Gå til innhold

Lovlighet rundt å filme bilkjøring?


Andzel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Noen som vet om et skikkelig bra kamera man kan kjøpe som har like bra kvalitet som Go Pro som man monterer i frontruta ? Kjøpte et på dealextreme og føler kvaliteten er bra nok egentlig men hadde vært enda artigere om den leste bilskiltene til motgående trafikk i 80 soner osv og eventuelt GPS i kameraet.

Lenke til kommentar

Noen som vet om et skikkelig bra kamera man kan kjøpe som har like bra kvalitet som Go Pro som man monterer i frontruta ? Kjøpte et på dealextreme og føler kvaliteten er bra nok egentlig men hadde vært enda artigere om den leste bilskiltene til motgående trafikk i 80 soner osv og eventuelt GPS i kameraet.

 

Da er ikke Siv 7 rette valget. Siv 7 krever lav fart + optimale lysforhold til å muliggjøre identifisering.

 

Generelt, så fører hard videokomrimering til grøtete stillbilder. Proffene ( som i biltilsynets biler) benytter machine vision kameraer ( slags høyhastighetskamera). Disse tar fortløpende enkeltbilder. Fører til store datamengder.

Lenke til kommentar

Ser det står på Siv H7 "NB! Kvaliteten på Internetforbindelsen kan forårsake opptil 5 sekunders avvik mellom opptak og det som vises på Googlemaps." - Jeg trodde kart lå på enhetene og at man kun hadde GPS forbindelse for å vise hvor man er/var. Koster jo noen kr å ha internt hele tiden med oppdatering hele tiden - dette kan vel ikke stemme at man må ha?

Aner ikke om du har blitt besvart før men;

SIV H7 tar 2 typer opptak. én som er selve filmklippet, og én som er GPS posisjonen (som blir lagret i en slags database som programvaren forstår).

 

GPS er gratis, så det betaler du ingenting for.

 

Når du spiller av filmen i medfølgende program, så leser den samtidig av GPS-loggen, som den igjen bruker kart fra Google Maps. Dvs man må være tilkoblet internet når man skal spille av filmen om man vil se kartet.

 

Edit: Ble forøvrig stoppet i fartskontroll idag, da sa politifyren ingenting mot at det var ulovlig med kamera i bilruta (så fremt den ikke stenger for synet etc) når jeg nevnte det.

Endret av Merko.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fant blackvue DR400 - noen som har prøvd det? Ser jo lite ut og kvaliteten var vel grei?

Jeg kjøpte ikke denne fordi den kan bli for varm. Noen modder disse med ekstra kjøleribbe! Men bildekvaliteten virker veldig bra.

DR400-HD II (altså versjon to) har nylig kommet ut. De hevder spesifikt å ha adressert problemet med overoppheting i denne revisjonen.

 

Jeg kjøpte mitt på Ebay (http://bit.ly/Q9k4b9). Bestilte fredag, ankom i dag. Moms og postens gebyr kom på litt over kr. 300, noe som vel gir en totalpris i området 1600-1700.

Lenke til kommentar

Gøy å se at det er en del interesse rundt å filme bilkjøring.

Har selv vurdert å kjøpe et kamera, men sliter veldig med å bestemme meg for hvilket.

 

Kanskje noen av dere som har kikket mye på disse har noe å anbefale? Vil gjerne ha et som er av god kvalitet og som er enkelt å bruke/installere i bilen.

Er også et pluss om det går an å installere det sånn at det starter/stopper automatisk.

Angående pris så er alt under 5 tusen aktuelt.

Lenke til kommentar

Anbefaler alle som planlegger å kjøpe kamera til bil å tenke seg om i forkant med tanke på installasjon. Kameraet må ha strøm fra midtkonsollen og har man en nyere bil så ønsker man kanskje ikke å ha en kabel hengende fra speilen og ned. Vurder om det går an å skjule kablene slik at det er visuelt akseptabelt.

 

Kjipt å kjøpe et dyrt kamera, bruker det noen få ganger og så slenge det i en skuff.

Lenke til kommentar

Anbefaler alle som planlegger å kjøpe kamera til bil å tenke seg om i forkant med tanke på installasjon. Kameraet må ha strøm fra midtkonsollen og har man en nyere bil så ønsker man kanskje ikke å ha en kabel hengende fra speilen og ned. Vurder om det går an å skjule kablene slik at det er visuelt akseptabelt.

 

Kjipt å kjøpe et dyrt kamera, bruker det noen få ganger og så slenge det i en skuff.

Jeg kjører en del.. Har kjørt ca. 130 tusen km siden jeg fikk lappen for 3 år siden. Har sett utrolig mye merkelig på denne tiden jeg gjerne skulle hatt på video. Derfor det frister med et kamera.

 

Og hvorfor skulle en ende opp med å legge det i en skuff å slutte å bruke det hvis det fks. starter/slår seg av automatisk når en starter/stopper bilen? Er jo ikke noen ubeleilighet å bruke det da.

Lenke til kommentar

Kanskje noen av dere som har kikket mye på disse har noe å anbefale? Vil gjerne ha et som er av god kvalitet og som er enkelt å bruke/installere i bilen.

Er også et pluss om det går an å installere det sånn at det starter/stopper automatisk.

Den jeg kjøpte (se et par meldinger opp) er laget for å være koblet til sigarettenner og har et internt batteri som sørger for trygg avslåing når strømmen kuttes. Jeg gravde en del rundt før jeg bestemte meg, men ikke nok til å bastant kunne si at det garantert er "det beste" (men at det er blant de, er jeg rimelig overbevist om). Sammenlignet med mange av de andre jeg fant er det lite, har praktisk formfaktor og god videokvalitet. Det ligger en nesten halvtimes lang anmeldelse av forgjengeren på YouTube (

) som er mer enn representativ nok, hvis du skulle ønske å se nærmere på om den kan være noe for deg.

 

Den medfølgende strømledningen er veldig lang. Jeg har strukket den opp og ført den langs listen over ruta (helt usynlig både fra ut og innsiden i min bil) bort til passasjersiden og ned og ned, deretter under hanskerom bort til uttaket. Likevel er det godt med ledning til overs. Det fulgte med fire klips med teip til å hjelpe, men jeg må supplere med litt ekstra på føringen ned langs døra når jeg får rotet meg til det. Det ble litt slarkete der borte.

Lenke til kommentar

Enda en advarsel til dere som vurderer å skaffe kamera (sikkert diskutert tidligere i tråden).

 

Et kamera i frontruten kan fungere som en magnet på innbruddstyver. De fleste kameraer har hurtigkobling slik at du kan hive det i hanskerommet når bilen ikke er i bruk, men det gidder man ikke gjøre i lengden.

Ideelt sett burde man montere kameraet så diskret som mulig.

 

Litt merkelig at ikke bilprodusentene allerede har tatt tak i dette og ikke kan tilby integrerte kameraløsninger fra fabrikk?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...