Populært innlegg €uropa Skrevet 19. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Jeg begynner med å si at jeg er en mann. Jeg tar derfor forbehold for at jeg kanskje ikke kjenner hele bildet. Dette innlegget er til de grader subjektivt og inneholder mange spissformuleringer. Mange av disse problemstillingene gjelder til dels også menn, men for enkelhets skyld velger jeg nå å fokusere på kvinner, som jeg mener er tydeligere på dette. Jeg vil drøfte noen av kvinnerollene samfunnet vi har og utviklingen deres. På 1800-tallet skulle kvinnene være anstendige. De skulle ikke være romantisk involvert utenfor ekteskapet. De skulle ofre seg for familien. Selv om mannen i ekteskapet hadde andre kvinner, skulle ikke kona ta ham for det. For en dobbeltmoral. Hun skulle ikke en gang snakke høyt om det, eller si noe annet som kunne skade fasaden om den perfekte kjernefamilien. Klærne de brukte skulle ikke vise former eller være utfordrende. Religionen hadde en større rolle i dagliglivet. Kvinner var ikke troverdige i det offentlige rom. Mens menn kunne velge, vrake og herje så mye de ville, skulle kvinnene tie og dekke over dette. Dette er problemer som ble tatt opp i dramaer som Et dukkehjem, 1879 av Henrik Ibsen og En handske, 1883 av Bjørnstjerne Bjørnson, og som siden er endret drastisk. Nå er disse gamle problemstillingene snudd fullstendig på hodet. I kontrast til fasaden og verdiene som rådet før, er det nå den rene og usminkede grøftefylla som gjelder. Hver helg kler titusener av kvinner seg opp i tynne filler av noen klesplagg, blir sveiseblinde og hengir seg til utukt i den fuktige natten, enten det er i de gudsforlatte ytterkantene av distriktene, eller på Skippergata i Oslo. Ekteskap og trosskap, hva er vel det? De fleste kvinner kan riktignok holde seg til én mann om gangen, men straks de møter den minste motstand eller blir lei, er det over på den neste. Nå er det jo kvinnene, og ikke mennene, som har overtaket. De fleste menn er jo glade bare de får seg noe med feite-Doris, kusina på nabogården. Familien får seile sin egen sjø. Bastardungene deres får fri oppdragelse eller blir overlatt til den kollektive oppdragelsen i samfunnet, altså skolen, TV og internett. Mødrene skal aldri vokse opp, men forbli unge og feste til langt uti pensjonsalderen. Hørte dere ikke, 60 er det nye 20! Mest mulig drama og oppmerksomhet er å foretrekke. Såpeserier på dagtid setter normalen for hvordan man skal oppføre seg. Tenk dere den heftige bakoversveisen Ibsen og Bjørnson hadde fått hvis de visste hvilken utvikling de var med på å sette igang. Dette er i høy grad et resultat av mer frihet og åpenhet, men det er fortsatt et rollespill. Jenter som ikke er med på dette, står utenfor fellesskapet. Idealet er å feste mest mulig. Kvinner skal drikke seg sanseløse hver helg og finne en heldig stakkar av en mann å ri ned i solnedgangen. Dagen etterpå skal man angre og beklage seg. "Uff, jeg skulle ikke gjort det, så flaut," sier de, selv om de av hele sin vilje var med på det, likte det og vet det godt selv. Alle vet det, men det er en del av rollespillet. Derfor skal man likevel beklage seg mest mulig, før man gjentar affæren 7 dager senere. De elsker oppmerksomheten det gir dem. Deretter kaller de andre kvinner som har gjort det samme, for horer. Dette viser at det fortsatt finnes en dobbeltmoral. Jeg hadde foretrukket en middelvei. Det må være rom for åpenhet og forskjellige meninger i forhold til fasaden, men vi er langt forbi det punktet. For oss som ikke liker rollespill, har det gått over styr. Det er lite forutsigbarhet og knapt nok trofasthet knyttet til forskjellige former for partnerskap. Hedonismen rår. Alle klarer ikke å henge med. Alt skal foregå etter faste mønstre i henhold til rollespillet. Man kan ikke være direkte, noe som er frustrerende. Det har spøkefullt blitt foreslått en "sex invite" på facebook her på forumet et par ganger, noe jeg absolutt støtter. Jeg støtter alt som kan undergrave dette forbaskede rollespillet. Intensjonen er jo den samme, om det ikke starter med at man skriver "hey, skjera?" i en melding og deretter bruker et par måneder på løs prat og uøkonomiske aktiviteter. Alle vet jo hvor det skal ende når en person kontakter det andre kjønnet slik. Er jeg den eneste som ser galskapen? Er det ikke bedre om alle kan være ærlige og åpne om intensjonene, så kan vi få ting unnagjort uten mye om og men. Hva tenker folk om dette? Jeg er veldig interessert i hva kvinnene selv mener, da spesielt unge kvinner. Er dette en god utvikling? Er dere enige i framstillingene og forslagene mine, eller har jeg bommet grovt? Når kommer motreaksjonen til samfunnet? Endret 19. februar 2012 av Zarac 11 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke dette, for å være ærlig. Mener du at ''alt var bedre før''? Er det så negativt at kvinnfolk begynner å oppføre seg som menn? 1 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Hedonismen og slikt har vel vært her i alle år "Alt var bedre før"? Det har folk sagt siden tidenes morgen. Man burde vel egentlig ikke tenke så mye på dette og heller bare akseptere ting slik de er Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Angående det "forbaska rollespillet" og forslaget om "sex invite"-knapper: 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 Jeg skal se på linken. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke dette, for å være ærlig. Mener du at ''alt var bedre før''? Er det så negativt at kvinnfolk begynner å oppføre seg som menn? Kort sagt mener jeg vel at denne utviklingen ikke bare er positiv, men har gått litt langt. Ting var ikke nødvendigvis bedre på 1800-tallet. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke dette, for å være ærlig. Mener du at ''alt var bedre før''? Er det så negativt at kvinnfolk begynner å oppføre seg som menn? Ja, verden var en bedre plass når det kom til rollefordeling. Homofile blei stempla og bannlyste. Dame lagde middag og kasta seg på ryggen, ellers var ho glad og blid og gjor som ho fekk beskjed om. Mannen kunne drikke mjød og reise rundt å pule uten og få masse nye misstenksomme venner på facebook. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Zarac sier jo ikke at alt var bedre før. Han sier jo i posten at han hadde foretrukket en middelvei. Som Raven Heart sier(linket til), så fungerer ikke sosiale relasjoner mellom mennesker slik at man bare trenger å trykke på en sex-knapp for å få ting til å skje, selv om man skulle ønske eller tro det. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det viktigste er at det er en slags likestilling med i bildet - skal det være sosialt akseptert at menn hopper til køys med kvinner når det måtte falle dem inn å gjøre det, får det motsatte også være tilfelle. Ellers er det jo opplagt at en skal ha respekt for det forholdet en måtte være med i, og ikke være utro. Det gjelder selvsagt begge kjønn. Utover det kan jeg ikke se noe annet enn at det må være greit med frie tøyler, forsåvidt. Tvert imot applauderer jeg det 1 Lenke til kommentar
Nittutt Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det få skjønner er at mennesket utvikler seg etter behov. Når et menneske har fått innfridd sitt behov lenge nok eller at det ikke lenger er noen utfordring å få behovet innfridd begynner mennesket å kjede seg. Kanskje ikke alle mennesker begynner å kjede seg, men de intelligente og spenningssøkende menneskene kommer til å gjøre det. Denne kjedsomheten fører til at man søker eller skaper nye behov - innovasjon er et fint ord for denne behovskapningen. Du skjønner, mennesket TRENGER ikke noe av det vi har i dag annet enn ly og mat. INGEN TING. Eneste grunnen til at vi ser tilbake og sier: Det var bedre på de tider - er fordi vi har begynt å "kjede" oss i vår tid og vil ha forandring. Men uansett så er dette helt ubrukelig informasjon for TS. Slik jeg har forstått det er TS egentlig bare irritert på at kvinner får være dem de selv vil være til en hvilken som helst tid og at dette fører til at TS ikke - like lett som på 1800 tallet i følge han selv - får seg "noe" eller motsatt - de han vil ha får seg alt for mye og det er ikke fra han. Så hvis tråden utvikler seg mer til å bli om hva som faktisk har skjedd og hvorfor det skjedde syntes jeg dette kan bli interessant. Men hvis vi skal diskutere kvinneforskjellen fra 1800 tallet til i dag så er det bare en ting å si: Positiv utvikling. 6 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Såkalt likestilling gjelder bare hvis den er til fordel for kvinnen. Idioti samfunnet Norge!! 4 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 En kompis av meg sa at kvinner har all makt i samfunnet.. Hvordan stiller dere til en sånn påstand? Jeg vet i hvert fall at vi er forskjellige. Så det er nyttesløst å late som noe annet. Samtidig så er det litt frustrerende å se at kvinner nå om dagen har så ekstra mye drahjelp. De fremstilles som ofre i samfunnet, og vi menn burde egentlig skamme oss. Falske voldtektsanklager er skyhøye, som vi diskuterte i en annen tråd her. Kvinnens offer-rolle er mye av grunnen til at rettssystemet tror på falske anklager. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Blir så drittlei av at dere beskylder oss for å spille offer og drar fram likestillingskortet. Det er smålig. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hmmm.. mye som tas opp her Om det om troskap og å holde sammen og sånt så er jeg ærlig talt ikke så interessert å gå så mye innpå det.. folk må få lov til å holde på som de vil, så lenge det ikke direkte skader andre. Klart, mannfolket kan få hjertesorg når kvinnfolket bestemmer seg for at hun ikke vil være med han lenger (og omvendt), men det er ett offer som jeg tror alle syns er OK for at alle skal få beholde sin frie vilje til å velge hvem man skal være sammen med og hvor lenge. Når vi snakker videre om sex så kunne jeg ikke heller brydd meg om hvem som har sex med hvem, hvor, hvorfor, osv, så lenge ingen tar skade av det. Igjen så ser jeg på det at man er ''utro'' som ett offer som er helt OK for at vi skal beholde vår frie vilje. Det er ingen vits å prøve å kue menneskeheten til å oppføre seg ''perfekt'', selv når kristendommen hadde ett klart tak så fant menn og kvinner måter å 'omgå' det på. Hva er det som er negativt med at kvinnfolk begynner å oppføre seg som mannfolk? Man kan peke på barna, og si at det er de som blir taperne i denne situasjonen, men skal vi ofre voksne menn og kvinners rett til å bestemme hvem, hva, hvor, når, osv. til fordel for at ''barna skal få det bedre'', selv om vi alle vet at dette på ingen måte garanterer barna en bedre oppvekst? Tvert imot så vil jeg tro at det vil bli verre for barna hvis vi skulle gått ''tilbake'' til hvordan det var før. Vi vet at det er mor som mishandler barna oftest, skal vi tro at det blir bedre hvis vi tvinger mor inn i hjemme igjen og ber henne bli der? Istedet for å prøve å bli lykkelig? Syns kvinnfolk skal få gjøre som de vil, og mannfolka får gjøre det samme. Jeg syns heller ikke at det er OK når ''karrierekvinner'' går hardt ut mot husmødre bare fordi de har valgt en annen rolle i samfunnet som ikke er ''politisk korrekt'', og som de kanskje føler seg bedre i. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 En kompis av meg sa at kvinner har all makt i samfunnet.. Hvordan stiller dere til en sånn påstand? Den eneste grunnen til at kvinnen har denne såkalte makten er fordi de fleste menn har gitt fra seg sin. Alt for mange menn i dag idoliserer kvinner, og tenker at det er det beste som vil skje dem. At det er noe stort og hellig å ha sex med en kvinne. Ettersom samfunnet har utviklet seg slik at kvinner nå står helt likestilte med menn, så har dagens kvinner innsett at de er like frie som menn, og at de har de samme mulighetene som alle andre. Dette fører såklart til en høyere selvtillit blant kvinner. For meg ser det ut til at mannen med dette har klart å miste sin egen. Det er ikke bare kvinner som har begynt å oppføre seg som menn, nå har menn også begynt å oppføre seg som kvinner. Jeg sier ikke at utviklingen av likestilling på noen måte er negativt, men det har samtidig påvirket de originale kjønnsrollene, som vi kan se i dyrelivet. Vi er jo tross alt dyr. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Blir så drittlei av at dere beskylder oss for å spille offer og drar fram likestillingskortet. Det er smålig. Så det er smålig å påkeke urettferdighet? De kvinner som ønsker det har full mulighet til å veksle mellom å være offer eller sterk. Alt ettersom hva som passer dem. Menn er alltid sterke, og ofte drittsekker. Lenke til kommentar
Nittutt Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 En kompis av meg sa at kvinner har all makt i samfunnet.. Hvordan stiller dere til en sånn påstand? Jeg vil si den er ganske korrekt på det psykologiske - eller mer primitive nivået. Men når det kommer til utviklingen vi ser i dag i måten mennesker klarer å trene seg til å "kontrollere" seg selv ved bruk av diverse teknikker - tror jeg det kommer til å være likestilt også på denne fronten innen vår generasjon blir begravet. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Damer tar all makt i samfunnet og tror de har rett til det fordi det er likestilling osv. Jeg vil si at det ikke er likestilling nå lenger. Nå bestemmer kvinner mer enn menn og nå har menn blitt til kvinner! 1 Lenke til kommentar
smultron Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 At jenter også skal få utforske grøftefylla i sine unge år synes jeg ærlig talt at er en billig pris å betale for et samfunn hvor alle har like muligheter. Det er latterlig å høre på menn i dag som klager over likestilling på en måte hvor det er helt tydelig at det er instinktene deres som prater, vær så snill å ikke forkle det som noe politisk, filosofisk eller whatever. Det er ikke direkte feil av dere føler dere uvel når en dame oppfører seg som en stereotypisk mann, men vær klar over at det er millioner av år med evolusjon som tenker for dere da og ikke den logiske delen av hjernen. Med det samfunnet, vitenskapen og teknologien vi har nå, er kjønnsdiskriminering like uviktig som visdomstenner. Og er det virkelig så bedritent å være mann i dagens Norge? For det første sier du jo at dagens jenter spriker for alle og enhver, hvorfor må du da nøye deg med feite-Doris? Hvis hetrofile jenter har mer sex, må det jo gå andre veien også(?) Det du sier om dagens mødre er bare kvalmt. Du får det til å virke som om damer mister morsinnstinktet i takt med hvor mye de jobber. Dagens velferdsording har jo løst dette veldig bra, med lang fødselspermisjon og et jobbmarked som er lagt opp til å harmonisere med familieliv. Det er heller ingenting galt i at barn får en kollektiv oppdragelse, så lenge det ikke blir helt Sovjet. Dessuten får barna sterke, kvinnelige rollemodeller. Og når det kommer til barn, er det jo der dere menn har "vunnet" på likestilling. Mange menn som var småbarnsfedre på 50- og 60-tallet har beskrevet hvor vondt det var å måtte ha rollen som den kalde, stolte faren som barna var redd for, når de egentlig ville kose og leke og prate babyspråk. Jeg er så glad for at mannsidealet i dag er Brad Pitt, som alltid har en unge på armen. Ikke fordi vi skal være mindre mødre, men fordi menn har egenskaper i barneoppdragelsen som er like viktige som kvinnens (når man er over ammeperioden hvertfall). Har en fri mistanke om at de som føler seg støtt av kvinnens rolle i dag, er de som i utgangspunktet har issues med egen kjønnsidentitet. Dere fremstår bare som femi og usikre i mine øyne, generelt usexy. 9 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Spilte Crash igår, var en plakat av en Crash-dame med gaaanske store pupper, smal midje og liten kjole i den hytta... Et spill for unger.. Hmm.. På COD er der også plakater av damer rundt om... Indirekte beskjeder? Jeg gleder meg til den dagen det kommer sånt av menn på spill osv For det har jeg nemmelig ikke sett enda! Postet av anonym: b62061541016a9f4e0d7ab71159c17de Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg mistenker at TS enten henger i litt feil miljø, eller har sett litt vel mye på Jersey Shore. Altså, jeg er også fullt klar over at en del jenter og kvinner tilsynelatende ikke eier snev av fornuft. Jeg jobber selv i utelivsbransjen i Oslo, og har sett det meste. Men, det er jo ikke slik mine venner er. Og det er ikke slik vennene til søstra mi er. Heller ikke kjæresten min sine venner, broren min, fetteren min...you name it. Ingen av oss omgås denne typen mennesker. Så min teori er at det er lett å tro at "alle" har blitt sånn, mens det egentlig er en ganske lite urovekkende andel. Denne rai rai-kulturen har fått enormt mye oppmerksomhet, både i mediene og blant bloggere, og blir nærmest framstilt som det nye idealet. Det er jo ingen som bryr seg fem sekunder om de kjedelige jentene som bare blir småbrisne på lørdagskvelden, eller som sitter hjemme og ser på film sammen med kjæresten sin hver fredag. Altså vil jeg tro det store fokuset på denne "nye" kulturen er mye av grunnen til at det virker så utbredt. Jeg mener derimot at det ikke er det. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå