AvIOn Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Hei alle I april/mai blir det innkjøp av nytt fjellutstyr, deriblandt fjellsko, jakke og bukse. Er litt usikker på hva jeg skal gå for... Det disse klærne skal brukes til er 5-10 kortere turer i fjellet hvert år (max 3 overnattinger). For det meste er det fisketurer i Finnmark jeg skal på, i perioden mai-september. Trenger sko som jeg kan spasere over små bekker og myrer uten å bli våt. Noen her som har noen forslag til hva jeg kan kjøpe? Har sett litt på både Bergans (Pasvik II), samt noe Fjellreven, men er usikker på kvaliteten her. Lenke til kommentar
reor Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Foreslår at du sjekker Stormberg's sortiment. Jeg fant noe der i høst til bra kvalitet og høyst konkurasedyktige priser. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Anbefaler å ta en titt på klikk.no, de har veldig mange tester av turbekledning. Personlig er jeg bergansfan og er storfornøyd med de. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Jeg fisker lite, men går mye i slikt terreng som du nevner. Og jeg ville ikke valgt sko, men derimot Fjellstøvler. Går du over bekker som er høyere en støvlene, må du ta av deg på beina. Er det dårlig grunn i bekken (spisse steiner), ofre et par tykke sokker og gå i sokkene. De tørkes og brukes om igjen. Eller må du kjøpe vadere. Av klær/bekledning så er det et utall av merker som er bra. Merkene som Bergans og Fjellreven, er gennerellt veldig bra, men unødig dyre. Jeg ville sett litt på Magasinet.no De har det du trenger (og mer til), for jakt og friluftsliv. Og til halve prisen! Du får en hel jaktdress (av tilsvarende kvalitet og engenskaper), for under 2 tusen kr. Sikter da til Doverefjell produktene. De har bare butikker i Lier, Oslo og Trondheim, men er store på postordre. Fjellsko/Fjellstøvler ville jeg ikke kjøpt på postordre, slikt må prøvees i en forretning. Ellers så er jo XXL store og landsdekkende. Typer og merker har noe forskjellige egenkaper og er også en smaksak. Så det blir litt vanskelig å gi konkrete råd. Personlig så har et utvalg av klær og div. støvler, noe for enhver tur. Og bruker det som er mest hensiktsmessig for turen. Endret 12. mars 2012 av geco5 Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 5. april 2012 Forfatter Del Skrevet 5. april 2012 Jeg fisker lite, men går mye i slikt terreng som du nevner. Og jeg ville ikke valgt sko, men derimot Fjellstøvler. Går du over bekker som er høyere en støvlene, må du ta av deg på beina. Er det dårlig grunn i bekken (spisse steiner), ofre et par tykke sokker og gå i sokkene. De tørkes og brukes om igjen. Eller må du kjøpe vadere. Av klær/bekledning så er det et utall av merker som er bra. Merkene som Bergans og Fjellreven, er gennerellt veldig bra, men unødig dyre. Jeg ville sett litt på Magasinet.no De har det du trenger (og mer til), for jakt og friluftsliv. Og til halve prisen! Du får en hel jaktdress (av tilsvarende kvalitet og engenskaper), for under 2 tusen kr. Sikter da til Doverefjell produktene. De har bare butikker i Lier, Oslo og Trondheim, men er store på postordre. Fjellsko/Fjellstøvler ville jeg ikke kjøpt på postordre, slikt må prøvees i en forretning. Ellers så er jo XXL store og landsdekkende. Typer og merker har noe forskjellige egenkaper og er også en smaksak. Så det blir litt vanskelig å gi konkrete råd. Personlig så har et utvalg av klær og div. støvler, noe for enhver tur. Og bruker det som er mest hensiktsmessig for turen. Takk for tips =) og beklager seint svar... har gått meg hus forbi at det var noen som hadde svart på denne tråden Har sett på klær nå, men ikke kjøpt enda, bortsett fra Sko, som ble Jahhtijakt fjellstøvler, rimelige men virker meget solide med vibram såle og sitter godt på foten. Har bestemt meg for Fjellreven sin Keb-bukse, men litt usikker på jakke enda. Men en ting er sikkert, skal ha meg ett skikkelig regnsett, evnt poncho med meg i sekken for. Er litt usikker på hva slags jakke jeg skal komplementere med til Keb-buksa. Grunnen til det er at når det er "jakke-vær", så er det stort sett vind/regn, og burde da kanskje gå for en type skalljakke i stedet for en G-1000 jakke, men har forstått at g1000-jakkene skal være vind og vann-"avstøtende" inntil en viss grad etter å ha blitt imprignert,,,, når det er godvær så går jeg jo i tskjorte/langermet, alt etter temperatur. Så det jeg tror det ender med er: Bukse: FJellreven Keb Jakke: Fjellreven Skogsö(G-1000) eller en Fjellreven Eco-Trail(skalljakke) Regnsett evnt Poncho. Eneste det står på, er faktisk HVOR mye vær og vind G-1000 jakka tåler... Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Hei! Ser du har kjøpt sko. Har ikke noe kjennskap til dem, men kjøpt, er kjøpt. Håper de blir bra. Husk nå på å "gå dem inn" da. Bruk dem litt hjemmlig og på småturer. Ikke reis på dagstuer (eller mer), uten at du er trygg på at de er tilpasset beina dine. Ikke noe er værre en å få turen ødelagt av gnagsår. I tilegg kan du kjøpe gnagsår plaster, som en ekstra sikkerhet for de første turene. Ser du ønsker å kjøpe Fjellreven og de er av det beste på markedet. Men som jeg skrev, unødig dyre. Og spessielt da du nevner bare korte turer. På mine hoved jakt-turer, er sjelden på under 7 dager. Når jeg er i Finnmark, blir det gjerne 14 dager i terrenget. Og klærne til Magasinet, er mer enn bra nok. Jeg har mang en gang gått hele dagene, i regnvær, uten å bli våt, i disse klærne. De fleste moderne jakt/fiske klær, har i dag membran og er like gode som "skall jakke". Fordelen med jaktklær er at de har flere og større lommer, enn du finner på skall jakker. Så kjøp jaktklær! Men på tur, har jeg som regel også med meg regntøy. Lang jakke fra Peter Storm og lårings fra Jerven. Kombinasjonen passer best for "gående" jakt. Ikke posterings jakt og fisking! Tynt, elastisk, pustende og lett. Hvis du skal kjøpe regntøy, så anbefaler jeg tynn kvalitet fra Peter Storm, eller Helly Hansen. Og da ikke regntøy beregnet for arbeid, eller en tur på "gangveien"! Mitt regntøy kan jeg rulle i sammen og putte i en lomme på feltjaka. Når jeg tror det blir regn "hele dagene", lar jeg feltjakka være i teltet (eller i sekken) og bruker bare regntøyet. Men et bra regntøy, trenger du heller ikke være så opptatt av de beste og tetteste jaktklærne. Jeg har også en Fjellduken Orginal, fra Jerven. Den egner seg bra som poncho, til å sitte i, ligge sammenkrøpet i, m.m. Og du kan lage biuvakk, med den. Den er ofte med på tur, men veier 650 g. Jeg er godt fornøyd med min, som jeg har hatt i ca. 30 år. Jerven har mange typer og produkter. God tur! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå