Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jada @Nizzen.

Nettbutikkene priser seg relativt likt jevnt over, så burde ikke være så store forskjeller.

Poenget er at jeg ikke har snøring på om det er vanlig med en 15-20% eller 2-5% fortjeneste på ett produkt fks.

Bare se for deg at totalt sett så er det hard konkuranse =)

Lenke til kommentar

 

Denne hadde jeg faktisk lyst på..helt til jeg mailet med selger.

 

 

Hei

 

Er denne skadet på noen måte siden du ikke tar den på garanti ?

Har du kabler/tilbehør ?

 

Det er fullt med kabler med. Fant ikke ut hvor den er kjøpt er jo 5 eller 7 år garanti. Har vel hatt den i reserve 1-2 år før den ble tatt i bruk så vidt. Kan være mpx men kommer ikke inn på konto der. Den er jo litt avansert med en hybrid knapp på og. Kan være den var veldig kald og den tok sikring her.

 

 

Ta noen gode bilder av tilbehør og psu fra flere vinkler og i god oppløsning.

 

Det er ikke noe synlig, er jo ny montert inn og prøvd og montert ut samme dag. Det er alt som er i esken ja. Kostet 2200.

 

 

Hæ er den usynelig ?

 

Jeg er ikke intressert alikevel, takk for praten.

 

Seriøst!

 

 

 

En selger som ikke 'gidder' å ta bilde av det han selger og samtidig skriver som en 12 åring stoler jeg ikke på - seriøst.

Lenke til kommentar

Noen som vet ca. hva nettbutikken legger seg på i prosent fortjeneste i gjennomsnitt ? 

Black Friday ga en viss indikasjon på hvilke produkter de har høy margin på. Når det står 50% på alle PC-vesker eller minnekort så har de nok ganske fet margin på det til vanlig. Ser man derimot på tilbudene på prosessor, skjermkort og SSD så var mange av tilbudene i størrelseorden 10-20%. Topptilbudene på BF regner jeg med har omtrent null fortjeneste (+/- rundet av til nærmeste pene tall, også nedover). Videre går det an å bruke prisguiden til å få en indikasjon på forskjell i margin mellom butikker, på helt bestemte varer. Benytter du i tillegg kåringen av Norges billigste nettbutikk så ser du at at det ikke er noen helt konsistent trend på hvem som er billigst på alle varer. Noen varer har åpenbart høyere marginer enn andre. Jeg antar det er et ganske komplisert spill å sette strategiske priser så man fanger inn kunder på varer folk sjekker prisene på og tar inn marginene på andre varer. For eksempel lav margin på kamera og høy på tilleggsutstyr, mens i andre tilfeller går de mer etter konkurrentene og legger seg 5 kr lavere for å komme lengre opp på prissøkemotorene.

 

Med andre ord, marginene kan være nede rundt 0 i kampanjer, 5-20% på prispressede varer, 20-50% på normale varer og over 50% på varer med veldig lite prisfokus.

Lenke til kommentar
Så er jo det også slik at mange av produktene aldeles ikke er på noe reelt tilbud. Ifølge norsk forbrukerkjøpslov kan ikke butikkene forandre pris på en vare 3 uker før det kommer på tilbud. Denne regelen misbrukes og omgås hele tiden, og det ser man på prishistorikken til en vare på Prisjakt/Prisguide. Ser du for eks. på en GTX 970, så fant man den for 2700,- store deler av året, mens den «plutselig» hoppet opp til 3000,- og mer i oktober. Når samtlige modeller så kom på tilbud, var de nede på 2700,- igjen med rabattstempler. Det nøyaktig samme mønsteret så man i 2014. 

 

Dette lureriet er gjeldende for samtlige produkter jeg har undersøkt; de har høyest verdi fra Oktober og utover, slik at avslagsprisene de kommende månedene ser kunstig høye ut. Forbrukerrådet uttrykte at de også var godt klar over dette, når jeg kontaktet dem om det.
Lenke til kommentar

Når man driver butikk gjør man alt man kan for å maksimere profitt. Fatter ikke hvorfor dette er noe å klage over. Det er jo 100% rasjonell tankegang fra butikkenes side.

 

Prisjakt gjør det uansett uhyre lett å være en "flink" forbruker, så det er ikke akkurat slik at vi lider...

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Når man driver butikk gjør man alt man kan for å maksimere profitt. Fatter ikke hvorfor dette er noe å klage over. Det er jo 100% rasjonell tankegang fra butikkenes side.

 

Prisjakt gjør det uansett uhyre lett å være en "flink" forbruker, så det er ikke akkurat slik at vi lider...

 

Det er ikke et veldig godt argument. Skal man også begynne å fjerne krav om merking av matvarer? Som fjerning av merking av allergener, og i stedet forvente at allergikere er ansvarlige nok til å lese og forstå innholdsfortegnelsen selv?

 

Det er også uriktig å sette fokuset på de midler en forbruker har (Prisjakt/Prisguide) til å avdekke slikt, i stedet for å se på den faktiske resultaten av praksisen. Mange forbrukere lar seg lure av den kunstige tilbudsprisen uten å tenke over det. Det alene avslører at kunder går inn i kjøp som de ikke er klar over; at Prisjakt/Prisguide ikke fungerer for å forhindre dette. Derfor trenger man å gjøre noe med saken. Det butikkene gjør før Black Friday, Jule- og Januarsalg, er manipulering av priser. De gjør det bare innenfor norske lover (som dessverre er altfor begrenset her), og slipper derfor unna med det.

 

Du må forstå at denne vanskeligheten med å avsløre villedende reklame er en av årsakene til at butikkene tyr til slike triks; de vet at bare en liten (og dermed ubetydelig) andel av befolkningen vil ta seg tid til å avsløre det. I første omgang kan for eks. «palmeolje» nevnes i innholdsfortegnelsen, med viten om at bare en liten andel leser de små skriftene på pakken nøye, og av disse er det igjen en enda mindre andel som vet at palmeolje er usunt. Når palmeolje så kommer i fokus i medier og det blir allment kjent, skifter de navnet på palmeolje til «vegetabilsk olje», et begrep som også andre ufarlige og sunne oljetyper faller under. For å kunne avdekke hvorvidt produktet har palmeolje eller ikke må man nå sjekke det i innholdsfortegnelser på nettet. Og slik fortsetter det.

Endret av La Menthe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når man driver butikk gjør man alt man kan for å maksimere profitt. Fatter ikke hvorfor dette er noe å klage over. Det er jo 100% rasjonell tankegang fra butikkenes side.

 

Prisjakt gjør det uansett uhyre lett å være en "flink" forbruker, så det er ikke akkurat slik at vi lider...

Tja, store deler av black friday var prisjakt nede så da var det vell ikke så lett :p

 

Neida, heldigvis var prisguide oppe, men mange av butikkene var jo nede selv da... :(

 

Men ja, butikkene har gjerne opptil 100% margin på ting som vesker, sd-kort, HDMI kabler, adaptere, usb pinner osv... Men komponenter kan vi jo si alt fra 5-25% elns tipper jeg

Lenke til kommentar

Det er ikke til å stikke under en stol, at i dagens marked tjener butikken mer på hdmi-kabelen de selger en på tven på samme kjøp. 

Det er hele poenget, tver og vaskemaskiner til nærmest innpris , for å så prøve å tjene penger på mersalget, forsikringer og avbetaling/strømabo. 

 

Tven jeg så på til 49k på lefdal, du skulle ha hørt hvor mye de snakka om lydplanker, monster-hdmi-kabler og andre ting man måtte ha. 

Trur ikke de nevnte tven en eneste gang. 

Endret av War
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke til å stikke under en stol, at i dagens marked tjener butikken mer på hdmi-kabelen de selger en på tven på samme kjøp. 

Det er hele poenget, tver og vaskemaskiner til nærmest innpris , for å så prøve å tjene penger på mersalget, forsikringer og avbetaling/strømabo. 

 

Tven jeg så på til 49k på lefdal, du skulle ha hørt hvor mye de snakka om lydplanker, monster-hdmi-kabler og andre ting man måtte ha. 

Trur ikke de nevnte tven en eneste gang. 

Har du 49K å cashe ut på en TV så tror jeg de vil prøve å selge deg halve butikken med dritt i tillegg :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...