Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Noen tanker om kvinnerollen

Anbefalte innlegg

At jenter også skal få utforske grøftefylla i sine unge år synes jeg ærlig talt at er en billig pris å betale for et samfunn hvor alle har like muligheter. Det er latterlig å høre på menn i dag som klager over likestilling på en måte hvor det er helt tydelig at det er instinktene deres som prater, vær så snill å ikke forkle det som noe politisk, filosofisk eller whatever. Det er ikke direkte feil av dere føler dere uvel når en dame oppfører seg som en stereotypisk mann, men vær klar over at det er millioner av år med evolusjon som tenker for dere da og ikke den logiske delen av hjernen. Med det samfunnet, vitenskapen og teknologien vi har nå, er kjønnsdiskriminering like uviktig som visdomstenner.

Og er det virkelig så bedritent å være mann i dagens Norge? For det første sier du jo at dagens jenter spriker for alle og enhver, hvorfor må du da nøye deg med feite-Doris? Hvis hetrofile jenter har mer sex, må det jo gå andre veien også(?)

Det du sier om dagens mødre er bare kvalmt. Du får det til å virke som om damer mister morsinnstinktet i takt med hvor mye de jobber. Dagens velferdsording har jo løst dette veldig bra, med lang fødselspermisjon og et jobbmarked som er lagt opp til å harmonisere med familieliv. Det er heller ingenting galt i at barn får en kollektiv oppdragelse, så lenge det ikke blir helt Sovjet. Dessuten får barna sterke, kvinnelige rollemodeller.

Og når det kommer til barn, er det jo der dere menn har "vunnet" på likestilling. Mange menn som var småbarnsfedre på 50- og 60-tallet har beskrevet hvor vondt det var å måtte ha rollen som den kalde, stolte faren som barna var redd for, når de egentlig ville kose og leke og prate babyspråk. Jeg er så glad for at mannsidealet i dag er Brad Pitt, som alltid har en unge på armen. Ikke fordi vi skal være mindre mødre, men fordi menn har egenskaper i barneoppdragelsen som er like viktige som kvinnens (når man er over ammeperioden hvertfall).

Har en fri mistanke om at de som føler seg støtt av kvinnens rolle i dag, er de som i utgangspunktet har issues med egen kjønnsidentitet. Dere fremstår bare som femi og usikre i mine øyne, generelt usexy. :thumbup:

This.

Siterer for å poengtere at dette er en utrolig bra post.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at flere i tråden antyder at dette har noe å gjøre med at jeg føler meg snurt. Det er feil. Jeg har et helt fint sosialt liv og jeg har ingenting imot andre menneskers adspredelser, da det ikke påvirker meg. Ikke ser jeg på Jersey Shore heller. Maken til uinteressant program skal man lete vidt og bredt etter.

Grunnen til at jeg tar opp dette, er at jeg er interessert i menneskelig oppførsel, hvordan den utvikler seg og forskjellige kulturer. Jeg har lenge gått rundt og grublet over dette og andre spørsmål, hvorfor det er slik og hvordan man kan effektivisere sosiale prosesser. Karakteristikkene jeg nevner i førsteposten gjelder ikke de menneskene og kvinnene jeg ser som mine nærmeste venner i stor grad, selv om det finnes eksempler der også.

Angående det "forbaska rollespillet" og forslaget om "sex invite"-knapper:

Den filmen konkluderte med at grunnen til at vi velger å være indirekte, er for å kunne opprettholde illusjonen av vennskap eller et godt forhold, i tilfelle man ikke får det indirekte svaret man ønsker.

Dette er etter min mening tullete. Det er bedre å si ting som de er, så unngår man misforståelser som kan oppstå hvis man ikke er på samme bølgelengde. Kanskje man får et lite hyggelig svar på anmodningene sine, men da vet man i hvert fall hvordan ting ligger an og man kan komme seg videre og fokusere på noe nytt.

Hmmm.. mye som tas opp her :p

Om det om troskap og å holde sammen og sånt så er jeg ærlig talt ikke så interessert å gå så mye innpå det.. folk må få lov til å holde på som de vil, så lenge det ikke direkte skader andre. Klart, mannfolket kan få hjertesorg når kvinnfolket bestemmer seg for at hun ikke vil være med han lenger (og omvendt), men det er ett offer som jeg tror alle syns er OK for at alle skal få beholde sin frie vilje til å velge hvem man skal være sammen med og hvor lenge.

Når vi snakker videre om sex så kunne jeg ikke heller brydd meg om hvem som har sex med hvem, hvor, hvorfor, osv, så lenge ingen tar skade av det. Igjen så ser jeg på det at man er ''utro'' som ett offer som er helt OK for at vi skal beholde vår frie vilje. Det er ingen vits å prøve å kue menneskeheten til å oppføre seg ''perfekt'', selv når kristendommen hadde ett klart tak så fant menn og kvinner måter å 'omgå' det på.

Hva er det som er negativt med at kvinnfolk begynner å oppføre seg som mannfolk?

Man kan peke på barna, og si at det er de som blir taperne i denne situasjonen, men skal vi ofre voksne menn og kvinners rett til å bestemme hvem, hva, hvor, når, osv. til fordel for at ''barna skal få det bedre'', selv om vi alle vet at dette på ingen måte garanterer barna en bedre oppvekst? Tvert imot så vil jeg tro at det vil bli verre for barna hvis vi skulle gått ''tilbake'' til hvordan det var før.

Vi vet at det er mor som mishandler barna oftest, skal vi tro at det blir bedre hvis vi tvinger mor inn i hjemme igjen og ber henne bli der? Istedet for å prøve å bli lykkelig?

Syns kvinnfolk skal få gjøre som de vil, og mannfolka får gjøre det samme. Jeg syns heller ikke at det er OK når ''karrierekvinner'' går hardt ut mot husmødre bare fordi de har valgt en annen rolle i samfunnet som ikke er ''politisk korrekt'', og som de kanskje føler seg bedre i.

Folk skal absolutt få holde på som de vil. Jeg mener ikke at vi skal tvinge noen til å gjøre noe som helst. Fri vilje er bare bra.

Vi kan ikke sterilisere kvinner for at de ikke skal få løsunger, men det er lov å tenke litt før man kaster seg ut i det. Vi har fått en kultur der alle fraskriver seg ansvar og man skal leve i Neverland til man er gammel og grå. Hvis man ikke har tenkt å holde sammen med faren, eller ikke har en stabil livssituasjon, og i hvert fall ikke hvis man ikke vil bli voksen og ta seg av ungen, bør man ikke få barn.

Hvis kvinner oppfører seg som mannfolk, er det bare positivt, da vi menn til sammenlikning (ofte) er fornuftige skapninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spilte Crash igår, var en plakat av en Crash-dame med gaaanske store pupper, smal midje og liten kjole i den hytta... Et spill for unger.. Hmm.. På COD er der også plakater av damer rundt om... Indirekte beskjeder? Jeg gleder meg til den dagen det kommer sånt av menn på spill osv ;) For det har jeg nemmelig ikke sett enda!

Postet av anonym: b62061541016a9f4e0d7ab71159c17de

Jah, for det vil jo folk se, bilder av menn :S tilogmed damer liker å se en fin damekropp

Lenke til kommentar

Folk skal absolutt få holde på som de vil. Jeg mener ikke at vi skal tvinge noen til å gjøre noe som helst. Fri vilje er bare bra.

Vi kan ikke sterilisere kvinner for at de ikke skal få løsunger, men det er lov å tenke litt før man kaster seg ut i det. Vi har fått en kultur der alle fraskriver seg ansvar og man skal leve i Neverland til man er gammel og grå. Hvis man ikke har tenkt å holde sammen med faren, eller ikke har en stabil livssituasjon, og i hvert fall ikke hvis man ikke vil bli voksen og ta seg av ungen, bør man ikke få barn.

Hvis kvinner oppfører seg som mannfolk, er det bare positivt, da vi menn til sammenlikning (ofte) er fornuftige skapninger.

Så kvinnfolk burde ta på seg ansvaret som den ansvarlige parten i samfunnet? For vi vet jo at menn har mer eller mindre hatt mindre av ett kollektivt ansvar ovenfor sine 'frø'.

Lenke til kommentar

Edit:

On topic:

...

Så det trådstarter reagerer på er at kvinner oppfører seg slik som vi menn har gjort de siste 100 000 årene i stedet for å oppføre seg som våre eiendeler slik de har gjort i 99 900 av de siste 100 000 årene?

Angående det "forbaska rollespillet" og forslaget om "sex invite"-knapper:

*Slow golf clap*

*Slow clap*

*Applause*

Veldig interessant film om kommunikasjon :D

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Nei. Alle bør ta ansvar for seg selv og sine handlinger.

Er det da det å ta for seg kvinnerollen å ta det i ''riktig ende''? Hvis man ønsker å bli kvitt ugress må man jo ta det ved roten.

Det kan være, men nå er det ikke egentlig dette som er hovedsaken min.

Det jeg reagerer på er ikke at kvinner og menn blir mer like eller at kvinner får mer makt og frihet. Det er den nye festkulturen, rollespillet og presset det fører med seg. Hvorfor har det blitt slik? Kan ikke folk være fornuftige og litt mer forutsigbare? Er det noen andre som har interesse av å endre denne utviklingen? (På frivillig basis så klart, ikke med tvang av noe slag).

Lenke til kommentar

Jeg sier som andre har nevnt tidligere i tråden - jeg tror ikke festkulturen er så utbredt som TS legger opp til. Joda, de fleste ungdommer har en periode med grøftefyll og en del får da lavere terskel for seksuell omgang med andre - men det gjelder da menn også. Det må jo være fulle menn der ute som har sex med disse løse kvinnene.

Det finnes dog mange tenåringer som ikke deltar i denne festkulturen, eventuelt deltar, men i mer moderate former. De fleste vokser også dette av seg når de blir noen-og-tyve (selv om det her også finnes unntak, og vi lever dessverre i et samfunn som dyrker det unge og umodne slik at det finnes flere over tredve som oppfører seg som tenåringer).

Angående rollespill, så mener jeg dette også er noe som er utbredt i en viss kultur og i en viss aldersgruppe. Og dette gjelder også begge kjønn - se på på PUA-trådene her inne. Hvis ikke det er mennenes versjon av rollespill og å være lette på tråden, så vet ikke jeg.

Jeg kunne absolutt tenke meg at det var annerledes. Når jeg leser en del av trådene her inne (merk: de fleste startet av gutter/menn), så klarer jeg knapt å forstå problemstillingen. Det er flere her som lever i en verden som er så langt fra min virkelighetsforståelse at jeg blir helt satt ut.

Jeg tror noe av årsaken (det er alltid mange faktorer inne i bildet når vi snakker om slike problemstillinger) er baksiden av vår rikdom og vårt gode velferdssamfunn. Vi er bortskjemte, og de unge som vokser opp i dag har ikke så mange intensiver om å stå på og gjør en god jobb. Spesielt ikke hvis de har hatt rike curlingforeldre som fjerner alle problemer for dem. Med lite ansvar, lite motivasjon til å gjøre en god jobb og masse fritid med få plikter, så utvikler vi en hedonisme som begynner å bli pinlig å se på.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

No har eg ikkje lest igjennom heile tråden, men ønsker berre å hijacke den litt for å få synspunkt på ein del ting.

Kva trur dokke er grunnen til at ting ofte går til ekstremer? Eg går på eit studie som krever ganske mykje, so ein forventer jo at folk er nokolunde smarte og fornuftige. Her er dei tidlegare rollene snudd ganske på hovudet. Guttane her er heilt vanlege guttar, nokre av dei er players, men dei fleste har vel vore på ein plass mellom 8 og 12 jenter.

Jentene derimot har reist rundt heile verden, hatt sex på toalett i fleire land enn dei fleste er innom i løpet av livet. Og har ingen tankar rundt det å slå seg ned, eller prøve å finne noko spesielt? Guttane derimot ønsker å finne nokon som er spesiell, og føler ikkje ONS er so stort lenger. Og nei, det guttane er ikkje sjenerte nerder som er happy om dei får noko som helst.

Kva trur dokke er grunnen til denne omveltninga?

Lenke til kommentar

Jeg har fundert mye på dette jeg også, Zarac. En kjapp tur til byen vitner om akkurat det du sier. Jeg synes det er interessant å se hvilken makt mange jenter har over gutta på byen. Har hun et minimum av pupper og veier under 70 kilo blir hun satt på tronen. Jo kortere skjørtet er desto mer forgudes hun, og er hun attpåtil "deilig" er hun enehersker over apeflokken. De sloss over henne (bokstavelig talt), trekker kortet for henne, skjermer henne for konkurrenter. Og hva skjer hvis hun sier klokka to på natta; "nå skal jeg hjem til kjæresten"? Et tungt svelg for den "uheldige", med minus på kortet og ingenting å komme med. Kun et kleint "ok hyggelig å prate med deg" og et falskt smil (ikke opplevd, kun observert!!!).

Denne makten kommer delvis av scenarioet du beskriver; hadde vi levd på 1800- tallet, og frem til midten av 50- tallet, kunne man kommet med blomster og satt inn støtet. Man måtte vist at man var sterk, dominerende og mandig. Det var verdiene som var attraktivt. Nå er ting "likestilt". Kvinner skal tjene like mye som menn, og kanskje mer, men skal ikke betale for middag på en date. Menn skal føye seg og kvinnen skal ha like mye dominans. Kvinnen skal/ønsker å kle seg som en prostituert, men nåde deg hvis du påpeker likheten.

Jeg er av den oppfatningen at vi befinner oss i et vakuum. Hvis du spør en kvinne vil hun si at hun vil være likestilt med mannen i et forhold. Men ved å være sammen med en mann som søker konsenus vil kjerringa præve å dominere, og deretter gå lei når dette oppnås. Ottar skriker etter likestilling, men 99 % av alle kvinner tiltrekkes av den dominerende, pengesterke mannen. Som er i stand til å dominere. Den snille, ålreite fyren som bare vil dama det beste blir tilsidesatt som svak og stemplet som tøffel.

Tilbake til by- kulturen: Jeg hadde et lite eksperiment for noen år siden. På vei hjem fra byen gikk jeg forbi ei jente som gikk med massive utringninger, "kjole" som akkurat strakk seg nedenfor rumpeballene og som satt dønn inntil kroppen. Jeg spurte om hvor mye hun skulle ha i timen :D Hun gikk selvfølgelig bananas (forventet den ;) ). Det som jeg synes er interessant er at jentene kler seg som prostituerte. De markedsfører det samme som prostituerte, og blir ofte med fremmede menn hjem. Akkurat som prostituerte. Prostituerte tjener penger på denne prosessen. Jenter tjener selvtillit.

En ting jeg ikke har klart å finne ut av enda er at jeg ikke liker jenter som har ligget med mange menn. Men jeg har ingen grense selv for hvor mange jeg kan ligge med før jeg synes at jeg bør stanse. Den grensen finnes ikke for meg, siden jeg er mann. Slik tenker jeg egentlig for alle menn. Om en mann har ligget med over hundre (fine, for eksempelets skyld) damer tenker jeg "jøss, heldig fyr..". Har en dame ligget med over hundre ser jeg ned på henne. Rart det der egentlig.. må være biologisk.

• Liker 4
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke har klart å finne ut av enda er at jeg ikke liker jenter som har ligget med mange menn. Men jeg har ingen grense selv for hvor mange jeg kan ligge med før jeg synes at jeg bør stanse. Den grensen finnes ikke for meg, siden jeg er mann. Slik tenker jeg egentlig for alle menn. Om en mann har ligget med over hundre (fine, for eksempelets skyld) damer tenker jeg "jøss, heldig fyr..". Har en dame ligget med over hundre ser jeg ned på henne. Rart det der egentlig.. må være biologisk.

Dobbeltmoralsk much?

Det er enkelt å skylde på biologien, men heldigvis har vi også en rasjonell hjernehalvdel som kan hjelpe oss å motvirke det. Spørs hvor mye man vil bruke den

• Liker 2
Lenke til kommentar

snip

Godt å se at det ikke bare er jeg som ser gjennom galskapen. Jeg har ofte vurdert å utføre eksperimenter selv, men jeg har sjelden turt å være så direkte, da jeg frykter at jeg vil bli korsfestet. Jeg har et par ganger bemerket for venninner at de ser horete ut, noe som ble tatt som et kompliment. Jeg har av og til ubemerket trukket i noen tråder og kanskje gitt folk et dytt ved hjelp av suggesjon for å se hva slags situasjoner det skaper og hva utfallet blir.

Jeg vil helst ha et samfunn der alle kan være åpne og slippe å spille et spill i forhold til andre mennesker, en kultur der alle er mest mulig likestilte. Systemet fungerer bare fordi alle ukritisk følger det som slaver, så vi har intet annet valg enn å gå med strømmen, eller stelle oss på bakbena og bli etterlatt. Jeg skulle gjerne visst hva som kunne snudd denne trenden. Jeg vet ikke hvordan det gikk til, men på et punkt i løpet av de siste 50 årene snudde noe over til å gå fryktelig galt.

Lenke til kommentar

Jeg betaler sjelden for andre enn meg selv. Hvis noen kvinner forventer at jeg skal spandere, har de kommet i feil selskap. Det har aldri vært et problem for meg.

Jeg har ingenting imot at kvinner oppfører seg som menn. Det er jo ikke det de gjør nå, etter min mening. Jeg er vel mann uansett hva kvinner gjør, eller hva jeg gjør. Hva er egentlig definisjonen på mannlig oppførsel?

Lenke til kommentar

Dobbeltmoralsk much?

Yepp. Aldri sagt noe annet...

Mens dere klager over at enkelte drittkjerringer ikke gidder å betale for sin egen middag?

Jeg klager ikke, bare påpeker det. Sett i forhold til likestillingen synes jeg det er rart.

Å ikke betale på date hadde vært rart, og feil, for min del.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg egentlig litt interessert i å vite hva du studerer...

Er janteloven verkeleg so djupt forplanta i deg, at sjølv ein so liten kommentar får deg til å reagere? Det var meint som ein meir objektiv måte å vise at dei har noko mellom øyra. I stede for å berre sei at dei er smarte. Det var ikkje meint som eit angrep på din eigen situasjon i livet, alt handler ikkje om deg.

Og nei, ingen som er kvotert inn her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...