Gå til innhold

Lovlighet rundt å filme bilkjøring?


Andzel

Anbefalte innlegg

Her er det ikke snakk om å kaste seg ut rett foran fronten på en annen bil, men det er kanskje litt vanskelig å se det, Mascot?

 

"Hendelser" som den på filmen her er ting som skjer daglig rundt om kring i hele landet.

Når noe skjer såpass hyppig er det helt klart en påregnelig ting, og vips så går det innunder påregnelig hindring.

Jeg tror nok heller man skal slite ganske godt med å komme seg unna en slik konklusjon.

 

Det er to soleklare brudd på regelverket.

I tillegg tyder mye på at fotografen ikke har tenkt noe særlig gjennom lastsikringen siden han mener lasten blir ødelagt ved bremsing..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det betyr at den som kjører ut på veien teknisk sett ikke skal benytte en luke med mindre de vil komme opp i normal hastighet innen bilen bak har kommet nærme nok til å komme innenfor 3 sekunders avstand under optimale forhold.

 

Ja, men det ser jo ut ifra filmen at han ikke kommer under 3 sekunder før han er opp i normal hastighet (muligens over også, men det er en annen sak)

Hvis det betyr det, så er jo luke riktig og denne som har kommet inn har ikke gjort noe galt.

Nå har ikke jeg noen sportsbil, men det er jo ingen problem å bremse i dette tilfellet før kollisjon skjer (uten henger) - det er jo snakk om god avstand. Nå er det også slik at loven sier at man skal være aktpågiven. Jeg mener nå uansett at det må være noe galt hvis noen ikke klarer å stoppe/forhindre en kollisjon der - med å ikke klare å bremse. Så selv om den som kjører på vei har vikeplikt, så vil jeg nok tro en påkjøring i baken på den vil gi skylddeling i beste fall for filmer

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Her er det ikke snakk om å kaste seg ut rett foran fronten på en annen bil, men det er kanskje litt vanskelig å se det, Mascot?

 

"Hendelser" som den på filmen her er ting som skjer daglig rundt om kring i hele landet.

 

Det var da snakk om en hypotetisk "hva hvis" situasjon. Hva hvis bilen som kjørte ut hadde snurret og ikke kommet seg videre, og hva hvis føreren av kamerabilen ikke hadde klart å stoppe. Med mindre det er andre omstendigheter av type som de jeg nevnte tidligere, ser jeg ingen åpning for tvil om skyldspørsmålet. Bilen som kjørte utpå gjorde det i så fall uforsvarlig, og kamerabilen har ingen plikt til å anta at en bil ender opp med å blokkere veibanen i forbindelse med å kjøre ut på veien. Men den har selvfølgelig plikt til å forsøke å unngå ulykke når situasjonen først har oppstått.

 

Som jeg nevnte tidligere har bilen som kjører utpå uansett plikt til å ikke hindre trafikk på veien den kjører ut på. Dersom den som kjører på forkjørsveien så mye som må løfte gasspedalen, har bilen som kjørte utpå teknisk sett gjort noe straffbart. Men forkjørsrett er selvfølgelig ikke påkjørsrett, som kjørelæreren sa en gang i barndommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
De supersmarte har nok IQ til å vite hva de skal dele eller ikke... Ser ikke akkurat ut til at du fant opp kruttet...

 

Ehhhhh ... mulig min IQ er under snittet, men .... hva er da poenget i å dele en privat video, slik det ble gjort. Altså når vi trykte for å se, så var det bare snø med beskjeden om at filmen var privat.?

(Personen hadde glemt å åpne for allmenheten - det er dog fikset nå, etter at det ble gitt beskjed)

Forklar meg gjerne, så jeg vet hvem av dere som driver med krutt ;)

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bølgingen i videoen kommer sannsynligvis av vibrasjoner. Bølgingen er tydelig verst når bilen står på tomgang, hvor enten styrken eller frekvensen til vibrasjonene er mer uheldige i forhold til skanninga til kameraet.

 

Ganske vanlig problem. Det kan hjelpe å stive av kamerafestet. Slappt feste kan tillate resonansfrekvenser.

Endret av tahustvedt
Lenke til kommentar

Ehhhhh ... mulig min IQ er under snittet, men .... hva er da poenget i å dele en privat video, slik det ble gjort. Altså når vi trykte for å se, så var det bare snø med beskjeden om at filmen var privat.?

(Personen hadde glemt å åpne for allmenheten - det er dog fikset nå, etter at det ble gitt beskjed)

Forklar meg gjerne, så jeg vet hvem av dere som driver med krutt ;)

 

Det var ikke sånn når jeg så på tråden i alle fall, og jeg kommenterer ut fra det.

Lenke til kommentar

Bølgingen i videoen kommer sannsynligvis av vibrasjoner. Bølgingen er tydelig verst når bilen står på tomgang, hvor enten styrken eller frekvensen til vibrasjonene er mer uheldige i forhold til skanninga til kameraet.

 

Ganske vanlig problem. Det kan hjelpe å stive av kamerafestet. Slappt feste kan tillate resonansfrekvenser.

 

Takk! Skal gi det et forsøk!

 

Og for å kommentere dette med videoen, den var privat i ca 30 minutter fordi jeg la et lydspor på den i youtube video manager, føler liksom ikke for å brette samtalene jeg har med passasjerene mine ut på youtube. Så ja, jeg var litt kjapp i svingene kanskje, beklager det.

Lenke til kommentar

Bestilte denne i går:

http://www.spytecinc...ght-vision.html

 

Gleder meg veldig! :)

 

EDIT: Det ble denne istedet:

http://www.blackvue.co.uk/index.php/online-shop/blackvue-products/new-blackvue-dr500gw-hd-with-wi-fi-detail

 

Den ser fantastisk ut, den har innebygd GPS og Wi-Fi, app til både iPhone og Android, samt medfølgende 16GB minnekort. Blir knall.

Endret av hessel
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...