Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Føler jeg må svare på utsagnet: "En intel CPU vil veldig fort spare seg selv inn da."

Dette er veldig upresist og litt feil.

...

Jeg misstenker at du ikke fikk med deg diskusjonen jeg hadde videre med knopflerbruce. Jeg er også litt usikker på om jeg skjønte helt utregningen din? Jeg er single og bor i blokk og har sånn sett moderate utgifter til strøm og oppvarming. Faktisk utgjør fastdelen av nettleien såpass mye at jeg sammen med bruksdelen av nettleien er oppe i nesten 1 krone pr. KW/t når strømmen er dyr. Men nå er du jo også særdeles snill/slem i din antakelse om at den hypotetiske datamaskinen vil stå på full load 24/7. Det blir rett og slett litt for mange variabler til å beregne når jeg rett og slett ikke vet hva som er "normalt" eller "vanlig" for den saks skyld. Jeg tenker i et "best case" scenario så har komponentvalget lite å si, mens i "worst case" scenarioer så er det potensielt en viktig faktor.

Uansett, for å spesifikt kommentere noe av det du sier så kan jeg gjenta mitt poeng overfor knopflerbruce; nemlig at for hver Watt man putter i en PC "for mye", så "stjeler" man 2W med varme fra en eventuell varmepumpe med 3 i virkningsgrad. (De er jo ganske utbredt nå.) Det er altså dårlig butikk å varme opp leiligheten med en datamaskin når en varmepumpe er så mye mer effektiv. Videre så må jo eventuelt disse ekstra Watt'ene fra PC'en om sommeren eventuelt fjernes med et klimaanlegg når det blir for varmt, så det er ikke nødvendigvis "gratis" om sommeren heller. Og så er det jo også et spørsmål om rommet PC'en står i strengt tatt trenger å være oppvarmet hele døgnet? Hva med når det ikke er noen på rommet?

Hvis man går på Enova sine sider så ser man at de anbefaler LED og sparepærer til tross for "varmeregnskapet" man kan gjøre om vinteren. Dette er fordi man rett og slett ikke har klart å måle effekten av glødepærene i regnskapet. Vi vet jo at effekten er der, men den virker ikke varmende for oss, på grunn av lampenes plassering o.l.

Det enkleste, og i min bok riktigste blir rett og slett å måle ytelse pr. Watt. Altså hvilken mengde av ønsket arbeid man får ut av hardware'en per brukte Watt. Så må man gjøre et lite estimat som passer for en selv og se om man innen rimelig tid for eksempel kan spare inn å gå for en i7-4790K i stedet for en FX-9590. Det er jo etterhvert heller ikke uvanlig å ha både 2, 3, og 4 skjermkort i datamaskiner, da begynner det virkelig å bli interessant å kikke på virkningsgrad og dimensjonering av PSU også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler jeg må svare på utsagnet: "En intel CPU vil veldig fort spare seg selv inn da."

Dette er veldig upresist og litt feil.

...

Jeg misstenker at du ikke fikk med deg diskusjonen jeg hadde videre med knopflerbruce. Jeg er også litt usikker på om jeg skjønte helt utregningen din? Jeg er single og bor i blokk og har sånn sett moderate utgifter til strøm og oppvarming. Faktisk utgjør fastdelen av nettleien såpass mye at jeg sammen med bruksdelen av nettleien er oppe i nesten 1 krone pr. KW/t når strømmen er dyr. Men nå er du jo også særdeles snill/slem i din antakelse om at den hypotetiske datamaskinen vil stå på full load 24/7. Det blir rett og slett litt for mange variabler til å beregne når jeg rett og slett ikke vet hva som er "normalt" eller "vanlig" for den saks skyld. Jeg tenker i et "best case" scenario så har komponentvalget lite å si, mens i "worst case" scenarioer så er det potensielt en viktig faktor.

Uansett, for å spesifikt kommentere noe av det du sier så kan jeg gjenta mitt poeng overfor knopflerbruce; nemlig at for hver Watt man putter i en PC "for mye", så "stjeler" man 2W med varme fra en eventuell varmepumpe med 3 i virkningsgrad. (De er jo ganske utbredt nå.) Det er altså dårlig butikk å varme opp leiligheten med en datamaskin når en varmepumpe er så mye mer effektiv. Videre så må jo eventuelt disse ekstra Watt'ene fra PC'en om sommeren eventuelt fjernes med et klimaanlegg når det blir for varmt, så det er ikke nødvendigvis "gratis" om sommeren heller. Og så er det jo også et spørsmål om rommet PC'en står i strengt tatt trenger å være oppvarmet hele døgnet? Hva med når det ikke er noen på rommet?

Hvis man går på Enova sine sider så ser man at de anbefaler LED og sparepærer til tross for "varmeregnskapet" man kan gjøre om vinteren. Dette er fordi man rett og slett ikke har klart å måle effekten av glødepærene i regnskapet. Vi vet jo at effekten er der, men den virker ikke varmende for oss, på grunn av lampenes plassering o.l.

Det enkleste, og i min bok riktigste blir rett og slett å måle ytelse pr. Watt. Altså hvilken mengde av ønsket arbeid man får ut av hardware'en per brukte Watt. Så må man gjøre et lite estimat som passer for en selv og se om man innen rimelig tid for eksempel kan spare inn å gå for en i7-4790K i stedet for en FX-9590. Det er jo etterhvert heller ikke uvanlig å ha både 2, 3, og 4 skjermkort i datamaskiner, da begynner det virkelig å bli interessant å kikke på virkningsgrad og dimensjonering av PSU også.

Ops. Du har helt rett. Jeg gikk glipp av diskusjonen med knopler.

Når det er sagt er jeg enig med alt du sier.

Poenget mitt var bare å illustrere pc'ens effekt på strømregningen. Dette vil selvfølgelig være relativt. Men jeg synes ikke selv det er helt fornuftig å la strømregningen styre komponentvalg.

Det ser dog ut til at vi har samme mening om dette :) Ikke meningen å stikle tvil til utsagnet ditt uten grunn

Lenke til kommentar

ikke selv det er helt fornuftig å la strømregningen styre komponentvalg.

Jeg har 13000kr mnd i strømregning bare med pcer, kunne halvert det ved å kjøpe ny hardware.

Det kan ha en del å si.

En effektiv psu kan tjene seg selv inn på under 3 år , hvor man da får 3 år gratis om man har den i 6 år med for eks folding 24/7

Watt for en pc hjemme vil automatisk føre til at panelovener ol uansett justerer seg selv , så vil si det burde gå i null for de fleste.

Lenke til kommentar

Jeg har 13000kr mnd i strømregning bare med pcer, kunne halvert det ved å kjøpe ny hardware.

Det kan ha en del å si.

En effektiv psu kan tjene seg selv inn på under 3 år , hvor man da får 3 år gratis om man har den i 6 år med for eks folding 24/7

Watt for en pc hjemme vil automatisk føre til at panelovener ol uansett justerer seg selv , så vil si det burde gå i null for de fleste.

Du er inhabil War :p du må sammenligne deg selv med en serverpark og da har selvfølgelig strømforbruk masse å si.

Til en vanlig forbruker som har en eller to desktoper i huset vil jeg ikke anbefale å la strømregningen diktere hvilke komponenter man går for.

Ytelse og innkjøpspris er etter min mening mye viktigere.

Virkingen av en effektiv PSU blir en annen diskusjon vi kan ta. Den blir litt forskjellig fra øvrige komponenter siden den ikke direkte påvirker maskinens ytelse

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uff.. er noen folk som virkelig ikke burde få lov til å selge haha ..

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56584594&searchclickthrough=true&listPos=162

finn en feil som får kjøper til å ikke få veldig lyst på denne? :p

"5 år gammel alienware spill pc selges. PCen er pent brukt men går litt tregt så anbefaler at kjøper oppgraderer til Windows 8. Pris kan diskuteres."

ja for det hjelper jo veldig mye...

i7-920

Hele 3 GB ram

640gb HDD

Sheet, GTX260!

Eneste e kunne tenkt meg her er kabinettet lol.. alltid likt Alienware kabinetta.. men 6 lapper shit mann..

Betalte just selv 4200kr for i5-4690k,8GB minne, Gigabyte Z97 Gaming 5 og en 500W GOLD PSU.. xD

Dere velger selv ;) Denne eller min og sleng på et greit kort og du er i samme pris men mye bedre maskin og den er helt ny fra butikk og ikke åpna.. vanskelig valg folkens? hahaha Finn.no... aldri hatt det mer morro på denna sida på lenge.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro HD4600 GPU'en i 4690'en banker et GTX260 med grei margin, så man trenger ikke en gang legge til et skjermkort i eksempelet ditt. Men som du sier så er det et kult kabinett, og det er jo strengt tatt det som gjør at maskinen kostet det hvite ut av øyet i utgangspunktet. Billigsalg kaller jeg det da! :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro HD4600 GPU'en i 4690'en banker et GTX260 med grei margin, så man trenger ikke en gang legge til et skjermkort i eksempelet ditt. Men som du sier så er det et kult kabinett, og det er jo strengt tatt det som gjør at maskinen kostet det hvite ut av øyet i utgangspunktet. Billigsalg kaller jeg det da! :p

hadde lett betalt litt for bare kabinettet :p litt fjortis.. men husker jeg har hatt lyst på maskiner fra alienware siden e var liten og først så de.. men som alle vet er de overpriset tull, og derfor har det aldri blitt noe heller hehe. Men fikk en god latter når e så den uff..

Lenke til kommentar

Blir fort off-topic i denne tråden, men nå må kanskje min AW laptop som jeg fant på bruktmarkedet her på tek kunne kalles en "raritet" i det jeg faktisk fikk den til en svært rimelig penge. Det er sjelden kost når det kommer til AW, den originale kjøperen har jo som regel betalt i blod og førstefødte for dem. :p Men jeg må jo innrømme at den er jo noe helt annet i kvalitet enn min foregående Asus G73JW, og jeg var meget godt fornøyd med den også, så noe mer verdt syns jeg faktisk AW er. Ihvertfall i dette tilfellet. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan ha en del å si.

Du er inhabil War :p du må sammenligne deg selv med en serverpark og da har selvfølgelig strømforbruk masse å si.

Til en vanlig forbruker som har en eller to desktoper i huset vil jeg ikke anbefale å la strømregningen diktere hvilke komponenter man går for.

Ytelse og innkjøpspris er etter min mening mye viktigere.

Virkingen av en effektiv PSU blir en annen diskusjon vi kan ta. Den blir litt forskjellig fra øvrige komponenter siden den ikke direkte påvirker maskinens ytelse

Det er jo bare å regne på det. Utgangspunktet er jo viktig - si man har en AX1200 Gold, og oppgraderer til en AX1500i Titanium, og antar at maskinen trekker... si 800W netto. Da er man vel rundt sweet spot ift effektivitet på begge PSUer. Hvis vi nå igjen antar at PSU kjører specs for sin rating, og intet mer, ligger effektiviteten rundt 92% på AX1200 og 96% på AX1500i - noe som tilsier at det trekkes 870W fra veggen for AX1200, og 833W for AX1500i, altså en effektforskjell på 37 watt. Innkjøpspris på AX1500i minus bruktverdi på AX1200 er ca 2500kr. Hvis vi nå antar igjen at en kWh koster 80 øre for en forbruker må vi spare 2500/0,80=3125 kWh før oppgraderingen lønner seg i kroner og øre. Dette blir vel da 3125/0,037 "=" 84500 timer, eller 9 år og 8 mnd ca.

Jeg føler dette er i overkant lenge. Hvis man derimot sitter på 80% Bronze eller dårligere, og/eller ligger godt utenfor sweet spot ift effektivitet ville jeg ikke tatt bryet med å bytte til en titanium-ratet PSU i dag dersom hovedpoenget var økonomiske besparelser på sikt. Den nye enheten risikerer fort å bli avlegs lenge før den er tjent inn. Hvis man i tillegg tar oppvarmingsfaktoren med i beregningen snakker vi vel opp mot 15 år her :p

Lenke til kommentar

ps:

Hd4600 er tilsvarende et svakere kort i generasjonen før det (8800 GT ish), og vil nok tape godt mot selv et GTX260.

Farlig å overvurdere integrerte løsninger. De er fortsatt utenkelig trege. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

ps:

Hd4600 er tilsvarende et svakere kort i generasjonen før det (8800 GT ish), og vil nok tape godt mot selv et GTX260.

Farlig å overvurdere integrerte løsninger. De er fortsatt utenkelig trege. :p

Du har selvfølgelig så evig rett. Du må kikke på klokkeslett for innlegget mitt. :p Jeg har aldri selv vurdert å bruke iGPU på noen av de nyere CPU'ene da jeg faktisk spiller litt fremdeles. Så alt jeg har fått med meg fra tester er at det blir påstått at de nyere integrerte løsningene fra Intel er "ikke så verst faktisk". Et alt for kjapt google søk viste meg at HD4600 ligger en plass mellom GT540 og GT550 i 3DMark11. Jeg stusset litt på det, lettere imponert faktisk, hadde jeg imidlertid vært litt mer våken liker jeg å tro jeg hadde fått med meg at det var GT540M og GT550M det står i benchmarklisten. Men det er jo selvfølgelig ikke garantert, jeg er ganske distré. :D Skjønt bedre enn GT540M ytelse fra en iGPU er jo faktisk ikke så verst, så jeg misstenker at 3DMark11 ikke viser hele sannheten her heller?

Lenke til kommentar

Du har selvsagt helt rett i at det blir begrenset å bare se på f.eks passmark og 3Dmark, som er det eneste jeg har å gå etter her. For CPU og andre komponenter vil selvsagt ha litt å si.

Men strengt talt så vil jeg tro det egentlig slår i kraftig favør av HD 4600, da prosessoren og minnet er mye kraftigere enn tilsvarende på den tiden. XD Og vil derfor få litt mer hjelp fra resten av komponentene. Spesifikasjonsmessig så er det heller ikke så sjokkerende hvor den havner. Med ynkle 20 universal shader pipelines (også kjent som "cores") så er det begrenset hvor mye jeg ville forventet.

Til sammenligning så hadde mine først dedikerte skjermkort, 6800GT og 7800 GTX hadde 24 pixel og 8 vertex pipelines. :p

Sammenlignet med min sånn relativt high-end PC, så snakker vi om 6912 shadere. :sleep2: Jeg sier ikke at det akkurat kan sammenlignes sånn uten videre, og det er mye annet som har noe å si, men det gir en sånn høvelig indikasjon hvor man kan forvente at ytelsen ligger. Og det er bunnen av bøtta. Men men, det holder for kjerringa på laveste i The Sims. :roll:

Lenke til kommentar

Mitt første system med dedikert gpu, var et 8800GTX sammen med 6gb ddr2 og en klokket Q6600, da brukte jeg et jalla kabinett :p

Dette var jo i 2010 så komponetene var jo allerede ``gamle``.

Husker jeg spilte bf2 når jeg gikk i bhg, fikk endel ``purple heart`` som egentlig er medaljen man får om man suger P###. Men farmin sa alltid den var bra, følte meg jo pro da^^ :rofl::rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...