Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Det første spørsmålet jeg stiller meg er om erstatningen faktisk dekker det ofrene har tapt. Man har det jo med å se på gjerningsperson som offer i dette landet, og om vedkommende er "fattig" slipper man ofte for billig unna... Det bør ikke være en straff å gjøre opp for seg, straffen får komme i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter på tlf med dårlig edgenett :-/ mulig jeg leste feil. :-)

Men det er alt for mild straff.

Kan å lure på om det er mange han har lurt som ikke har orket å annmelde han. så han i teorien slipper enda billigere unna. Litt spekulering fra min side men ikke utenkelig ;-)

Lenke til kommentar

Har ryddet litt opp i tråden og fjernet en del innlegg som kommer med ganske krasse påstander uten at jeg ser noe som ligger til grunn for å komme med disse.
Å beskylde noen for å holde på med tyveri er drøyt og siden man også identifiserer personen via Finn er ikke dette noe som er greit i henhold til retningslinjene og nettikette.

Jeg anbefaler brukerne her å bruke litt sunn fornuft og holde seg til trådens tema. Vi er ikke ute etter en heksejakt her men å påpeke spesielle annonser eller andre "snodige" eller f.eks grovt overprisede varer.

Det er selvsagt lov å varsle om noe som kan være tyvegods og anbefale at man styrer unna , men da bør man være rimelig sikker på dette og gjøre det på en ordentlig måte , å bare kaste rundt seg med beskyldninger er ikke greit og får konsekvenser for brukerne som gjør sånt.

Notis : Svar på denne advarselen tar dere på PM med meg eller via tilbakemeldinger til forumet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

2500kr for 4820k er på den annen side ubegripelig mye.

Er ikke 4820Ken i utgangspunktet bedre enn 4790Ken? Han har i hvert fall lagt ut førstnevnte til en billigere pris. Veldig underlig praksis må jeg si...

Til diskusjonen er jeg helt enig det er totalt idioti å kalle andre svindlere og tyver. Slike ting klistrer seg fort i folks hoder, og forsvinner ikke like enkelt. Litt som om ei jente blir kalt tøs offentlig.

Tror jeg kommenterte det nettopp, men for the record: 4820k tilhører X79-plattformen. Ofte vil man finne 3930k til 2500kr, og det er muligens ikke veldig billig, det, heller, gitt prisen på 5820k. Som ny kostet 4820k typisk rundt 3000kr, men i enkelte (tilbuds?)perioder 2750kr. Jeg hadde lagt meg noe under 2000 på noe slikt, og jeg er vel ikke kjent for å gi bort ting. Den ENESTE grunnen til å vurdere en slik CPU er senere oppgradering til hexa, med mindre du får CPU + HK rimeligere enn bruktprisen på et helt greit Z77-kort + 3770k, for eksempel. Jeg ville ikke anbefalt noen å betale mer enn 1500kr for den CPUen, med mindre de har en fantastisk deal på et godt hovedkort.

Nei. 4820K er 4 kjerner som er lavere klokket og en eldre arkitektur enn det 4790K er.

Dere gir jo begge helt feil inntrykk av den prosessoren, og jeg må nesten be dere lese dere opp på enhetene dere snakker om. Det er jo aldeles ikke slik at den yter slik dere påstår, og for prosessorer, der teknologien har stått ganske stille siden Sandy Bridge-perioden, bør alder være irrelevant (i alle fall når vi snakker om 1 års forskjell i dette tilfellet, og 1150-sokkel mot den overlegne 2011) -- ytelse er det som er viktig.

Så hva med ytelsen? Jeg sjekket denne benchmarken fra Anandtech:

http://www.anandtech.com/bench/product/1330?vs=1260

Her går man gjennom 68 ulike programmer, hvorav 1/3 (25 stk.) er spill. I tillegg er det verdt å huske på at prosessorene verken er klokket like høyt eller har like høy turbohastighet. 4820Ken er klokket 300 MHz mindre, mens turbohastigheten er hele 500 MHz mindre, enn 4790K. Dette er veldig relevant, når vi skal vurdere testene.

Jeg gikk gjennom alle testene til Anandtech. I alle de 63 testene var i7 4820Ken i gjennomsnitt 7% bedre. I spill var 4820Ken best i nesten alle tilfellene, og var i gjennomsnitt 13-14% bedre enn 4790Ken.

Og disse resultatene får man altså med betydelig lavere klokke- og turbohastighet på 4820Ken enn 4790Ken.

Jeg har forresten senket prisen på 4820K til 1999,-. Det er 500,- (eller 25%, om du vil) lavere enn det du får for en svakere 4790K-prosessor på bruktmarkedet.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Ser vi på samme figur? 54 av testene viser 4790k > 4820k, en er lik, og de resterende 8 viser 4820k > 4790k.Det synes som du har snudd datamaterialet på hodet. For min del synes det åpenbart at 4820k er verdt en god del mindre enn 4790k, og verdien trekkes ytterligere ned av at hovedkortet som trengs fort blir endel dyrere også. For all del, siden quads er svindyre om dagen kan den godt være salgbar til 2000kr om rett kjøper dukker opp - men jeg vil ikke anbefale det til noen som sitter med et X79-kort. Da er det bedre å bruke 6-7-800kr ekstra på en 3930k når du først har den plattformen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

@Shirkosafari: Slik jeg leser benchen fra Anandtech er 4790K et klart bedre valg enn 4820K.

Dette er dog isloert sett. Dersom jeg fikk god pris på et x79 kort så ville jeg absolutt vurdert 4820K på grunn av overlegen plattform.

På brukten har nok 4790K høyere verdi fordi den er mye mer populær og yter i tillegg litt bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Ser vi på samme figur? 54 av testene viser 4790k > 4820k, en er lik, og de resterende 8 viser 4820k > 4790k.Det synes som du har snudd datamaterialet på hodet.

Ja, er nok jeg som jeg har dretet på draget. Beklager den. Gikk gjennom hver eneste test for å sjekke prosent, men glemte ganske dumdristig hvem som var hvem på veien..

For min del synes det åpenbart at 4820k er verdt en god del mindre enn 4790k, og verdien trekkes ytterligere ned av at hovedkortet som trengs fort blir endel dyrere også. 

Det er ikke åpenbart i det hele tatt. 7% bedre generell ytelse etter at den har 500 MHz høyere turboboost (som er sansynligvis det den kjører i nesten alle testene) er ikke åpenbart. Her må må sammenligne på samme nivå. Og jeg ser ikke logikken i hvorfor verdi på hovedkort skal spille inn på verdi på CPU; om det i det hele tatt skulle gjøre det, så burde den høye verdien på hovedkortene til sokkelen indikere den faktiske overlegne plattformen -- og dermed rettferdiggjøre høy verdi (inkludert på CPU).

Da er det bedre å bruke 6-7-800kr ekstra på en 3930k når du først har den plattformen.

Det nøyaktig samme argumentet kan man bruke om 3930K (brukt) vs. 5820K. Hvor var oppgraderingen i ytelse der, egentlig?

@Shirkosafari: Slik jeg leser benchen fra Anandtech er 4790K et klart bedre valg enn 4820K.

Uriktig. 4790K yter generelt 7% bedre i en samlet test på 63 programmer/spill. Og det er når 4790Ken allerede er 500 MHz høyere klokket (15% høyere frekvens, altså). Det er dermed mer enn rimelig å anta at 4790Ken ikke er bedre, og kanskje også dårligere, om vi antok at de hadde samme klokkehastighet.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Finnes det noe forbud mot å selge windows XP i dag?

Windows XP Pro / Windows XP Home Edition selges

Da de for lengst ikke gis oppdatering til. Burde heller personene selge linux\android istedenfor?

Nå er heldigvis ikke prisen så ille men alikevell. Burde gis bort i så fall.

Forbud? Sjekk lovdata.no og se om du finner loven mot salg av gammel programvare.

Jeg ser ikke noe problem med det bortsett fra prisen og at det sikkert er tungsolgt. PS. Jeg tror man får oppdateringene fram til 2011 eller noe sånt. Ikke at det gjør den sikker..

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...