Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig.

Det kan nok neppe kalles lovbrudd å kjøpe/selge en ES cpu. Det er i mot intels retningslinjer.

Intels rettningslinjer definerer hvem som har eiendomsrett over ES prosessoren, og ved salg og kjøp av varer man ikke har rett over så går dette faktisk under loven for heleri. Så per definisjon er det lovbrudd. Du kan godt være uenig med meg, men det blir litt usaklig når du gir inntrykk av å ikke være kjent med straffeloven for kjøp og salg

Legger med link til intels rettningslinjer for ES og straffeloven kapittel 27. Så kan vi godt ta en mer konstruktiv diskusjon etter du har satt deg inn i disse. For når man slenger ut påstander om at andre tar feil, men uten noen form for argumentasjon så blir det ganske usaklig og tøysete i mine øyne.

http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000005719.html

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-12

Dersom du synes det er greit at jeg er uenig så kan du jo roe deg litt ned. Ikke nødvendig med slik underminering bare for å vinne et argument. Voks opp. Endret av Strato
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan dette skal være verdt i nærheten av 10k. 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=71122112

Hvis han er heldig:

2x CPU: ingenting/1800kr om det ikke var ES

Hovedkort: 2000 kr?

Kabinett: 1500 kr

RAM: 1000 kr

PSU: 1500 kr

HDD: 100 kr

GPU: 100 kr

Hørte selv med denne selgeren, han syns forslaget var interessant, og ba meg komme med bud, da han hadde 3 kjøpere som var interisert og har gitt bud, men han sier ikke hvor mye. Antar personen gjør dette i håp noen er idioter å går på. Så gjenstår å se på torsdag om personen prøver å selge alt for 6000 kr. Selv om harddisken og skjermkortet er søppel. De som gir høyere bud en det uten garanti må være idioter.

Edit selgeren sa for dette forslaget, ditt bud er beste så langt, vent til torsdag.

Så hva slags bud hadde dere gitt? Er det prisen for idioti?

Eller burde man prutet prisen til:

1500 kr for hovedkort.

1000 kr for kabinett

800 kr for ram

Gpu\hdd gratis?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Det ville vært en mer fornuftig pris ja. Det jeg skrev var hvis han var skikkelig heldig, men tviler sterkt på at han vil selge så "billig" når han først krevde 10k,

Kan også anbefale deg å se på Ebay. Er masse gode deler til fornuftige priser der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok takk for tips, skal prøve å prute prisen ned, hvis ikke får jeg i så fall vurdere å gå for det.

Ebay er ikke noe å vurdere får tollkrav og ta for lang tid. Så blir enten å gå for dette eller å la være.

Finnes nok alltid flere som selger e-atx hovedkort.

Selgeren sier også xeon selv overklokket burde vare flere år.

Men med mindre selgeren er selv villig å ta reklamasjonskostnadene får jeg i så fall foreslå:

1500 kr for hovedkort.

800 kr for ram

600 kr for kjøler

800 kr for PSU i verstefall 1000 kr.

Kabinettet tror jeg dropper da det veier så mye koster for mye med frakt, tror man må over 150 kr i så fall.

Så er det fornuftig finn pris?

Skal selgeren selge høyere bør han heller selge gjennom bedrift f.eks infocare\circle it eller Rubidata som eksempel.

Og godta norske reklamasjonsrettigheter\ som ny salg?

Vet ikke om Consair AX PSU og server hovedkort burde holde i 10 år? Eller mere?

Vet lite hva slags vifter som finnes der om de er slitesterke eller billig vifter som kun klarer 2 år.

På dyre Psuer er det nok japanske kondensator så den burde holde en del år.

Man ser f.eks på:

Nå har prissjokket rammet norske butikker

Så tror dette gjør flere handler brukt en tidligere. Derfor kan prisene på brukt også stige litt.

Men vet ikke om det har noe å si på deler som er 3 år, har vel først mest å si på deler som er under 1 år.

Med mindre det er mange som gir bud.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg rydda i et skap her for noen år siden. Fant en ubrukt slik for s1366 og en ubrukt for s115x. 

Tenkte bare å kaste dem, som jeg pleier, men la dem ut som "Gis bort" på finn. Ble mobba som F da til og med :p

Når man får 92 og 120mm kjølere, med bakplate og større tårn/ribbe for rundt 300 spenn så skjønner jeg ikke disse teite stock-greiene med plast-klips i det hele tatt blir solgt. Det eneste er hvis man har lite klaring i maskina, men ville fortsatt lagt på en hundrelapp og kjørt noe bedre (de små er gjerne litt dyrere).

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ler litt av denne:

he Apple MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.66 15-Inch (Unibody - Early 2009) features a 45 nm "Penryn" 2.66 GHz Intel "Core 2 Duo" processor (T9550), with two independent processor "cores" on a single silicon chip, a 6 MB shared "on chip" level 2 cache, a 1066 MHz frontside bus, 4 GB of 1066 MHz DDR3 SDRAM (PC3-8500) installed in pairs (two 2 GB modules), a 320 GB Serial ATA (5400 RPM) hard drive, an 8X DL "SuperDrive", dual graphics processors -- a NVIDIA GeForce 9600M GT with 512 MB of dedicated GDDR3 SDRAM and a NVIDIA GeForce 9400M with 256 MB of DDR3 SDRAM shared with main memory, and an LED-backlit 15.4" widescreen TFT active-matrix "glossy" display (1440x900 native resolution).

Hadde det vært pc hadde prisen maks vært 1000-2000 kr om man er maksimalt heldig.

Kanskje noen hundre lapper ekstra hvis den hadde SSD disk på 250 GB.

Skulle tro den var solgt på Amazon.com i 2009.

Regner vel med RADEON X1900 XTX kjerne (650MHz ikke er verdt noe i dag,

500 kr er veldig stiv pris da man får HD 7770\6850 eller HD7850 i bestefall i den prisklassen.

Irriterer meg på slike:

fin 6mnd gammel gaming pc fra komplett

Selger 2 full HD skjermer med kun et asus geforce GTX 960.

Det sies fort for noen som har peiling at i spillopplevelsen vil reduseres et par hakk ved brukt av nvidia surrund.

Burde være et krav til gaming at GTX 970\GTX 780 TI eller Titan er mistekrav her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Liten digresjon, men hvis folk er irriterer seg av salg av datakomponenter på finn bør dere absolutt ikke sjekke ut mobil-delen av finn.

En rask titt på f.eks sony z5, samtlige annonser skal ha mer for en brukt telefon enn den koster ny i dag, da "de kjøpte den for ...kr" Og en million annonser på alle telefoner der de selges tilsvarende nypris, men uten kvittering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da bør du gi et eksemplet:

Kan ta et brukt Sony z5 Compact 3 mnd garanti

mot

Sony Xperia Z5 Compact

Hvis vi snakker om 2 års reklamasjonsfrist på brukt vs 5 års på nytt.

Så kan man vurdere om det er ille eller ikke, mobiler er nok lite å vurdere å kjøpte brukt, særlig telefoner som ikke tåler vann.

Siden man burde vanske de med såpe i så fall. Ellers kan forskjølese eller smitte være en del av prisen man betaler for å få det 1000-2000 kr biligere, eller tegne forsikring f.eks hvis man er uforsiktig.

Maskinvaredelene trenges ikke å vanskes før bruk.

Det er utfordringen med laptoper. Maskinvaredeler er stort sett i pcen hele tiden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dersom du synes det er greit at jeg er uenig så kan du jo roe deg litt ned. Ikke nødvendig med slik underminering bare for å vinne et argument. Voks opp.

Underminering bare fordi jeg etterspør at man i det minste argumenterer for de synspunktene man har? Poenget mitt var at det er greit å ha ulike meninger, men da må man også klare støtte opp under disse med gode argumenter, fremfor å bare si "jeg er uenig" eller "du tar feil". Hver i voksen nok til å det minste skriv "jeg er uenig med deg fordi..." eller "det du sier stemmer ikke, fordi...".

Hvorvidt hva som ansees som "voksent" eller "barnslig" er veldig subjektivt, men for meg er det barnslig når folk har sterke meninger om ting, men ikke klarer å underbygge disse. Hvorfor folk går til angrep på meg fordi jeg "krever" at folk støtter påstandene sine med noe form for argumentasjon eller fakta er utenfor min fatte evne. En god diskusjon med ulike synspunkter er alltid bra, men det blir litt tullete når folk skal være uenige uten å ta med argumentasjon for påstandene sine.

Ingen grunn til å arrestere meg av den grunn, det å kunne underbygge argumenter er en del av det å kunne diskutere på et voksent plan, så skjønner ikke hvorfor du ber meg om vokse opp.

Så helt konsist kan jeg si at folk fint kan være uenige med meg, men da må de i det minste kunne levere ett godt argument, fremfor personangrep hvor de anklager meg for å "ikke vite hva jeg snakker om". Og la oss være voksne nok til å la være å bruke sjikaneringer som "voks opp" eller "bli voksen". 

Lenke til kommentar

Ok takk for tips, skal prøve å prute prisen ned, hvis ikke får jeg i så fall vurdere å gå for det.

Ebay er ikke noe å vurdere får tollkrav og ta for lang tid. Så blir enten å gå for dette eller å la være.

Finnes nok alltid flere som selger e-atx hovedkort.

Selgeren sier også xeon selv overklokket burde vare flere år.

Men med mindre selgeren er selv villig å ta reklamasjonskostnadene får jeg i så fall foreslå:

1500 kr for hovedkort.

800 kr for ram

600 kr for kjøler

800 kr for PSU i verstefall 1000 kr.

Kabinettet tror jeg dropper da det veier så mye koster for mye med frakt, tror man må over 150 kr i så fall.

Så er det fornuftig finn pris?

Skal selgeren selge høyere bør han heller selge gjennom bedrift f.eks infocare\circle it eller Rubidata som eksempel.

Og godta norske reklamasjonsrettigheter\ som ny salg?

Vet ikke om Consair AX PSU og server hovedkort burde holde i 10 år? Eller mere?

Vet lite hva slags vifter som finnes der om de er slitesterke eller billig vifter som kun klarer 2 år.

På dyre Psuer er det nok japanske kondensator så den burde holde en del år.

Man ser f.eks på:

Nå har prissjokket rammet norske butikker

Så tror dette gjør flere handler brukt en tidligere. Derfor kan prisene på brukt også stige litt.

Men vet ikke om det har noe å si på deler som er 3 år, har vel først mest å si på deler som er under 1 år.

Med mindre det er mange som gir bud.

1500 for HK er lowballing, og resten av det prisestimatet lukter "jeg vil ha en veldig god deal" mer enn en fornuftig pris. 800kr for AX1200? Send it my way! Tar den på dagen, reklamasjonsrett eller ei.

Prisref for HK:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=sr2+evga&_in_kw=1&_ex_kw=&_sacat=0&LH_Sold=1&_udlo=&_udhi=&_samilow=&_samihi=&_sargn=-1%26saslc%3D1&_salic=1&_sop=10&_dmd=1&_ipg=200&LH_Complete=1

...hvorfor det plutselig skal være verdt mindre her må noen forklare meg :) Reklamasjonsretten er det lite, om noe, igjen av her i landet, så det er ikke et argument for å mer enn halvere prisen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...