Gå til innhold

Lovlighet rundt å filme bilkjøring?

Andzel

Anbefalte innlegg

Evelen!: http://www.nfcworld....fc-phones-list/ <-- tror den lista der er ganske komplett. Men, om du sier hva slags telefon du har, så er det enklere å svare på om du har NFC, eller ikke.

Dailyroads-appen skal jeg jaggu teste, takk for tipset Halsoy!

Hva slags feste til bilen bruker du? Siden du har festet vid-vinkel på tlf?

Jeg har prøvd ett par forskjellige, inkludert noen av disse som er formstøpt, men så langt er jeg mest fornøyd med denne billige tingen her:

http://dx.com/p/car-windshield-mini-holder-swivel-mount-for-cell-phone-5-0-7-5cm-41529

Du finner sikkert noe tilsvarende her til lands, jeg bare plukket med denne på ett lite shopping-spree på sidend er. Den er sterk nok til å ikke riste noe særlig (armen som du kan rotere), den kniper godt rundt telefonen slik at den henger skikkelig godt fast og så er det kjempelett å feste den i en slik vinkel at linsen får helt fri sikt. Selv med vidvinkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var ute å testet Dailyroads nå, resultatet ble så som så med en nexus 4.

Fordeler:

Billig

enkelt

Ulemper:

Bør kjøpe inn vidvinkel.

Tar mye plass (1min = ca 100mb med fullHD)

Kan maks lagre 3 filmer, før de skrives over.

Appen fungerer ikke alle veier, ergo ble filmen min opp ned. Jeg velger å skylde på appen, da den vanlige appen til cam på tlf kan brukes alle veier.

Når det gjelder kvaliteten, så tja. For min del, når jeg kjørte sakte, så kunne jeg absolutt lese av skilt, uten problemer. Selv med mye zoom. I fart derimot, så begynte det å bli vanskelig. I ca 80 km/h så sleit jeg veldig. Nå skal det sies at det regner godt her i dag, så det taler jo i mot hele testen.

Når det er sagt, så vil du helt klart kunne filme ulykker, hendelser osv på denne måten. Men, om man klarer å identifisere skiltet på de som eventuelt gjorde ugagn, er jeg mer usikker på.

Halsoy: Så ikke dum ut den der. Fungerte faktisk med holderen jeg alt har, dog tviler jeg på at jeg får på plass en vidvinkel på den.

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar

Sånn kjapt, den lagrer ikke maks 3 filer, men opp til de tre siste filen blir flygtet over i en permanent pakke om ulykkeshendelsen (g-måldr) trigger, eller du lagrer de selv. Du kan ha tilnærmet ubegrwnset med enkeltfiler. Det menyvalget du refererer til er hvor mange av de foreatående filene aom skal flyttes sammen men den gjeldende, slin at de ikke blir ovdrskredet.

Hva kvaliet gjelder aå varierer det med telfonkamera. Jeg har brukt en X10i og Xperia S, og det er nagt og dag i forakjell, i 'S sin favør. Kan ikke kommentere på Nexus 4 sitt kamera, men jeg får mwget gode bilder fra min 'S.

Beklager skriveleifs, er ett helvete å legge inn fra mobile nettlesere på dette forumet av en eller annen grunn. CBA å bruke 2 min på å treffe korrekt for å orricere p

Lenke til kommentar

Aha, det forklarer litt. Endret det i posten over. Men, like irriterende at appen ikke vil rotere alle retninger.

Kamera på tlf er vel veldig varierende, det på nexus 4 er vel ok+ vil jeg tro ut i fra andre tester. Resultatet med nexus 4 ble bedre enn med galaxy nexus ihvertfall. Det fungerte som sagt bra i lave hastigheter.

Klarer du å lese av skilt på motgående biler i rundt 80 med Xperia S?

Lenke til kommentar
Test av det nye kameraet. Satt det på 720p.

Jeg synes Bmw'ens inntreden på veien var helt kurrant. Bortsett fra den lille sladden så aksellerer jo Bmw'en og øker avstanden umiddelbart. Ser ikke ut som du behøvde å justere farten din i det hele tatt og avstanden til Bmw'en ser ikke ut til å være mindre enn 3 sekunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har testet Dailyroads litt selv, men jeg liker ikke lagringsmåten og plassen filmene tar. Må lagre i full HD for å klare å lese skilt i det hele tatt i fart. Bruker en Samsung G S3. I tillegg blir telefonen fri for strøm fortere enn den klarer å lade i bilen med Dailyroads aktivt, selv med skjermen avslått... Så skulle gjerne hatt en mer permanent løsning.

Noen som har et ok oppsett som ikke sperrer for mye utsikt og gir ok kvalitet til en rimelig krone i sine biler? Har sett litt på dascams på dx.com, men klarer ikke falle for noen av kameraene...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er utrolig hva slags kjøring folk henger seg opp i..

Jeg hadde nok lett utnyttet en slik luke selv.

At du har 350kg stein på tilhengeren er det du som må ta hensyn til..

Luka var grei nok, men hadde han ikke hatt flaks å klart å rette opp bilen hadde det ikke gått så bra. Jeg hadde fin avstand til bilen forran.

Lenke til kommentar

Luka var grei nok, men hadde han ikke hatt flaks å klart å rette opp bilen hadde det ikke gått så bra. Jeg hadde fin avstand til bilen forran.

Men nå er det jo en påregnelig situasjon at noen kanskje er treg eller sliter litt ut på veien i den luka..

Altså skal du ha en hastighet tilpasset forholdene slik at du om nødvendig kan stanse.

Det er også begrenset hvor mye en tilhenger og 350kg last (max 850kg tilsammen vil jeg tro) bør påvirke bremsingen på en kurant bil. I tillegg regner jeg med at du har tilhenger med brems, slik at den også ville bremset noe.

Lenke til kommentar

Aha, det forklarer litt. Endret det i posten over. Men, like irriterende at appen ikke vil rotere alle retninger.

Kamera på tlf er vel veldig varierende, det på nexus 4 er vel ok+ vil jeg tro ut i fra andre tester. Resultatet med nexus 4 ble bedre enn med galaxy nexus ihvertfall. Det fungerte som sagt bra i lave hastigheter.

Klarer du å lese av skilt på motgående biler i rundt 80 med Xperia S?

Skal se om ikke jeg kan få opp noe video i løpet av dagen så kan du sammenlikne kvaliteten selv. Mener å huske at jeg kan lese skilt på motgående trafikk selv i hastighet ja. Dog kan jeg huske feil. en stund siden jeg har sett på noe av opptakene.

Har testet Dailyroads litt selv, men jeg liker ikke lagringsmåten og plassen filmene tar. Må lagre i full HD for å klare å lese skilt i det hele tatt i fart. Bruker en Samsung G S3. I tillegg blir telefonen fri for strøm fortere enn den klarer å lade i bilen med Dailyroads aktivt, selv med skjermen avslått... Så skulle gjerne hatt en mer permanent løsning.

Noen som har et ok oppsett som ikke sperrer for mye utsikt og gir ok kvalitet til en rimelig krone i sine biler? Har sett litt på dascams på dx.com, men klarer ikke falle for noen av kameraene...

Er du sikker på at billaderen din gir nok strøm? Som referanse så kan jeg kjøre Dailyroads (eller annen dashboard app for den saks skyld) trådløs hot-spot (med bruk av datatrafikk via PAD etc.), spotify via blåtann og i tillegg har skjermen på, uten å miste lading på min Xperia S. Sjekk om billaderen din gir mer enn standard 500mA (standard USB), da du får billadere som kan gi opp til 2A. Skal ikke miste lading nærmest uansett, spesielt ikke siden du har AMOLED skjerm.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at billaderen din gir nok strøm? Som referanse så kan jeg kjøre Dailyroads (eller annen dashboard app for den saks skyld) trådløs hot-spot (med bruk av datatrafikk via PAD etc.), spotify via blåtann og i tillegg har skjermen på, uten å miste lading på min Xperia S. Sjekk om billaderen din gir mer enn standard 500mA (standard USB), da du får billadere som kan gi opp til 2A. Skal ikke miste lading nærmest uansett, spesielt ikke siden du har AMOLED skjerm.

Helt sikker, ladekabel og 1,5A lader. Med GPS, mobildata og DailyRoads, er jeg fri for strøm etter 2,5t. Da er ingen ting annet aktivt... Utrolig frustrerende, men så er S3 kjent for å være et strømsluk uten like.

Lenke til kommentar

Da snakker man virkelig om strømsluk ja..

Jeg har alltid telefonen som trådløst hotspot mens jeg kjører, og har jeg ikke med nettbrettet er den også på med Waze under hele kjøreturen.. Det hender ofte at jeg også prater via BT samtidig.. Og selv UTEN lader varer den omtrent like lenge som den S3en varer..

Jeg har en LG Nexus 4..

Lenke til kommentar

Helt sikker, ladekabel og 1,5A lader. Med GPS, mobildata og DailyRoads, er jeg fri for strøm etter 2,5t. Da er ingen ting annet aktivt... Utrolig frustrerende, men så er S3 kjent for å være et strømsluk uten like.

Jeebus :eek: Litt av ett strømsluk ja... Merkelig at den skal trekke så mye.

Lenke til kommentar

Men nå er det jo en påregnelig situasjon at noen kanskje er treg eller sliter litt ut på veien i den luka..

Altså skal du ha en hastighet tilpasset forholdene slik at du om nødvendig kan stanse.

Det er også begrenset hvor mye en tilhenger og 350kg last (max 850kg tilsammen vil jeg tro) bør påvirke bremsingen på en kurant bil. I tillegg regner jeg med at du har tilhenger med brems, slik at den også ville bremset noe.

Du skjønner tydeligvis ikke at det er sladdinga jeg reagerer på. Hadde han ikke rettet opp bilen men gått rett i kanten hadde jeg truffet han. Min fart og avstand mener jeg at er helt korrekt.

Og ja, selv om man har brems betyr ikke det at man er fysen på å høgge inn bremsen og ødelegge halvparten av hellene som lå i hengeren. I tillegg har jeg kliss nye skiver og klosser, så det frister ikke å bremse de skeive.

Og ellers la jeg ut filmen som eksempel på kameraet, ikke for å lage diskusjon om hendelsen. Videre kommentarer kan du ta på pm for å ikke la denne tråden skli av.

Lenke til kommentar
Du skjønner tydeligvis ikke at det er sladdinga jeg reagerer på. Hadde han ikke rettet opp bilen men gått rett i kanten hadde jeg truffet han. Min fart og avstand mener jeg at er helt korrekt.

Hvis du hadde truffet han da, så er det du som har hatt feilen. Du har kjørt i han når han lå forran deg. At noen bråstanser av en eller annen grunn, er ingen unnskyldning for å da kjøre inn i dem. Denne avstand og fart er den som ligger bak som står ansvarlig for. Han kom inn forran deg i god avstand fra deg.

Så du sier du har korrekt fart, men har ikke klart å stoppe - litt selvmotsigende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...