Gå til innhold

Lovlighet rundt å filme bilkjøring?


Andzel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spurte en politit angående filming litt opp i systemet. Han sa det skulle ikke være noe ulovlig det ettersom det er lov å filme i offentligheten så.

Det er nok riktig. Det eneste man eventuelt kan tas for her er hvis kamera monteres på en måte som begrenser førerens utsikt gjennom frontruta. ABC Nyheter hadde for noen dager siden en artikkel om nettopp det, dvs den omhandlet egentlig montering av mobil og ikke kamera, men det er to sider av samme sak. I prinsippet kan man selvsagt si at ALT som monteres i førerens synsfelt vil blokkere en del av det så det blir til syvende og sist et spørsmål om skjønn. Ved bruk av litt sunn fornuft skulle det imidlertid ikke være så vanskelig å finne en montering som bare særdeles kranglevorent politi vilhenge seg opp i.

 

Dette gjelder imidlertid filming av kjøring på offentlig vei. Filming når bilen er parkert og det detekteres bevegelse i nærheten blir noe annerledes. Her kommer også Personvernloven inn i bildet, men hvordan det vil bli tolket i praksis vet jeg ikke. Det jeg imidlertid vet er at hvis jeg setter opp et videokamera som en del av å sikre huset mot innbrudd kan det kameraet ikke ha noe sv naboens tomt i synsfeltet, da må jeg i tilfelle ha naboens samtykke. Jeg kan ikke se noen prinsippiell forskjell på om kameraet er fast montert på husveggen eller om det står i frontruta på bilen som er parkert foran huset.

 

Et bilkamera med såkalt parkeringsmodus KAN man derfor risikere å komme havne pågalside av loven med, avhengig av hvor man parkerer med denne modusen aktivisert.

Lenke til kommentar

Det med eksta avgift på bakhjulsdrift var selvsagt ment på fleip, det er nok bilavgifter som det er i dette landet. Hva som gir best fremkommelighet av forhjulstrekk og bakhjulsdrift er noe som følger direkte av fysikkens lover så det er ikke noe å diskutere i det hele tatt, forutsatt av det er snakk om kjøretøy av omtrent samme type og noenlunde lik vektfordeling.

 

Det samme gjelder piggdekk kontra piggfritt. Her skulle det egentlig være nok å vise til NAF sin siste test av vinterdekk. Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan gå bra å kjøre piggfritt. Kanskje trenger man egentlig piggene bare 1 % av kjøringen i løpet av en vinter, men den akkurat den ene prosenten, eller kanskje bare en brøkdel av den, kan piggene utgjøre forskjellen mellom liv og død.

 

Vel, jeg hadde en to-dørs bil med motoren foran og forhjulstrekk. Nå har jeg en to-dørs bil med motoren bak og bakhjulstrekk... Det er mye annet som påvirker framkommeligheten og bakhjulstrekk er helt uproblematisk å bruke også når det er glatt ute. Minner ellers om at bremsingen er like effektiv uansett hvor drivhjulene sitter.

 

Med din logikk burde rallypigg være påbudt i vinterhalvåret. Det var noe med skjegg, halsen og kniv...

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde en to-dørs bil med motoren foran og forhjulstrekk. Nå har jeg en to-dørs bil med motoren bak og bakhjulstrekk... Det er mye annet som påvirker framkommeligheten og bakhjulstrekk er helt uproblematisk å bruke også når det er glatt ute. Minner ellers om at bremsingen er like effektiv uansett hvor drivhjulene sitter.

 

Med din logikk burde rallypigg være påbudt i vinterhalvåret. Det var noe med skjegg, halsen og kniv...

 

Hva skjegg, halsen og kniv har med dette å gjøre skjønner jeg ikke helt, men det får så være.

 

Hvis en bil har motoren plassert bak forandrer det selvsagt situsjonen nokså dramatisk. Da vil normalt bakhjulsdrift være å foretrekke på glatt føre, i hvert fall når det gjelder fremkommelighet. Hva som gir best stabilitet i svinger er det imidlertid litt verre å si noe kategorisk om. Poenget er at det som gir best fremkommelighet under ellers noenlunde like forhold er å ha fremdriften på det hjulparet som er nærmest tyngdepunktet, dette følger direkte av fysikkens lover. Den normale konfigurasjonen for en personbil er jo å ha motoren foran, og dermed blir forhjulstrekk å foretrekke.

 

Antispin eller ikke påvirker imidlertid selvsagt også resultatet. Essensen i dette er å utnytte at friksjonskoeffisienten kan være forskjellig på høyre og venstre drivhul. Hva resultatet blir hvis man sammenligner forhulstrekk uten antispin og bakhjulsdrift med antispin er derfor ikke uten videre gitt.

 

For øvrig har vi vel nok påbud i dette landet om vi ikke skal innføre påbud om piggdekk også. Man kan sikkert komme både langt og trygt med piggfie vintedekk ved å tilpasse kjørestilen og kanskje la bilen stå de aller verste dagene i løpet av en vinter. Selv sverger jeg imidlertid til piggdekk. Vinteren for to år siden tvang omstendighetene meg til å kjøre piggfritt et par uker. Det gikk jo bra, jeg bulket ikke, men hadde jeg kjørt slik jeg var vant til med piggdekk er jeg slett ikke sikker på om det hadde gått bra.

 

I fjor vinter gjorde jeg for øvrig min egen lille undersøkelse av dette. I regionale og lokale aviser finner man ofte bilder av biler som har kollidert, kjørt utfor, havnet på taket osv. Mange av disse bildene er gode nok til at man når man blåser dem opp kan se hva slags dekk bilene har. Av ca 30 slike bilder hadde SAMTLIGE piggfrie vinterdekk. Dette er selvfølgelig ikke noen vitenskapelig undersøkelse, men den gir en viss pekepinn.

Lenke til kommentar

 

Er så utrolig glad for at det er politi på veien. Og alle oss andre sivile rundt om på veien. Dere må bare sette i gang med å annmelde folkens! Slike idioter har INGENTING på veien å gjøre. Fikk selv en bil i mot i sommer og da kjøpte jeg bilkamera.

Lenke til kommentar

Oppkjøring like etter nyttår! Tips til rimelig kamera jeg kan ha i bilen, som fungerer greit og ikke noe mer? Må selvfølgelig ha muligheten til å legge over på pcen + litt bildekvalitet, da.

Anbefaler BlackVue sitt kamerasystem. Koster rundt $200, men er verdt prisen. Får god kvalitet og god programvare. :)

Lenke til kommentar

Med eller uten frakt+toll? Ikke styggeste prisen det hvertfall, men jo billigere osv. :p

Avhengig av hvem som sender det.. Ble rundt 1400kr totalt med toll+frakt når jeg kjøpte mitt fra Ebay.

 

Går du ned i pris, går du ned i kvalitet. Får heller ikke så god programvare (om noe i det heletatt) på de billige kameraene).

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Har nå fått gjort det slik at kameraet er på strøm heletiden, så tar den opptak når det er bevegelse forran kameraet, om den står i parkerings modus.

Den går over til parkerings modus automatisk etter rundt 10min (tror jeg).

 

Fikk også lagt opp en knapp, sånn at jeg kan skru strømmen av, feks i ferier \ helger, eller når jeg er hjemme.

 

iyfebo.jpg

xocqqt.jpg

Endret av Merko.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noen tall på hvor mye strøm det trekker under standby og opptak?

Ikke så vidt jeg har fått med meg, men den skal trekke ekstremt lite strøm i standby.

 

Du kan kjøpe noe som heter "Powermagic pro", som er mellom batteriet og kameraet, da stopper den strømmen til kameraet om den ser at bilbatteriet har lite strøm. Men skal visst være unødvendig med dette.

 

 

 

 

Endret av Merko.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...