Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Veihjelp alternativer vs. pris


Mephisto-

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kom til å tenke her om dagen at jeg faktisk ikke vet hvem ejg skal ringe om bilen stopper eller jeg får problemer. Jeg spurte i førsterekke forsikringsselskapet mitt men dem har ingen avtale for veihjelp.

 

Er det noen som har gode innspill på hvem man skal ringe om uhellet er ute? Og hva koster dette egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viking

Falck

NAF

 

Hvis jeg skulle trenge veihjelp, så kommer jeg til å ringe og be om prisanslag fra alle tre.

 

Pris vil variere avhengig av mange faktorer. Jeg spurte NAF om jeg kunne ringe og be om veihjelp uten å være medlem, og det var greit. En ivrig selger mente selvfølgelig jeg burde ha NAF-medlemskap med veihjelp, for veihjelp kunne koste inntil 200.000 kroner hvis jeg var skikkelig uheldig i utlandet. I virkeligheten tror jeg 2.000 kroner normalt vil rekke langt.

 

520,- er forskjellen på NAF-medlemskap med gratis veihjelp og uten veihjelp.

 

De jeg kjenner som har benyttet seg av veihjelp har som regel tabbet seg ut. Bensin på dieselbil, tom for drivstoff, dødt batteri, etc. Bagateller som jo er lett å unngå. Også er det de som kjører rundt i teknisk skrale biler.

Lenke til kommentar

Viking

Falck

NAF

 

Hvis jeg skulle trenge veihjelp, så kommer jeg til å ringe og be om prisanslag fra alle tre.

 

Pris vil variere avhengig av mange faktorer. Jeg spurte NAF om jeg kunne ringe og be om veihjelp uten å være medlem, og det var greit. En ivrig selger mente selvfølgelig jeg burde ha NAF-medlemskap med veihjelp, for veihjelp kunne koste inntil 200.000 kroner hvis jeg var skikkelig uheldig i utlandet. I virkeligheten tror jeg 2.000 kroner normalt vil rekke langt.

 

520,- er forskjellen på NAF-medlemskap med gratis veihjelp og uten veihjelp.

 

De jeg kjenner som har benyttet seg av veihjelp har som regel tabbet seg ut. Bensin på dieselbil, tom for drivstoff, dødt batteri, etc. Bagateller som jo er lett å unngå. Også er det de som kjører rundt i teknisk skrale biler.

 

Og de som knuser en felg i et hull, krasjer, kjører utfor, treffer elg.. :)

Tom for drivstoff, bensin på diesel etc høres ganske dumt ut :p men skjer vel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg føler at eg får valuta for NAF-medlemskapet mitt, selv om eg enda ikke har benyttet meg av veihjelp. Verdien for meg ligger i at eg vet eg får hjelp når eg trenger det.

 

Eg har i mange år kjørt rundt i teknisk skrale biler som var et veikryss unna total sammenbrudd, og var litt smånervøs hver gang eg tok ut på langkjøring. For noen år tilbake bedre økonomien min seg betraktelig, og eg kjøpte da nyere bil, og ironisk nok ble eg samtidig NAF-medlem. Dette gjør at eg ikke lenger bekymrer meg om potensielle driftsfeil på langturer(eller når eg pendler). Eg vedlikeholder bilen, men selv en godt vedlikeholdt bil kan stoppe.

 

Et eksempel her kommer fra søsteren min i helgen, som var på skiferie. På vei til fjellet tar vindusviskerstaget kvelden, og pga tett snøvær var de nødt til å stoppe i veikanten og ringe etter veihjelp. Som NAF-medlem så kom det en bergingsbil, kikket på problemet og fikk det løst midlertidig. Gratis. Så kunne de kjøre videre. Så langt på fjellet som de var ville det der fort ha kostet en tusenlapp - samme som medlemskapet koster.

 

Ellers prøver eg å benytte meg av rabattene NAF-medlemskapet gir, som billigere camping(vi camper en del på sommeren), billigere forsikring, NAF-rabatt på drivstoff samt gratis sjekk av batteri, olje, kjøleveske og lys på høsten.

 

I tillegg lar eg meg lure av reklamen rundt juridisk veiledning i tilfelle problemer rundt kjøp, salg eller ulykker. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og de som knuser en felg i et hull, krasjer, kjører utfor, treffer elg.. :)

Tom for drivstoff, bensin på diesel etc høres ganske dumt ut :p men skjer vel.

Enda flere gode grunner til at NAF-medlemskap ikke er for alle. :)

 

Jeg har vært NAF-medlem i 7 år, men har innsett det ikke lønner seg for ansvarsfulle sjåfører med driftsikre biler. De som tilhører den gruppen betaler for overforbruket av veihjelp til de uansvarlige. Tilgang til veihjelp har jeg fremdeles uten medlemskap, men jeg må betale faktisk kostnad. For noen vil dette være det beste alternativet.

 

Rent politisk som bilorganisasjon er heller ikke NAF noe å skryte av.

Lenke til kommentar

Håper ikke du mener at noen som krasjer, kjører utfor, treffer en elg eller knuser en felg ikke er ansvarsfulle.

 

Er ikke alt man har kontroll på, uansett hvor forsiktig man er, og hvor driftssikker bilen er.

Elgpåkjørsel er vrient å unngå, men det er liten tvil om at enkelte sjåfører er langt mer utsatt for å krasje og å kjøre utfor. En ødelagt felg trenger ikke å kreve veihjelp, forutsatt et tilgjengelig reservehjul.

 

Poenget er at NAF-medlemskap ikke lønner seg for alle, men jeg sier ikke at det ikke lønner seg for noen.

 

Ansvarsfulle sjåfører trenger heller ikke forsikring.

Ansvarsforsikring er (heldigvis) lovpålagt, men øvrig forsikring er unødvendig for ansvarsfulle sjåfører med grei økonomi.

 

(Tabber gjør alle. Nå ga jeg dere begge plusspoeng i stedet for å trykke på multisitatknappen. Det neste blir vel at jeg kjører i grøfta... ;) )

Endret av Faktotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er enig i at det ikke lønner seg for alle, men eg er uenig i at det ikke lønner seg for ansvarlige sjåfører. Indirekte så sier du nesten at det er kun uansvarlige sjåfører det lønner seg for.

Det er vanskelig å bruke kun ett ord for å beskrive en mangfoldig gruppe, og ansvarlig er på ingen måte veldig dekkende.

 

NAF-medlemskap er eksempelvis uavhengig av kjørelengde. Lang kjørelengde øker dermed verdien på medlemskapet for alle sjåfører.

 

En person kan også være en strålende sjåfør, men fysisk redusert, som øker sannsynligheten for behov for veihjelp.

 

Eiere av store biler som vanskelig kan taues av andre personbiler er også en gruppe som er bedre tjent med NAF-medlemskap.

 

Et alternativ for mange er like fullt en bil med reservehjul, slepetau, startkabler, motorolje, ekstra sikringer og diverse annet nødustyr. Statistisk blir kostnaden på denne måten mindre for "ansvarsfulle" sjåfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest member-101642

Har ringt Viking ved en anledning, grunnet motorstopp. Det kostet over 2000 kroner å bli tauet 1,5 kilometer. Siden den gang har jeg vært NAF-medlem med veihjelp. Prisen er rundt 1100 i året. Det er en billig pris å betale dersom det skulle oppstå problemer, noe som det ofte gjør med biler i min prisklasse.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...