Trikrin Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Er dette et bra kjøp? Ser at det ligger heftig til rent prismessig (heftig for meg ihvertfall)... Primært skal jeg ta bilder av fugler, ekorn og andre gøyale dyr. I tillegg er det vel mulig å kjøre på med converter, og dermed kunne ta bilde av insekter (komme enda nærmere). Noen som har dette, og kan si noe om det er noe tess? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Nå har jeg ikke et selv, men jeg har gjort mye research og lest mye omtaler av det rundtomkring på nettet, da jeg er litt interessert i et slikt et selv etterhvert. Det er vistnok svært mye for pengene, og med mindre du har mange ganger så mye penger å rutte med er det ikke noen særlige alternativer. Tegner skarpt og fint opp til ca 400mm, der begynner det å falle av litt. Et meget godt kjøp. Det jeg har sett av eksempelbilder på diverse fuglefora og slikt på nettet ser meget bra ut. Hvordan det funker med converter til insektbilder er jeg litt usikker på. Jeg tror nok et skikkelig makroobjektiv er mye bedre egnet til slikt. Lenke til kommentar
grautmaum Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Uten at jeg har prøvd dette objektivet, så vil jeg nok tro at et dedikert macroobjektiv heller er tingen for insekter (100-150-180mm) Når det er sagt, så vurderte jeg lenge om jeg skulle gå for en sigma 150-500 selv. Tilbakemeldingene varierer vel ifra nærmest ubrukelig til ett helt greit objektiv. Men vist du gjør ett søk i google-bilder så finner man mange bilder som rett og slett er imponerende (tatt av 150-500mm) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1195722 Det har også blitt diskutert hær tidligere Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Får vel se hva det blir til. Var ihvertfall litt fristende, med en 2.0 eller 1,4 converter i tillegg... Hva er forskjellen med å benytte det mot aps-c-sensor og fullformat? Jeg har 550d. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Du vil ikke få autofokus med konverter på det objektivet (hvis du i det hele tatt får tak i en konverter som passer, noe jeg mener du ikke får). Med en APS-C-sensor vil objektivet "oppføre seg" tilsvarende et 240-800mm objektiv på fullformat. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hei. Jeg lurte på dette objektivet selv og det ligger et brukt på foto.no. Men siden jeg har EF 200mm f2.8 L så kjøpte jeg en brukt Canon EF 2x Extender nå nettopp i stedet. Sigma 150-500 har fått greie testresultater opp til 400mm men taper seg visst på 500mm. Dessuten får man kun blender 6,3 på 500mm. Jeg sjekket www.the-digital-picture.com sitt glimrende sammenligningsverktøy og kan se at EF 200mm f2,8L + 2x ext faktisk er litt skarpere enn Sigma 150-500 ved 400mm. Uansett kan ikke den kombinasjonen bli bedre enn Sigmaen på 500mm da Dessuten har Sigmaen bildestabilisering. Når det gjelder bildestabiliseringen så har vel de aller fleste stativ ved så lange brennvidder og da har man normalt av bildestabiliseringen , eller er jeg helt på jordet... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) .. I tillegg er det vel mulig å kjøre på med converter, og dermed kunne ta bilde av insekter (komme enda nærmere). Vil du ta bilder av insekter kan du prøve med en nærlinse (av god kvalitet) som skrus på som et hvilket som helst filter, f.eks Canon 500D. Tror en 77mm nærlinse og "step down ring" 86->77mm vil fungere på Sigma 150-500 med "crop"-hus. Endret 20. februar 2012 av Slettet-U8ZiojSR Lenke til kommentar
arthon Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Den passer fint med en Kenko DGX 1.4x TC, som også er den billigste konverter du kan kjøpe. Kenko TC er vel så bra som Canon sin. Jeg opplever at objektivet nesten blir litt skarpere med 1.4xTC enn uten. Fotoknudsen har den til kr.1625.- http://www.fkpro.no/...campaign=kelkoo Uten TC på f/6.3 er den ikke veldig skarp men blendet ned til f/8 er den faktisk overraskende bra på 500mm. Du er avhengig av et godt og stødig stativ. 2xTC er ikke noe jeg ville anbefale. Det er vanskelig nok å holde objektivet stille nok og fokusere med 1.4xTC. De fleste som er misfornøyd med dette objektive har rett å slett ikke forstått hvor vanskelig det er å skyte med et 500mm objektiv. Krever ganske mye trening og godt lys så man har rask nok lukkertid. For ikke å snakke om når man får på en 1,4xTC som gjør objektivet til et 700mm med en effektiv brennvidde på 1120mm på et 1,6x crop camera som 550D. Har du lukkertider på 1/1000sek. eller høyere og stativ så blir bildene skarpe. Det lønner seg også å bruke trådutløser og fokusere med Live view sammen med 1.4xTC'n. Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Jeg har prøvd 150-500, men eier det ikke selv. Alle seriøse tester jeg har sett gir bra score på pris/ytelse og det regnes som et ganske bra kjøp. Ellers er jeg enig med arthon at med TC er et solid stativ en kjempefordel. Uten TC er det greit å håndholde med korte lukkertider. Jeg vil tro 550D vil virke litt lite og lett med et så stort og tungt objektiv, men det er litt vanesak også. Prøv først uten TC og se om det holder, det er neppe noe særlig å spare på å kjøpe TC sammen med objektivet. Endret 20. februar 2012 av se# Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Tror nok at hvis jeg kjøper et sånt objektiv, gjerne med en .2 eller 1,4 converter, blir jeg stort sett å bruke det med stativ uansett. I dag må jeg ut og omtrent plassere kamera en meter fra fuglemateren for å få de bildene jeg ønsker.... Hjelper med fjernkontroll, men ekorna / fuglene er litt skvetne når det kommer et stort stativ med tilhørende kamera 1 meter unna foringsplassen :-) MEN, er dette noe man kan bruke på makrofotografering? Har en tube jeg kjøpte på dealextreme til 45 kroner tidlig i våres. Noen erfaringer? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Definitivt ikke et objektiv for makro fotografering. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Dette er ikke noe makroobjektiv, nei - versjonen uten OS har maks forstørrelse på bare 0,19x - et 18-55 kitobjektiv har større forstørrelse. Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Dette er ikke noe makroobjektiv, nei - versjonen uten OS har maks forstørrelse på bare 0,19x - et 18-55 kitobjektiv har større forstørrelse. Enig, det er ikke noe som er egnet til makro, men 500mm på drøye 2 meters avstand kan gi fine bilder av ting som litt større blomster og store insekter som øyenstikkere. Det finnes vel ikke noen versjon av 150-500 uten OS? Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Takk for gode tips og råd. Får se om jeg får sneket inn et 150-500 objektiv inn i husholdningsdusjettet... Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Tror nok at hvis jeg kjøper et sånt objektiv, gjerne med en .2 eller 1,4 converter, blir jeg stort sett å bruke det med stativ uansett. Vær obs på at du får veldig dårleg lysstyrke ved bruk av TC. Ved lengst brennvidde blir lysstyrken hhv 8,8, 10,7 og 12,6 ved 1,4, 1,7 og 2,0 TC. Dette betyr igjen at autofokus neppe fungerer og manuell fokus blir vanskeleg pga mørkt søkarbilde. Tvilar i het heile tatt på om Sigmaen er eigna til bruk saman med TC. Lysstyrken er ein ting, men skarpheten blir også betydeleg forringa ved bruk av TC. Særleg om objektivet ikkje er i superklassen. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Tror nok at hvis jeg kjøper et sånt objektiv, gjerne med en .2 eller 1,4 converter, blir jeg stort sett å bruke det med stativ uansett. Vær obs på at du får veldig dårleg lysstyrke ved bruk av TC. Ved lengst brennvidde blir lysstyrken hhv 8,8, 10,7 og 12,6 ved 1,4, 1,7 og 2,0 TC. Dette betyr igjen at autofokus neppe fungerer og manuell fokus blir vanskeleg pga mørkt søkarbilde. Tvilar i het heile tatt på om Sigmaen er eigna til bruk saman med TC. Lysstyrken er ein ting, men skarpheten blir også betydeleg forringa ved bruk av TC. Særleg om objektivet ikkje er i superklassen. Du kan tvile så mye du vil, men min erfaring etter å ha brukt det ganske mye med TC er at det faktisk nesten er skarpere med TC enn uten. Men det er riktig at du ikke får autofokus unntagen under helt spesielle forhold. Det gjelder for alle objektiver som ikke har f/2.8 eller større blenderåpning som f.eks. EF 70-300mm f/3.5-4 L. Dette bildet er med Kenko 1.4xTC. Ikke helt skarpt hvis man ser det i full størrelse (noe er bevegelse uskarphet og ikke 100% fokus treff på øyet ) men oppløsningen av detaljer i fjærene er ganske imponerende tatt i betraktning av at det er ett kr.7000.- 500mm objektiv. Ville nok blitt bedre med et Canon 500mm objektiv med TC, men prisforskjellen er over kr.50.000.-. Mye trening skal til for å få slike bilder helt skarpe selv med Canon 500mm og TC. Ny treningsrunde når våren kommer. ISO640 - f9 - 1/320 @700mm http://www.diskusjon...ttach_id=443208 Endret 21. februar 2012 av arthon Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Tror nok at hvis jeg kjøper et sånt objektiv, gjerne med en .2 eller 1,4 converter, blir jeg stort sett å bruke det med stativ uansett. Vær obs på at du får veldig dårleg lysstyrke ved bruk av TC. Ved lengst brennvidde blir lysstyrken hhv 8,8, 10,7 og 12,6 ved 1,4, 1,7 og 2,0 TC. Dette betyr igjen at autofokus neppe fungerer og manuell fokus blir vanskeleg pga mørkt søkarbilde. Tvilar i het heile tatt på om Sigmaen er eigna til bruk saman med TC. Lysstyrken er ein ting, men skarpheten blir også betydeleg forringa ved bruk av TC. Særleg om objektivet ikkje er i superklassen. Du kan tvile så mye du vil, men min erfaring etter å ha brukt det ganske mye med TC er at det faktisk nesten er skarpere med TC enn uten. Men det er riktig at du ikke får autofokus unntagen under helt spesielle forhold. Det gjelder for alle objektiver som ikke har f/2.8 eller større blenderåpning som f.eks. EF 70-300mm f/3.5-4 L. TC forstørrar bildet objektivet ville gitt utan TC. Derfor forstørrar også TC alle uskarpehtene som objektivet utan TC ville gitt. At ditt bilde er skarpt er pga at du har brukt eit veldig godt objektiv og då blir det mindre uskarpheter å forstørre. Men du hadde fått enno betre bilde utan TC og kortare hold. Men det er jo ikkje alltid så enkelt. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 TC forstørrar bildet objektivet ville gitt utan TC. Derfor forstørrar også TC alle uskarpehtene som objektivet utan TC ville gitt. At ditt bilde er skarpt er pga at du har brukt eit veldig godt objektiv og då blir det mindre uskarpheter å forstørre. Men du hadde fått enno betre bilde utan TC og kortare hold. Men det er jo ikkje alltid så enkelt. Tror kanskje du missforstår. Bildet jeg linket til var tatt med Sigma'n med TC. Her er en post fra i fjor hvor jeg sammenlikner Canon 70-300mm L med Sigma'n med og uten TC; http://www.diskusjon...post&p=17822161 Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 TC forstørrar bildet objektivet ville gitt utan TC. Derfor forstørrar også TC alle uskarpehtene som objektivet utan TC ville gitt. Blir ikke skarphetene forstørret like mye? Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=245&Camera=453&Sample=0&FLI=4&API=3&LensComp=683&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=0 Her kan man se hvor godt fastoptikk er selv med 2x extender selv om man sammenligner med Sigma 150-500mm Begge objektiver på 400mm f6,3 og samme kamera for best sammenligning. Sigmaen skal vel også være bedre på 400mm enn 500mm utifra de testene jeg har lest. Imponerende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå