Strato Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Skulle til og skrive noe tilsvarende, rett før jul hadde vi en kampanje der vi hadde en maskin med i5 til 5000, og en med a6 til samme pris. Forskjellen var at den med amd hadde ssd, full hd skjerm og 8 gb minne, mens den med i5 hadde 4gb minne og hdd. Dette er jeg selvfølgelig HELT enig i Det blir veldig anerledes. A6'n er faktisk en god hjemmemaskin. Jeg har dog allerede sagt at i5'n (i mitt eksempel) er en bedre maskin. Da er det kanskje unødvendig å stille seg kritisk til om den faktisk er det. Jeg har jo sagt at den er det. Stol på meg hehe Lenke til kommentar
DagErlend Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Skulle til og skrive noe tilsvarende, rett før jul hadde vi en kampanje der vi hadde en maskin med i5 til 5000, og en med a6 til samme pris. Forskjellen var at den med amd hadde ssd, full hd skjerm og 8 gb minne, mens den med i5 hadde 4gb minne og hdd. Dette er jeg selvfølgelig HELT enig i Det blir veldig anerledes. A6'n er faktisk en god hjemmemaskin. Jeg har dog allerede sagt at i5'n (i mitt eksempel) er en bedre maskin. Da er det kanskje unødvendig å stille seg kritisk til om den faktisk er det. Jeg har jo sagt at den er det. Stol på meg hehe Se edit Skrev hele den saken, bare for og så se at i mellomtiden hadde du skrevet akkurat det jeg gnålte om at manglet! Lenke til kommentar
Strato Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Ikke noe problem. Jeg lot være å skrive nøyaktige spesifikasjoner av tre grunner: 1) Dere ikke skal finne ut hvilke butikk jeg snakker om. 2) Trodde dere stolte på dømmekraften min 3) Det er bare ment som et eksempel for å illustrere et poeng. Jeg kunne dratt fram andre eksempler også. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Min første tanke her er å spørre om hvor mye disse selgerne tjener. Man får stort sett det man betaler for, en butikkselger til 150kr/t kan ikke forventes å kunne alt mulig. Er lønnen 250kr/t er saken annerledes. Jeg aner ikke hvor mye gjengen på DI får, f.eks. - men hvis å ha relativt avansert kunnskap er en del av det forventede reportoiret bør det vises på lønningsslippen - akkurat som en ufaglært lærer får dårligere betalt enn en med en mastergrad og PPU. Når det er sagt høres jo a6 vs i5-saken litt rar ut - men da forutsetter jeg at det er et standalone skjermkort i maskinene. Kjøres det en integrert løsning kan man da forsvare a6 > i5-påstanden basert på grafikken. Det vil dog være avhengig av bruken maskinen er tiltenkt, så noe entydig svar er ikke mulig.Forøvrig får man vel noe billig ræl uansett hvordan man vrir og vender på det, og kjøperne bruker det vel neppe til noe mer enn youtube og facebook/epost 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) 119,-kr var standarden for 2-3 år siden i alle fall, med økning til 125kr etter et år. Den har nok gått noe opp, men var konsekvent dårligere enn de som jobbet på div. matbutikker i alle fall. Det funker dog som en god motivasjon for å komme seg unna så raskt man får nok kunnskap/utdanning til noe mer. SÅ ja, helt enig med deg. Ikke forvent å få den beste hjelpen av de mest underbetalte og minst verdsatte yrkene her til lands. Spesielt de største butikkene. Man betaler sikkert mer for vaskehjelpen, og selv om få gir den helt store respekten/særlig høy status for vaskehjelpen, så får selgere nesten utelukkende negativ publisitet. Skal du finne noe mindre verdsatt yrke, så er det på kanten av loven. Og om du tror det er fordi det er griskhet fra butikkene, så har man ikke sett avansen på de fleste ting (med unntak av div. tilbehør), så kreves det ikke helt store fantasien for å skjønne at markedet er ganske presset. Folk skal ha bra og billig. Endret 25. februar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
Strato Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg sier ikke at man skal gå inn i butikken med påvente av god hjelp heller. Men dersom selgerene rett og slett ikke vet hva de snakker om så er det bedre å være ærlig og si: "Beklager, dette kan jeg ikke så godt, skal vi gjøre et raskt google søk sammen?" Det har jeg gjort mange ganger. Da slipper jeg å feilinformere kunden. Uansett så er ikke poenget hverken lønn eller forventning til kunnskap. Poenget er at de fagansvarlige lærer videre informasjon som ikke stemmer for å få de ansatte til å selge produkter med høyere bf %. I tillegg får de ansatte provisjon basert på hvor bra avdelingen gjør det. Dette betyr at "motivasjonen" til å selge etter bf % er tilstede. Når man introduserer provisjon er det mange som driter en lang i om man lyger til kundene. Jeg forstår at dere er sterke forkjempere for de 3 store el-forhandlerne. Jeg er fan selv, har tross alt maaange år bak meg. Kritikken er uansett verdig. Man kan ikke bare slutte å være kritisk fordi man mener bransjen har "gyldige" unnskyldninger for å spre gal informasjon til kundene sine. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Aldri hørt om provisjon i hverken av de tre store. Svært merkverdig. Nå vet jeg ikke med expert, men ingen av de jeg har møtt på kurs fra andre butikker, fra styret, eller fra noen andre har nevnt noe om at visse butikker kan ha et slikt system. Expert derimot, aner jeg ikke noe om. Der jeg jobbet så var det ikke lov å ta i mot gaver, eller noe som helst, og selvsagt, ingen provisjon what so ever, annet enn skryt om man gjorde det bra. Så akkurat det sjokkerte litt. Bare jeg som aldri fikk noe ekstra penger. Endret 25. februar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Aldri hørt om provisjon i hverken av de tre store. Svært merkverdig. Nå vet jeg ikke med expert, men ingen av de jeg har møtt på kurs fra andre butikker, fra styret, eller fra noen andre har nevnt noe om at visse butikker kan ha et slikt system. Expert derimot, aner jeg ikke noe om. Der jeg jobbet så var det ikke lov å ta i mot gaver, eller noe som helst, og selvsagt, ingen provisjon what so ever, annet enn skryt om man gjorde det bra. Så akkurat det sjokkerte litt. Bare jeg som aldri fikk noe ekstra penger. Har en god venn som jobber i Expert, han får provisjon om avdelingen når/overgår inntjeningsbudsjettet for måneden i tillegg til enkelte perioder der ekstraprodukter som forsikring, abonnementer, eller betalingsutsettelse gir provisjon. Lenke til kommentar
Huffe Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Hvis selger av denne er dataselger selv, så vil jeg påstå at det ligger nær opp til forsøk på svindel http://www.finn.no/finn//torget/annonse?finnkode=56207203&searchclickthrough=true Kjører alt av spill på Ultra... Førpris kr 7500... ...og der var den solgt, gitt http://www.finn.no/finn//torget/annonse?finnkode=56207203&searchclickthrough=true Der var den jammen lagt ut for salg igjen Hva er en mer realistisk pris på denne boksen? En sticky knapp og en flimsy skjermutgang bør også gi et godt fratrekk i prisen. Endret 25. februar 2015 av Huffe Lenke til kommentar
War Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 1500kr, 570 og 2500K-cpu, søppel 1 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Aldri hørt om provisjon i hverken av de tre store. Svært merkverdig. Nå vet jeg ikke med expert, men ingen av de jeg har møtt på kurs fra andre butikker, fra styret, eller fra noen andre har nevnt noe om at visse butikker kan ha et slikt system. Expert derimot, aner jeg ikke noe om. Der jeg jobbet så var det ikke lov å ta i mot gaver, eller noe som helst, og selvsagt, ingen provisjon what so ever, annet enn skryt om man gjorde det bra. Så akkurat det sjokkerte litt. Bare jeg som aldri fikk noe ekstra penger. Har en god venn som jobber i Expert, han får provisjon om avdelingen når/overgår inntjeningsbudsjettet for måneden i tillegg til enkelte perioder der ekstraprodukter som forsikring, abonnementer, eller betalingsutsettelse gir provisjon. Elkjøp har samme ordning. Før fikk selgerne også bonus for å selge forsikring, det ble fjernet. Nå er det bf % og finansiering som gjelder. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?v=-98&r=www_bap_object_mlt&finnkode=55872836 Lenke til kommentar
War Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Elretur! At noen gidder å bruke tid på å lage posten på finn.. Førstemann med 1000 kr får alt sammen som er listet opp. ( BORTSETT fra diverse saker ) :rofl: Endret 26. februar 2015 av War Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Aldri hørt om provisjon i hverken av de tre store. Svært merkverdig. Nå vet jeg ikke med expert, men ingen av de jeg har møtt på kurs fra andre butikker, fra styret, eller fra noen andre har nevnt noe om at visse butikker kan ha et slikt system. Expert derimot, aner jeg ikke noe om. Der jeg jobbet så var det ikke lov å ta i mot gaver, eller noe som helst, og selvsagt, ingen provisjon what so ever, annet enn skryt om man gjorde det bra. Så akkurat det sjokkerte litt. Bare jeg som aldri fikk noe ekstra penger. Har en god venn som jobber i Expert, han får provisjon om avdelingen når/overgår inntjeningsbudsjettet for måneden i tillegg til enkelte perioder der ekstraprodukter som forsikring, abonnementer, eller betalingsutsettelse gir provisjon. Elkjøp har samme ordning. Før fikk selgerne også bonus for å selge forsikring, det ble fjernet. Nå er det bf % og finansiering som gjelder. Forsikring og finansiering er/var i grunn greit, da det er rimelig produkt-irrelevant, og vil ikke presse noe ytterligere på oppslags-produkter, eller annet. Ja, som kunde har jeg faktisk brukt det som argument for å få ytterligere rabatt, farlig nært nesten null avanse. Lenke til kommentar
War Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Ikke kjøp forsikring med mindre man har spart i 3 år og ikke har noe penger utenom og er avhengig av produktet. Man betaler for forsikringen, så betaler man egenandel når man bruker den. På service må da verkstedet kjøre saken gjennom solid/ forsikringen , så lenger tid tar det også. Da er man oppe i 1-2 uker lenger tid, pluss at man har betalt 1500-2000kr mer. Lønner seg ikke på produkter som ikke er superdyre. Da kan man heller betale egenandelen på innbo og ta det der evt. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Ventetiden er faktisk mye kortere ved forsikringssak enn ved bruk av infocare/lignende. Snittet ligger på ca 7 ukedager fra kunde kommer inn med produktet til han får nytt på forsikring. Det vil selvfølgelig være historier om folk som opplevere å vente alt i fra 2 dager til 2 måneder, men dette utgjør ikke flertallet. Når det er sagt synes heller ikke jeg at noen burde kjøpe slike forsikringer. Med noen unntakt som War nevner. Eneste grunnen til å kjøpe forsikring er: 1) Man har ikke råd til ny maskin og er helt avhengig. 2) Man er blant landets mest klumsete og kommer GARANTERT til å ødelegge maskinen på 2 år. 3) Man er utspekulert/kriminell og knuser pc'n når det kommer noe nytt man har lyst på (dette har jeg null respekt for). 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Poenget er å kjøre på med det for å spare penger. Det var ikke slik at jeg fikk tilsvarende rabatt som forsikringen kostet, men langt mer. Selgere flest ønsker ikke å gi rabatt på random ting. Men om du kan komme opp med en unnskyldning, og selgere kan skryte av flere forsikringer, så slipper de sur sjef. En ekstra fordel med forsikring er jo at du kan bruke den for å betale ned den egenandel på svindyr innbo-forsikring. Og det faktum at den 30kg tunge maskinen måtte bæres på ryggen et par kilometer med tau + bussing. Ikke helt risikofritt det heller. Forsikring er også et must på mobiler, men den du får kjøpt på Expert/eljkjøp/Lefdal er ubrukelig dyr, så det går gjennom f.eks Telenor osv... Ja, inntil de tripplet prisene sine i alle fall. Endret 26. februar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
War Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Når infocare har saken klar og skal gi pris til kunde må de da istedet sende forespørsel til for eks solid som skal behandle dette Det tar lenger tid, lenger tid en for butikken å ringen kunden og få ja/nei-svar. Men noe jeg ikke liker er garantiskader som butikk/verksted fører som forsikringskade. Kunden betaler egenandel , men uten forsikring hadde det blitt gratis. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Helt klart ille. Alternativet er dog minst like ille, men samme problemet, altså at man feilaktig blir nektet reklamasjon hvor butikken mener det er forbrukeren sin feil. Da sitter man uten penger OG produkt. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Hvis selger av denne er dataselger selv, så vil jeg påstå at det ligger nær opp til forsøk på svindel http://www.finn.no/finn//torget/annonse?finnkode=56207203&searchclickthrough=true Kjører alt av spill på Ultra... Førpris kr 7500... ...og der var den solgt, gitt http://www.finn.no/finn//torget/annonse?finnkode=56207203&searchclickthrough=true Der var den jammen lagt ut for salg igjen Hva er en mer realistisk pris på denne boksen? En sticky knapp og en flimsy skjermutgang bør også gi et godt fratrekk i prisen. 3000kr tror jeg kan være oppnåelig. 2500k er ikke dårligere enn at den i overklokket tilstand slår nyeste tilsvarende, tross alt - så utdatert er den ikke. Er noen 2-300kr-ting der som tilsammen blir litt når det legges sammen, også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå