BenSin Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Ja? Sitter med en Lepont-sak på 420W, den bråker verre enn meg på byen. Jeg har satt inn en av temperaturmålerene fra en Digital Doc i den, og leser av cirka 40 grader nesten uansett belastning på systemet. Stopper jeg viftene (setter bryteren som styrer viftehastighet fra mild orkan til full pupp midt mellom to trinn) blir det behagelig stille, men selvfølgelig litt varmere. Spørsmålet kokes altså ned til: Hvor mye er "for mye"? Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 tror det er 50 grader som er "grensen" for hvor mye vanlig elektronikk burde holdes i Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Heisann! Maks. temp. er avhengig av de enkelte komponenter. F.eks tåler regulatoren typisk 80 grader celsius, og kondensatorene kanskje 60 grader. Dette står på kondensatorene, hvis de er store nok ;-) Hvis du har lyst til å kikke oppi PSU, kan du finne makstemp fra de enkeltes komponenters datablad. Makstemp kan du sikkert få vite fra Lepont, hvis du spør pent. Som en tommelfingerregel er 50 grader maks. Da har du litt å gå på.... -- Henning Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Problemet er jo at en PSU ikke er en "enhet" som holder samme temperatur tvers igjennom. Det er flere små kjølefinner inni der, hvis luftstrømmen stanser så kan du fint varme opp en komponent til 200 grader, men det blir ikke avsatt så mye energi så 5 cm unna er det kanskje bare 40 grader. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 er det ikke lattelig enkelt å sette på en liten resistor, eller bare tjuvkoble den til 5v? det er jo om ikke annet et kompromi.. men en 50-60c er nok fornuftig gjetta ja.. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Går da fint å sett litt mindre volt på viftene for å få de stille ja Lenke til kommentar
Bateman26 Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Eller bytte viften med en 12 DB papst.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå