Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er forbudt og straffbart å videreselge ES prosessorer fra intel, så ville aldri gitt 10k, heller ikke 8k for dette oppsettet. Ulovlig salgsvare, ville aldri betalt en krone for dette oppsettet. Resten av komponentene er ikke i nærheten verdt 10k.

Gjelder dette over disk eller også for privat salg?

Lenke til kommentar

Det er forbudt og straffbart å videreselge ES prosessorer fra intel, så ville aldri gitt 10k, heller ikke 8k for dette oppsettet. Ulovlig salgsvare, ville aldri betalt en krone for dette oppsettet. Resten av komponentene er ikke i nærheten verdt 10k.

Intel's nettside sier også at "re-sale" er forbudt, dvs. at også privatsalg er forbudt. Men nå tar han ikke betalt for prosessoren, så problemet blir vel mer at han skal ha 10k for resten som blir i overkant dyrt (da prosessorene har en verdi som tilsvarer 0 kroner). Hvorvidt det er lov å gi videre ES prosessorer er jeg usikker på, da intel ikke spesifiserer dette på sine nettsider. Men at han selger prosessorene i en pakke er forsåvidt forbudt (selv om han sier at de kommer gratis med).

For at handelen skal bli lovlig må han selge pakken uten prosessorene, og gi bort prosessorene i en egen seperat annonse. Så ville nok ikke kjøpt denne med tanke på lovverket, da man faktisk ender med å kjøpe en pakkepris på 10k, som kan tolkes som at prosessorene faktisk er solgt og ikke blitt gitt bort.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

I teorien gjelder det uansett, men gitt hvor lite Intel gjør med dette synes det ikke som et problem. At de har en reell salgsverdi er dog åpenbart, og for all del: sett gjerne verdien av dem til kr. 0, men da får de holdes utenfor en verdivurdering av maskinen som helhet. Hovedkortet er det mest verdifulle i pakken, og går fortsatt for mange tusen i markedet. 8k for maskinen som helhet, og evt 6500 uten CPUer er det jeg mener den er verdt - så kan de heller selges på ebay, hvor tilsvarende omsettes åpenlyst uten at en kjeft hverken i ebay, hos Intel, eller andre bryr seg overhodet.

*redigert for feil i prisene :p *

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Eneste med verdi er strømforsyning og hovedkort, resten er søppel (når vi ikke regner med prosessorene).

Hovedkort kostet 5k i 2011, pluss at ett tilsvarende 2011-v3 hovedkort koster 6k i dag.

Hovedkort verdt maks 3k, og PSU 2k, da dette er antagligvis er godt og vell 4 år gammelt. Da vi på 5k, pluss 1 k om man skal være raus med pris for brukt RAM.

HDD og GPU har ikke noe reell verdi i dag. Ville aldri betalt mer enn 6k for dette samlet (minus CPU).

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Dette er en ganske underholdene tråd på akam, og tenkte den kunne startes her og smile.gif om den allerede finnes, så slett denne wink.gif

Jeg starter med denne optimisten wink.gif

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33290174

Regel: Ikke post absolutt alt man finner på finn.no, ser helst at man tenker 2 ganger før man poster en link

Litt utrolig å se at den allikevel er SOLGT! Når jeg sliter med å få interesserte for en haswell cpu!?

Ikkje sikkert den ble solgt engang...

Lenke til kommentar

Dette er en ganske underholdene tråd på akam, og tenkte den kunne startes her og smile.gif om den allerede finnes, så slett denne wink.gif

Jeg starter med denne optimisten wink.gif

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33290174

Regel: Ikke post absolutt alt man finner på finn.no, ser helst at man tenker 2 ganger før man poster en link

Litt utrolig å se at den allikevel er SOLGT! Når jeg sliter med å få interesserte for en haswell cpu!?

Ikkje sikkert den ble solgt engang...

"mna" var våken nok til å få med seg at annonsen ble oppdatert siste gang for snart 4 år siden. Lurer på hvordan kupoflupo klarte å grave den opp?

Lenke til kommentar

Ordet lovbrudd misbrukes en hel del. Selger man en ES prosessor videre bryter man ingen lover. Intet lovbrudd, intet forbud og ikke straffbart. Men Intel gir ikke tillatelse til slikt salg. De har begrensede juridiske muligheter til å gi ut straffereaksjoner. Jeg ser for meg "straffer" i form av at Intel ikke gidder å selge flere ES prosessorer (direkte) til den som solgte de videre. Jeg kan ikke tenke meg til at de har noen mulighet til å gå til rettslige skritt i Norge. Muligens i det korrupte rettsvesenet i USA, men i de aller fleste land vil det ha liten betydning.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ordet lovbrudd misbrukes en hel del. Selger man en ES prosessor videre bryter man ingen lover. Intet lovbrudd, intet forbud og ikke straffbart. Men Intel gir ikke tillatelse til slikt salg. De har begrensede juridiske muligheter til å gi ut straffereaksjoner. Jeg ser for meg "straffer" i form av at Intel ikke gidder å selge flere ES prosessorer (direkte) til den som solgte de videre. Jeg kan ikke tenke meg til at de har noen mulighet til å gå til rettslige skritt i Norge. Muligens i det korrupte rettsvesenet i USA, men i de aller fleste land vil det ha liten betydning.
Her tar du feil, jeg er fult klar over hva lovbrudd innebærer, og har heller ikke misbrukt begrepet i den forstand. ES-prosessorene til intel er ikke for privat eller offentlig salg. En ES-prosessor er i utgangspunktet kun tilgjengelig for utviklere som jobber for/ eller hos intel. Den som har eiendomsretten til enhver ES-prosessorer er intel. Siden disse ES-prosessorer tilhører intel, og er en vare av slik karakter at de ikke er for salg eller allmennheten, så er dette per definisjon å regne som tjuvgods dersom man er i besittelse av et slikt produkt. Dette går derfor under straffeloven om forsettlig og uaktsomt heleri.

At intel kan velge å ikke selge ES-prosessorer som du sikter til som straff er bare tøys, da intel aldri har hatt disse produktene for salg, heller ikke direkte.

Selvsagt er sjansen for å bli anmeldt liten, men dersom man skulle bli oppdaget så kan man faktisk etter norsk lov dømmes under 27. kapittel i straffeloven om "vinningslovbrudd og krenkelse av eiendomsretten".

Igjen, sjansen for å bli tatt er liten, da det er minimal sansynlighet for at noen anmelder en slik sak. Men det betyr ikke at der forandrer det faktum at det faktisk er ulovlig å være i besittelse av, eller ta del i kjøp og salg av et slik produkt.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Nå må dere gi dere. Greit at dere er uenig med meg, men da må dere kunne legge frem bevis. Refererer intels egen nettside: "Intel ES Processors are the sole property of Intel." Og "Intel ES Processors are Intel Confidential." Hentet fra; http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000005719.html

Dette betyr faktisk at alle ES-prosessorer er eiendom av intel. Selger man noe man ikke har eiendomsrett over så betegnes dette som tjuvgods og går under heleri.

Så vær så snill å stopp dette tullet med at salg av ES prosessorer kun går imot intels rettningslinjer og ikke noe annet. Vet ikke hvordan jeg kan bli mer direkte, men jeg oppfordrer dere å lese dere opp på både intels rettningslinjer og kapittel 27 i straffeloven før dere anklager meg for å "ikke vite hva jeg snakker om"

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig.

Det kan nok neppe kalles lovbrudd å kjøpe/selge en ES cpu. Det er i mot intels retningslinjer.

Intels rettningslinjer definerer hvem som har eiendomsrett over ES prosessoren, og ved salg og kjøp av varer man ikke har rett over så går dette faktisk under loven for heleri. Så per definisjon er det lovbrudd. Du kan godt være uenig med meg, men det blir litt usaklig når du gir inntrykk av å ikke være kjent med straffeloven for kjøp og salg

Legger med link til intels rettningslinjer for ES og straffeloven kapittel 27. Så kan vi godt ta en mer konstruktiv diskusjon etter du har satt deg inn i disse. For når man slenger ut påstander om at andre tar feil, men uten noen form for argumentasjon så blir det ganske usaklig og tøysete i mine øyne.

http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000005719.html

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-12

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...