Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Hvis man er så ukritisk, så tja hvorfor ikke? Det må finnes grenser hvor mye man skal bry seg om her på forumet. Bryr man seg om det er noen opportunister som det der, ja da tror jeg fort at du ender opp med at halvparten av verdens befolkning kunne funnet på å kunne selge noe for mer enn det er verdt. Men for all del, er nok innenfor "luring", som tråden handler om.

Altså, en slik guttunge hadde vel i det minste gått etter de som skryter av "dritrask", "ultrabra", ka nbrukes til ditten og datten, blinkende lys osv.. til samme prisen?

Sånn helt ærlig tror jeg ikke det er et reelt scenario om at en unge som ikke kan opp og ned på en PC vil gå for noe slikt, uten noen som helst skryteord, prisreferanse eller noe som helst. Har da vært ung og uvitende en gang, og klarte da å komme frem til noe rimelig greit. Du kan vel ikke bare sende av gårde så mange tusenlapper uten å gå via foreldre?

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så at en guttunge som ikke veit noe om data men er ute etter en spillmaskin bruker alle sparepengene sine på en maskin som egentlig bare drar vg.no og kabal ser du på som helt uproblematisk?

Flott innstilling du har der gitt. :hmm::thumbdown:

Ja, for ikke å snakke om den gamle bestemoren som skal ha seg datamaskin for første gang. Eller den enbente asylsøkeren, som blir flådd i sitt første, naive møte med finn.no.

No offence, men hvem i pokker svir av 16k uten å ha gjort litt research på forhånd?!? Det holder jo å se på maskinene til komplett for å se at ytelsen ikke matcher prisen i det hele tatt der. Nei, sorry - har ikke sympati med disse som er ca like vanlige som snøfnugg i helvete. Hvis du mener min innstilling er kritikkverdig burde du dusje deg i iskaldt vann - kanskje du kommer tilbake til virkeligheten. Og hva med å ha en viss sympati med selgere iblant? Det er da for pokker ikke slik at det er kjøperen som hver gang skal gjøre et godt kjøp i en moralsk plettfri verden, enkelte ganger må det være lov å selge ting for dyrt - akkurat som at folk til tider selger for billig. Jeg har gjort begge deler via min nå overfylte finn-profil, og lever greit med det. Bommer jeg med min research og selger for billig er det like legit som at en kjøper bommer med sin research. EOD. Fikk ingen advarsel fra noen da jeg solgte et modelltoglokomotiv til ca 1/3 av auksjonsverdi, f.eks. Da må også stakkars bestemor eller fjortisen takle det samme, og ta lærdom av prosessen. Det gjorde jeg. Noen små tusen handler ikke om liv og død, det er bare kjipt.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sannsynligvis blir maskinen som er annonsert levert til e-avfall av annonsøren om ett år eller to. Med en bitter bismak som tilsier at det hadde vært bedre med noen tusen, enn jobben med å kaste søpla selv ;)

Slike folk får ikke solgt, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Jepp. Korrekt.

Og i verden med markedskrefter, så er det jo slikt markedet justerer seg selv. Nå er ikke bruktmarkedet i Norge så stort marked akkurat, og slike utkant-ekstremiteter vil nok ikke bidra med mye, men så vil det altså gjelde svarene han får og.

Hadde det ikke vært lov med overpris, så hadde markedet bare gått nedover, og i et ekstremt scenario til slutt endt med at folk gir bort alt. Da det alltids vil være de som gir det såpass lavt at de faktisk får svar raskt. Som igjen presser prisen i markedet nedover.

Nå er jeg klar over at det blir en ganske overforenklet forklaring. Men poenget her er at han priser se helt ut, og kommer sannsynligvis til å få dårligere pris, om noe salg overhode, til slutt. Da PCen bare vil fortsette å falle i verdi.

Og av erfaring så er det ikke SÅ lett å få solgt datautstyr. Selv med utstyr priset et godt stykke nedenfor tilsvarende nypris. Så disse beryktede "idiotene" som kjøper uten peiling på bruktmarked tror jeg nok er en raritet, i beste fall. På ny-markedet derimot. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Skal nok være 9.000,- (uten at jeg har noen anelse om hva denne koster nytt).

Egentlig er jeg godt skeptisk til selgere som ikke oppgir telefonnummer, og ihvertfall som denne hvor engang ikke navnet er oppgitt.

Og leser man teksten, så høres det jo ganske muffins ut.

Lenke til kommentar

enten er det noe tomt mellom øra eller så har 0-knappen hengt seg opp

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54862379&searchclickthrough=true

Egentlig er jeg godt skeptisk til selgere som ikke oppgir telefonnummer, og ihvertfall som denne hvor engang ikke navnet er oppgitt.

Hvis man går inn på expert så koster maskinen 10 990 ny. Hvis han fremdeles har 30 dagers åpent kjøp og trenger penger, hvorfor leverer han den ikke bare tilbake?

Noen ganger har vi som kunder behov for å gjøre om på en handel. Hos oss kan du innen 30 dager returnere det du har kjøpt, uansett grunn. Du kan selv velge mellom å bytte til en annen vare, eller få pengene tilbake.

Det stinker svindel lang vei...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ny pris på den er 11.790,- Så prisen er ikke verst, men han burde jo bare lever tilbake til Expert om det er penger han trenger.

Jeg oppgir aldri telefonnummer i mine annonser. Rett og slett fordi noen mennesker ikke skjønner at det å by halv pris for en nesten ny telefon klokka 3 på natta er litt upassende.

Og at navnet ikke står der forstår jeg også godt, da jeg ofte har opplevd at potensielle kjøpere har lett opp konas telefonnummer på nettet for å få tak i meg. Mitt nummer er hemmelig.

Så det betyr ikke nødvendigvis at det er en svindler, men en som har dårlige erfaringer med potensielle kjøpere. Og tro meg, det er mye rart der ute.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Jeg har ca 300 annonser på finn p.t., og har aldri hatt noen slike situasjoner. Stort sett reagerer folk negativt på manglende personopplysninger. Personlig greier jeg ikke å se at noen som vil ha en god pris unnlater å nevne i det minste fullt navn. Høres ut som en ganske sær combo av issues som ligger bak et "legit" behov for å skjule all infoen - så "ikke nødvendigvis" er korrekt nok, men svindlersannsynligheten er hinsides mye større enn for de som er mer åpne.

Skulle jeg kjøpt noe av en slik person måtte det blitt ansikt til ansikt, og med en printet kvittering som "tilbehør".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir spesielt irritert når overprisede og villedende annonser dukker opp på bruktmarkedet 'vårt' tilknyttet forumet. Han burde vite at vi vet bedre.

Jeg har forsøkt å ta denne diskusjonen før.

Desverre er det veldig mange av "våre" forumbrukere som syntes det er helt OK å selge overprisede varer. De syntes rett og slett det er kjøpers ansvar å sjekke prisen/verdien, og hvis selger får alt for mye for varen sin er dette helt topp.

Dette syntes jeg er vel så trist.

• Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.finn.no/51731356

"Svært rimelig gaming PC til salg billig ,denne er for deg som liker å spille som World of Warcraft og The Elder Scroll Online! 
Bygget med Intel-prosessor og GeForce grafik. Vi har valgt en åttekjerners prosessor og en litt kraftigere grafikkort da FPS spill er ofte litt mer krevende på datamaskinen din.

Spesifikasjon av PC'en."

Svindel man får ikke åtte kjerner cpu fra intel til den prisen...

Lenke til kommentar

Jeg oppgir aldri telefonnummer i mine annonser.

Samme her, av samme enkle grunner som du oppgir. Finnes også alltid idioter som skal begynne å krangle fordi du avviser skambudet deres. Nei skal du handle fra meg så tar vi det på mail helt til avtale om kjøp er inngått, da kan vi snakkes på tlf.

Lenke til kommentar

http://www.finn.no/51731356

"Svært rimelig gaming PC til salg billig ,denne er for deg som liker å spille som World of Warcraft og The Elder Scroll Online! 
Bygget med Intel-prosessor og GeForce grafik. Vi har valgt en åttekjerners prosessor og en litt kraftigere grafikkort da FPS spill er ofte litt mer krevende på datamaskinen din.

Spesifikasjon av PC'en."

Svindel man får ikke åtte kjerner cpu fra intel til den prisen...

og sånn sett er ikke akkurat wow og ESO fps spill. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...