Trondster Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 For at du skal kunne bruke det til video, så skal det, som Nautica skriver, være "class 6" eller bedre. UHS-I er "bedre". Til video er class 6 rikelig - de kjappere minnekortene er for å kunne skrive lange serier kjappere til minnekortet, så det tar kortere tid før kameraet er klar for ny dyst, samt at det tar bittelitt kortere tid å overføre bildene til datamaskinen. Seriebilder stiller mye høyere krav til båndbredden enn video. Til video - ignorer tallene i MB/s, som måles i medvind i nedoverbakke med sola i ryggen - det viktige er at det minst er class 6, som betyr at det under alle forhold klarer minst 6MB/s, som kreves av kameraet til full HD. Class 10 betyr tilsvarende minst 10 MB/s under alle forhold. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Okay, takk:) Endret 20. februar 2012 av SLi Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Selv kjøpte jeg 550D da jeg hadde nesten de samme kravene som deg. Jeg kjøpte et minnekort som het SanDisk Extreme (ca 600kr for 16GB) og det funker fett Lenke til kommentar
SLi Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Selv kjøpte jeg 550D da jeg hadde nesten de samme kravene som deg. Jeg kjøpte et minnekort som het SanDisk Extreme (ca 600kr for 16GB) og det funker fett Det er mange forskjellige Sandisk Extreme 16GB SDHC´s.. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Selv kjøpte jeg 550D da jeg hadde nesten de samme kravene som deg. Jeg kjøpte et minnekort som het SanDisk Extreme (ca 600kr for 16GB) og det funker fett Det er mange forskjellige Sandisk Extreme 16GB SDHC´s.. Den med 30 MB/s. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 jeg får lyst å dele en erfaring jeg har med minnekort og størrelse. Jeg har aldri over 4-8 gb kort. Grunnen er at om jeg har noe større så hoper det seg opp med bilder på minnekortet og når jeg skal sette meg ned for å kategorisere dem eller redigere så er det en utrooolig stor jobb. Mindre minnekort gjør at jeg hyppigere må tømme og gå gjennom bildene Min erfaring som sagt Lenke til kommentar
SLi Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) jeg får lyst å dele en erfaring jeg har med minnekort og størrelse. Jeg har aldri over 4-8 gb kort. Grunnen er at om jeg har noe større så hoper det seg opp med bilder på minnekortet og når jeg skal sette meg ned for å kategorisere dem eller redigere så er det en utrooolig stor jobb. Mindre minnekort gjør at jeg hyppigere må tømme og gå gjennom bildene Min erfaring som sagt hmm.. Skal tenke over det! Den med 30 MB/s. Ja, da blir det nok den i enten 8 eller 16 GB. Endret 21. februar 2012 av SLi Lenke til kommentar
Heaven Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hei! Har tenkt til å kjøpe nytt kamera. Jeg kommer ikke til å kjøpe akkurat nå, men rett før sommeren eller når jeg får råd. Driver altså å sparer. Hilsen SLi. Hei,her er mine kommentarer/råd: 1. FILMING: Om du ser etter et Canon DSLR som er OK til filming, bør du se på 600D og 60D. Vær imidlertid oppmerksom på at det fortsatt er vanskelig å filme med DSLR uten en kamerarigg. 2. Som andre har sagt 18-55mm med IS er optisk mye bedre enn de uten: Kjøp et kit med IS! 3. Ekstra batteri er veldig kjekt. Mitt batteri nr 2 er kjøpt fra DX til kr 40 inkl frakt - merker ikke forskjell på det og det originale til ca kr 600... 4. Minnekort: Jeg har null problem med filming i 720P ved bruk av Klasse-4-kort til kr 100! (4GB). Skal du filme i 1080P vil jeg, som andre, anbefale Klasse-6-kort. 5. Bruk heller litt mindre penger enn tenkt til kamerahuset: da har du penger igjen til god optikk!! Lykke til!! 1 Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hei! Har tenkt til å kjøpe nytt kamera. Jeg kommer ikke til å kjøpe akkurat nå, men rett før sommeren eller når jeg får råd. Driver altså å sparer. Hilsen SLi. 3. Ekstra batteri er veldig kjekt. Mitt batteri nr 2 er kjøpt fra DX til kr 40 inkl frakt - merker ikke forskjell på det og det originale til ca kr 600... Link til kjøpssted? Trenger et ekstra til 550D Lenke til kommentar
Heaven Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hei! Har tenkt til å kjøpe nytt kamera. Jeg kommer ikke til å kjøpe akkurat nå, men rett før sommeren eller når jeg får råd. Driver altså å sparer. Hilsen SLi. 3. Ekstra batteri er veldig kjekt. Mitt batteri nr 2 er kjøpt fra DX til kr 40 inkl frakt - merker ikke forskjell på det og det originale til ca kr 600... Link til kjøpssted? Trenger et ekstra til 550D Tenkte det lå i navnet: dx.com Lenke til kommentar
Heaven Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hei! Har tenkt til å kjøpe nytt kamera. Jeg kommer ikke til å kjøpe akkurat nå, men rett før sommeren eller når jeg får råd. Driver altså å sparer. Hilsen SLi. 3. Ekstra batteri er veldig kjekt. Mitt batteri nr 2 er kjøpt fra DX til kr 40 inkl frakt - merker ikke forskjell på det og det originale til ca kr 600... Link til kjøpssted? Trenger et ekstra til 550D Tenkte det lå i navnet: dx.com F.eks. dette: http://dx.com/canon-lp-e8-compatible-7-4v-1200mah-battery-pack-for-canon-550d-35588 Lenke til kommentar
SLi Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 Kjøpte nå 550D + LowePro veske + Sandisk 8GB 95 Mb/s+ Canon LP E-8. Ikke vær gledesdrepere da. Har en tendens til å tenke at alt jeg har kjøpt er et dårlig kjøp Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Kjøpte nå 550D + LowePro veske + Sandisk 8GB 95 Mb/s+ Canon LP E-8. Ikke vær gledesdrepere da. Har en tendens til å tenke at alt jeg har kjøpt er et dårlig kjøp 550D er absolutt ikke ett dårlig kamera - Kolbjørn 1 Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Kjøpte nå 550D + LowePro veske + Sandisk 8GB 95 Mb/s+ Canon LP E-8. Ikke vær gledesdrepere da. Har en tendens til å tenke at alt jeg har kjøpt er et dårlig kjøp 550D er absolutt ikke ett dårlig kamera - Kolbjørn Indeed. Har det selv og er storfornøyd 1 Lenke til kommentar
SLi Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Da blir jeg vel fornøyd. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg liker 550D hittil! Takk for hjelpen! 2 Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg liker 550D hittil! Takk for hjelpen! Hvis det er ditt første DSLR kan det være en fordel å sette seg inn i hvordan lukkertid/blender/iso påvirker bildet. Det er endel gode forklaringer på youtube, AdoramaTV har mange gode videoer om diverse emner innen foto. - Kolbjørn 1 Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Og hvis det ellers er noe du lurer på, er det bare å spørre 1 Lenke til kommentar
SLi Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 CoolBeer: Ja, det er mitt første DSLR! Takk for Youtube linken! Al Capone: Takk ja skal spørre om det er noe, men jeg bruker Google først da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå