Andzel Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Hvordan er det å bruke filmkamera ut frontruten? Er dette lovlig eller? Pluss kamera bak på bilen? Bare lurer på reglene der, ettersom har tenkt å sette opp kameraer osv ^^,. Noen som har filmet noe krasj osv? Lenke til kommentar
Populært innlegg Runar Skrevet 19. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 19. februar 2012 Jeg hadde et kamera montert på utsiden av bilen (passasjerdøren), og ble stoppet av politiet i Oslo sentrum. De spurte hvorfor jeg filmet, hvorpå jeg svarte at jeg testet kameraet og spurte om det var ulovlig. Det måtte han sjekke ut, og fem minutter senere sa han at det var helt greit og på ingen måte ulovlig. Jeg tviler på at et kamera festet i frontruten på bilen din regnes som overvåking, men det hadde vært interessant å ta kontakt med Datatilsynet for å få et ordentlig svar. 13 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 kan jeg spørre hvorfor du skal ha kamera montert på bilen ? Lenke til kommentar
Populært innlegg Runar Skrevet 19. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 19. februar 2012 kan jeg spørre hvorfor du skal ha kamera montert på bilen ? Her har du et fint eksempel: 36 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Joda, Men hva skjedde egentlig her ? jeg ser at hun/han (vet ikke helt hvor ratte er hen kjennr ikke igjen skiltene ) stopper for så at han med kamera stopper også kjører (blir dyttet?) inn i han/hun ? kommer det en bak og kræsjer i han med kamera ? Lenke til kommentar
Populært innlegg Melkekartong Skrevet 20. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 20. februar 2012 [teskje]De bremser ned, rygger på han med kamera og går ut for å skape et inntrykk (for de rundt) at det er han med kamera som er skyld i ulykken, begynner å kjefte, 2mot1 etc.. Frem til han peker på kameraet. [/teskje] 75 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Joda, Men hva skjedde egentlig her ? jeg ser at hun/han (vet ikke helt hvor ratte er hen kjennr ikke igjen skiltene ) stopper for så at han med kamera stopper også kjører (blir dyttet?) inn i han/hun ? BMW-en (bilen med kvinnen som sjåfør) stopper og rygger inn i bilen med kamera. Hadde ikke kameraet vært der, hadde det vært enkelt for sjåføren av BMW-en å skylde på sjåføren av bilen bak. Som du kanskje vet får du automatisk skylden hvis du kjører inn i noen bakfra. I tillegg ser du hvor sint kvinnen blir, helt til sjåføren av bilen bak peker på kameraet. 8 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Joda, Men hva skjedde egentlig her ? jeg ser at hun/han (vet ikke helt hvor ratte er hen kjennr ikke igjen skiltene ) stopper for så at han med kamera stopper også kjører (blir dyttet?) inn i han/hun ? BMW-en (bilen med kvinnen som sjåfør) stopper og rygger inn i bilen med kamera. Hadde ikke kameraet vært der, hadde det vært enkelt for sjåføren av BMW-en å skylde på sjåføren av bilen bak. Som du kanskje vet får du automatisk skylden hvis du kjører inn i noen bakfra. I tillegg ser du hvor sint kvinnen blir, helt til sjåføren av bilen bak peker på kameraet. tenkte ikke på at de rygga la ikke merke til det, ser jo det nå Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Er bare greit å vite . Da blir det vel montert to kameraer da! Ligner enda mer sivil purk bil da XD Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Slike kameraer er stilige, og kan også bli vanvittig billige på nettauksjon: Her er et eksempel, selv om akkuratt denne auksjonen er over: http://www.qxl.no/pris/bil-mc-baat/deler-tilbehoer/biltilbehoer/rekvisita/hd-720p-bil-kamera-dvr-dashboard-recorder-ir/v/an669625944/ (Jeg kan ikke garantere at dette er kvalitet som virker i nødens stund.) Takker så mye for påminnelsen. Kanskje jeg også skal ha sånn. Endret 20. februar 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Er selv meget interessert i å ha kamera i bilen som filmer mens jeg kjører, og sletter etterhvert. (Tar vel kun backup om det er noe interessant som skjer). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det er ikkje ulovlig å filme eller fotografere med mindre det er spesielt forbud mot det. Det som kan være ulovlig er å montere eit slikt kamera og la det stå og gå medan bilen er parkert sidan det då kan argumenterast med at det er ulovlig kameraovervåkning. Kameraet må sjølvsagt heller ikkje monterast ein plass der det er til hinder for føraren sitt synsfelt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Roadhawk er et kamera som er laget for formålet, og har en "panikk"-knapp som automatisk lagrer 30 sekunder før du trykket på knappen, og 30 sekund etter. I tillegg så gjør den det samme ved kraftig oppbremsing. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Har selv kjøpt Roadhawk, men ikke montert det enda. Kameraet må ha strøm fra sigarettuttaket, så den største utfordringen er å legge opp kablene på en pen måte. Kan jo ikke ha kabelen hengende ned. Jeg kan ikke se at et slikt kamera er på kant med loven, det er jo lov å filme i det offentlige rom. Dog kan politiet reagere hvis man har montert kameraet slik at det reduserer sikten. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Så helst for meg en rimeligere løsning, men blir ikke noe på denne siden av året ihvertfall. Helt utrolig hvor mye drittkjøring man kunne fanget på cam. Lenke til kommentar
stue Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg synes de roadhawk-kamerane har litt dårlig oppløsning. Får jo sånne kameraer på dealextreme og ebay med full hd, til billigere pris. De fleste nye modeller har gpa og g-sensor som automatisk hindrer overskriving av video ved ytre sjokk. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Man får ofte det man betaler for. Roadhawk er ihvertfall en stor aktør i dette markedet og videoene ser ut til å ha tilfredstillende kvalitet. Ihvertfall bra nok til å analysere hendelseforløpet i trafikksituasjoner. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Det er naturligvis tøft å kunne laste opp film av trafikksituasjoner til YouTube i 1080p, men det er eg lite villig til å betale ekstra for. Det viktigste er at du ser bilens plassering på veien, andre trafikanter og en grov oversikt over hendelsesforløpet. 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg tipper at om 10 år er disse videokameraene innebygget som standard i alle nye biler. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mannen med ljåen Skrevet 21. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Om 10 år er "sort boks" med GPS og kamera PÅBUDT, med direkte kobling mot politi og skattemyndigheter. Og det blir forbudt å deaktivere utstyret i biler som er levert med det, på samme måte som det er forbudt å deaktivere den sorte boksen i lastebiler. Endret 21. februar 2012 av Mannen med ljåen 12 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg