Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bekymret for lillesøster.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Som emnetittlen sier, har jeg vært bekymret for lillesøsteren min i er par måneder nå. Jeg vil si at hun har en ganske stor forekomst av tvangstanker. Hun tenker på absolutt alt mulig rart og er da, som oftest, nødt til å si det til oss i familien. Dette er selvfølgelig slitsomt for oss andre, men nå har det blitt "normalt".

 

Hun vasker seg veldig lenge og ofte og har generelt mye bekymringer. Noe jeg også har lagt veldig merke til er at hun er livredd Anders Behring Breivik. Hver gang han dukker opp på TV-skjermen snur hun hodet vekk og lukker ørene. Kan hun ha blitt påvirket av dette? Er dette en slags sykdom som blir med henne videre i livet?

 

Kan hende jeg overreagerer litt, men jeg tenker hun må ha det veldig slitsomt av å leve slikt. Jeg vet dere sikkert lurer på hvorfor jeg poster dette på et IT-forum, men jeg er den eneste i familien som tenker hun burde oppsøke hjelp og jeg kan derfor ikke gjøre noe annet.

 

Takk for alt av innspill. Bekymret storebror.

 

Postet av anonym: af051af123394325bbbea90b0d77f3b0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som emnetittlen sier, har jeg vært bekymret for lillesøsteren min i er par måneder nå. Jeg vil si at hun har en ganske stor forekomst av tvangstanker. Hun tenker på absolutt alt mulig rart og er da, som oftest, nødt til å si det til oss i familien. Dette er selvfølgelig slitsomt for oss andre, men nå har det blitt "normalt".

 

Hun vasker seg veldig lenge og ofte og har generelt mye bekymringer. Noe jeg også har lagt veldig merke til er at hun er livredd Anders Behring Breivik. Hver gang han dukker opp på TV-skjermen snur hun hodet vekk og lukker ørene. Kan hun ha blitt påvirket av dette? Er dette en slags sykdom som blir med henne videre i livet?

 

Kan hende jeg overreagerer litt, men jeg tenker hun må ha det veldig slitsomt av å leve slikt. Jeg vet dere sikkert lurer på hvorfor jeg poster dette på et IT-forum, men jeg er den eneste i familien som tenker hun burde oppsøke hjelp og jeg kan derfor ikke gjøre noe annet.

 

Takk for alt av innspill. Bekymret storebror.

 

Postet av anonym: af051af123394325bbbea90b0d77f3b0

IT-forum?? er mer andre ting enn IT som blir diskutert rundtum her inne, uanset...

 

Tvangstanker er i seg selv en alvorlig psykisk lidelse, ofte vasking er et tegn på stress og/eller OCD.

 

Dette med ABB, er ikke nødvendigvis noe negativt, mtp at bare en håndfull av befolkningen ikke er direkte eller indirekte pårørende, hvis hun kjenner noen som var der eller noen hun kjenner mista eller kjenner noen som var der kan den gjenfortalte opplevelsen gi et sterkt inntrykk. Sett i sammenheng med dette andre kan det være mye, psykologi er ingen eksakt vitenskap og jeg er bare erfaren som tidligere pasient og pårørende i psykiatrien, så jeg er ingen ekspert.

 

Men tegnene til en sinnslidelse er der, om den er alvorlig eller ikke er vanskelig å bedømme utenifra, spesielt på en person i puberteten for da er irrasjonelle ting å forvente, men jeg vet fra det jeg har lest at en brå forandring av en ung persons personlighet kan tyde på traumer, (voldtekt, sexuelt misbruk, vold), vaskingen kan komme av en skamfølelse eller en følelse av skittenhet, (ikke uvanlig hos overgrepsoffer slik jeg forstår det). En "tvangstanke" er noe vanskelig uten konkrete eksempler å lese noe utifra for hva du mener kommer ikke klart frem, mener du vrangforestilllinger? Uansett ville slike symptomer i min søster, (som er 13), resultert i at jeg hadde satt meg ned med henne frem til hun sa hva som er galt eller hva hun trenger av meg. For din del bør du prøve å snakke med henne, men ikke be om spesifikke ting, "er du blitt voldtatt" er ikke spørsmålet å stille, men "hva plager deg for tiden" er mer rette lenden å gå.

 

og for alt som er godt sin skyld, sørg for at BUP eller i det minste sosiallærer blir involvert. Er det en traume, eller en annen sinnslidelse MÅ det taes tidlig for å forhindre langvarige/kroniske psykiske problemer.

 

Jeg kan være helt på vilspor med alt dette og egentlig er din søster bare midt i en hormonstorm som påvirker psyken hennes, men bedre å bli hatet for å bry seg for mye enn å hate seg selv for ikke å ha gjort noe.

 

-frank

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Slik jeg ser det er det vanskelig for henne og prate om det. Har spurt henne en gang for en stund siden (hvor det da ikke var like alvorlig og irriterende for oss andre) og det om ingenting ut av henne.

 

Det merkeligste av alt, var at jeg hadde det likt som ung bare ikke like alvorlig. Jeg mente, i følge min mor, at jeg hadde noen som fortalte meg til tider hva jeg skulle gjøre. Det var som et lotteri hvor jeg tjente poeng på å gjøre ting som han sa. Ja det høres kanskje ganske absurd ut, men likevel frykter jeg at mine foreldre tar saken mindre alvorlig ettersom jeg hadde det "likt" og har det helt fint nå.

 

Postet av anonym: af051af123394325bbbea90b0d77f3b0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...