Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Eller Enermax 1500W, som har eksistert LEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENGE :dribble:

Om han får solgt de kablene, så skaffer jeg meg ett nytt yrke :p

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller Enermax 1500W, som har eksistert LEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENGE :dribble:

Om han får solgt de kablene, så skaffer jeg meg ett nytt yrke :p

hmm... sa hvis jeg kjøper de kabelene så bytter du yrke.... fristende.... hehe

Endret av larriss
Lenke til kommentar

Disse multirail-PSUene kan dra en viss plass. Aldri i livet om Enermax Platimax er verdens beste når den har multiraildesign :p AX1500i VIRKER knall, men den er selvsagt altfor fersk til at man kan si at den er den beste i praksis. Best på papiret, det er den hvertfall helt sikkert. Sånn sett er det ikke SÅ urimelig å mene at AX1200i er den beste pdd.

Lenke til kommentar

Disse multirail-PSUene kan dra en viss plass. Aldri i livet om Enermax Platimax er verdens beste når den har multiraildesign :p AX1500i VIRKER knall, men den er selvsagt altfor fersk til at man kan si at den er den beste i praksis. Best på papiret, det er den hvertfall helt sikkert. Sånn sett er det ikke SÅ urimelig å mene at AX1200i er den beste pdd.

Med i psuene, iallefall AX1200i kan man sette multitail eller singlerail med software :)

Lenke til kommentar

Hva er det den starter opp første gangen som? Multirail eller Singelrail til vanlig?

Lagres valget før man booter inn i Windows?

Og lagres valget om man trekker ut strømmen i noen dager, og tar den over til nytt system?

Sånn umiddelbart så hørtes det ut som en litt dårlig idé å ha det via software. For om det blir problem med singelrail eller multirail så finner du det gjerne ut de første sekundene. :hmm:

Lenke til kommentar

Folk som er hardcore på hifi bruker enormt med penger på slikt. Pengesummen vi bruker på data er relativt liten ift dette. 500 000 er ikke unormalt, og de bruker ikke spotify som lydkilde for å si det slik.

Jo, det er nettopp det de gjør. De bruker spotify som lydkilde.

Den forsterkeren/veggadapteret/renseren det ble linket til, har vifte på siden, regner med det er en bråkete en. Da ødelegger man lydbildet mere enn hvis man ikke bruker den.

Lenke til kommentar

Woha, stupitidy is strong in that one (strømrenseren altså). :p

Hehe, nå er det ikke akkurat en vannkoker, men et legitimt produkt med en viss hensikt. Dette er på mange måter en Online-UPS, bare med lite funksjonalitet og svært svak.

Å ha en elektrisk isolert krets kan være en fordel, og kan beskytte utstyret, men når beskytteren koster 100k så lider man uansett et stort tap om noe skulle skje.

Har man et litt dårlig strømnett i huset/nabolaget så kan man ikke bare beskytte seg mot overspenning mencpotensielt også brownouts og for lav spenning.

Men alt dette i tillegg til mye annet kan en UPS, inkludert å lage en ny og fin sinus-bølge.

Men når de fokuserer på å liksom skape en enda mer perfekt sinuskurve så blir det idiotisk. En strømforsyning på en forsterker eller PC for den saks skyld gjør uansett om til DC, og da likerettes det og kuttes alt av bølgen bort. Frekvensen kan til og med bomme rimelig kraftig uten at du ser noe på utgangen.

Så ja, hoveddelen, inkludert prisen, er bare tull og tøys. Selv om den baserer seg på visse legitime elementer. Som skilletrafo og UPSer.

Lenke til kommentar

Det kan godt være du har rett når du sier at multirail er dårlig.

Betyr det at Linus sin forrige video bare er sprøyt?

Lenke til kommentar

1. Det finnes negative og positive sider med både multirail og singelrail.

2.Linus forenkler og unnlater sentrale punkter.

En rail skal ikke bare være en fysisk tilkobling, men bestå av en egen over current protector/over power protection/over voltage protection (OCP/OPP/OVP) og kan til og med ha sin egen spenningsregulator for å fintune spenningen.

3.
Det er som linus sier, for beskyttelse. En singelrail enhet sin OCP/OPP er nesten ubrukelig, og ved en kortslutning så vil komponenter ofte ta fyr og ledninger smelte/brenne før disse sikringene slår ut på kraftige enheter.

4. Av denne grunn så har ATX standarden satt maks rail-størrelse vært 20A, og skal du levere mer enn dette så må du ha flere rails. Husker ikke helt fra hodet men mener dette gjelder PSUer over 650W elns.
Dette har i senere tid blitt omgått/trukket tilbake.

4.
Så hvis mulirail har bedre beskyttelse, hvorfor ha singelrail? Vell, Nedsiden med multirail er at du må tenke på hvilken rail du kobler til hvilken enhet. To moderne skjermkort på samme rail går dårlig.

Men det er et problem til, og det er når du kobler forskjellige rails på samme enhet. For det er ikke noen garanti at strømmen fordeler seg helt likt i ledningene/over railene, og et skjermkort som trekker 35A fra to 20A rails kan få OCP til å slå ut på den ene railen. Hvis det ogaå er separate regulering per rail, så kan det også bli ustabilitet ved å koble sammen rails.

5.
Det er altså ikke noe som er bedre teknisk med singelrail over multirail, for det er gjerne litt dyrere å lage en med multirail.

Men for de med kraftige systemer så kan multirail rett og slett bli for upraktisk, eller ikke fungere skikkelig, og da må man nesten gå for singelrail.

Det utgjør en større risiko, og har ærlig talt brent opp visse ting, og hatt noen litt farlige situasjoner med brannslukking pga en singelrail-PSU. Min multirail PSU digger vannkjølte systemer da den slår ut ved nesten ett hvert problem. Reddet meg/utstyret flere ganger.

Og det er nok flere som har brent utstyr her. ;)

En PSU med både singelrail OG multirail er da rimelig smart.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det utgjør en større risiko, og har ærlig talt brent opp visse ting, og hatt noen litt farlige situasjoner med brannslukking pga en singelrail-PSU. Min multirail PSU digger vannkjølte systemer da den slår ut ved nesten ett hvert problem. Reddet meg/utstyret flere ganger.

Fordi den slår seg av med en gang du søler vann på ett komponent? Har ikke kortsluttingen allerede skjedd og ødelagt komponentet da?

Takk for bra svar btw!

Lenke til kommentar

Fordi den slår seg av med en gang du søler vann på ett komponent? Har ikke kortsluttingen allerede skjedd og ødelagt komponentet da?

Takk for bra svar btw!

Stemmer. Har vært borti mange systemer med lekkasjer som kortslutter (eller andre grunner), men bare noen få hvor det faktisk blir ødeleggelse. Spesielt min forrige rigg med en rimelig sensitiv multirail-PSU og X58 HK, hadde mange lekkasjer, men ingen ødeleggelser. Var bare å fjerne korrosjon eller vannet, og så virket alt like bra igjen.

Systemet ble den gang ødelagt fordi jeg skulle teste med en singel-rail PSU fra Corsair. :(

Det varierer veldig.

En kortslutning er ikke bare en kortslutning. Først og fremst så kommer det an på hvilke diskrete komponenter som er "foran" kortslutningen, som altså vil bli direkte berørt av kortslutningen. Det vil også være forskjell på om det er en liten signalbane som kortsluttes, eller i alle nivåer opp til de største strømbanene. De minste trenger ikke gjøre noen skade, og vil bare forårsake systemfeil/BSOD, mens de største vil skape en voldsom kortslutning. Sistnevnte er ikke nødvendigvis det værste, for jo kraftigere kortslutning, jo mer strøm vil gå, og jo raskere vil OCP vil slå ut (samt at banene tåler den ekstra belastningen før OCP slår inn). Det verste er kanskje semi-kortslutninger som ikke trigger OCP, men som "sakte men sikkert" (vi snakker over flere sekunder) får noen komponenter til å brenne opp. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for bra svar btw!

Stemmer. Har vært borti mange systemer med lekkasjer som kortslutter (eller andre grunner), men bare noen få hvor det faktisk blir ødeleggelse. Spesielt min forrige rigg med en rimelig sensitiv multirail-PSU og X58 HK, hadde mange lekkasjer, men ingen ødeleggelser. Var bare å fjerne korrosjon eller vannet, og så virket alt like bra igjen.

Systemet ble den gang ødelagt fordi jeg skulle teste med en singel-rail PSU fra Corsair. :(

Det varierer veldig.

En kortslutning er ikke bare en kortslutning. Først og fremst så kommer det an på hvilke diskrete komponenter som er "foran" kortslutningen, som altså vil bli direkte berørt av kortslutningen. Det vil også være forskjell på om det er en liten signalbane som kortsluttes, eller i alle nivåer opp til de største strømbanene. De minste trenger ikke gjøre noen skade, og vil bare forårsake systemfeil/BSOD, mens de største vil skape en voldsom kortslutning. Sistnevnte er ikke nødvendigvis det værste, for jo kraftigere kortslutning, jo mer strøm vil gå, og jo raskere vil OCP vil slå ut (samt at banene tåler den ekstra belastningen før OCP slår inn). Det verste er kanskje semi-kortslutninger som ikke trigger OCP, men som "sakte men sikkert" (vi snakker over flere sekunder) får noen komponenter til å brenne opp. :)

Chiefaenskapen :cry:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Chiefaenskapen :cry:

Mhm, sitter på en lik selv, 950W..

Lever på sitt siste vers, hver gang jeg starter BF4 eller andre litt tyngre spill så hører du PSUen GODT! :p

Lurer på hvor lenge den holder for den tar kveld :p

Å eg som har bestilt ny PSU fra cdon.no å dem får den ikke inn -.- Super Flower :)

Så da blir det vel å hoppe på Seasonic bølgen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...