QUiPS Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Heisann har lyst til å begynne å programere spill og tenkte jeg at unity var en god plass å starte? Eller tar jeg feil? http://unity3d.com/ Lurer også på hvile programmeringsspråk man kan bruke i Unity? Men hvis jeg har tenkt å bruke unity så trenger jeg en god tutorial(er) for å komme igang. Forslag? Har "litt" erfaring med html fra før og jeg har tenkt å lage (noe) av grafikken selv. Har også litt lyst til å lage android/ios spill, fordi det hadde vært litt kult med en egen app i marked/app store. Men dette er ikke så altfor viktig. Edit: Har ikke lyst til å bruke GameMaker. Endret 20. februar 2012 av T0rd Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg har med suksess benyttet Unity. Det er et verktøy som er lett å komme i gang med, og som du får gjort utrolig mye med. Støttede språk er JavaScript, C# og Boo. Men du kan teoretisk sett bruke alle språk som er støttet av Mono (som er en ganske omfattende liste) Utviklerne anbefaler å bruke JavaScript, og skriver mesteparten av eksemplene i dette, men av erfaring virker det til at de fleste bruker C#. Hva du velger spiller forsåvidt liten rolle. Ta det du har mest erfaring med. Du kan lage iOS og Android spill, dette krever en full lisens (koster deg litt i overkant av 8.000,-) og for å utvikle for iOS må du i tillegg være en godkjent Apple utvikler som koster 100,- i året eller noe. Men gratisversjonen koster deg ingenting, og du kan utvikle for PC og Mac OS. Jeg leste bare tutorialene på siden til Unity og det tok meg en ettermiddag å lære meg nok til å lage et spill. 1 Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Takk for svar. Jeg har nå fått lastet ned unity og jeg får bare begynne å lese tutorialene. Har du noen erfaring med hvordan det er å lage web-spill? Endret 20. februar 2012 av T0rd Lenke til kommentar
laserlars Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Bruker selv Unity basic (gratis) med iOS-lisens ($400). Eneste "ulempen" med Unity, er at jeg nå sitter å knoter med Blender 3D for å lage characters - så det er ikke scriptingen som er problemet :> Endret 20. februar 2012 av laserlars Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Bruker selv Unity basic (gratis) med iOS-lisens ($400). Eneste "ulempen" med Unity, er at jeg nå sitter å knoter med Blender 3D for å lage characters - så det er ikke scriptingen som er problemet :> Indeed. Jeg bruker Blender selv, og irriterer meg ganske mye over dette programmet. Det er gratis, men jeg hadde satt pris på om utviklerne ikke hadde sett på andre programmers brukergrensesnitt og tenkt "La oss gjøre alt absolutt omvendt." Og hva er greia med den crosshair saken? Ingen av tutorialene jeg har fulgt bruker denne, men likevel så er standardoppførsle for venstre museknapp å plassere denne rundt omkring. Utrolig frustrerende helt til man finner ut av hvordan du skrur dette av. Lenke til kommentar
laserlars Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Så, hvor skrur man dette av ? :> Og bruker du basic lisensen? iOS? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg bruker basic uten iOS. Lager for Mac og PC, men vil gjerne lage for xbox360 og PS3.... Tenkte på å høre om Unite. Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Heisann, ser at dere plages med å bruke blender. Men må man bruke Blender for å lage "charactrers" eller kan jeg bruke photoshop/Graphics gale? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Heisann, ser at dere plages med å bruke blender. Men må man bruke Blender for å lage "charactrers" eller kan jeg bruke photoshop/Graphics gale? Photoshop er også støttet, men Blender er for å 3D modeller så det er egentlig to forskjellige ting. Aner ikke om GraphicsGale er direkte støttet. Unity er i utgangspunktet for å lage 3D-spill. Endret 20. februar 2012 av GeirGrusom Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Heisann, ser at dere plages med å bruke blender. Men må man bruke Blender for å lage "charactrers" eller kan jeg bruke photoshop/Graphics gale? Photoshop er også støttet, men Blender er for å 3D modeller så det er egentlig to forskjellige ting. Aner ikke om GraphicsGale er direkte støttet. Unity er i utgangspunktet for å lage 3D-spill. Okei, da fikk jeg svar på det jeg lurte på. Lenke til kommentar
laserlars Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Kan nok bruke GraphicsGale. Unity støtter vanlige bildefiler som .png .jpg osv. Men det som er litt digg, er at du kan dra photoshopfiler (.psd) direkte inn i prosjektet, så fungerer de. Veldig fint å ha kun ha 1 fil for hver texture, uten å ha måtte ha .psd/.svg eller hva det måtte være i tillegg til .png Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Jeg er egentlig på utkikk etter et program for å generere teksturer med. Er litt slitsomt å bruke bildebehandlingsprogrammer for dette. For mange år siden prøvde jeg Texture Maker som jeg likte veldig godt, men det er for lengst sluttet å bli oppdatert. Etter det har jeg funnet et program som heter Genetica som funker veldig bra (men er ærlig talt ganske dyrt), men det er noen ting som er litt dustete lagt opp. Noen som har god erfaring med andre? edit: unnskyld ganske off-topic Endret 21. februar 2012 av GeirGrusom Lenke til kommentar
laserlars Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Aner ikke, men når du nevner det så kanskje jeg burde prøve Genetica. Nå konsentrerer jeg meg mest om mobilspill, så grafikk som får håret til å flagre er ikke noe jeg har satt høyt på lista enda. Er det lett å importere UV-maps fra Blender (bildefil) for å legge til textures på den? Edit: nvm, var kun for windows så det ut til. Endret 22. februar 2012 av laserlars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå