toth Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Etter et lite forsøk på google bestemte jeg meg for å spørre her istedet - MÅ man flytte til Oslo/utlandet for å bli jurist? Eller finnes dette som nett/hjemmestudier? Lenke til kommentar
operg Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Du kan også flytte til Bergen eller Tromsø. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Heh.. poenget var å ikke flytte fra sørlandet. Er det mulig? Lenke til kommentar
operg Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Du kan ta bachelor i jus på UiA og så ta de to siste årene av et vanlig jusstudium i Bergen. http://www.kristiansand.no/Nyheter/UiA-far-jusstudium-fra-hosten/ Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Takk, det var jo meget lovende! Men kom også over denne: http://www.uia.no/no/portaler/om_universitetet/oekonomi_og_samfunnsvitenskap/nyhetsarkiv/foelger_ikke_opp_jus-loefter_i_statsbudsjettet Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Utlandet er jo ikke et alternativ til en norsk jussutdannelse. Jussen er veldig nasjonal, og arbeidsmulighetene dine i Norge er sterkt begrensede med en utenlandsk jussutdannelse. Selv skjønner jeg ikke problemet med å på død og liv unngå og flytte hjemmefra, men enkelte har jo gode grunner for det. Men det er ekstremt lite oppmøteplikt på jussen (tilnærmet ingen), så det er jo ikke noe problem å bo på sørlandet, dra til Oslo et par ganger i løpet av 5 år, og ellers bare lese/jobbe hjemme på sørlandet. Ellers så er UiA selvfølgelig en idé, men det er ikke gitt at du faktisk blir jurist på den måten. Per i dag er det ingen muligheter, og nøyaktig hvordan man går fram for å faktisk ta masteren ved UiB er uklart. UiB og UiA har en intensjonsavtale, men bachelorstudiet skal i all hovedsak utdanne offentlige saksbehandlere. Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg har hus og familie her, derfor er flytting et dårlig alternativ :-) (jeg er mao voksen, ikke rett fra vgs). Jeg tror jeg ville trivdes med forbrukerrett o.l - forsikringsselskaper, eierskifte, bestridte innkassokrav osv, vet ikke om bachelor holder til det? Kan vel ikk leie sg ut som juridisk rådgiver bare med bach..? Lenke til kommentar
Payung Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Så vidt jeg vet er det meningen at bachelorstudiet i jus på UiA skal inneholde fagkravene som stilles ved masteren i Bergen, slik at man da kan ta bachelor på UiA og master på UiB i jus. Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Ifg uias nettsider er det intensjonen, ja.. kan man jobbe med saker med bare bachelor? Feks som ansatt ved advokatkontor? Endret 22. februar 2012 av toth Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Du kan vel være juridisk rådgiver av noe slag (om noen advokatfirma faktisk ansetter deg er en annen sak), men du kan ikke få advokatbevilling. Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Juridisk rådgiver kan man vel strengt tatt jobbe som uten utdannelse og - spørsmålet er bare om noen som helst vil hyre deg da Takk for svar så langt, grubleboksen har fått litt mat. For dere som går/har gått full master - vil det i det hele tatt være særlig mulig å gjennomføre ved minimalt oppmøte, eller er det såpass utfordrende at man må være til stede for å komme seg gjennom? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Folk får det til, for å si det sånn. Det er vanskelig, men om du er voksen, moden, strukturert og ikke minst litt over snittet intelligent så går det! Men det anbefales i så fall å finne noen andre i din situasjon som du kan "sparre mot", enten en "vanlig" kollokviegruppe (om du finner folk i ditt nærmiljø) eller en slags nettkollokvie. Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Herr Brun - dine råd er desverre feil. UiO har tidligere hatt en jusstudium med tilnærmet 0 obligatorisk oppmøte bortsett fra eksamen. Dette gjorde at man kunne lese på egenhånd, noe svært mange gjorde. Dette gjaldt særlig folk som trådstarter, som ikke ønsker eller evner å flytte til Christiania. F.o.m 2011 har desverre UiO omgjort sin studieårdning, noe som innebærer oftere eksamen, og mye mer obligatorisk. Les mer om dette på UiO sine sider. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Ehh, jeg følger den studieordninga, jay-play. Så vidt jeg vet er det en eller to runder à ei uke eller to med obligatorisk kurs, og eksamen en gang i halvåret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå