Gå til innhold

På tide med en evaluering av bildekritikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil eg ha skryt for eit bilete, så viser eg det til mor mi!

Vil eg ha moglegheit for videre utvikling, så er eg ute etter kritikk. Både kva som er gjort rett, og kva som er gjort gale.

Om nokon skriver "stygt" eller "fint", så er begge kommentarane like verdiløse for mi videre utvikling som fotograf. Det er faktisk lærerikt å sjå kommentarer som andre har fått på bileta sine også, så at brukera sletta bileta sine pga "sårande" kommentara, det er rett og slett tull!

Eit anna aspekt om at det har vore lite aktivitet her i vinter, kanskje det har noko med at fokuset stortsett er på utstyr, og ikkje på fotografering i artikklane? Eg er isofall ikkje innom akam.no like ofte som eg var før.

Lenke til kommentar

Eit anna aspekt om at det har vore lite aktivitet her i vinter, kanskje det har noko med at fokuset stortsett er på utstyr, og ikkje på fotografering i artikklane? Eg er isofall ikkje innom akam.no like ofte som eg var før.

Folk er nok veldig så opptatt av utstyr, ikke så vanskelig å forstå det akkurat....! :yes:

Men hvorvidt vi alle faktisk bruker utstyret, for ikke å si all den viten en har om dette og hint, ja se det er en annen skål!!!! Egentlig trenger en vel faktisk kun et kamera og et objektiv for å ta bilder, men du verden så kjekt og praktisk det er med flere av begge.....!:dribble:

Har sett innom her http://www.akam.no/guider/ av og til, mange nyttige artikler tilbake i tid, og faktisk den ferskeste for bare noen dager siden.

Håper tilveksten av ditto artikler tar seg opp utover..... :yes::thumbup:

Lenke til kommentar

Folk er nok veldig så opptatt av utstyr, ikke så vanskelig å forstå det akkurat....! :yes:

Men hvorvidt vi alle faktisk bruker utstyret, for ikke å si all den viten en har om dette og hint, ja se det er en annen skål!!!!

Vel, det er flere måter og være en fotonærd på, noen liker det teoretiske, andre liker og bytte brukt ofte, andre igjen skal ha det nyeste hele tiden, mange som bare liker og prate om foto/utstyr, enkelte har en litt adekvat forhold til fotografering, somme har det som jobb/forretning, også er det faktisk noen som liker og bruke utstyret veldig mye :)

Heldigvis har vi plass til alle her på akam, det er det som gir akam den unike sammensettingen som alle her liker.

Lenke til kommentar

Men det jeg savner er i hovedsak at vedkommende som ber om kritikk/kommentarer selv forteller litt om hva han/hun tenker/mener om sitt bilde. Hva man er fornøyd med eller hva man ikke er fornøyd med og hvorfor. Dermed legges det premisser/føringer for andre som kan komme med sine synspunkter som så hensyntar bildetagers kreativitet. Dvs at man kanskje bedre forstår hvordan han/hun tenker før man selv bearbeider inntrykket via ens egen kreativitet.

Har mange ganger oppleved å komme med en "forsiktig" negativ kommentar på bilde lagt ut under nivå kritikk, men helt uten følgeinfo. Kommentaren fra utlegger har da vært at "jeg har med hensikt gjort det slik for å få fram .......", og "ville ikke ha det annerledes", eller noe i den dur.....

Det er da at en får en følelse av at slike personer egentlig ikke ønsker kritikk, men kun annerkjennelse......, og jeg sitter igjen med følelsen av å ha kastet bort tiden min på en "narsisisst" eller "navlebeskuer"! (Satt litt på spissen, men det er iallefall noe i nærheten av en følelse en sitter igjen med)! :hmm:

Hmm...narsisisst og navlebeskuer søker annerkjennelse - Er man virkelig det om man som fotograf er seg bevisst de valgene man har gjort?

Er enig i at man jo godt kunne fortalt litt om egne valg, men synes ikke at man må levere en full analyse sammen med bildet.

Du sier i eksempelet at du sitter igjen med følelse av å ha kastet bort tiden din, men burde du heller ikke være glad for å få innsikt i hvordan fotografen har tenkt?

Bare så det er sagt, følelsen av å ha kastet bort tiden min på kommentarer og kritikker kjenner jeg veldig godt igjen :D

Lenke til kommentar

Men det jeg savner er i hovedsak at vedkommende som ber om kritikk/kommentarer selv forteller litt om hva han/hun tenker/mener om sitt bilde. Hva man er fornøyd med eller hva man ikke er fornøyd med og hvorfor. Dermed legges det premisser/føringer for andre som kan komme med sine synspunkter som så hensyntar bildetagers kreativitet. Dvs at man kanskje bedre forstår hvordan han/hun tenker før man selv bearbeider inntrykket via ens egen kreativitet.

Har mange ganger oppleved å komme med en "forsiktig" negativ kommentar på bilde lagt ut under nivå kritikk, men helt uten følgeinfo. Kommentaren fra utlegger har da vært at "jeg har med hensikt gjort det slik for å få fram .......", og "ville ikke ha det annerledes", eller noe i den dur.....

Det er da at en får en følelse av at slike personer egentlig ikke ønsker kritikk, men kun annerkjennelse......, og jeg sitter igjen med følelsen av å ha kastet bort tiden min på en "narsisisst" eller "navlebeskuer"! (Satt litt på spissen, men det er iallefall noe i nærheten av en følelse en sitter igjen med)! :hmm:

Hmm...narsisisst og navlebeskuer søker annerkjennelse - Er man virkelig det om man som fotograf er seg bevisst de valgene man har gjort?

Er enig i at man jo godt kunne fortalt litt om egne valg, men synes ikke at man må levere en full analyse sammen med bildet.

Du sier i eksempelet at du sitter igjen med følelse av å ha kastet bort tiden din, men burde du heller ikke være glad for å få innsikt i hvordan fotografen har tenkt?

Bare så det er sagt, følelsen av å ha kastet bort tiden min på kommentarer og kritikker kjenner jeg veldig godt igjen :D

Som nevnt var dette mht. narsisisst og navlebeskuer satt på spissen, og har egentlig ikke noe med at man som fotograf er seg bevisst de valgene man har gjort! :cool:

Har man derimot faktisk gjort et valg, så skulle det koste fint lite å gi en aldri så liten pekepinn på dette i litt følgeinfo til et bilde...... Vil vel fortsatt mene at en får mer interessante og treffende kommentarer og kanskje slipper å bruke så mye tid/krefter på å forsvare seg dersom en iallefall legger litt info ved bildet. Skjønner ikke poenget med å legge ut bildet under nivå "Kritikk" ellers..... Må så absolutt ikke levere en full analyse sammen med utlegging av bildet... Tror ikke det er så mange som mener akkurat det da... :hmm:

Heldigvis er det ikke så altfor mange ganger at det oppleves som om en har kastet bort tiden på å kommentere, men det er altså et faktum at det skjer!!! Når det skjer flere ganger på bilder fra samme person, ja da gir en vel bare opp denne personen og sier "ha det no"! :thumbdown:

Er jo nok av andre som det er "fruktbart" å kommentere på! :dribble:

Lenke til kommentar

Det er jo ingenting i veien å si neo slikt "Her ønsker jeg å presentere et bilde uten å gi noen føringer - hva er inntrykket dere får av det?"

Noen ganger er det jo greit å ikke påvirke betrakteren med en tittel eller følgetekst; men da bør man i så fall si det. Ettersom tittel er påbudt, kan man bruke "Uten tittel" ;)

Lenke til kommentar

Det er jo ingenting i veien å si neo slikt "Her ønsker jeg å presentere et bilde uten å gi noen føringer - hva er inntrykket dere får av det?"

Noen ganger er det jo greit å ikke påvirke betrakteren med en tittel eller følgetekst; men da bør man i så fall si det. Ettersom tittel er påbudt, kan man bruke "Uten tittel" ;)

Nettopp - noe slikt vil f.eks. trigge den som kommenterer på en positiv måte! Da vil jeg også tro at en signaliserer ut til oss som skal kommentere at en er "åpen" for "alt"! (Og en vil skjønne at her er det iallefall ikke bortkastet å kommentere)!!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det blir noe rotete å qoute alle jeg skulle ønske å kommentere, så jeg tar min kommentar mer "punkt for punkt".

(det er også mulig at jeg motsier egne tidligere kommentarer!)

Ett eller flere gallerier:

Det bør være ett klart skille mellom de som kun ønsker å vise frem og de som ønsker tilbakemelding. Personlig så ville jeg ikke ha noe i mot at en ren "kosekategori" var helt uten mulighet for tilbakemelding

Karakterer, terningkast o.l.

Personlig så er jeg motstander av terningkast, men kan akseptere pluss/minus og tommel opp/ned. Personlig så ville jeg gjerne at slike bedømminger helst måtte følges av en skriftelig kommentar.

Regler

JA, men så få som mulig og enkle å forstå

"Karantene" for å slette bilder

Skal det være en periode fra bildet et lagt inn til det skal kunne slettes. I en kritikk-kategori, så synes jeg det. Det er ikke for å være "stygg" med bildeeier, men kritikk i en kritikktråd kan være konstruktiv for flere enn bare den som har tatt bildet, og det å fjerne ett bilde bare p.g.a. at en ikke liker tilbakemeldingene er en uting. Så lenge bildeeier vet at det finnes en periode der han ikke kan fjerne bildet når dette lastes opp, så bør ikke dette vøære et problem. Har bildeeier en grunn til å ønske å slette bildet før "karantenen" er over, så har vi noen flinke moderatorer som kan hjelpe hvis grunnen er god nok.

Stygt, fint, oppbyggende, nedbrytende.

Så lenge en kommentar er konkret, konstuktiv og skrevet med "folkeskikk", så ser jeg ingen problemer med at kritikken ikke nødvendigvis er av den art som "fotografen" forventet.

For noen så vil slik (korrekt) kritikk være til hjelp, for andre så vil den ikke være det. Men hvis man legger et bilde i kritikk-kategorien så regner jeg med at det er en grunn til det.

Krav til "bildeeier".

Når det gjelder krav til bildeeier, så er jeg forsåvidt ening i at denne bør skrive noen ord om hvorfor bildet blir lagt ut for kritikk. En viss grad av selvinnsikt kan bare være av det positive.

Fasit

Nei det finnes ingen fasit om hva som er et godt eller dårlig fotografi, den som påstår noe annet lurer seg selv. Alt er subjektivt. to personer kan få totalt motsatt inntrykk av det samme bildet.

Fasitkritikere

Dessverre så finnes det slike personer. Det er gjerne personer som er mer opptatt av fotobøker og nettartikler enn av selv å ta bilder. Det finnes visse personer som ikke klarer å forstå at den som tar (legger ut) et bilde faktisk har vurdert det å gå utenfor "konvensjonene" innen fotografi

Anonymitet v fullt navn

Jeg må dessverre innrømme at jeg liker anonymiteten. Slik Akamforumet er bygget opp så vil overtredelser kunne "straffes" så jeg vil gjerne beholde anonymiteten

Skolering?

Den eneste skoleringen som trenges er å påpeke forumets/galleriets regler (som vel tross alt er bygget opp på folkeskikk og respekt)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ett eller flere gallerier:

Det bør være ett klart skille mellom de som kun ønsker å vise frem og de som ønsker tilbakemelding. Personlig så ville jeg ikke ha noe i mot at en ren "kosekategori" var helt uten mulighet for tilbakemelding

Karakterer, terningkast o.l.

Personlig så er jeg motstander av terningkast, men kan akseptere pluss/minus og tommel opp/ned. Personlig så ville jeg gjerne at slike bedømminger helst måtte følges av en skriftelig kommentar.

Enig med deg i så godt som alt i posten din, men vil kommentere et par ting;

Gallerier:

Enig at det bør iallefall være to muligheter, men ser helst at skal kunne gå an å kommentere også i "kosekategorien" eller visning om du vil. Det "er" jo uansett en frivillig sak å kommentere.....

Karakterer, terningkast o.l.:

Ser fremdeleles ingen problemer med å ha terningkast/karakterer.

Kan dog godt "akseptere" bruk av tommel men da MÅ det være mulighet for både opp og ned. Slik enkelte har foreslått med kun tommel opp som mulighet, føler iallefall jeg at det er bortimot null verdt hvis det ikke ledsages av en kommentar på hvorfor dette gis. Egentlig så sier en tommel iallefall like lite/mye som en karakter om den står helt alene... D.s. om en skulle lande på kun mulighet for å sette +/- uten følgekommentar! Tommel ned alene vil f.eks. like godt kunne "misbrukes" som det som mange oppfatter som "misbruk" av lav karakter!!

At noen finner disse karakterene meningsløse pga. at karaktergivingen spriker slik, kan en vel på mange måter forstå... Men de gir iallfall uttrykk for en slags "gjennomsnittlig" vurdering (også uavhengig av at enkelte kanskje driver en slags karaktersetting motivert av utenforstående årsaker!) Det går da an å gi uttrykk for en mer diffrensiert mening enn med kun rene tomler eller +/-!

Og så går det jo glatt an å totalt overse karakterene, eller velge de helt bort for den saks skyld!!!

Føler vel at uansett hva du eller jeg måtte mene om denne saken, så har vel de som, til syvende og sist bestemmer, allerede bestemt seg....(men sliter vel kanskje litt med hvordan dette skal settes ut i livet rent praktisk)...... :hmm:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Terje og jeg hadde i dag en lang samtale på telefonen om hva vi ville gjøre med bildekritikken, og det ser ut til at vi stort sett er på nett når det gjelder dette.

Noen av endringene er det mer teknisk krevende enn andre å gjennomføre, og noen endringer vil ta bort ting som ikke bør tas bort før alternativer er klare, så derfor vil endringene bli gradvis innført over tid. Hvor lang tid er det vanskelig å si, siden Terje straks skal på ferie, det er uante tekniske problemer som må løses først, og både Terje og undertegnede også har (mange) andre arbeidsoppgaver i tillegg. Vi brenner imidlertid begge to for bildekritikken, og vil holde et godt grep om prosessen under veis.

Jeg kan ikke gå i detalj om hva som skal gjøres, men jeg har skrevet litt om noe av det før her på forumet. Det overordnede målet er å få endret design og teknisk løsning slik at bilder og kommentarer stilles i førersetet. Akams forside skal også redesignes snart, og da vil jeg forsøke å få plass til to eller tre feeds fra bildekritikken der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter et par uker på ferie dristet jeg meg ikke til å starte å lese hele tråden. Noen som tør forsøke seg på en kjapp oppsummering?

En veeeeldig lang time-out kan vel også være dekkende! Det er vel snart på tide at det kommer noe ut av et eller annet, eller noen ut fra en eller annen tenkeboks.... ! :hmm:

Lenke til kommentar

Siden vi deler tekniske ressurser (les: Drift) med resten av Tek-sidene, vil det ta litt tid før de tekniske tingene kan gjennomføres. vi kan heller ikke uten videre ta bort noe ved bildekritikken før en evt erstatning er klar.

I grove trekk, her er hva Terje og jeg har snakket om:

- En mer levende forside med større thumbnails og mindre annet. Bildeoversikten blir ny forside for bildekritikken, og det meste annet av informasjon kan finnes ved å gå videre derfra. Bildet skal være i fokus. Mindre mellomrom mellom thumbnails, og mørkere bakgrunnsfarge, bl.a.

- Mer fokus på bildet på bildesiden. Et minimum av informasjon foruten bildet i first view, mens ting som exif, tittel, beskrivelse etc er tilgjengelig dersom brukeren ønsker det. Kommentarfelt etc kan bli flyttet, for å stimulere til økt aktivitet.

- Bort med karakterer på bildene. Kan fremdeles brukes i konkurranser etc, men vi ønsker å stimulere til veloverveide kommentarer på bildene, heller enn kjappe og intetsigende karakterer. Mulig vi vil se på en form for karaktersystem på kommentarer, for å gjøre det enklere for leseren å filtrere hvilke kommentarer som er nyttige.

- Evalueringsnivå fjernes. Kritikk er kritikk, og rene skrytebilder hører hjemme en annen plass, nemlig i en egen portfolio-del hvor brukeren selv kan vise frem sine beste bilder. Bilder skal kunne være begge steder, men kun kommenteres i bildekritikken. Hele portfolioen vil få eget kommentarfelt.

- Tvungen beskrivelse av bilder man laster opp fjernes også. I mange tilfeller er det ønskelig at bildet for tale for seg, uten skrevne føringer fra brukeren.

- Mulighet til å laste opp bildeserier som kommenteres som en helhet i bildekritikken, og ikke hvert enkelt bilde. Strenge krav til hva som utgjør en bildeserie (dvs visuell eller tematiskn sammenheng mellom enkeltbildene, maks 1 serie per uke, maks 20 bilder per serie, etc)

-

Enklere oversikt over aktivitet i bildekritikken. "Mine innlegg" fungerer for dårlig til dette, og det skal være mulig å finne nye kommentarer på bilder man selv har lagt ut eller kommentert.

- Regelverk. Norsk lov, samme retningslinjer som gjelder i Diskusjon.no, pluss et eget sett retningslinjer som komplementerer og/eller justerer sistnevnte.

Redaksjonell drahjelp i form av artikler om hvordan gi bildekritikk, hvordan ta bildekritikk, trekke frem brukeres portfolioer, gjestekommentatorer, dagens bilde på forsiden, og en rekke andre muligheter.

Endret av Aetius
html-feil.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høres bra ut dette, kunne dere også fått på plass en form for låsing av bildene så bildetrådene ikke mister sin kontekst når trådstarter stenger/sletter tråden/bilde hvis de ikke liker kritikken de får.

Eller så vil det kanskje gå seg til etterhvert siden de brukerne som ikke forstår konteksten ved en bildekritikktråd sannsynligvis ikke vil legge ut så veldig mange flere bilder i BK men heller bruke en annen form for bildevisning.

Kanskje vi kunne integrere nåværende "midlertidige" månedsbildetråd med BK så alle som vil kan vise bildet sitt i de månedlige bildetrådene ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

- Bort med karakterer på bildene. Kan fremdeles brukes i konkurranser etc, men vi ønsker å stimulere til veloverveide kommentarer på bildene, heller enn kjappe og intetsigende karakterer. Mulig vi vil se på en form for karaktersystem på kommentarer, for å gjøre det enklere for leseren å filtrere hvilke kommentarer som er nyttige.

Kjekt å få et innblikk i at det skjer noe i "bakgrunnen"! :thumbup:

Skjønner ikke helt hva som er så intetsigende med karakterer jeg da. Men hvis det å fjerne karakterer, i seg selv, skulle hjelpe på å få veloverveide kommentarer på bildene, så er det vel muligens en god ting allikevel. Men jeg tviler nå sterkt på at så vil skje...!

Har vært med siden starten her inne og brukt karakterene flittig - har også kommentert etter beste evne(når tiden strekker til). Er også av de som liker å lese statistikker, og har hele tiden fulgt med i det statistikkgrunnlaget som dere legger ut på infosiden. Har dere forresten foretatt noen analyser ved hjelp av dette grunnlaget???

Finner det smått utrolig, og ganske arrogant, at en nå glatt avfeier brukernes karaktergiving som intetsigende! Antallet karakterer (vurderinger) som gis ligger på et ikke ubetydelig nivå, og jeg antar at langt de fleste av oss er edruelige i bruken av karakterer..... , noe vel også fordelingen av karakterene klart skulle tilsi! På en måte så signaliserer dere at vi som faktisk bruker en del tid på vurdering av bilder her inne (i tillegg til også å kommentere i større eller mindre grad), har kaster bort tiden, og at det ikke gir noen verdi....!

Hvorfor ikke snu på det hele og se på karakterer som et nyttig suplement til å kommentere? Mener at begge disse elementer godt kan leve side om side i en framtidig og mer ensrettet bildekritikk!

Også mulig å f.eks. bestemme at for å gi karakter så MÅ en også ha gitt en kommentar, men at en også kan velge å gi kun kommentar UTEN å måtte gi karakter.

Hvorfor ikke ta et lite steg til å begynne med og f.eks. kun fjerne evalueringsnivåene og ha en dedikert bildekritikk med rom for alle og ikke bare de "beste"?

Noen vil vel også hevde at kommentarene som gis også ofte er intetsigende pga. av at det i en del kun skrives flott/fint/bra/godt/lekkert osv..... ! Er ikke enig i dette! Vil mye heller ha, det være seg en karakter og/eller en kommentar med bra/fint/flott eller dårlig/ikke så bra, istedenfor ingen respons i det hele tatt!

Frykter vel nå at denne bildekritikken tar steget inn i en verden hvor den gjengse fotoamatør ikke kommer til å trives! :(

Men greit nok det, det er deres avgjørelse, og jeg slenger nok med uansett hva det blir til!

Så får framtiden vise om dette har livets rett eller ikke!

Skal iallefall prøve å gjøre det beste ut av det! :hmm:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva som er så intetsigende med karakterer jeg da. Men hvis det å fjerne karakterer i, seg selv, skulle hjelpe på å få veloverveide kommentarer på bildene, så er det vel muligens en god ting allikevel. Men jeg tviler nå sterkt på at så vil skje...!

Jeg ville heller hatt en "liker/+" knapp så de som ikke vil gi kommentarer kan gi fotografen en påskjønnelse allikevel.

Frykter vel nå at denne bildekritikken tar steget inn i en verden hvor den gjengse fotoamatør ikke kommer til å trives! :(

Det er dette som er saken, skal vi ha en funksjonell bildekritikk eller en bildevisning ?

Jeg og flere mener det er rom for begge, og jeg vil også ha en tipskategori hvor nybegynnere kan legge inn bilder for opplæring/forbedring, hvis ikke så blir jeg en av de som vil reagere skarp på de brukerne som gir en flåsete kritikk på bilder som ikke oppnår demmes bildenivå.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...