Gå til innhold

Hvordan ville du fått 100.000kr til å bli mere?


JFM

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og min far diskuterte hva vi ville gjort dersom vi fikk 100.000kr hver og skulle fått pengene til å vokse.

Vi snakket om fond og aksjer. Vi hadde tilogme flaxlodd oppe som et alternativ. Det mest fornuftige for oss ville kanskje være å startet eget firma (vi er begge to snekkere). Men da ville jo pengene på en måte blitt tjent inn på firmaet, og ikke direkte i egen lomme.

 

Personlig så tror jeg det ville vært ønsketenkning å gjort noe sånt. Men morsomt evne å diskutere i bilen, en søndag som denne.

 

Har du noen morsomme meninger om hvordan du ville fått 100.000kr til å vekse.

Ps: Det er ikke lov å svare at man ville betalt ned et lån, kjøpt ny bil osv :-P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betale ned lån er selvsagt en av de beste investeringene - dog avhengig av hva slags lån.

 

Selv ville jeg, ettersom jeg ikke har annet lån enn studielån som for tiden er rentefritt, hatt pengene på høyrentekonto. Er du under 33 år kan du også sette pengene inn på BSU og få 20% av innskuddet trukket fra skatten, opptil 20 000 per år i innskudd.

 

Fond og aksjer ville jeg forsåvidt hold meg unna. Ikke har jeg særlig peiling, og fond har vel ikke gitt spesielt god avkastning de siste årene.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Indeksfond og cash i en eller annen kombinasjon, avhengig av risikopreferanser og tidshorisont. Har du vilje til å ta risiko og eviglang horisont kan en liten belåning lønne seg, skal du kjøpe noe rart neste år setter du alt på konto – mellomting tilsier en eller annen balanse mellom høyrentekonto og indeksfond.

Lenke til kommentar

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg har tjent opp noen hundretusener gjennom tre år i en god jobb, mens jeg har bodd hjemme.

 

Som tyveåring har jeg god tid på meg, og har valgt en tresplitt på sparingen min:

 

Jeg er kunde hos Postbanken (DNB), og nyter derfor godt av BSU 2.0 programmet deres. Jeg setter derfor fast inn 20 000 i året på vanlig BSU for skattefradrag og god rente, og 30 000 (maksbeløp) på BSU 2.0, som gir meg samme gode rente men uten skattefradraget.

 

Siden jeg har god tid på meg har jeg investert +/- 50 000 i Skagen Kon-Tiki, som er et høyrisikofond som investerer i nye vekstmarkeder som det så fint heter. Dette er penger jeg ser for meg å ha stående lenge, iom at det er et høyrisikofond.

 

Etter å ha makset BSU 1.0 og 2.0, og satt inn det jeg føler er "nok" i Skagen så går resten inn i Yabank som tilbyr en helt vanlig høyrentekonto, med en av markedets beste renter. 3.7% i årlig avkastning var det sist gang jeg sjekket.

 

BSU-kontoene gir skamgod rente, uten å ta risiko, og er derfor førsteprioritet. Så har jeg altså noen store høvdinger hos Skagen, iom at jeg liker tanken på ekspontiniell (teoretisk sett) avkastning. Jeg er forsiktig med hvor mye penger jeg putter inn her, siden jeg leker litt med tanken på å kjøpe bolig, og nødig vil havne i en situasjon der jeg blir nødt til å ta ut penger fra fondet med tap. Yabank gir meg god rente, og er det eneste sparealternativet uten "strings attached".

 

Hadde jeg vært i situasjonen du beskriver, med 100 000 på bok uten noen fremtidsplaner om bolig, eller gjeld, hadde jeg puttet alt inn i Skagen Kon-Tiki, da dette er den sparemåten som i utgangspunktet skal gi best avkastning så lenge man tar tiden til hjelp.

 

:)

Lenke til kommentar

Ja, du får bedre renter enn vanlig innskuddkonto, og bedre rente enn de aller fleste høyrentekontoer.

Jeg har 1,35% rente på innskuddskonto, 3,3% rente på høyrentekonto over 100 000 kr og 4,15% på BSU (alt i Skandiabanken).

 

edit: Med det sagt, er du smart setter du ikke inn penger på BSU om du ikke skatter. BSU har en maksgrense på 150 000 i innskudd, så jeg ville heller satt pengene på høyrentekonto til litt lavere rente enn å fylle opp BSU mens du ikke får skattefordelene.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt, men det er ihvertfall slik det fungerer:

 

Jeg setter inn opp til 20k. Får rentesats på hele beløpet jeg setter inn, i tillegg til at jeg får tilbake 20% av dette beløpet på skatten.

 

Setter jeg da inn 20k har jeg (eks) 4.5% rente på hele beløpet, i tillegg til at jeg da får tilbake 4k på skatten.

 

Dette gjelder dog kun vanlig BSU-konto, BSU 2.0 fra DNB tilbyr ikke noe skattefradrag siden dette er et initiativ fra banken, og ikke staten.

Lenke til kommentar

Renten på BSU-konto er god, men du binder pengene opp i boligkjøp – kjipt om man skulle finne på reise eller drikke opp kronene. Mange ville mene at det er fornuftig å binde seg til å ikke gjøre slikt, jeg er uenig.

 

Det er en side av saken, og den forstår jeg. Derfor jeg også har penger andre steder enn i BSU. Samtidig får man så gode vilkår på BSU at denne ordningen er vanskelig å overse.

 

I tillegg så ser jeg på det som en lur forsikring mot meg selv, siden jeg også er glad i å drikke opp penger :)

Lenke til kommentar

Renten på BSU-konto er god, men du binder pengene opp i boligkjøp – kjipt om man skulle finne på reise eller drikke opp kronene. Mange ville mene at det er fornuftig å binde seg til å ikke gjøre slikt, jeg er uenig.

Du binder forøvrig kun innskudd som ikke er satt inn inneværende kalenderår, samt alle renteinntekter. Om du setter inn 20 000 kr 1. januar kan du ta dem ut igjen 31. desember samme år uten å bryte BSU-avtalen. BSU-penger kan brukes til å nedbetale boliglån såvel som kjøp av bolig, men ikke til å betale husleie.

Lenke til kommentar

I tillegg så ser jeg på det som en lur forsikring mot meg selv, siden jeg også er glad i å drikke opp penger :)

Klabert. Dette blir en avveining; har man intensjoner om å etablere seg er det galskap å ikke benytte seg av de mange subsidieordningene som finnes for vordende og eksisterende boligeiere.

 

For min egen del har jeg ikke tenkt å la noe boliglån, kvinnfolk eller arbeidsgiver få has på meg med det første, men ser at mine prioriteringer er ganske sære. Det viktige er å skape en situasjon der det er samsvar mellom ønsker og valg.

Endret av Euklid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

BSU er smart som førstevalg for dere som er unge. Jeg har spart i endel år stort sett i fond og sitter nå med en god slump i verdi.

 

Har omtrent en årslønn på høyrentekonto og resten i diverse fond og litt aksjer.

 

Målbevisst sparing gir resultater på sikt, men man blir ikke rik i en fart. Om man velger fond eller aksjer må man også regne med perioder med minus, og da har mange en tendens til å selge seg ut på mest ugunstig tidspunkt. De siste fem årene har ikke vært spesielt festlige for oss som sparer i fond for å si det sånn.

 

For å få dine 100 tusen til å vokse er det dessverre slik at økt forventet avkastning betyr økt risiko. Vil du forvente mer enn bankrente må du ta risikoen for å tape penger. Det er selvsagt fristende å putte alt i lotto, men da er sjansen svært stor for at mesteparten er tapt neste lørdag.

 

Målet for meg er å kunne opprettholde en god levestandard når jeg går av med pensjon om noen få år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette er penger som det ikke gjør noe at du taper så ville jeg satset på aksjer i et eller to selskaper.

Men først må du lese og studere flere selskaper å gjøre deg opp en mening om verdens innvirkning på denne aksjen :).

Dette vil jeg ganske bestemt mene er et elendig råd. Med denne strategien utsetter du deg for en hel drøss med risiko du ikke får betalt for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...