Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hvis selger av denne er dataselger selv, så vil jeg påstå at det ligger nær opp til forsøk på svindel http://www.finn.no/finn//torget/annonse?finnkode=56207203&searchclickthrough=true

 

Kjører alt av spill på Ultra... Førpris kr 7500...

De "gode" selgerne trenger kanskje ikke så veldig mye kunnskap for å selge bra :wee:

Selgere i denne bransjen får desverre ikke opplæring i produktkunnskap. I hvertfall ikke nyttig opplæring.

Fikk selv beskjed om at vi skulle selge "opp" (dyrere laptop) fra en i5 med gt 740 til en a6 med r5 m230 graphics.

Jeg lo av dette og spurte om det var tull? Og sa at dette var løgn og lureri.

Produktansvarlig stod likevel på sitt og sa han hadde lest at dette var en bedre maskin og at dette var det vi skulle anbefale kunder.

Selgere lærer bare om bf %. Den harde kunnskapen må man lese seg opp på privat og det er det desverre ikke mange som gjør

Lenke til kommentar

 

 

Hvis selger av denne er dataselger selv, så vil jeg påstå at det ligger nær opp til forsøk på svindel http://www.finn.no/finn//torget/annonse?finnkode=56207203&searchclickthrough=true

 

Kjører alt av spill på Ultra... Førpris kr 7500...

De "gode" selgerne trenger kanskje ikke så veldig mye kunnskap for å selge bra :wee:

Selgere i denne bransjen får desverre ikke opplæring i produktkunnskap. I hvertfall ikke nyttig opplæring.

Fikk selv beskjed om at vi skulle selge "opp" (dyrere laptop) fra en i5 med gt 740 til en a6 med r5 m230 graphics.

Jeg lo av dette og spurte om det var tull? Og sa at dette var løgn og lureri.

Produktansvarlig stod likevel på sitt og sa han hadde lest at dette var en bedre maskin og at dette var det vi skulle anbefale kunder.

Selgere lærer bare om bf %. Den harde kunnskapen må man lese seg opp på privat og det er det desverre ikke mange som gjør

 

Hvilken av de tre store kjedene var dette i egentlig? Greit å vite hvor jeg skal la være å sende min mor neste gang hun skal ha data.

Dessuten trodde jeg data-avdelingene i disse kjedene levde av å selge support-avtaler? Kan da ikke være stort å tjene på selve maskinene?

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Det gjelder alle de 3 store.

 

Supportavtaler er relativt nytt. Men ja, det er her det er mest å tjene.

 

Det er ikke slik at man nødvendigvis tjener mye på en maskin. Men mange av kampanjemodellene taper man alt i fra 100-1000kr på. Da blir man lært opp til å selge modellene som mam tjener på (ofte 5-15%).

 

Dette er egentlig helt greit siden de fleste vet at en selgers jobb er å "selge".

Men det er helt uakseptabelt å lyge om produktene for å nå det målet.

Lenke til kommentar

Det er helt opp til selgeren å juge. At noen avdelingsledere og medselgere har dårlig produktkjennskap vil variere betydelig med hvor og når du er der.

Fullstendig overkill å kunne alt forskjellig, om de forskjellige komponentene, og hva man skal se etter. Trodde det hjalp meg, men gjorde mer skade en nytte. De som handler i disse forettningene vet knapt bak/frem på en PC, og 95% synes at noe mer specs enn fargen gir informasjon overload. :D

Å kunne data trengs ikke. Viktigere å vite hva som er populært og kult, for det andre finner de frem selv ved å se og ta på. Ytelse vet de ikke hva er knapt. De er så treige bak PCen at de ikke har tenkt over at den står å jobber.

Du kan kanskje få hjelp utover det, men da blir det veldig varierende. Som regel hjelper det om du spør etter en ekspert på feltet.

De som er oppegående og ønsker seg den beste dataen/komponentene osv... de sitter her på diskusjon.no anyways, og handler bare i nettbutikk, og noen tydeligvis fra utlandet.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt opp til selgeren å juge. At noen avdelingsledere og medselgere har dårlig produktkjennskap vil variere betydelig med hvor og når du er der.

 

Fullstendig overkill å kunne alt forskjellig, om de forskjellige komponentene, og hva man skal se etter. Trodde det hjalp meg, men gjorde mer skade en nytte. De som handler i disse forettningene vet knapt bak/frem på en PC, og 95% synes at noe mer specs enn fargen gir informasjon overload. :D

 

Å kunne data trengs ikke. Viktigere å vite hva som er populært og kult, for det andre finner de frem selv ved å se og ta på. Ytelse vet de ikke hva er knapt. De er så treige bak PCen at de ikke har tenkt over at den står å jobber.

 

Du kan kanskje få hjelp utover det, men da blir det veldig varierende. Som regel hjelper det om du spør etter en ekspert på feltet.

 

De som er oppegående og ønsker seg den beste dataen/komponentene osv... de sotter her på diskusjon.no anyways, og handler bare i nettbutikk, og noen tydeligvis fra utlandet.

 

Jeg er helt enig i det du skriver.

Avdelingslederene jeg har hatt hadde generelt liten kunnskap om hva som var inni maskinen, men bf% hadde de full kontroll på.

Når det gjelder kunder som vil ha en maskin er det veldig lett å overinformere og dette ender stort sett med at kunden blir forvirret og ikke vet hva han/hun vil ha og forlater lokalene.

Lenke til kommentar

Det er helt opp til selgeren å juge. At noen avdelingsledere og medselgere har dårlig produktkjennskap vil variere betydelig med hvor og når du er der.

 

Fullstendig overkill å kunne alt forskjellig, om de forskjellige komponentene, og hva man skal se etter. Trodde det hjalp meg, men gjorde mer skade en nytte. De som handler i disse forettningene vet knapt bak/frem på en PC, og 95% synes at noe mer specs enn fargen gir informasjon overload. :D

 

Å kunne data trengs ikke. Viktigere å vite hva som er populært og kult, for det andre finner de frem selv ved å se og ta på. Ytelse vet de ikke hva er knapt. De er så treige bak PCen at de ikke har tenkt over at den står å jobber.

 

Du kan kanskje få hjelp utover det, men da blir det veldig varierende. Som regel hjelper det om du spør etter en ekspert på feltet.

 

De som er oppegående og ønsker seg den beste dataen/komponentene osv... de sitter her på diskusjon.no anyways, og handler bare i nettbutikk, og noen tydeligvis fra utlandet.

Jeg synes likevel det er forkastelig å si til kunden at en AMD A6 er bedre enn en intel i5 bare for å selge en dyrere maskin med bedre inntjening.

 

Det betyr faktisk at man ber kunden punge ut mer for noe mye dårligere. I tillegg lyger man for å få dette til.

 

Man trenger ikke "tung" kunnskap. Men man burde vite hva som skiller A fra B, med tanke på hva kunden får ut av det. Hvordan skal ellers selgeren kunne anbefale en så billig som mulig gaming maskin (som er mye etterspurt)?

Når selgeren fyrer løs på AMD a6 maskinen til 5,5k bare fordi han har blitt fortalt at denne er veeeeeldig bra så blir dette fort veldig dumt for kunden. I lengden blir det også dumt for butikken da man får en haug med b-varer fra misfornøyde kunder.

 

Det er greit å i alle fall kunnde CPU/GPU tiers... Slik at man vet hva som er "dårlig" og "bra".

 

På samme måte som jeg skulle ønske at TV-selgerne våre kunne forskjell på kant-led og bak-led. Det er utrolig viktig for et bra bilde. Likevel fokuseres det mer på 4k. Når jeg sier til våre TV-selgere at man kanskje bør vurdere 1080p bak-led med ips over en 4k kant-led fordi fargegjengivelse og sortnivået er mye mye bedre så fatter de ikke hva jeg snakker om i det hele tatt.

 

Kanskje jeg setter for høye krav til selgerne. Men jeg jobbet som dataselger i maaaange år og har alltid tatt det som en selvfølge at jeg skal kunne det jeg selger. Det at jeg kan mer om TV enn våre selgere sier litt (jeg er ikke særlig belest på TV i det hele tatt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ditt eksempel er enten er glippe, en dårlig sjef, eller en historie hvor du har utelatt noen viktige elementer, eller rett og slett en tilfeldig missforståelse. For den henger ikke på greip. Hvis du skal selge opp så må du ha argumenter, og om PCen var dårligere på alle kanter, så hadde du ikke hatt noen argumenter som selger. Og da forsvinner hele poenget med oppsalgsmodeller, at de har noe kampanjeproduktene ikke har.

 

Grunnleggende forståelse forventes også at man kan/lærer.

 

Hvis det ikke er tilfellet, ja så er det bare å selge kampanjeproduktet. Om sjefen din ber deg om å juge, så er det ikke er god sjef. Og nei, det er ikke det du kan forvente på hverken elkjøp, lefdal eller expert. Men vi snakker om mennesker her, hvor det som sagt er de som gjør snarveier, og som gir blanke F. om de juger. Ikke at sjefen blir fornøyd når kundene er forbanna og returnerer produktene dine, som man må selge til rabattert pris.

 

 

 

Kanskje jeg setter for høye krav til selgerne. Men jeg jobbet som dataselger i maaaange år og har alltid tatt det som en selvfølge at jeg skal kunne det jeg selger. Det at jeg kan mer om TV enn våre selgere sier litt (jeg er ikke særlig belest på TV i det hele tatt).

Du får ta det opp med ledelsen at TV-selgerene mangler grunnleggende kunnskap. Slik du portretterer det, så har de mindre kunnskap enn selv ferske selgere. Det er ikke bare problem for kunder, men vil også gå utover salg.

 

Jeg er ikke uenig i at fokuset er å ha eksperter på produkter som selgere, for med en gang de blir eksperter der, så er sjansen stor for at de slutter (pga. ekstremt lavt inntektsnivå), men slik du setter det så er det tilfeldig hva de anbefaler og uvitende kunder ikke har sjans til å finne noe bra som passer dem. Og DET mener jeg er helt feil.

De skal kunne kommunisere godt med disse, da det er deres største kundegruppe, og vil og bør også ha kunnskap nok til å finne et produkt de blir fornøyd med.

 

Ola Nordmann driter i om det er Intel eller AMD, og hvilken grafikkprosessor det er. Da er ande ting langt viktigere, og det kan godt hende oppsalgsmodellen hadde noen forskjeller her.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ditt eksempel er enten er glippe, en dårlig sjef, eller en historie hvor du har utelatt noen viktige elementer, eller rett og slett en tilfeldig missforståelse. For den henger ikke på greip. Hvis du skal selge opp så må du ha argumenter, og om PCen var dårligere på alle kanter, så hadde du ikke hatt noen argumenter som selger. Og da forsvinner hele poenget med oppsalgsmodeller, at de har noe kampanjeproduktene ikke har.

Hele grunnpilaren i argumentet mitt er jo at selger lyger (eventuelt ikke vet bedre)...

Argumentet for oppsalg er i dette eksempelet:

Selger: "Denne maskinen er bedre fordi den er raskere enn kampanjemodellen og passer dine behov bedre."

Kunde: "Ah, så bra, men si meg, hvorfor er denne maskinen raskere?"

Selger: "Fordi den har AMD A6 CPU, som er raskere enn i5 som står i kampanjemodellen"

Kunde: "Ok, men da er valget lett. Jeg tar den. Jeg er nemlig villig til å betale litt ekstra for å få en bedre maskin"

 

Dette har pågått i årrekker i denne bransjen. Du trenger ikke tro på meg. Det blir ditt valg.

Lenke til kommentar

Vel, kanskje sjefen/selgeren tok feil. Ja, det skjer på nettbutikker, i butikker og på diskusjon.no og i alle bransjer.

 

Det betyr ikke at hele bransjen har tatt feil vei på rekkefølgen av ytelsesklassen. Det er også minimalt med informasjon for oss, da vi mangler modellnummer på CPUene, minnemengde og båndbredde/frekvens her, hvordan HDD/SSD det er snakk om for å kunne gjøre selv et grovt estimat for ytelse.

 

At de med vilje lyver og og svindler er ikke noe du kan forvente når du går inn i en slik butikk. Poenget er ikke at jeg ikke tror på deg, men at det er for lite informasjon her. Samt det faktum at ikke bare drar din butikk over en kam, ikke bare en kjede, men hele bransjen basert på det som høres ut som et rimelig smalt utvalg.

 

Jeg har som sagt kommentert hva jeg mener du tar rett i, som kan gå igjen, men det du beskriver er i alle fall noe som strebes etter å unngå. I alle fall etter å ha vært på diverse kursing og jobbet litt med flere over en periode.

 

Jeg kan komme med mange historier av teite selgere og påstander, men jeg kan også det motsatte om vanvittig flinke selgere og avdelinger med grundig opplæring, hvor selv 2 uker ferske sommerferie-selgere er bedre enn de du beskriver på brunvare.

 

Edit: Mitt poeng er altså at det hører til sjeldenhetene at et oppsalgsprodukt som er dårligere, ikke oppdages av noen. Måtte det være selger eller sjef.

Og du mener de burde kunne mer om hvor bra AMD VS Intel er på de forskjellige modellene (som i seg selv er tungt å finne info om til tider), noe jeg mener ikke er nødvendig, da et slikt tilfelle ikke skulle vært oppsalgsprodukt overhode.

På Brunvarer blir det faktisk litt annerledes. Her selger de til alle, både entusiaster og hvermandsen. På data så har de droppet fokuset på entusiasten for i alle fall en 10 år tilbake.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Anngående det "spesifikke" eksempelet: Dette er bare et tilfellet fra en kampanje som gikk for en stund siden. Jeg vet at modellen med i5 var en mye bedre maskin enn modellen med A6. Du får bare stole på meg her. Begge er modeller som har 5400rpm hdd, 8gb 1600mhz ram, 1366*768 panel og ellers kjip plastikkdesign.

 

Ellers kan jeg "skryte" på meg nesten to-sifret antall års erfaring fra bransjen fra flere butikker.

 

Min påstand står. Jeg kan selvsagt ikke ta alle under en kam. Men basert på min erfaring fra mange butikker kan jeg anslå at veldig mange butikker har det samme problem/taktikk.

Lenke til kommentar

Bare for og ligge litt

 

Vel, kanskje sjefen/selgeren tok feil. Ja, det skjer på nettbutikker, i butikker og på diskusjon.no og i alle bransjer.

 

Det betyr ikke at hele bransjen har tatt feil vei på rekkefølgen av ytelsesklassen. Det er også minimalt med informasjon for oss, da vi mangler modellnummer på CPUene, minnemengde og båndbredde/frekvens her, hvordan HDD/SSD det er snakk om for å kunne gjøre selv et grovt estimat for ytelse.

 

At de med vilje lyver og og svindler er ikke noe du kan forvente når du går inn i en slik butikk. Poenget er ikke at jeg ikke tror på deg, men at det er for lite informasjon her. Samt det faktum at ikke bare drar din butikk over en kam, ikke bare en kjede, men hele bransjen basert på det som høres ut som et rimelig smalt utvalg.

 

Jeg har som sagt kommentert hva jeg mener du tar rett i, som kan gå igjen, men det du beskriver er i alle fall noe som strebes etter å unngå. I alle fall etter å ha vært på diverse kursing og jobbet litt med flere over en periode.

 

Jeg kan komme med mange historier av teite selgere og påstander, men jeg kan også det motsatte om vanvittig flinke selgere og avdelinger med grundig opplæring, hvor selv 2 uker ferske sommerferie-selgere er bedre enn de du beskriver på brunvare.

 

Skulle til og skrive noe tilsvarende, rett før jul hadde vi en kampanje der vi hadde en maskin med i5 til 5000, og en med a6 til samme pris. Forskjellen var at den med amd hadde ssd, full hd skjerm og 8 gb minne, mens den med i5 hadde 4gb minne og hdd.

 

For de aller fleste kunder som bare bruker maskinen til facebook, surfing, mail og nettbank så vil den med amd prosessor oppleves mye raskere, og vi solgte også bra med denne.

 

Nå er det langt fra sikkert at det var en sånn type forskjell på de maskinene det reffereres til her, men det er viktig og få med all informasjon for og få ett mer nyansert bilde av saken.

 

Og når det kommer til tv, så er det håpløst som selger og begynne og mase om bakbelyst eller kantbelyst eller ips til 95% av kundene. 4k eller ultra HD har de hørt om, og det store spørsmålet er om plasma er noe og satse på (selv om det er helt dødt) og så må det være en sånn smart sak!

 

Edit:

 

Ser at han nå har spesifisert pcene, og at hele mitt resonement faller fra :)

Endret av DagErlend
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...