killthenavy Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Heisann, folkens Jeg har nå klart å sette meg helt fast på en oppgave her... Og jeg må enkelt og greit si at jeg ikke skjønner bæret ! Forklaringene vi får er helt elendige, så jeg vender meg til dere kloke hoder her; 5:4 + 3:12 - 2:3 Det er jo en enkel oppgave, det er jeg ikke i tvil om. Jeg skjønner at du skal finne laveste felles multiplum. Dvs at jeg skal finne det tallet alle nevnerene går opp i ? Hvordan vet jeg om det skal gjøres oppe eller nede ? Jeg er virkelig helt på bærtur når det gjelder dette Vil hjelpe meg utrolig mye om noen kunne forklart meg litt enkelt Ha en fin dag ! Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Som du sier må du finne en felles nevner, som i dette tilfelle er 12, da både 3 og 4 går opp i 12. Det du må gjøre da er å utvide brøken både oppe og nede, altså teller og nevner. Så her må du gange 5:4 med 3 både oppe og nede, siden 4*3=12. 2:3 må ganges med 4 oppe og nede. Så da får du 15:12 + 3:12 - 8:12. Håper det ble litt klarere Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 En enkel måte å finne fellesnevner, ved bruk av primærtall. 4 er 2 * 2 12 er 2 * 2 * 3 3 er 3 Gang sammen alle tallene. Men du ser at 4 har (2*2) og 12 har (2*2). Du trenger bare å ta med en av dem. Både 12 og 3 har 3. Derfor 2 * 2 * 3 er fellesnevner. 1 Lenke til kommentar
killthenavy Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Kjempe ! Tusen takk. Da får jeg hive fatt på oppgavene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå