Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Asus X99-E WS, 5960X, 980Ti, AX1500I, R5, 250Gb 840 Evo, 256gb 840 Pro, 2Tb WD green, kabler fra cablemods, R5, full vannkjøling fra EK/Bitspower.

Ekke sikker enda, bruker maskinen mye, men pengene trengs også.. 

Hva skal du bruke pengene til? Husk at om du selger PCen nå, så vil du gå i minus, i tillegg til at du må beregne hva det vil koste å skaffe ny pc om det skulle trenges.

Min erfaring er at man kun bør selge ting man absolutt aldri bruker, eller når man oppgraderer til noe bedre. Og selge PCen for å tjene penger, dersom du fortsatt trenger PC vil bare være å kaste tusenlapper ut av vinduet. Fordi du aldri vil kunne forsvare tapet økonomisk, dette er enkel matte.

Selg kun ting du ikke trenger, trenger du fremdels PC så ville jeg sett etter noe annet og selge, eller fått meg en god sommer jobb nå til sommeren. 

De pengene du sitter igjen med ved å selge PCen kunne du fort tjent inn på 1-2 uker på sommeren. Og hvis du selger PCen så må du også huske at du må jobbe inn igjen de pengene du taper på å selge PCen. 

Jeg tapte vel 3-4k når jeg solgte gamle PCen min, men det var en nødvendighet da jeg ikke hadde bruk for 2 PCer.

Selger du PCen du har nå så taper du fort 5-10k rett ut vinduet, og skal deler av de pengene du sitter igjen med brukes til en degradert PC så sitter du fort igjen med nesten ingen gevinst, og en dårligere PC enn det du har i dag. I tillegg er det verdt å nevne at alle komponentene (minus skjermkort) er ganske fremtidssikre, og vil holde i minst 5-10 år fremmover. Og nedgraderer du PCen nå (for å tjene penger) så må du ta med i beregningene at du i de neste 5-10 årene må kaste vekk mer penger på at den degraderte PCen skal være up-to-date.

Ikke ta det personlig, men jeg får ett inntrykk av du ikke er helt rasjonell og at du heller ikke ser så langt fremover i tid. Virker for meg ut som at du kun selger på impuls fordi du vil ha mer penger akkurat nå, og ikke klarer å vente. Selger du PCen nå, så får du litt penger i det du selger den. Men jeg ber deg om å se lengre fremover, for dette er noe du vil tape penger på om vi går noen måneder/kanskje år frem i tid, for et beløp som du lett kunne tjent inn på en eventuell sommer jobb.

For selger du PCen nå så vil du i lengden tape noen tusenlapper, og da er det tross alt bedre og heller spare seg opp  de pengene over tid. Å selge PCen nå, gir deg litt penger nå, men i det lange løp så taper du kun penger på å selge. Så enkelt regnet så tjener du ingenting på å selge PCen, det er kun en quick-fix for å få penger fort. Personlig syns jeg det høres vilt ut å gamble vekk noen tusener nå, fordi du er utålmodig og vil ha penger til noe annet som virker kult for øyeblikket.

Nå vet jeg ikke hva du trenger pengene til, men jeg ville på det sterkeste rådet deg til å heller spare inn penger, få deg en sommer jobb eller lignende. Og selge nå er jo et tap uansett, og det er ganske surt å tenke på i etterkant at du kunne hatt 5-10k ekstra om du ikke hadde vært så utålmodig og måtte ha pengene med en gang. Det har jeg erfart på den harde måten, så håper du skjønner at jeg kun sier dette for å være grei, ikke meningen å virke kjip.

Til slutt er det vel bare å si at det eneste dette bunner ut i er at kjøper vil være den eneste som faktisk tjener noe på det om du selger.

Endret av 93MiChr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Asus X99-E WS, 5960X, 980Ti, AX1500I, R5, 250Gb 840 Evo, 256gb 840 Pro, 2Tb WD green, kabler fra cablemods, R5, full vannkjøling fra EK/Bitspower.

Ekke sikker enda, bruker maskinen mye, men pengene trengs også..

Ville heller solgt noen av du skjermkortene du har, taper mindre på det.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, men de brukes til folding dedikert. ^^

Sommerjobb er ikke lett, spurt ca 20 bedrifter inkl dyreparken og masse matbutikker osv.

Skal søke mer da jeg trenger penger uansett til båt/bensin og annet. 

Jeg kommer til å bruke maskinen mindre og mindre nå som jeg skal begynne på VG1, samt eksamen, prøvene og fordypningsoppgavene vi har nå de siste mndene før sommeren.

Får se og tenke på det. 

Lenke til kommentar

Ja, men de brukes til folding dedikert. ^^

Sommerjobb er ikke lett, spurt ca 20 bedrifter inkl dyreparken og masse matbutikker osv.

Skal søke mer da jeg trenger penger uansett til båt/bensin og annet. 

Jeg kommer til å bruke maskinen mindre og mindre nå som jeg skal begynne på VG1, samt eksamen, prøvene og fordypningsoppgavene vi har nå de siste mndene før sommeren.

Får se og tenke på det. 

Vell hva gjør du om det ikke viser seg å stemme? Jeg tenkte akkurat slik som deg, at jeg "ikke ville få tid til PCen" når jeg begynte på VGS, men nå går jeg på høyskolen, og PCen er fortsatt hyppig brukt.

Båt når det er sagt er en dyr hobby, i tillegg hva gjør du når det ikke er sommer eller fint vær. Du er 16 ikke sant? Og det med båt er en såpass dyr utgift med tanke på benis, vedlikehold, båtplass, at du aldri vil klare dette i lengden uten noe fast jobb. Så om du selger PCen for båt, fordi du ikke fikk tak i jobb, så kommer du på et senere tidspunkt til å måtte selge den fordi du rett og slett ikke har råd til den. 

Skjønner at det kan virke kult med båt (spesielt om du har venner med båt), men dette høres utrolig lite gjennomtenkt ut. Det er hellig ikke normalt eller vanlig at 16 åringer har båt, med mindre foreldrene er styrt rike og man får alt på sølvfat. Og hadde det vært ditt tilfelle så hadde du nok ikke trengt å selge PCen din.

Om argumentet er å selge PCen for å få båt, fordi du ikke klarte å få jobb, ja da kan jeg garantere deg at du på et senere tidspunkt også må selge båten, dessverre. Og da har du jo endt opp med å tape tusen på både båt og PC, og hva sitter du igjen med da?

I tillegg er det skummelt å selge PCen, fordi du "antar" at den ikke vil bli like mulig brukt. Hvilke garantier har du for at en båt blir mer brukt? Jeg vil anbefale deg å gå noen runder med deg selv om dette, for slik det høres ut nå så virker dette veldig sporadisk og lite gjennomtenkt ut.

Skulle ønske jeg kunne gitt deg et litt mer positivt svar, men jeg må dessverre være såpass direkte og ærlig her. Håper du skjønner at det kun er ment godt ;)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Båt er nok neppe lite gjennomtenkt. Båtplass kan droppes, bare ta den av og på hengeren, null stress. Båt er ikke forferdelig dyrt, men dyrt nok. Bruker vel ca 150kr pr time i bensin, men som oftest så kjører man ikke en time, er ut til en holme eller bare cruise litt inn til byen osv. Vedlikehold er ikke mye, bunnstoff hvert andre, tredje år siden jeg ikke har den på sjøen 24/7. 

Største problemet mitt er at jeg ikke har klart å skaffe jobb, tilkallingsjobb osv er nok det jeg hadde likt best. Kan alltids nedgradere CPU, og vil ha en 5820K på 4500 som vil være like lenge tipper jeg. 

Det fine med båt er at jeg kan selge den for 15-25K mer enn det jeg betalte for den siden jeg var heldig (once again) med kjøpet. Samtidig fikk jeg fult putesett også billig, så det trekker opp endel. 

Blir nok til at jeg beholder maskinen men evt nedgraderer CPU. Mister ikke FPS heller, samtidig som jeg tjener 4500-5000Kr, det er nok til en ganske digg sommer for mitt bruk.

Båt ble kjøpt for konf penga ("billig") så slik jeg fikk råd til den iallefall. 

Blir nok å forsette jobbsøket, evt nedgradere og heller se det ann. Har lyst på en Wesling 16 m/ Yamaha/Suzuki/Honda 60Hk, men det kan vente en sommer eller to til. ^^

Lenke til kommentar

Vel nedgradering av CPU høres iværtfall ut som en bedre ide. Nå sier du at du har søkt på flere jobber, men at du ønsker helst tillkallingsjobb, og da blir jo sjansen for jobb ganske minimal. De ansetter som oftest kun folk som er interessert i fast jobb, eller full stilling ut sommeren, da blir det endel jobb, men man tjener jo deretter.

Selv om du var veldig heldig med kjøpet, så er det jo ingen garanti at du får fortjeneste på 15-25k. Med båt som bil så skal det selges med skjøte, og der er info om tidligere eiere og båten. Pluss at slitasje reduserer verdien betraktelig, om du kjøpte båten brukt så var nok det grunnen til at du var så heldig med kjøpet, eller at selger trengte å kvitte seg med båten (og da blir det jo fort gi-bort priser). 

I tillegg så koster jo både bensin og vedlikehold, noe som må taes med i regnskapet når man selger igjen, så alt-alt er jo båt en dyr hobby som koster. Men uten båt plass, og mindre bruk av båten så blir det jo selvsagt rimeligere, men ville muligens vurdert fast jobb om sommeren (ikke tilkalling) da man bruker båten mest i denne årstiden. Pluss at du aldri har noen garanti for eventuelle reparasjon som kan forekomme som en dyr og unødvendig ekstra utgift. 

Men nå har jeg vært nok negativ til båt prosjektet ditt, føler jeg :p

Ivertfall nedgradering av CPU vil nok gagne deg best, for der vil nok tapet være betraktelig mindre enn ved å selge hele riggen. Og jeg ville vurdert å muligens selge ett av 980 kortene, vet at du har/eller hadde 3 av dem. Full forståelse for at en kraftig maskin til folding er verdt å satse på, men så er det også viktig å tenke på egen økonomi, og om du faktisk har råd til å bruke hele 16.5k til folding (3x980), eller om det holder å kun bruke ett eller to 980 kort til det, da har du jo fort tjent inn 4- eller 8k bare der. 

Lenke til kommentar

Har søkt begge deler, så tilkallingsjobb og sommerjobb.

Jeg tok verdien ut fra de som har bært på finn iløpet av mnd. Så reel verdi er faktisk 15-20 mer enn det jeg betalte.

Båt er langtifra det samme som bil, heldigvis. Gode gamle totaktere er det null problemer med. Verre med firetakterene som har registerrim og masse dritt som ikke totaktere har. (Dette gjelder ikke alle firetaktere, men en 2 takter som (før 06) så er det kun mekanisk. Som gjør det ganske greit. Jeg bygde sammen motoren fra deler og gikk over alt, derfor kan jeg ikke se hvordan den kan bli skadetkreve rep. Båten er i ganske god stand til å være snart 20 år, men så er det ikke noe hjemmestøpt båt for å si det sånn. Så kvaliteten er jo på topp. :)

Har 2x 980 og 1x 980ti. Om jeg har råd nei, men selger ikke foldekortene.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Ville ikke gitt noe mer enn max en 1000 lapp for den... Nok ett eksempel på og holde seg unna Finn.no

Jeg har funnet velfungerende maskiner med tilsvarende ytelse på min lokale søppeldynge tidligere.

Led lys på viftene trekker jo opp prisen noen tusen så klart :hmm:

Jeg må stoppe å lese i denne tråden! Får for høyt blodtrykk :nei:

Endret av brunost187
Lenke til kommentar

"Har vært på FINN i 10 år og bor i Oslo."

Og nesten hele den tida har han hatt maskinen han nå prøver å selge...

Han la den sikkert ut for 8k i 2006, også har han glemt å justere prisen de 10 siste årene.

"Sist endret: 7. mar 2016 20:33"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...