Gå til innhold

Lovlighet rundt å filme bilkjøring?


Andzel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man får ofte det man betaler for. Roadhawk er ihvertfall en stor aktør i dette markedet og videoene ser ut til å ha tilfredstillende kvalitet.

 

[Video]

 

Ihvertfall bra nok til å analysere hendelseforløpet i trafikksituasjoner.

 

Eg ser nytta av videoopptak som dette som bevis i ei etterforskning. Men i denne aktuelle situasjonen så beviser vel berre videoen at føraren av det som tydeligvis er ein lastebil ikkje holdt god nok avstand?

 

 

 

Dermed kan ein del av argumentet med å ha kamera for å beskytte seg mot å få skulda ved trafikkuhell dette vekk.

Ein kan sjølvsagt la være å bruke opptaket dersom videoen dokumenterer at det var din feil, men eg ser også at du kan få eit forklaringsproblem dersom det blir påpeikt at du brukte kamera men kan ikkje framlegge opptaket.

Lenke til kommentar

Man får ofte det man betaler for. Roadhawk er ihvertfall en stor aktør i dette markedet og videoene ser ut til å ha tilfredstillende kvalitet.

 

[Video]

 

Ihvertfall bra nok til å analysere hendelseforløpet i trafikksituasjoner.

 

Eg ser nytta av videoopptak som dette som bevis i ei etterforskning. Men i denne aktuelle situasjonen så beviser vel berre videoen at føraren av det som tydeligvis er ein lastebil ikkje holdt god nok avstand?

 

 

Ja, lastebilen holdt ikke god nok avstand og var ikke oppmerksom nok. Den blå bilen som ble påkjørt holdt også altfor kort avstand til forankjørende. Den sorte bilen som svingte av veien så ut til å bremse og svinge uten bruk av blinklys.

Så her var alle tre parter delvis skyld i ulykken.

 

Kameraet beskriver alt i detalj, tenk hvor mye lettere det er for de involverte å gi en beskrivelse av hendelsesforløpet i form av en video...i stedet for å fylle ut skademeldingsskjema med krangling og diskusjoner. Og tenk for en enkel jobb saksbehandlerne i forsikringselskapene får.

 

Dette er virkelig et nyttig hjelpemiddel og er virkelig verdt pengene når uhellet først er ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det å bruke filmkamera ut frontruten? Er dette lovlig eller? Pluss kamera bak på bilen? Bare lurer på reglene der, ettersom har tenkt å sette opp kameraer osv ^^,.

 

Noen som har filmet noe krasj osv?

 

Vet ikke hvordan det stiller seg med filming.Men ved fotografering skal skilter sladdes.Det går på personvernet..eller det att andre da kan finne ut hvor du bor..identitets tyveri osv.Så å legge ut andres biler på nett med synlige skilt er forbudt,når det gjelder foto i hvertfall.Men nå finner jeg ikke den linken da..typisk.

Lenke til kommentar

slik jeg tolker regelverket er det lov å filme i det offentlige rom, men selvsagt begrenset hva man kan publisere av bilnr og slikt.

 

På en annen side er ikke overvåkning av offentlig område lovlig, regner med det først regnes som overvåkning når du setter bilen fra deg og kameraet står å filmer.

 

I praksiss vil det nok ikke få noen konsekvenser.

 

 

Har selv litt lyst på slikt kamera, men ikke prioritert det.

Ender man i en ulykke deg man selv har skyden sier man bare at kameraet er av, har ikke minnekort eller slikt, og tar det ut før eventuelt politi kommer (om det er så alvorlig).

 

syns dette frister litt: http://gdx.no/action-og-bil-kamera-med-nattfunksjon.html

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Bestilte dette fra ebay bare minutter etter å ha sett den hårreisende videoen øverst i tråden.

Det koster meg hele 180 kroner inkl frakt :)

 

Det filmer og lager automatisk filmklipp i 2, 5 eller 15 minutters lengde. Når SD-kortet er fullt, begynner det å overskrive de eldste klippene.

Perfekt for enhver skummel/interessant situasjon som måtte oppstå.

Spesielt med tanke på hit and runs.

 

Kameraet starter automatisk når du starter bilen og har mer enn god nok oppløsning pluss IR-opptak for mørke kvelder

*smask*

Lenke til kommentar

hehe - spørs veldig hvor mye IR-diodene hjelper, men satser på at frontlysene mine virker etc.

Til 180 kroner er det greit om det blir crappy, så kan jeg evt ta stilling til å oppgradere til noen seriøse merker senere.

 

Fant ingen videoer, men jeg kan kanskje legge ut når det dukker opp i posten.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Man får ofte det man betaler for. Roadhawk er ihvertfall en stor aktør i dette markedet og videoene ser ut til å ha tilfredstillende kvalitet.

 

 

Ihvertfall bra nok til å analysere hendelseforløpet i trafikksituasjoner.

 

 

Det som var greit med denne videoen var at den som ble påkjørt hadde samtale med den svarte bilen foran noe som medføre til forsikringssvindel som igjen gjorde at lastebil sjåføren ble fritatt! Alt var planlagt mellom de to bilene. Husker ikke hvor jeg leste det men er sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg holdt meg bevisst under 200 kroner for å slippe moms og fortollingsavgiften.

Jeg ser heller ikke poenget i 1080p, og tror 1280x960 holder lenge for dette formålet.

Det jeg kunne tenkt meg var GPS og hastighet og kart på videofilen slik jeg ser enkelte har

Hei. har du fått gjort noe opptak?

 

 

Er litt lysten på å kjøpe selv, men vil ikke ha noe megadritt, samtidig som jeg ikke vil betale toll.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...