. 

Endret av Hobojew
Lenke til kommentar

 

Ser nesten ut som han prøver å kjøpe billig for å selge dyrt igjen.

Nei, jeg skal ikke selge den videre, jeg har tenkt å bruke den i mitt eget system. :)

 

 

Hvorfor er 5820K eller 5930K uaktuelle når du vurderer 6800K og 6850K? HW-E klokker vel som regel høyere enn sine BW-E motstykker? Så da blir det vel mye det samme?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

 

Ser nesten ut som han prøver å kjøpe billig for å selge dyrt igjen.

Nei, jeg skal ikke selge den videre, jeg har tenkt å bruke den i mitt eget system. :)

 

 

Hvorfor er 5820K eller 5930K uaktuelle når du vurderer 6800K og 6850K? HW-E klokker vel som regel høyere enn sine BW-E motstykker? Så da blir det vel mye det samme?

De er ikke uaktuelle vil jeg si, bare ikke opplyst de i annonsen, side de ikke falt meg inn når jeg lagde den. 

HW-E klokker my bedre enn BW-E ja, men er litt sånn, må ha det "nye" kan man si.  Burde vel i grunn kanskje opplyst de også egentlig? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...